چک لیست سئو

هر زمان که شما یک سایت جدید را راه اندازی می کنید نیازی به یک چک لیست سئو دارید تا از درست بودن همه پارامترهای سئو مطمئن شوید. راهکارهایی وجود دارد که در هر شرایطی و در هر سایتی می بایست اجرا شوند و به نوع سایت بستگی ندارد. در این چک لیست سئو به بیان مهمترین موارد می پردازیم.

این چک لیست سئو و راهکارهای بهینه سازی طوری نوشته و انتخاب شده که برای همه صاحبین سایت ها کارامد باشد. بزرگترین اشتباهی که افراد در هنگام برخورد با یک چک لیست سئو می کنند اینست که ابتدا همه آن را می خوانند و در انتها احساس می کنند که بر هیچکدام از موارد آن مسلط نیستند. در نتیجه این آن لیست را کنار می گذارند. این طرز فکر در مورد چک لیست ها صحیح نیست و بهتر است با کمی تلاش بتوانید این موارد را پیاده سازی و اجرا کنید، حتی اگر نیاز به صرف زمان بیشتری برای یادگیری آن ها داشته باشید.

گوگل آنالیتیکس را نصب کنید

گوگل آنالیتیکس محبوب ترین ابزار آمارگیر سایت در جهان به شمار می رود. نسخه رایگان آن تقریبا تمام چیزهایی که برای گزارشگیری و درک رفتار کاربران نیاز دارید را در اختیار شما می گذارد.

در زمینه سئو سایت این ابزار به شما کمک می کند تا میزان ترافیک سایت از موتورهای جستجو را اندازه بگیرید، محبوب ترین صفحات سایت را شناسایی کنید، میزان بانس ریت سایت را مشاهده کرده و موارد بسیار دیگری را نیز مقایسه کنید.

کنسول جستجوی گوگل را راه اندازی کنید

این ابزار که با نام وبمستر تولز گوگل نیز شناخته می شود، یک ابزار کاملا رایگان است که مناسب وبمسترها و صاحبین سایت ها می باشد. با استفاده از این ابزار، وضعیت سایت خود را از دید موتور جستجوی گوگل مشاهده کرده و اطلاعات خوبی را در این زمینه به شما ارائه می دهد. پیشنهاد میکنیم که آموزش کامل وبمستر تولز گوگل را حتما مطالعه کنید.

وبمستر تولز بینگ را راه اندازی کنید

این ابزار معادل وبمستر تولز گوگل برای موتور جستجوی بینگ متعلق به مایکروسافت می باشد. بینگ به صورت پیشفرض موتور جستجوی دو مرورگر اینترنت اکسپلورر و مایکروسافت اج می باشد. این مسئله موجب شده که موتور جستجوگر بینگ ده درصد از جستجوی جهانی را به خود اختصاص دهد.

آیا از وردپرس استفاده می کنید؟ پلاگین گوگل آنالیتیکس گوگل را نصب کنید

این پلاگین به افرادی که در زمینه نگهداری از سایت آماتور هستند کمک بسیاری می کند و با استفاده از آن می توانید کد مخصوص گوگل آنالیتیکز را به راحتی در سایت وردپرسی خود قرار دهید.

آیا از وردپرس استفاده می کنید؟ نسخه رایگان Yoast SEO را نصب کنید

پلاگین Yoast SEO یک پلاگین رایگان برای وردپرس می باشد که به طور شگفت انگیزی در سئو محتوا به شما کمک می کند. با استفاده از این پلاگین می توانید به راحتی تگ کانونیکال، تگ نو ایندکس و نقشه سایت ایجاد کنید. نسخه رایگان این افزونه بسیار کارامد است و تقریبا تمام مواردی که در سئو به آن نیاز دارید را به شما تقدیم می کند.

کنسول جستجوی گوگل را همواره برای کشف ارورها، محتوای تکراری، صفحات بدون عنوان و دیگر خطاهای تکنیکی چک کنید

با استفاده از این ایزار می توان کارایی سایت را در موتور جستجوی گوگل ارتقا داد و خطاهای احتمالی را کشف کرد. همچنین این ابزار، داده هایی در مورد رتبه سایت، میزان مشاهده و نرخ تبدیل آن ارائه می دهد.

ریدایرکت ها را بررسی کنید

در حیطه سئو سایت، استفاده درست از ریدایرکت بسیار ضروریست. استاندارد درست ریدایرکت، نوع 301 آن است که در طی آن یک صفحه به صفحه دیگری به طور دائمی منتقل شده و در حین این انتقال کل ارزش سئو صفحه قبلی نیز منتقل می گردد. نوع ریدایرکت موقتی، ریدایرکت 302 نام دارد که در طی آن یک صفحه به صورت موقت به صفحه دیگری منتقل شده و برخلاف مورد قبل اعتبار سئو صفحه منتقل نمی شود.

به دنبال لینک های مرده، خطاها و مشکلات پایشی بگردید

هر چه سایت شما بزرگتر می شود، اهمیت این مورد افزایش می یابد. این خطاها کار پیدا کردن محتوای سایت و ایندکس آنها را با مشکل رو به رو می کند.

به دنبال کلمات کلیدی بگردید

فهمیدن کلماتی که کاربران به جستجوی آنها می پردازند و هدف آنها از جستجوی این عبارات در تعیین استراتژی سئو بسیار مهم است. از کلمات مورد جستجوی کاربران آگاه شوید و سختی سئو آنها را نیز بررسی کنید. یک کلمه کلیدی برای هر صفحه انتخاب کرده و ترجیحا سعی کنید در هنگام شروع کار، با کلمات کلیدی ساده تری آغاز کنید.

آیا تا به حال بک لینک های رقبایتان نگاهی انداخته اید؟

این کار برای شروع ساخت بک لینک استراتژی درستی به نظر می رسد. با این کار می توانید بک لینک های معتبر آنها را شناسایی کرده، انکرتکست لینک ها را بررسی کرده و به شما این فرصت را می دهد تا در همان مکان ها لینک های مشابهی قرار دهید.

سعی کنید که کلمات کلیدیتان را در آدرس صفحه نیز به کار برید

وجود کلمات کلیدی در یو آر ال، یکی از سیگنال های رتبه بندی محسوب می شود. اما با این حال از زیاده روی در این کار پرهیز کنید. تحقیقات نشان می دهند که یو آر ال های کوتاهتر معمولا رتبه های بهتری کسب می کنند.

در نظر داشته باشید که تغییر یو آر ال ها عواقبی می تواند به دنبال داشته باشد، بنابراین صرفا به خاطر این مسئله دست به تغییر یو آر ال ها نزنید.

کلمات کلیدی صفحه را به تگ عنوان اضافه کنید

با اینکه استفاده از کلمات کلیدی در عنوان صفحه همچنان مهم است، اما برای گرفتن یک رتبه خوب کافی نیست. در حال حاضر موتورهای جستجو به نرخ کلیک اهمیت زیادی می دهند، بنابراین مطالب هر صفحه را با دقت نوشته و در افزایش جذابیت آن بکوشید.

کلمات کلیدی خود را به متای توضیحات اضافه کنید

محتوای داخل متن توضیحات به موتورهای جستجو و کاربران اعلام می کند که صفحه مورد نظر درباره چیست و با استفاده این امکان می توانید درصد کلیک کاربران را افزایش دهید.

کلمات کلیدی خود را به تگ H1 اضافه کنید و آن را قبل از تگ های H2 و H3 به کار برید

با اینکه هنوز در مقدار تاثیر تگ های H2 تا H6 در سئو سایت بحث هایی وجود دارد، اما با این وجود استفاده از تگ H1 و قرار دادن کلمات کلیدی هر صفحه در آن ایده خوبی به شمار می آید.

متن قابل پایش به صفحه اضافه کنید

حداقل 100 کلمه را به هر صفحه اضافه کنید. این مقدار هر چه بیشتر باشد بهتر است. صفحه شما با 100 کلمه می تواند رتبه کسب کند اما پیشنهاد می شود که تا 100 کلمه جدید برای یک صفحه ندارید، آن را ابدا ایجاد نکنید. همچنین این مسئله نباید دلیلی باشد که جملات بی ارزش و تکراری به هر صفحه اضافه کنید.

از کلمات مشابه با کلمات کلیدی در متن استفاده کنید

همانطور که موتورهای جستجو پیچیده تر می شوند، قدرت درک زبان انسانی آنها نیز بیشتر می شود. به همین دلیل تولید کنندگان محتوا امروزه امکان بیشتری برای استفاده از کلمات مشابه با کلمات کلیدی دارند تا بتوانند در آنها نیز رتبه خوبی کسب کنند. استفاده از کلمات مشابه یا LSI بسیار خوب است و همواره پیشنهاد می شود.

در انتخاب متن جایگزین و نام فایل عکس ها دقت کنید

موتورهای جستجو عکس ها را از طریق متن جایگزینشان درک می کنند و نام فایل ها نیز در فاکتورهای گوگل موثر است. همواره از نام های توصیفی در متن جایگزین صفحات استفاده کنید.

از لینک های داخلی برای ایجاد ارتباط بین صفحات استفاده کنید

گوگل به بررسی لینک های داخلی هر متن می پردازد و از این طریق درک بهتری نسبت به موضوع صفحات سایت شما پیدا می کند. کلمات کلیدی مهم را در متن صفخات به کار برده و انها را به صفحه مرتبطشان لینک کنید.

همچنین از به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی در عنوان منوها پرهیز کنید. این کار به مثابه بهینه سازی افراطی محسوب می گردد و تاثیر منفی در سئو دارد.

از عدم وجود محتوای تکراری در صفحات مختلف مطمئن شوید

محتوای تکراری موجب کاهش ارزش محتوا در بین یو آر ال های مختلف می شود. با استفاده از ریدایرکت 301، تگ های کانونیکال، و وبمستر تولز گوگل، هر گونه مشکل در این زمینه را کشف و حل کنید تا در آینده دچار جریمه گوگل نشوید.

سرعت سایت را بررسی کرده و آن را سریعتر کنید

موتورهای جستجو از سرعت سایت به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار بر تجربه کاربری یاد می کنند و این مقدار مستقیما بر روی رتبه سایت موثر است. یک سایت کند، حوصله کاربران را سر می برد و موجب افزایش بانس ریت سایت می گردد.

سایت خود را برای دستگاه های موبایل بهینه سازی کنید

همگام با گسترش دستگاه های موبایل در سهم داشتن از ترافیک سایتها، مسئله منعطف بودن سایت با این دستگاه ها افزایش پیدا کرده است. عدم نمایش صحیح سایت بر روی این دستگاه ها تاثیر منفی بر روی کارایی سایت می گذارد.

یک نقشه سایت تهیه کرده و آن را در کنسول جستجوی گول ثبت کنید

یک نقشه سایت XML به موتورهای جستجو کمک می کند تا ساختار سایت را بهتر درک کنند و تمام صفحات سایت را پیدا کرده و به سرعت ایندکس کنند.

فایل Robots.Txt را ساخته و به کنسول جستجوی گوگل معرفی کنید

در کنار نقشه سایت، فایل Robots.Txt به موتورهای جستجو کمک می کند تا در چه صفحاتی اجازه پایش و آنالیز دارند. با استفاده از این فایل می توان محدودیت هایی در فعالیت ربات های جستجو ایجاد کرد و به آنها فهماند که به چه صفحاتی می توانند سر بزنند.

برند خود را در شبکه های اجتماعی مختلف ثبت کنید

برای اینکه کسی نام برند شما را در شبکه های اجتماعی سرقت نکند هر چه زودتر نام خود را در آنها ثبت کنید. همچنین این کار کمک می کند تا با جستجوی نام شما، سایت شما به همراه شبکه های اجتماعیتان نمایش داده شود.

از ابزارهای جانبی سئو استفاده کنید

بررسی سئو سایت به صورت دستی ممکن است زمانبر و کمی طاقت فرسا باشد. اما ابزارهای تکمیلی سئو در اینترنت وجود دارند که این کار را برای شما انجام می دهند. این ابزارها به شما کمک می کنند تا سرعت این فرایندها را افزایش داده، خطاهای سایت را هر چه زودتر بیابید و راهکار حل مشکلات را نیز مطرح می کنند. با این کار زمان بیشتری را برای کار بر روی سئو و بهینه سازی سایت خود خواهید داشت.

در انتها نیز پیشنهاد می کنیم که اگر درک این مطلب کمی برایتان دشوار بوده است، ابتدا مطلب آموزش سئو سایت را حتما مطالعه کرده و مجددا به بررسی آیتم های این چک لیست بپردازید.

2 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *