سئو منفی چیست؟ راهکارهای مقابله با انواع سئو منفی

آیا سئو منفی حقیقت دارد؟ آیا بایست نگران آن بود؟ آیا راه هایی وجود دارد که از سئو منفی در امان بود؟ در این مطلب به پاسخ همه این سوالات می پردازیم.

تهدید سئو منفی برای سایت ها بعید به نظر می رسد، اما در عین حال دلهره آور نیز هست. ضربه زدن به رتبه سایت شما از طرف رقبایتان چقدر آسان است و چگونه می بایست از این خطر در امان بود؟ قبل از اینکه به شروع این مطلب بپردازیم، باید روشن کنیم که سئو منفی در حقیقت چیست.

سئو منفی چیست؟

سئو منفی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که با هدف کاهش رتبه وبسایت شما در نتایج جستجو صورت می پذیرد. این اقدامات اغلب خارج از سایت شما انجام می شوند (مانند ساخت بک لینک های غیر طبیعی و یا سرقت و پست مجدد محتوای شما). اما در بعضی مواقع هم ممکن است این کار از طریق هک کردن سایت شما و تغییر محتوای آن انجام شود.

سئو منفی در اغلب مواقع توضیحی بر کاهش رتبه ناگهانی سایت شما نمی باشد. قبل از اینکه تصور کنید که شخصی از روی عمد در حال ضربه زدن به رتبه سایت شماست، ابتدا به سایر عوامل موثر بر کاهش رتبه سایت توجه کنید.

سئو منفی خارجی

این نوع سئو منفی یک سایت را بدون دخالت در محتوای داخلی آن هدف قرار می دهد. در اینجا به معرفی رایج ترین انواع سئو منفی خارجی می پردازیم.

1. مزرعه لینک (Link farms)

مزرعه لینک و سئو منفی

یک یا دو لینک اسپم هیچ آسیبی به رتبه سایت نمی زند. به همین دلیل است که حملات سئو منفی اغلب شامل درگیر کردن سایت با تعداد زیادی از بک لینک از گروهی از وب سایت های مرتبط یا مزرعه های لینک می گردد. معمولا این لینک ها دارای انکر تکست یکسانی هستند. همچنین این انکر تکست ها ممکن است کاملا نا مرتبط با موضوع سایت مورد حمله باشند. شاید هم این اینک ها دارای کلمات کلیدی باشند که به طور واضحی شبیه سازی به نظر برسند.

چند وقت پیش این اتفاق برای سایت WP Bacon که یک پادکست مبتنی بر وردپرس است، افتاد. در زمان کوتاهی این وبسایت دارای بک لینک های بسیاری با انکر تکست دانلود فیلم شد. در طول 10 روز رتبه متوسط این وبسایت در نتایج جستجو 50 پله سقوط کرد. البته این ماجرا پایان خوشی داشت. وبمستر این سایت متوجه این مسئله شد و با disavow کردن این بک لینک های اسپم، رتبه سایت مجددا به جایگاه اول خود برگشت.

افت رتبه ناشی از سئو منفی

چگونه از این گونه حملات در امان بمانیم: جلوگیری از این گونه حملات سئو منفی در محدوده قدرت شما نیست، اما با شناسایی به موقع آن می توان به خنثی کردن اثر این حملات پرداخت. برای این کار می بایست به طور منظم رشد بک لینک های خود را زیر نظر بگیرید. به عنوان مثال با استفاده از نرم افزار SEO SpyGlass میتوان این کار را انجام داد. این نرم افزار، تعداد کل بک لینک ها و تعداد دامین های لینک شده را به شما اعلام می کند و این اطلاعات را در قالب یک نمودار نیز نشان می دهد. جهش ناگهانی تعداد لینک ها در این نمودار می تواند هشداری به شما باشد که لینک های خود را بررسی نمایید.

نرم افزار SEO SpyGlass و سئو منفی

برای این کار به قسمت بک لینک ها رفته و با مرتب کردن لینک ها بر اساس تاریخ کشف آنها، لینک هایی که از تاریخ جهش نمودار به بعد ایجاد شده اند را بررسی نمایید.

نرم افزار SEO SpyGlass و سئو منفی

اگر نمی دانید که این لینک ها از کجا می آیند، بد نیست به قسمت Penalty Risk بروید. به این تب رفته و بک لینک های مشکوک را بررسی نمایید. با آپدیت کردن اطلاعات این صفحه، به بک لینک های شما از 0 تا 100 نمره ای داده می شود که بیانگر درصد مشکوک بودن لینک هاست. این عدد نشان می دهد که هر لینک چقدر احتمال پنالتی شدن سایت را افزایش داده یا متعلق به مزرعه لینک است.

نرم افزار SEO SpyGlass و پیدا کردن لینک های مشکوک

بعد از این کار و شناسایی لینک های اسپم لیستی از آنها ایجاد کرده و آنها را به وبمستر گوگل معرفی کنید. در گوگل وبمستر به قسمت Disavow رفته و این لینک ها را در آنجا به گوگل معرفی کنید تا اثر منفی آنها از بین برود.

2. سرقت محتوا

سرقت محتوا در سئو منفی

سرقت محتوای سایت شما و انتشار آن در دیگر سایت های اینترنتی، یکی دیگر از کارهاییست که رقبای شما می توانند برای آسیب به رتبه سایت شما انجام دهند. وقتی گوگل چندین نسخه از یک محتوا را در چندین سایت مختلف مشاهده می کند، معمولا نسخه صحیح را برای گرفتن رتبه انتخاب می کند، مگر اینکه نسخه به سرقت رفته زودتر از مال شما پیدا شود. این کاریست که سارقین محتوا انجام میدهند. آنها محتوای جدید را به صورت اتوماتیک پیدا کرده و آن را در دیگر سایت ها منتشر و ایندکس می کنند.

چگونه با این گونه حملات مقابله کنیم: وبسایت Copyscape که آن را در ابزارهای سئو نیز معرفی کردیم، یکی از ابزارهای ضروری در شناسایی مطالب کپی شده وب سایتمان است. در صورت یافت نسخه هایی از مطالب خود در دیگر وب سایتها، با وبمستر گوگل ارتباط برقرار کرده و از آنها بخواهید که ان قسمت را از ایندکس خود حذف کنند. همچنین می توانید از طریق ابزار DMCA گوگل، محتوای کپی شده را گزارش دهید.

برای جلوگیری از به سرقت رفتن پست های وبلاگتان می توانید کش وبسایت را به گونه ای فعال کرده تا این پست ها چند دقیقه بعد از انتشار به نمایش در لیست مطالب سایت در بیایند. در این فاصله می توانید آدرس پست جدید را در وبمستر گوگل ایندکس کنید.

3. پایش ربات ها

پایش ربات ها و سئو منفی

دیده شده که بعضی از وبمسترها سعی می کنند که با فرستادن مداوم ربات ها به سایت رقبا و پایش مستمر آن، فشار زیادی بر روی سرور آنها ایجاد کرده و آنها را عملا از کار بیندازند. اگر گوگل چندین بار به یک سایت مراجعه کرده و نتواند به آن دسترسی داشته باشد، مطمئنا رتبه آن را کاهش خواهد داد.

چگونه از این خطر در امان بمانیم: اگر احساس کردید که وب سایت شما به طور ملموسی افت سرعت داشته و ناپایدار گردیده است، با شرکت هاستینگ خود ارتباط برقرار کرد و از آنها علت را جویا شوید. برای حل این مشکل راه حل های متنوعی وجود دارد. یکی از آنها اینست که با نصب فایروال بر روی سایت خود و بلاک کردن User-agent ربات ها، جلوی این نوع سئو منفی را بگیرید.

سئو منفی داخلی

پیاده سازی حملات مبتنی بر سئو منفی داخلی بسیار دشوارتر است. لازمه این نوع حملات، هک کردن وبسایت شما و ایجاد تغییراتی در آن است. در اینجا به معرفی تهدیداتی که یک هکر در سئو منفی می تواند داشته باشد می پردازیم.

4. تغییر در محتوای سایت

شاید شما تصور کنید که با تغییر در محتوای سایت، شما بدون شک متوجه آن خواهید شد. این تغییرات میتوانند بسیار زیرکانه و کاملا نامحسوس صورت گیرند. یک هکر می تواند کدهای اسپمی را به محتوای سایت شما اضافه کند و آن را با کد “display:none” در ظاهر سایت مخفی کند. بنابراین شما قادر به مشاهده آن نخواهید بود، مگر اینکه نسخه Html سایت را مشاهده کنید.

سناریوی دیگری که در طی این گونه حملات ممکن است اتفاق بیفتد اینست که هکر، سایت شما را به سایت مورد نظر خود ریدایرکت کند. این اتفاق برای سایت های کوچک بعید است بیفتد، اما در سایت ها بزرگ و پربازدید احتمال انجام شدن دارد. هکر برای افزایش پیج رنک صفحه مورد نظر خود و انتقال بازدید کنندگان به آن، سایت شما را ریدایرکت می کند. اگر گوگل قبل از شما متوجه این اتفاق شود، احتمال پنالتی شدن سایت شما بسیار افزایش می یابد، چرا که شما ناخواسته در حال ریدایرکت کاربران به یک سایت مخرب هستید.

چگونه از این حمله در امان بمانیم: چک کردن مداوم سایت با ابزارهایی مانند WebSite Auditor می تواند بهترین راه برای شناسایی این گونه حملات باشد. با هر بار تست وبسایت با این نرم افزار، گزارشی از وضعیت سایت از دید مخاطبین به شما داده می شود. با استفاده از این گزارش ها می توانید لینک های مخرب را شناسایی کرده و متوجه ریدایرکت ها شوید.

ابزار WebSite Auditor و سئو منفی

5. جلوگیری از ایندکس شدن سایت

جلوگیری از ایندکس شدن سایت و سئو منفی

تنها یک دستور کوچک در فایل Robots.txt می تواند به گوگل اعلام کند که به سایت شما مراجعه نکرده و در نتیجه تغییرات آن را ایندکس نکند. این مسئله ضربه مهلکی به سئو خواهد زد.

مثالهای زیادی از این مسئله در محیط های آنلاین بازگو شده است. مثلا صاحب یک وبسایت به خاطر عدم رضایت کار پشتیبان سایت خود، او را اخراج کرده و او نیز برای گرفتن انتقام یک کد “Disallow: /” را به فایل robots.txt اضافه می کند. از این دست اتفاقات به وفور دیده شده است.

چگونه با این مسئله مقابله کنیم: با بررسی ترافیک سایت خود به طور مکرر افت های شدید آن را بررسی کنید و هر از چند گاه نیز به فایل robots.txt سایت نگاهی بیندازید.

با استفاده از گوگل وبمستر نیز می تواند این مسئله را بررسی کرده و همچنین به هشدارهای آن نیز دقت فرمایید.

6. هک کردن سایت

هک کردن سایت و سئو منفی

حتی اگر هدف یک هکر، سئو منفی نباشد، هک کردن سایت می تواند به سئو سایت لطمه بزند. گوگل از کاربران خود محافظت می کند و به همین خاطر قبل از ورود کاربران به سایت های هک شده، هشداری به آنها می دهد. هک شدن سایت مطمئنا موجب افت رتبه شدید سایت می گردد و احتما دارد که وب سایت کلا از نتایج جستجو حذف شود.

چگونه با این خطر مقابله کنیم: جدا از مسئله سئو منفی، ارتقا امنیت سایت به دلایلی که ذکر شد، می بایست در اولویت های شما باشد. ارتقا امنیت سایت با توجه به پلتفرم آن، با استفاده از روش های متنوعی انجام می شود و بسته به نیاز خود می توانید لایه های مختلف امنیتی را در آن ایجاد کنید.

منبع:
types of negative SEO to watch out for

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *