سئو سایت های بزرگ | بهینه سازی سایت های بسیار بزرگ

وب سایت های بزرگ و دارای صفحات زیاد اغلب با چالش سئو و کسب رتبه در یو آر ال های محصولات یا آیتم هایشان رو به رو هستند.

این مشکل در سایت های بسیار بزرگ که تشکیلات پیچیده ای دارند و دارای محصولات بسیار زیادی هستند، حادتر هم می گردد. از جمله مثال های خوب جهانی در دسته سایت های فروشگاهی می توان به آمازون و در دسته سایت های اطلاعاتی به ویکیپدیا اشاره کرد. در بین سایت های ایرانی نیز می توان دیجی کالا و خبرگزاری تسنیم را نام برد.

در این مطلب بعضا از دو لغت محصول و آیتم به جای یکدیگر نیز استفاده می شود. با اینکه از نظر مفهومی بین این دو لغت تفاوت ساختاری وجود دارد اما در اینجا از نظر موضوعیت مطلب، تفاوتی ندارند و تکنیک سئو برای آنها یکسان است. (در حالت کلی لغت محصول برای فروشگاه های اینترنتی و آیتم برای سایت های خبری به کار برده می شود.)

چرا سئو سایت های بزرگ دشوار است؟

اینطور که به نظر می رسد اغلب سایت های بزرگ در سطح محصول دچار مشکلات حادی هستند. تعیین ساختار یو آر ال در این گونه سایت ها بعضا به یک چالش بزرگ تبدیل شده، مخصوصا مواقعی که یو آر ال ها به زیر مجموعه های تو در توی بیشتری می رسند. در حالی که یو آر ال دسته بندی ها ثابت و مشخص هستند اما یو آر ال محصولات و آیتم ها معمولا تغییر می کنند یا منقضی می گردند و در حالت های ارجاعی، پارامترهایی به یو آر ال اضافه می شود.

سایت هایی مانند آمازون که به خوبی از پس این مشکل بر می آیند دارای تکنیک های کارامدی هستند. مثلا در مورد آمازون، یو آر ال ها با توجه به شرایط دارای پارامترهای زیاد و کاملا متغیری می گردند اما به ربات های جستجوگر گوگل یا بینگ صرفا یو آر ال اصلی نشان داده می شود.

راه حل های دیگری نیز برای مقابله با این مشکل نیز وجود دارد که می توان به استفاده از برچسب کانونیکال به صفحات دارای پارامتر و همچنین معرفی پارامترها در وبمستر تولز گوگل و بینگ اشاره کرد. با این حال و بدون هیچ گونه استثنایی همواره راهکارهایی برای بهبود یو آر ال های چند گانه برای یک محصول در جهت سئو سایت های بزرگ وجود دارد. حتی سایت های بسیار بزرگ دیگری مانند اپل نیز با این مشکلات رو به رو هستند.

بعد از حل مشکل یو آر ال محصولات نیز مشکل دیگری وجود دارد و آن مسئله صفحه بندی محصولات در یک دسته است. با اینکه راه حل های مشخصی برای سئو صفحات دسته بندی وجود دارد اما مشکلات در سئو سایت های بزرگ به همین جا ختم نمی شود.

چرخه عمر یک محصول همواره یک مشکل بزرگ است. بعضی از محصولات از رده خارج شده و دیگر به وبسایت بر نمی گردند، در حالی که بعضی از آنها ممکن است بعد از مدتی دوباره موجود شده و در سایت عرضه شوند. بقیه محصولات نیز همواره وجود دارند و جهت فروش ارائه می شوند. نحوه برخورد با تمام این حالات از دید سئو و بهینه سازی به چندین فاکتور بستگی دارد.

موضوع بعدی اطمینان از وجود یک زنجیر لینک گذاری مناسب از صفحه اصلی به صفحه محصول است. این کار بسته به هدف تجاری وبسیات، به روش های متنوعی می تواند پیاده سازی گردد. هیچ کسی نمی تواند برای شرایط مختلف، یک نسخه ثابت برای راه حل این مسئله تجویز کند.مانند دیگر بخش های بهینه سازی سایت، سئو سایت های بزرگ در بخش محصولات و آیتم ها، نیاز به برنامه ریزی و خط مشی مشخصی دارد.

کدام یک از تکنیک های سئو در اینجا کارامد هستند؟

به جای تمرکز بر روی تکنیک های مشخص، بهتر است بر روی مسائل ذاتی سئو محصولات و آیتم ها توجه کرده و این مشکل را با رویکردی جامع حل کنیم. این راه حل ها در واقع انعکاسی از چالش های ذاتی مشکل سئو در این سطح می باشد. برای افزایش نمایش محصولات در موتورهای جستجو نیاز به تجزیه این به بخش های مختلف است.

تا اینجا با مشکلات موجود در سئو سایت های بزرگ مطلع شدیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی جز به جز این راه حل ها بپردازیم.

جایگاه کاربران

هیچ تکنیک سئویی نباید به واسطه توجه بر روی موتورهای جستجو کاربران را قربانی کرده و بالعکس این مسئله نیز صحیح نیست. بدون توجه به شرایط کاربران و در نظر گرفتن آنها، نتیجه نهایی هر دستورالعملی به شکست در جلب رضایت هر دو سمت می انجامد.

با ایجاد یک تیم مجرب که در کارامد بودن سایت، سئو آن نیز به بهترین شکل ممکن پیاده سازی شده باشد می توان به هدف خود یعنی موفقیت در کسب و کار رسید. این کار قابل انجام است و ما برای رسیدن به این هدف راه کارهای زیر را پیشنهاد می کنیم:

صفحه خانگی

صفحه خانگی یک وب سایت، با ارزش ترین و معتبرترین مکان برای انتقال اعتبار به دیگر صفحات داخلیست. صفحه داخلی اولین جاییست که برای شروع لینک دهی داخلی از آن استفاده می کنیم. از آنجا که صفحه اصلی بیشترین آتوریتی را در بین دیگر صفحات سایت دارد، با ارزشترین مکان برای لینک دادن به صفحه های مهم سایت است.

فلسفه کلی ما در انتقال اعتبار به صفحه محصولات در سایت های بسیار بزرگ به این شکل است: ابتدا بر روی دسته بندی های اصلی، سپس زیرمجموعه های این دسته بندی و بعد از آن بر روی محصولات تمرکز کنید. تمرکز بر روی بک لینک هایی که به صفحات محصولات لینک داده می شوند کار اشتباهیست. چرا که ارزش صفحات محصولات، قابل مقایسه با اعتبار صفحات دسته بندی ها نمی باشد. در ادامه به بررسی تک تک این موارد می پردازیم.

حداقل چند لینک به صفحه محصولات در صفحه اصلی می بایست وجود داشته باشد. به صورت نرمال این لینک ها متناسب با مناسبات زمانی، تخفیفات فصلی و از این قبیل انتخاب می گردند.

بعضی از وب سایت ها با توجه به اهمیت برخی از محصولاتشان، آنها را به صورت دائم در صفحه اصلیشان لینک می کنند. با این حال لینک دادن تعداد زیادی از محصولات در صفحه اصلی کار منطقی ای نیست. به علاوه این مکان پر ارزش توسط تیم سئو کنترل نمی شود و در حالت پیشفرض همواره در حال تغییر است. به همین دلیل کار منطقی در این شرایط اینست که صرفا بر روی صفحات دسته بندی تکیه کرده و به آنها لینک دهید.

ساختار کلی لینک بیلدینگ داخلی به این شکل است که در صفحه اصلی، ابتدا به دسته های اصلی لینک داده شده و در صفحه هر یکی از این دسته ها به زیرمجموعه هایشان و در انتها به محصولات زیر شاخه آنها لینک داده می شود. مطمئن شوید که سایت شما از همین ساختار پیروی می کند.

از همه مهمتر اینکه مطمئن شوید، یو آر ال اصلی نسبت به یو آر ال های فرعی برجسته تر باشند. به عنوان مثال اگر یکی از محصولات سایت در دو دسته بندی قرار دارد، اولا یکی از یو آر ال ها را به عنوان یو آر ال اصلی در نظر گرفته و دیگری را با برچسب کانونیکان به یو آر ال اولی مرتبط کنید. ثانیا مطمئن شوید که یو آر ال اصلی آن در لینک بیلدینگ داخلی سایت استفاده شده است. با اینکار از به وجود آمدن صفحات تکراری در سایت جلوگیری می کنید و ربات های جستجو متوجه یو آر ال اصلی می شوند.

مطمئن شوید که منوی اصلی سایت شامل همه دسته بندی ها نباشد. این مسئله باعث بزرگ شدن بیش از حد منو و لینک بیلدینگ داخلی سایت میگردد. به عنوان مثال در یک سایت با 100 دسته بندی اصلی، صرفا قرار دادن 50 دسته پرطرفدار اکتفا می کند و بقیه دسته بندی ها را در صفحه ای مجزا با عنوان تمام دسته بندی های سایت قرار دهید.

اگر تعداد دسته بندی ها و زیر مجموعه های آنها زیاد است حتما از صفحات مجزا برای قرار دادن آنها استفاده کنید و همه را تحت یک منو قرار ندهید تا از بزرگ شدن منو جلوگیری کنید. این مسئله در سایتی مانند آمازون کاملا رعایت شده است.

در نهایت اطمینان حاصل کنید که هر محصول با سه یا چهار کلیک از صفحه اصلی نمایش داده شده و تعداد کلیک ها بیشتر از این نشود. رعایت این مسئله شاید کمی بغرنج به نظر برسد اما در سئو سایت های بزرگ الزامیست و می بایست کمی خلاقیت به خرج دهید.

خلاصه نکات مربوط به صفحه اصلی عبارتند از:

  1. صفحه اصلی سایت بیشترین اعتبار را در یک سایت دارد و پر ارزش ترین مکان برای قرار دادن دیگر لینک هاست.
  2. توجه کنید که فقط در صورت نیاز به تعداد محصولات بسیار کمی لینک دهید و بر روی صفحات دسته بندی ها تمرکز کنید.
  3. کلید اصلی ماجرا شبکه لینک بیلدینگ داخلی سایت است.
  4. از برچسب کانونیکال در سایر یو آر ال های فرعی استفاده کنید.
  5. لینک متنی زیر مجموعه ها را در صفحات داخلی سایت ایجاد کنید.
  6. محصولات سایت نهایتا می بایست با سه یا چهار کلیک از صفحه اصلی قابل دستیابی گردد.

این مطلب ادامه دارد و در روزهای آتی به صورت مرتب آپدیت می گردد. همواره به این صفحه سر بزنید تا از سایر پارامترهای موثر بر سئو سایت های بزرگ آگاه شوید.

3 دیدگاه

  1. با سلام. سوال من اینه که آیا دسته بندیهای زیاد و شلخته با دسته بندیهای زیرمجموعه شده تفاوتی در سئو ایجاد میکنه؟ فرضا 30 دسته بندی انواع رشته های دانشگاهی داشته باشم با اینکه این 30 تا رو به زیرمجموعه انسانی ،مهندسی و علوم ببرم از نظر موتورهای جستجو فرق میکنه و اهمیتی داره یا خیر؟ البته از لحاظ راحتی کاربر منظورم نیست. فهرست درست کردم و دسته بندیها رو جدا کردم. فقط میخواستم ببینم این دسته بندی های زیاد و زیرمجموعه شدن یا نشدن چقدر برای گوگل مهمه.
    ممنون از سایت پربارتون.

  2. پاسخ به رامین مرادی: ایجاد زیرمجموعه در دسته بندی های اصلی می بایست تا انجایی پیش برود که در نهایت زیرمجموعه هایی با تعداد آیتم های بسیار کم یا حتی خالی ایجاد نشوند. اگر تعداد محصولات شما زیاد نیست، بهتر است تعداد زیر مجموعه ها کم تر باشند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *