آموزش سئو پرستاشاپ | بهینه سازی PrestaShop

پرستاشاپ از پلتفرم های قوی فروشگاهی است که در ایران نیز طرفداران زیادی دارد. بسیاری از وبمسترها در ایران از این فروشگاه ساز قدرتمند استفاده می کنند. در این مطلب می خواهیم به آموزش سئو پرستاشاپ بپردازیم و نکاتی را در این زمینه بیان کنیم.

فرض می کنیم که شما فروشگاه خود را با پرستاشاپ راه اندازی کرده اید و در حال حاضر منتظر مشتری برای محصولات خود هستید. اما چگونه می توانید افراد را از وجود فروشگاه خود باخبر کنید؟

در حالت کلی سه راه برای این کار وجود دارد. یا باید به تبلیغات کلیکی بپردازید، یا تبلیغات بنری را در سایت های پر بیننده انتخاب کنید یا بهتر از همه به سئو سایت بپردازید. با اینکه سئو از بقیه گزینه ها بهتر است، اما یک شبه عمل نمی کند.

سئو طبیعی در پرستاشاپ

شاید تاکنون اصطلاح سئو طبیعی به گوشتان خورده باشد، اما آیا می دانید این عبارت به چه معنیست؟  منظور از سئو طبیعی اقداماتیست که با هدف افزایش طبیعی رتبه وبسایت انجام می شود. موتورهای جستجو پارامترها مشخصی برای رتبه بندی سایت ها دارند و از آنها برای نمایش سایت ها در نتایج جستجو استفاده می کنند. گفته می شود که گوگل حداقل از 200 پارامتر مختلف برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند. موتور جستجوی بینگ نیز تقریبا همین تعداد پارامتر دارد.

سئو پرستاشاپ را از کجا آغاز کنیم؟

در این مطلب فرض شده که شما اطلاعات مقدماتی از فروشگاه ساز پرستاشاپ دارید. این مطلب صرفا به امکانات خود پرستاشاپ محدود شده است و از ماژول خارجی دیگری در آن استفاده نمی شود. سعی شده که در این مطلب به صورن عمقی به نکات پرداخته شده و دلایل انجام راهکارها نیز گفته شود.

اولین قدم، فعال کردن قابلیت friendly URL در سایتتان است. برای این کار به Preferences >> SEO and URLs رفته و این قابلیت را مانند تصویر زیر فعال کنید.

قابلیت friendly URL پرستاشاپ

بعد از انتخاب گزینه Yes برای Friendly URL، همین کار را برای گزینه automatically redirect to the canonical URL انجام داده و آن را به Yes  تغییر دهید. در انتها با کلیک بر روی Save، این تغییرات را ذخیره کنید. اگر به عکس بالا دقت کنید، پیغام هشداری را رو به روی گزینه Friendly URL مشاهده می کنید. این پیغام به خاطر وضعیت سرور شماست. اگر بعد از اعمال تغییرات مشاهده کردید که سایتتان از دسترس خارج شده است، به این دلیل می باشد که mod_rewrite در سرور شما نصب نشده است.

در این حالت شما بایستی با شرکت هاستینگ خود تماس گرفته و از آنها بخواهید که این قابلیت را نصب یا فعالسازی کنند. این مسئله در سئو سایت شما نقش بزرگی دارد و می بایست حتما این مشکل حل شود. برای حل مشکل بالا نیامدن سایت خود بعد از این اتفاق، به نرم افزار مدیریت فایل هاست خود رفته و فایل .htaccess را پاک کنید. سپس دوباره به این قسمت برگشته و Friendly URL وautomatically redirect to the canonical URL را غیر فعال کنید. در این مثال این پیغام صرفا یک هشدار است و جای نگرانی برای ما وجود ندارد. چرا که می دانیم mod_rewrite در سرور ما نصب و فعال است.

یو آر ال های مناسب بسیار در سئو تاثیر گذارند. یو آر ال پیشفرض قبل از فعال کردن Friendly URL در پرستاشاپ به شکل زیر است:

http://site.com/index.php?id_product=6&controller=product

نسخه مناسب یو آر ال برای این محصول با نام Belkin Ipod Case به شکل زیر است:

http://site.com/accessories-ipod/6-belkin-leather-folio-for-ipod-nano-black-chocolate.html

با مشاهده یو آر ال نا مناسب، هیچ ایده ای درباره محصول موجود در این آدرس نخواهید داشت. موتورهای جستجو نیز همین وضعیت را دارند. اما با مشاهده یو آر ال صحیح و سئو شده، دید اولیه ای درباره نام محصول به دست می آورید. موتورهای جستجو از جنبه های زیادی مانند کاربران با موضوع برخورد می کنند. در مورد یو آر ال ها نیز موتورهای جستجو با بررسی یو آر ال صفحه محصول، ارتباط آن را با محتوای صفحه چک می کنند.

یو آر ال انتخاب شده در این مثال کمی بلند است و وقتی بهتر خواهد شد که تعداد کاراکترهای آن کمتر شود. یو آر ال کوتاهتر برای این مثال “http://site.com/accessories-ipod/6-belkin-leather-ipod-nano.html” خواهد بود. دلیل بهتر بودن این یو آر ال اینست که وزن هر کلمه در یو آر ال های کوتاهتر بیشتر است و این مسئله در گرفتن رتبه بالاتر نقش موثری خواهد داشت.

یو آر ال های کانونیکال در پرستاشاپ

یو آر ال های کانونیکال از مباحث کمی پیچیده تر سئو هستند که نیاز به توضیحات بیشتری دارند. موتورهای جستجو از سیستمی با عنوان پیج رنک استفاده می کنند. گوگل و بینگ تقریبا هر سه ماه یک بار، این پیج رنک را به روز رسانی می کنند. هرچه پیج رنک یک سایت بیشتر باشد، از احتمال بیشتری در کسب رتبه بالاتر در SERP (صفحه نتایج جستجو) برخوردار است. بازه عددی پیج رنک بین 0 تا 10 می باشد و مقدار N/A به این معنیست که هنوز پیج رنکی برای سایت تعریف نشده است. سایت هایی مانند فیسبوک و توییتر، به خاطر ترافیک و محبوبیت بسیار بالایی که دارند، دارای پیج رنک 10 هستند.

علت توضیح پیج رنک در اینجا اینست که این عدد می تواند در صورت اشتباه بین چندین صفحه تقسیم شود. به عنوان مثال به چهار آدرس زیر نگاه کنید:

http://site.com
http://site.com/
http://www.site.com
http://www.site.com/

معمولا هر چهار آدرس زیر در سایت شما برقرار هستند. یو آر ال های کانونیکال موجب ریدایرکت این صفحات به آدرس درست و یکتای مشخص شده می شود. این کار باعث می شود که اعتبار و پیج رنک بین چهار آدرس تقسیم نشده و همگی به یک آدرس تخصیص یابد. نتیجه این کار، کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوست.

داده های متا

داده های متا که تگ های متا نیز نامیده می شوند، اطلاعات کوچکی هستند که در ظاهر صفحه نشان داده نمی شوند. موتورهای جستجو از این اطلاعات در جهت طبقه بندی سایت ها و درک محتوای آنها استفاده می کنند. داده های متای اصلی عبارتند از:

عنوان صفحه: این تک شامل عنوان صفحه است که در مرورگر نیز نمایش داده میشود. متای عنوان صفحه نهایتا بایست 65 تا 70 کاراکتر باشد و بیشتر از این نشود. هر یک از کلمات عنوان صفحه دارای وزنی هستند و هر چه این کلمات بیشتر شوند، وزن آنها کمتر می گردد. همچنین دقت کنید که پرستاشاپ به صورت اتوماتیک، نام فروشگاه را به انتهای عنوان صفحه اضافه می کند. بنابراین این مورد را هم در تعداد کاراکترها در نظر بگیریرد.

دقت داشته باشید که عنوان صفحه اولین چیزیست که کاربران در موتورهای جستجو نگاه می کنند. بنابراین اگر عنوان جذابی برای صفحات خود انتخاب کنید، احتمال کلیک از طرف کاربران در نتایج جستجو افزایش می یابد. همچنین می توانید از کاراکترهای – یا | برای جدا کردن کلمات و عبارات در متن استفاده نمایید.

متای توضیحات: متای توضیحات در زیر آدرس صفحات در نتایج جستجو نمایش داده می شود. شما می توانید نهایتا با 155 کاراکتر این قسمت را پر کنید. در صورت استفاده از کلمات بیشتر، تنها مقدار مجاز نمایش داده شده و بقیه نشان داده نمی شوند. تا آنجا که می توانید این متن را به صورت توصیفی بنویسید و از پر کردن آن با انبوهی از کلمات کلیدی بپرهیزید. همواره متای توضیحات را برای هر صفحه به صورت مجزا و متفاوت نوشته تا از یکسان فرض شدن صفحات در گوگل جلوگیری کنید. متای توضیحات شاید به صورت مستقیم بر رتبه بندی سایت تاثیر نداشته باشد، اما یک متا تگ توضیحات خوب، می تواند موجب افزایش نرخ کلیک (CTR) گردد.

بهینه سازی صفحات و دسته بندی های پرستاشاپ

برای دسترسی به صفحات پرستاشپا به Preferences >> CMS رفته، بر روی صفحه مورد نظر خود کلیک کنید و تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید.

برای ویرایش دسته بندی ها نیز به مسیر Catalog >> Categories رفته و با انتخاب یکی از دسته ها، آن را ویرایش کنید. دسته بندی ها جزییات بیشتری نسبت به صفحات دارند. شما می توانید برای دسته بندی ها، توضیح مختصری نوشته و همچنین یک عکس برای آن آپلود کنید. تمام این موارد به تم پلتفرم شما بستگی دارد. پیشنهاد می کنم که قسمت توضیحات دسته بندی را خالی نگذارید و طبق تصویر چند جمله هم شده درباره آن بنویسید.

بهینه سازی صفحات و دسته بندی های پرستاشاپ

بهینه سازی محصولات پرستاشاپ

امکانات صفحه محصولات کمی متفاوت تر از بقیه است. در داخل صفحه محصولات یک تب SEO وجود دارد که مانند شکل زیر است. در این تب می توانید اطلاعاتی مانند متای توضیحات را وارد کنید. دقت کنید که توضیح کافی برای هر محصول بنویسید. بسیاری از رقبای شما هم احتمالا همین محصول را دارند و شاید با قیمت بهتری هم به فروش برسانند. اما آنچه که گوگل در رتبه بندی صفحات به آن اهمیت می دهد، اطلاعات کافی در مورد هر موضوع یا محصول است. با نوشتن حداقل 500 کاراکتر توضیح برای هر محصول، احتمال کسب رتبه بهتر برای آن را بیشتر کنید. توضیحات بیشتر و دقیق تر از یک محصول موجب اعتماد مشتریان به شما نیز می گردد. همچنین اگر محصولات شما دارای کد یا شماره محصول مشخصی هستند، آن را ذکر کنید.

بهینه سازی محصولات پرستاشاپ

جمع بندی سئو پرستاشاپ

در این مطلب سعی کردیم مهمترین نکات سئو و بهینه سازی پرستاشاپ را بیان کنیم. لازم به ذکر است که سئو این فروشگاه ساز به همین جا ختم نمی شود و موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که بین تمام سایت ها مشترک است. با مطالعه صفحه آموزش سئو در سایت رادزاد می توانید آنها را فرا بگیرید یا از خدمات تدریس خصوصی سئو ما استفاده کنید.

در صورتی که از اجرای راهکارهای بالا ناتوان بودید، می توانید با تماس گرفته تا آن را به متخصصین تیم رادزاد بسپارید. همچنین خوشحال می شویم اگر نظرات و سوالات خود را درباره این مطلب در قسمت کامنت ها ارسال کنید.

3 دیدگاه

  1. سلام.
    من یک وب سایت فروشگاهی با CMS پرستشاپ دارم و حدد 600 تا محصول داخل سایت چیدم و برای هر کدوم محتوای اختصایی 500 کلمه‌ای و گاهی بیشتر ایجاد کردم، دومین اوترتی 10 و پیچ اوترتی 5 رو دارم، و توی سایت‌های مختلف میروم و بعداز نظردهی لینک سایت خودم رو هم میزارم.
    حدود 6 ماهه دارم فعالیت می‌کنم و تقریبا روزی یه دونه محصول به همراه محتوا ثبت کردم ولی هنوز هیچ نتیجه‌ای نگرفتم و لینک‌ها وضعیت خوبی ندارند و اکثرا در صفحات 2 تا 4 گوگل هستم.
    اگه ممکنه کمکم کنید.

    • تولید محتوای مستقل مطمئنا کمک زیادی به وب سایت شما خواهد کرد. اما لینک سازی به شکلی که فرمودید مطمئنا تاثیر مثبتی در وب سایت شما نخواهد داشت. یکی از ویژگی های مهم در لینک سازی خوب، تنوع در لینک سازیست. استفاده از بخش کامنت ها در لینک سازی، جدای ازینکه کلا روش امروزی محسوب نمی گردد، به منزله عدم تنوع بک لینک های شماست. برای آموزش بیشتر در این حوزه پیشنهاد میکنیم که مطلب روش های بک لینک سازی را مطالعه فرمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *