ترافیک ارجاعی چیست؟ چگونه Referral Traffic را افزایش دهیم؟

اغلب بازاریابان آنلاین یک هدف مشترک دارند و آن افزایش ترافیک سایت است. راه های زیادی نیز برای دستیابی به این هدف وجود دارد که تعدادی از آنها عبارتند از: سئو و بهینه سازی سایت، تبلیغات کلیکی یا PPC، وبلاگ نویسی، بازاریابی شبکه های اجتماعی و غیره. مشکل از اینجا شروع می شود که سئو معمولا زمانبر است، محیط وب از محتوای وبلاگ ها اشباع شده است، تبلیغات کلیکی گران است و بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیز همواره با مشکل بازگشت سرمایه رو به روست.

یکی از راه های اغلب نادیده گرفته شده که تاثیر بسیار بزرگی در موفقیت سایت دارد، ترافیک ارجاعی یا Referral Traffic است. اما ترافیک ارجاعی چیست و چگونه می توان با استفاده از آن به افزایش ترافیک و درامد سایت رسید.

ترافیک ارجاعی چیست؟

کاربرانی که از طریق دیگر سایت ها به جز موتورهای جستجو به سایت شما وارد می شوند، ترافیک ارجاعی نامیده می شوند. وقتی کاربری از طریق لینک سایت شما در دیگر سایت ها و شبکه های اجتماعی وارد سایت می شود، نرم افزارهای آمارگیر مانند گوگل آنالیتیکس، این نوع ترافیک را ترافیک ارجاعی محسوب می کنند. وبسایت اصلی، مرجع یا Referrer نام دارد، چون که ترافیک را به سایت شما ارجاع می دهد.

چرا Refferal Traffic مهم است؟

ترافیک ارجاعی از دید بازاریابین آنلاین دارای اهمیت بسیاریست چرا که کاربران بالقوه ای را از یک سایت معتبر به سایت شما ارجاع می دهد. با این کار محصولات و خدمات شما در دید کاربران جدید قرار می گیرد و این فرصت را به شما می دهد تا کاربران جدیدی را به مشتری تبدیل کنید. با این کار احتمال افزایش فروش سایت نیز بیشتر می شود.

اما این همه ماجرا نیست. ترافیک ارجاعی در سئو سایت نیز موثر است. هنگامی که شخصی از طریق یک سایت دیگر به وبسایت شما وارد می شود، آنها معمولا لینک سایت شما را در آنجا مشاهده کرده و بر روی آن کلیک کرده اند. گوگل و سایر موتورهای جستجو این نوع لینک ها را سیگنال مثبتی برای رتبه دهی به سایت ها در نظر می گیرند، مخصوصا که از وبسایت های بسیار معتبر باشند.

ترافیک ارجاعی بسیار جالب به نظر میرسد، نظر شما هم همین است؟ پس با ادامه مطلب با ما همراه باشید تا روش های کسب ترافیک ارجاعی را برای شما بیان کنیم.

هفت راه برای کسب ترافیک ارجاعی بیشتر

وبسایت خود را در لیست های آنلاین ثبت کنید

ثبت سایت در لیست های آنلاین یکی از ساده ترین کارهای جذب ترافیک ریفرال یا همان ارجاعی به سایت است. اما هر نوع لیست آنلاینی پیشنهاد نمی شود. بر روی لیست ها یا دیرکتوری هایی تمرکز کنید که بیشترین ارتباط را با نوع وبسیات شما داشته و قابلیت جذب ترافیک بیشتری دارند.

بعد از اینکه سایت خود را در لیست های مبتنی بر مکان و نوع خدماتتان ثبت کردید، بهتر است بر روی چند لیست تخصصی تر تمرکز کنید. اما چگونه این نوع لیست ها را بیابیم؟ با استفاده از موتورهای جستجو می توان به این مهم دست یافت. یکی از خدمات خود را در گوگل جستجو کنید و به دنبال لیست هایی باشید که در صفحه اول جستجو قرار گرفته اند. سپس سایت خود را در این لیست ها ثبت کنید تا احتمال بازدید بیشتری داشته باشید. در بین این نوع سایت های ایرانی می توان به سایت های دابی و کتاب اول اشاره کرد.

شاید شما نتوانید با استفاده از سئو از این سایت ها عبور کرده و به رتبه های بالاتر برسید اما می توانید با استفاده از لیست کردن سایت خود در این دیرکتوری ها، اشخاصی که به دنبال تخصص شما هستند را به سمت خود جذب کنید. حتی اگر یک فرد به جای وارد شدن مستقیم به سایت شما، از طریق این دیرکتوری ها وارد سایتتان گردد، باز هم ارزش زیادی خواهد داشت.

سایت خود را در سایت های نقد و بررسی منتشر کنید

سایت های نقد و بررسی، منبع خوبی برای کسب ترافیک ارجاعی بیشتر است. کاربران این نوع سایت ها قصد خرید یا استفاده از خدمات به خصوصی را دارند. این نوع سایت ها نیز به بررسی جامع و نقد وبسیات های عرضه کننده خدمات می پردازند. بنابراین این وبسیات ها مکان خوبی برای جذب ترافیک از سوی کاربرانیست که آماده خرید هستند.

این گونه سایت ها معمولا با دریافت مبلغی، بررسی سایت شما را در موارد ابتدایی لیست می کنند و این کار در گذاشتن تاثیر مثبت بر روی کاربران، نقش به سزایی دارد.

پست مهمان یا رپورتاژ آگهی منتشر کنید

انتشار پست مهمان یا رپورتاژ آگهی در سایر سایت های معتبر و پر بیننده به شما این امکان را می دهد تا ترافیک ارجاعی از خوانندگان آن سایت کسب کنید. این کار علاوه بر جذب ترافیک ارجاعی باعث کسب بک لینک از آنها نیز می شود و این کار در سئو تاثیر بسیار مثبتی می گذارد.

رادزاد در زمینه رپورتاژ آگهی فعالیت دارد و می توانید با استفاده از خدمات ما به انتشار یک مطلب در مورد کسب و کار خود در سایت ما بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه رپورتاژ آگهی بروید.

در اینجا لازم می دانیم تا چند نکته کوتاه درباره نوشتن پست مهمان و رپورتاژ آگهی خدمتتان ذکر کنیم:

  • در نوشتن خود همواره خوانندگان مطلب را در ذهن داشته باشید. بسیاری از وبلاگ ها در این زمینه ممکن است شما را محدود کنند، اما دقت کنید که خوانندگان آن مطلب قرار است به کاربران شما تبدیل شوند.
  • پست مهمان را با نام خود منتشر کنید تا مورد سو استفاده و کپی دیگران قرار نگیرد.
  • در طول پست مهمان یک یا دو صفحه هدف خود را لینک کرده و کاربران را ترغیب به کلیک بر روی آنها کنید.

از شبکه های اجتماعی بهره ببرید

طبق مطالعه انجام شده از سوی سایت معتبر Social Media Examiner، 89% بازاریابین آنلاین اشاره کردند که شبکه های اجتماعی تاثیر بیشتری در دیده شدن آنها داشته است. به علاوه 75% آنها نیز اعلام کردند که ترافیک سایتشان از طریق فعالیت بیشتر در شبکه های اجتماعی، افزایش یافته است. فیسبوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب، گوگل پلاس، اینستاگرام و پینترست هفت شبکه اجتماعی بسیار بزرگ است که توسط بازاریابین آنلاین استفاده می شود. فعالیت در شبکه های اجتماعی دیگر مثل یک ابزار محسوب نمی شود، بلکه راه حلی اساسی برای افزایش ترافیک ارجاعیست.

هرگاه مطلب و لینکی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، احتمال کسب ترافیک ارجاعی را بالا خواهید برد. به علاوه احتمال کسب رتبه بهتر برای مطالب خودتان را در نتایج گوگل بالاتر می برید. 58% بازاریابین آنلاین گزارش داده اند که فعالیت در شبکه های اجتماعی موجب افزایش رتبه سایتشان شده است. همانطور که ذکر شد، ترافیک ارجاعی نه تنها موجب افزایش مشتریانتان می شود، بلکه به سئو سایت نیز کمک شایانی خواهد کرد.

کامنت گذاری در وبلاگ ها

سوالی که بسیار از ما پرسیده می شود اینست که آیا کامنت گذاری در وبلاگ ها بر روی سئو موثر است؟ پاسخ اینسنت که این مسئله نه تنها بر روی سئو تاثیر مثبتی دارد، بلکه در افزایش ترافیک ارجاعی نیز موثر است.  طبق گفته Neil Patel یکی از کارشناسان معروف سئو، 240 کامنتی که او در وبلاگ ها گذاشته است، موجب ورود 4000 کاربر به سایت او شده است. منتها با وجود این مسئله نبایست به خود این اجازه را دهید که بخواهید اسپم کنید و کامنتهای بی ربط در وبلاگ ها قرار دهید. در هنگام نوشتن کامنت به این نکات توجه کنید:

  • کامنت های معنی دار بنویسید. هیچ کسی بر روی لینک های کامنت های پر از گله و شکایت کلیک نمی کند.
  • بر روی وبلاگ هایی تمرکز کنید که اجازه قرار دادن لینک را به شما می دهند. به خاطر داشته باشید که قصد شما جذب ترافیک بیشتر برای سایت است و این کار از طریق لینک دادن در کامنت ها صورت می پذیرد.
  • سعی کنید اولین نفر در کامنت ها باشید. همانند نتایج موتورهای جستجو، لینک هایی که در اولین کامنت ها قرار گرفته اند، احتمال بیشتری برای کلیک شدن دارند.

در انجمن های گفتگو فعال باشید

انجمن های گفتگو مکان خوبی برای کسب ترافیک ارجاعیست، اما اغلب توسط بازاریابین آنلاین نادیده گرفته می شود. مشابه وبلاگ ها می بایست ابتدا گفتگوهای مرتبط را یافته و اطلاعات ارزشمندی به آنها اضافه کنید. سعی کنید نوشته هایتان جنبه تبلیغاتی نداشته باشد تا مدیران تالارها و خود کاربران به شما حساس نشوند. در هنگام فعالیت در فروم ها به نکات زیر دقت کنید:

  • از فعال بودن تالار گفتگو مطمئن شوید. وقت خود را در انجمن های بدون کاربر و غیر فعال تلف نکنید.
  • با استفاده از نام برند خود ثبت نام کنید. این کار موجب می شود که کاربران نام برند شما را به خاطر بسپارند.
  • با استفاده از قابلیت امضا، لینک های ارجاعی به سایت خود ایجاد کنید.
  • در گفتگوها شرکت کنید. گفتگوهایی را برای فعالیت انتخاب کنید که در حیطه فعالیت شما باشد.
  • از مثال های واقعی استفاده کنید. به جای به کاربردن توصیه ها، از مثال های واقعی و کاربردی استفاده کنید.
  • منابع خود را به اشتراک بگذارید. گفتگوی خود را استارت بزند و به منابعی که تصور می کنید به درد کاربران می خورد، استناد کنید.

به انتشار اینفوگرافیک بپردازید

اغلب کاربران اینترنت در هنگام انتخاب منابع مطالعاتیشان، منابع تصویری را انتخاب می کنند. مغز انسان به گونه ایست که تصاویر را به یک مشت متن ترجیح می دهد. به علاوه تصاویر از قابلیت اشتراک گذاری بیشتری برخوردارند. همچنین کاربران اینفوگرافیک ها را بهتر درک می کنند و داده های پیچیده را می توان از این طریق منتقل کرد.

جمع بندی

ترافیک های ارجاعی بعد از وروردی های گوگل یکی از با ارزش ترین نوع ترافیک است که می تواند نرخ تبدیل سایت را بالا ببرد. از طریق روش ها ذکر شده می توانید به افزایش ترافیک ارجاعی سایت کمک کنید و به صورت غیر مستقیم تعداد بک لینک های سایت را نیز بیشتر کنید. از دید ما رپورتاژ آگهی یکی از بهترین راه های کسب ترافیک ارجاعیست که در سئو سایت نیز تاثیر بسیار مثبتی دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *