پنج راهکار آسان در کسب ترافیک از موتورهای جستجو

موتورهای جستجو منبع شماره یک در کسب ترافیک برای محتوای سایت هستند. در سال 2017 مورتورهای جستجو عامل 34.8% ورودی سایت ها و شبکه های اجتماعی تنها 25.6% از کل مقدار ورودی سایت ها را تشکیل دادند.

اما آیا برای کسب موفقیت ملزم به پرداخت پول به موتورهای جستجو هستیم؟ مطمئنا خیر. تحقیقات صورت گرفته توسط وب سایت MOZ نشان می هد که نتایج طبیعی جستجو بیست برابر احتمال کلیک بیشتری نسبت به تبلیغات پولی گوگل دارند. پس واضح است که سئو (SEO) در موفقیت برندها نقش مهمی دارد. اگر با سئو اشنا نیستید، خواندن مطلب سئو چیست را به شما پیشنهاد میکنیم.

چگونه برند شما می تواند از مزایای جستجوی طبیعی برای ارتقا رتبه و نرخ کلیک سایت بهره ببرد؟ راهکارهای خوب در سئو و بهینه سازی کدامند؟

برای پاسخ به این سوالات ما در این مطلب پنج راهکار مهم را مطرح کرده ایم. این راهکارها در کسب ترافیک از موتورهای جستجو نقش اساسی داشته و ممکن است تاکنون به آنها توجه نکرده باشید.

1. تمرکز بر روی کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران

تفاوت بین موفقیت در سئو اغلب به کلمات کلیدی بر می گردد که روی آنها متمرکز شده و مطالبی درباره آنها نوشته اید. مهمترین و با ارزش ترین کلمات کلیدی برای برند شما کدامند؟

تنها صرف زمانی اندک بر روی یافتن کلمات کلیدی می تواند به شما کمک کند تا از کلمات کلیدی که کاربران برای پیدا کردن سایت شما در موتورهای جستجو استفاده می کنند آگاه شوید. استفاده از پیشنهادات گوگل برای جستجوی کلمات کلیدی خوب است، اما نگاهی هم به شبکه های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام داشته باشید.

وقتی کاربران شروع به استفاده از هشتگ نام برند شما یا برندهای مشابه می کنند، آنها اغلب از هشتگ های مرتبط دیگری نیز در پست هایشان استفاده می کنند. توجه به این هشتگ های مرتبط می تواند در ارتقا استراتژی سئو سایت نقش مهمی داشته باشد.

شما می بایست به کلمات کلیدی بلند نیز بها دهید. کلمات کلیدی بلند عبارت بلندتری از یک کلمه به خصوص در کسب و کار شما محسوب شده اما با استفاده از یک سری کلمه های دیگر معنی خاص تری پیدا کرده اند. میزان رقابت در این نوع عبارت کمتر بوده و درک هدف کاربران از جستجوی این گونه عبارات واضح تر است.

به عنوان مثال شاید شما قصد بهینه سازی سایت در کلمه کلیدی “کرم ضد آفتاب” را داشته باشید. این عبارت پرجستجو بوده و رقابت زیادی نیز حول آن وجود دارد. با این حال عبارت بلندتری مانند “کرم ضد افتاب برای پوست های حساس” دارای رقابت کمتری بوده و احتمالا کاربری که به جستجوی چنین عبارتی می پردازد، پتانسیل خرید بیشتری دارد.

2. تشویق به نوشتن نقدها و نظرات بیشتر

نظرات کاربران در واقع گنجینه ای در سئو محسوب می شوند. موتورهای جستجو به صفحات دارای نظر کاربران بهای بیشتری می دهند، چرا که از دید آنها این نظرات منبع خوبی برای محتوای دارای ارزش هستند.

همچنین نظرات کاربران به صفحات کمک می کنند تا در کلمات کلیدی بلندتر با رقابت کمتر رتبه بهتری کسب کنند. حال چگونه به کسب این نظرات بپردازیم؟

بسته به نوع کسب و کار شما روش های مختلفی برای گرفتن نظرات کاربران وجود دارد. ابتدا عرض کنیم که که نظراتی که به صورت غیر طبیعی و به واسطه پرداخت پول به دست می آیند به هیچ وجه کارایی مناسبی ندارند. حتی ممکن است که به وجهه برند شما نیز آسیب وارد کنند.

یکی از راحت ترین روش ها درخواست از کاربران برای نوشتن نظرات خود در انتهای مطالب سایت است. دقت داشته باشید که درج نظرات کاربران راه پیچیده ای نداشته و تنها با یک یا دو کلیک امکان پذیر باشد.

3. تقویت بازاریابی تصویری

در هنگام ترغیب کاربران به نوشتن نظر در مطالب سایت آنها را ترغیب به گذاشتن عکس خودشان کنید. تست A/B که در وب سایت Yotpo انجام شده است، نشان می دهد که این راهکار توانسته 24% به میزان فروش سایت بیفزاید.

شاید بعضی از افراد این طور تصور کنند که عکس های کاربران معمولا حرفه ای نیست، اما این موضوع اهمیتی ندارد. مشتریان به محصولاتی که دارای نظراتی از کاربران واقعی بوده بیشتر توجه می کنند. همچنین این گونه نظرات طبیعی تر به نظر رسیده و کاربران به این گونه سایت ها اعتماد بیشتری می کنند.

تصویر کاربران در کنار محتوای تولید شده توسط آنها (UGC) تجربه ای ایده ال برای بازدید کنندگان بر جای می گذارد. مجموعه ای از تصاویر کاربران در کنار نظراتی که آنها از محصولات سایت داشته اند، موجب افزایش اعتبار سایت شما در نزد بازدیدکنندگان می گردد.

4. بهینه سازی برای دستگاه های موبایل

جهان با سرعت زیادی به سمت موبایل تر شدن است و شرکت هایی که می خواهند از آینده ای روشن برخوردار باشند، می بایست از هم اکنون خود را برای این شرایط آماده کنند.

طبق پیش بینی سایت معتبر eMarketer انتظار می رود که در سال 2021، تقریبا 53.9% خریدهای آنلاین از دستگاه های موبایل انجام شود. این پیش بینی بدین معنیست که فروشگاه های آنلاین می بایست محتوایی متناسب با دستگاه های موبایل ارائه داده و تجربه ای مشابه با دستگاه های دسکتاپ را در موبایل ها ایجاد کنند.

زمانی که کاربران با دستگاه های موبایل خود اقدام به خرید آنلاین می کنند، معمولا عجله داشته و در نتیجه انتظار دارند که متن ها و تصاویر صفحات با سرعت هر چه تمام تر در موبایلشان بارگذاری شود.

همچنین به اندازه نوشته ها نیز توجه کنید. تیتر ها در نمایش موبایلی سایت می بایست کوتاه و مختصر بوده تا در صفحات کوچک دستگاه های موبایل به خوبی جا شوند.

همچنین می بایست در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز فعال بوده تا در معرض دید مخاطبین زیادی قرار گیرید. بنابراین دقت کنید اگر فروشگاه شما قابلیت جذب کاربران از زبان های دیگری نیز دارد، وب سایت را برای این مسئله آماده کنید. به عبارتی وب سایت را به زبان های مخاطبینتان ترجمه کرده و واحد های پولی متناسب با کشورشان در زیر محصولات درج کنید.

5. ساخت لینک های بیشتر

اگر قصد کسب رتبه در نتایج جستجو را دارید، دقت داشته باشید که بک لینک ها هنوز نقش بسیار پر رنگی در الگوریتم رتبه بندی گوگل دارند. شما چگونه برای برند خود لینک سازی می کنید؟

یکی از این راه ها نوشتن نظراتتان برای صفحات سایت های مرتبط می باشد. در ادامه نوشتن این نظر می توانید آدرس وب سایت خود را نیز به همراه یک لینک قید کنید. همچنین نوشتن پست مهمان نیز گزینه خوبی محسوب می شود.

اگر همکاری مشترکی با یک برند داشته باشید، می توانید از آنها درخواست کرده که لینک وب سایت شما را در سایت خود قرار دهند. این لینک دادن به شکل متقابل نیز می تواند باشد.

هر کاری در ساخت بک لینک از دستتان بر می آید انجام دهید، به شرطی که وب سایت مربوطه با سایت شما مرتبط باشد. تعداد بک لینک های کمتر بسیار بهتر از شراطیست که دارای بک لینک های زیاد اما بی کیفیت باشید.

جمع بندی

نیازی نیست که حتما برای نمایش سایت در نتایج جستجو دست به دامن گوگل ادوردز شوید. در دنیایی که مشتریان روز به روز آگاه تر می گردند، نتایج طبیعی، نرخ کلیک بیشتری را به همراه دارند. در نتیجه سود بیشتری نصیب شما خواهد شد.

برندهایی که از همین امروز به دنبال سئو و استراتژی های فکر شده می روند، نتایج فوق العاده آن را در آینده مشاهده خواهند کرد.

5 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید، مقاله خوب و مفیدی بود. یه سوال داشتم از خدمتتون، اینکه من سه ماه میشه سایتم رو راه اندازی کردم، ولی مطالب رو برای ایندکس سریعتر دستی تو وبمستر گوگل هم ایندکس میکنم اما بازم صفحه اول نمیاد، در حالی که به فرض من یه خبر مربوط به پاییز97 رو منتشر میکنم، ولی در در سرچ در صفحه ی اول و دوم و گاهی نیز سوم قرار ندارم و مطالب نامربوط و کهنه سایر سایت ها در صفحات اول و دوم قرار دارند.
    اینو چجوری میشه توجیه کرد؟
    ممنون میشم پاسخ بدین به عنوان یه سئو کار.

  2. سلام خسته نباشید، مقاله خوب و مفیدی بود. یه سوال داشتم از خدمتتون، اینکه من سه ماه میشه سایتم رو راه اندازی کردم، ولی مطالب رو برای ایندکس سریعتر دستی تو وبمستر گوگل هم ایندکس میکنم اما بازم صفحه اول نمیاد، در حالی که به فرض من یه خبر مربوط به پاییز 97 رو منتشر میکنم، ولی در نتیج جستجو، صفحه ی اول و دوم و گاهی نیز سوم نیز قرار ندارم و مطالب نامربوط و کهنه سایر سایت ها در صفحات اول و دوم قرار دارند.
    اینو چجوری میشه توجیه کرد؟ ممنون میشم پاسخ بدین به عنوان یه سئو کار.

    • تاریخ انتشار یک مطلب، به صورت یکسانی بر روی مطالب یک سایت تاثیر نداشته و با توجه به نوع محتوا فاکتوری با آثار متفاوت و بعضا متضادیست. کیفیت محتوای شما، بروز رسانی مدوام آن، مشکل محتوای تکراری و سایر موضوعات دخیل در سئو همگی می توانند در این مسئله موثر بوده و بر نحوه نمایش سایت شما در نتایج جستجو تاثیر گذار باشند.

    • در حال حاضر گوگل از نسخه ایندکس شده در دستگاه های موبایل از رتبه بندی سایت ها استفاده می کند. علاوه بر این تنها کافیست که نگاهی به پلتفرم آنالیتیکس سایت خود کرده و ببینید چند درصد از کاربرانتان با دستگاه های موبایل وارد سایتتان می شوند. احتمالا از مشاهده مقدار آن، متعجب خواهید شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *