گوگل: وجود چندین سایت بر روی یک آی پی مشکلی ندارد

جان مولر از تیم موتور جستجوی گوگل اخیرا و به صراحتا اعلام کرد که وجود چندین سایت بر روی یک آی پی، ذاتا به عنوان یک مشکل محسوب نمی شود. با این حال اگر وب سایت های پارک شده بر روی یک آی پی دارای محتوای یکسانی باشند، احتمالا مشکلاتی را به همراه خواهند داشت.

این موضوع در خلال کنفرانس ویدئویی که جان مولر با چند تن از وبمسترها داشت مطرح شد. یکی از اشخاص گزارشی را اعلام کرد که در طی آن ترافیک چندین سایتی که بر روی یک آی پی اشتراکی وجود داشتند، به شدت کاهش یافته است. این وبمستر علاوه بر این بیان کرد که این وبسایت ها علاوه بر داشتن آی پی یکسان، دارای محتوا و ساختار مشابهی نیز هستند.

جان مولر در پاسخ به این موضوع اعلام کرد که داشتن چندین وبسایت بر روی یک آی پی اشتراکی ابدا از دید موتور جستجوی گوگل به عنوان یک مشکل محسوب نمی شود. در واقع اینترنت به صورت طبیعی به همین شکل بوده و ناچارا به دلیل محدودیت در تعداد آی پی، بسیاری از وب سایت ها بر روی یک آی پی اشتراکی قرار دارند.

مشکل بزرگ و مرتبط با این گونه سایت ها، محتوای مشابه آنها با یکدیگر است. گوگل مجموعه های زیادی از وب سایت را مشاهده کرده که به واسطه یک آی پی، سایت های Doorway ایجاد کرده اند، مخصوصا سایت هایی که تنها با هدف انتقال کاربران به صفحه ای از یک محصول ایجاد شده است.

گوگل در این گونه مواقع دو راهکار را در پیش می گیرد:

  • راهکار اول: گوگل ممکن است که تنها اطلاعات یکی از این سایت ها را نشان داده و بقیه وب سایت را از ایندکس خود خارج کند.
  • راهکار دوم: اگر گوگل حجم زیادی از صفحات مشابه را در بین این گونه سایت ها مشاهده کند، احتمالا همه آنها را از نتایج جستجو پاک خواهد کرد.

جان مولر در ادامه صحبت های خود با این وبمستر پیشنهاد داد که او بر روی ایجاد محتوای مستقل تمرکز کرده و بدین واسطه دیگر نگرانی بر روی وبسایت های پارک شده بر روی یک آی پی اشتراکی را نداشته باشد.

پاسخ جان مولر به صورت عینی به این سوال به شکل زیر بوده است:

“آی پی های اشتراکی در واقع مشکلی از طرف ما ندارند. این خیلی طبیعیست که بسیاری از سایت ها بر روی یک آی پی یکسان قرار داشته باشند. در واقع اینترنت به همین شکل کار می کند. اغلب شبکه های توزیع محتوا از آی پی های یکسانی برای وب سایت های مختلف استفاده می کنند و این مسئله هم کاملا نرمال است.

من تصور میکنم که مشکل مهمتری که او ممکن است بعدا دچار آن شود اینست که اغلب این سایت ها با یکدیگر بسیار مشابه باشند. بنابراین از دید ما، الگوریتم گوگل ممکن است این گونه سایت ها را به عنوان Doorway Sites در نظر بگیرد، به شکلی که اغلب آن ها کاربران را به سمت یک محصول مشخص هدایت کنند.

محتوای این گونه سایت ها معمولا بسیار به هم شبیه است. پس از دید ما چیزی که اتفاق می افتد اینست که موتور جستجوی گوگل تنها یکی از این گونه صفحات را برای ایندکس کردن و نمایش در نتایج جستجو انتخاب خواهد کرد. در عمل این موضوع خیلی نگران کننده نیست، چرا که بالاخره یکی از این سایت ها در نتایج جستجو حضور دارد.

از سوی دیگر موتور جستجوی ما ممکن است که این گونه تصور کند که فردی سعی در ایجاد مجموعه بزرگی از صفحات یکسان داشته و در نتیجه الگوریتم های گوگل تمام آن سایت ها را از ایندکس خود خارج کند.

بنابراین من پیشنهاد می کنم که یک قدم به عقب داشته و بر روی سایت های کمتر و محتوای بهتر، مستقل تر و قوی تری تمرکز کنید. بنابراین چیزی که شما خواهید داشت، محتوای مستقل تر برای محصولات سایت ها خواهد بود. در نتیجه شما وب سایت های ندارید که تنها مجموعه از صفحات یکسان برای فروش یک محصول مشابه است.”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *