7 روش بهینه سازی Crawl Budget برای سئو

موضوع Crawl Budget یکی از جنبه های حیاتی سئو است که اغلب دست کم گرفته می شود. یک متخصص سئو در این زمینه بایستی اقدامات فراوانی را انجام دهد. به طور خلاصه Crawl Budget بایستی مورد بهینه سازی قرار گیرد.

در این مطلب شما یاد خواهید گرفت که:

  • چگونه به ارتقا Crawl Budget بپردازید.
  • با تغییراتی که در مفهوم Crawl Budget در سالهای اخیر اتفاق افتاده است آشنا شوید.

Crawl Budget چیست؟

در این قسمت برای آنهایی که احیانا مفهوم Crawl Budget را از یاد برده اند، کمی آن را برایشان روشن تر می کنیم. منظور از Crawl Budget میزان دفعات یا زمانیست که پایشگرها و ربات های گوگل در وب سایت شما سپری می کنند.

این میزان بازدید از وب سایت از طرف ربات های گوگل همواره در تعادلی بین علاقه گوگل برای هر چه بیشتر پایش کردن وب سایت و عدم ایجاد بار سنگین بر روی سرور سایت قرار دارد. هرچه تعداد دفعات بازدید از وب سایت توسط ربات های گوگل بیشتر باشد، سرعت ایندکس شدن محتوا افزایش می یابد.

بدین ترتیب تلاش های شما در جهت افزایش بهینه سازی سایت خیلی زودتر به بار می نشیند و این مسئله بر روی رتبه سایت شما تاثیر گذار خواهد بود. با این تعریف قطعا Crawl Budget یکی از مفاهیم بسیار قابل توجه تلقی می گردد.

چرا از بهینه سازی Crawl Budget غفلت می شود؟

برای پاسخ به این سوال بایستی نگاهی به پست رسمی بلاگ گوگل بیندازیم. گوگل به سادگی توضیح داده است که مسئله Crawl یا پایش جز فاکتورهای رتبه بندی محسوب نمی شود. بنابراین خیلی طبیعیست که متخصصین سئو از فکر کردن به Crawl Budget غفلت کنند.

برای بسیاری از ماها عدم تاثیرگذاری بر روی رتبه بندی به معنای بی اهمیت بودن ماجراست. ما به طور کلی با این موضوع مخالفیم. جالب است بدانید که در زیر همین پست از وبلاگ گوگل کامنتی از Gary Illyes وجود دارد که مدیریت Crawl Budget را امری مهم نشان می دهد.

اگر ابعاد وب سایت شما در سطح متوسط است خیلی نبایست نگران Crawl Budget باشید. اما همانطور که اغلب ما می دانیم سئو بازی نیست که با تغییر یک فاکتور به نتایج بسیار بزرگی دست یابیم. سئو مجموعه از فرایندهای کوچک و تغییرات مستمر است که با نظارت بر روی پارامترهای فراوان نتیجه می دهد.

وظیفه متخصص سئو اینست که بر روی بهینه بودن حتی کوچک ترین پارامترها نیز مدیریت داشته باشد. اگرچه Crawl Budget جز فاکتورهای رتبه بندی نیست، اما مسئله ایست که مستقیما با سلامت وب سایت در ارتباط است. در واقع اطمینان از عدم وجود یک عامل منفی در وب سایت که بر روی Crawl Budget تاثیر گذاشته، امری بسیار ضروریست.

چگونه به بهینه سازی Crawl Budget بپردازیم؟

در این راستا چالش های معمولی وجود دارند که بر روی بسیاری از وب سایت ها تاثیر منفی گذاشته اند. در ادامه به بررسی نکاتی در بهینه سازی Crawl Budget پرداخته ایم.

1. امکان پایش مهمترین صفحات سایت در فایل robots.txt

این طبیعی ترین و مهمترین گام در بهینه سازی Crawl Budget است. مدیریت فایل robots.txt می تواند به صورت دستی یا توسط یک ابزار بررسی سئو سایت انجام شود. معمولا با استفاده از ابزارها پاسخ بهتری دریافت می کنید.

شما می توانید با استفاده از این ابزارها فایل robots.txt را تست و در عرض چند ثانیه گزارشی از امکان دسترسی یا عدم دسترسی بخش های مختلف سایت دست پیدا کنید. سپس فایل تصحیح شده robots.txt را دریافت و به جای فایل اولیه در وب سایت آپلود نمایید.

به وضوح کسی نمی تواند این کار را با این دقت انجام دهد. در حالت کلی در وب سایت های بزرگ بهتر است که از ابزارهای مختص این کار استفاده نمایید.

2. توجه به ریدایرکت های زنجیری

این از آن دست مسائلیست که بر روی سلامت وب سایت تاثیر می گذارد. به طور ایده ال ریدایرکت های تعریف شده در وب سایت نبایست حالت زنجیره ای از ریدایرکت ها به خود بگیرند. شناسایی تمامی این گونه ریدایرکت های زنجیری در وب سایت های بزرگ بدون استفاده از ابزار عملا یک مسئله امکان ناپذیر است.

با وجود زنجیره بزرگی از ریدایرکت ها ممکن است که ربات های گوگل دست از دنبال کردن آنها برداشته و بدین واسطه صفحه نهایی ایندکس نشود. یک یا دو ریدایکرت آسیبی به وب سایت نمی زند، اما آگاهی از این مسئله می تواند از وقوع فجایع بزرگ جلوگیری کند.

3. استفاده از HTML تا حد امکان

گوگل در سال های اخیر قدرت بیشتری در پردازش جاوا اسکریپت و همینطور ایندکس فلش و XML کسب کرده است. اما هنوز بسیاری از موتورهای جستجو از این قدرت بی بهره اند. بنابراین بهتر است که تا حد امکان از HTML برای ارائه محتوا استفاده نمایید. این گونه هیچ پایشگری در Crawl وب سایت با مشکل رو به رو نخواهد شد.

4. رفع خطاهای HTTP

از نقطه نظر فنی صفحات 404 و 410 موجب هدر رفتن Crawl Budget می شود. حتی در حالت بدتر بر روی تجربه کاربری نیز تاثیر منفی می گذارند. بنابراین رفع خطاهای 4xx و 5xx یک نتیجه برد برد است.

در این شرایط نیز پیشنهاد می کنیم که از یک ابزار بهره بگیرید. نرم افزارهای پرمیوم خوبی برای یافتن این صفحات وجود دارند. استفاده از گوگل سرچ کنسول نیز می تواند کمک زیادی به یافتن این گونه خطاها کند.

5. بررسی پارامترهای URL ها

همیشه دقت داشته باشید که یو آر ال های مجزا از دید پایشگرها به عنوان صفحات مجزا دیده شده و وجود یو آر ال های غیر مفید فراوان موجب عدم استفاده صحیح از Crawl Budget می شود.

آگاه سازی گوگل از پارامترهای URL یک نتیجه برد برد است و موجب بهینه سازی Crawl Budget شده و همچنین نگرانی شما از وجود مشکل محتوای تکراری را از بین می برد. بنابراین دقت کنید که تنظیمات URL Parammeters در گوگل سرچ کنسول را از یاد نبرید.

6. بروزرسانی نقشه سایت

بهینه سازی نقشه سایت از جهات زیادی بر روی سئو وب سایت تاثیر گذار است. با وجود یک نقشه سایت خوب ربات های موتورهای جستجو می توانند به سادگی از تمام لینک های داخلی وب سایت آگاه شوند.

دقت داشته باشید که تنها یو آر ال ها کانونیکال را در نقشه سایت درج کنید. همچنین درج آدرس نقشه سایت در فایل robots.txt را نیز از یاد نبرید.

7. توجه به تگ های Hreflang در سایت های چند زبانه

با استفاده از تگ های hreflang می توانید نسخه های زبانی مختلف سایت را مستقیما به گوگل معرفی کنید. با استفاده از کد <link rel=”alternate” hreflang=”lang_code” href=”url_of_page” /> در بخش head وب سایت و اشاره به زبان صفحه در lang_code می توانید اقدام به پیاده سازی این مورد نمایید.

با استفاده ار المان <loc> برای هر URL می توانید به نسخه های زبانی متعدد صفحه اشاره کنید:

جمع بندی

اگر تاکنون شک داشتید که آیا مسئله Crawl Budget در وب سایت مهم است یا نه، با این توصیفات مطمئنا متوجه مثبت بودن پاسخ این سوال شده اید. مسئله Crawl Budget بایستی توسط هر متخصص سئویی جدی گرفته شود.

با توجه به نکات گفته شده می توانید Crawl Budget را بهینه سازی کرده و کارایی وب سایت خود از دید سئو را ارتقا دهید.

2 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *