سئو پیشرفته | معرفی 10 تکنیک پیشرفته سئو

قلب تپنده سئو در سال های اخیر تغییرات زیادی نکرده است. شما همچنان بایستی:

  • بر روی تولید محتوای با کیفیت تمرکز کنید.
  • لینک های با کیفیت بسازید.
  • به جستجوی معنایی در کنار جستجوی کلمات کلیدی اهمیت دهید.

با این حال برخی از مسائل دچار تغییر شده اند. از جمله آنها می توان به معرفی mobile-first indexing و روش استفاده گوگل از معیار های مرتبط با رفتار کاربران در رابطه با ارزیابی سرعت سایت اشاره کرد.

در این مطلب به معرفی 12 تکنیک پیشرفته سئو و روش هایی برای تسلط بر آنها و همگام شدن با الگوریتم های پیچیده گوگل پرداخته ایم.

1. در اولویت قرار دادن نسخه موبایل سایت به خاطر Mobile-First Indexing

مطمئنا شما از هنگام مهاجرت گوگل به Mobile-First Indexing کارهایی انجام داده اید. در این رابطه سو تفاهم های زیادی برای کاربران ایجاد شده بود که ما در مطالب وبلاگ بارها به آن پرداختیم.

دقت داشته باشید که در Mobile-First Indexing نیازی به صد در صد ایده آل بودن برای رسیدن به رتبه اول گوگل در نتایج جتسجو نیست. همچنین نبایست سئو نسخه دسکتاپ سایت را به خاطر چنین تغییراتی، فراموش کنید.

در رابطع با Mobile-First Indexing نیاز است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • Mobile-First Indexing فعال شده است: این مسئله بدین معنیست که بعد از این تغییر ابتدا نسخه موبایلی صفحات در گوگل ایندکس شده و رتبه بندی صفحات بر اساس همین نسخه خواهد بود.
  • هیچگاه زمانی بهتر از این برای ساخت یک نسخه واکنشگرا نبوده است. اگر میدانید که غالب کاربران وب سایت شما از نسخه موبایل استفاده می کنند، وقت آنست که یک قدم رو به جلو بردارید.
  • محتواها را با در نظر داشتن موبایل (بدون قربانی کردن ارزش محتوا) تولید کنید. این مسئله بدین معنیست که از به کار بردن هر فرمتی که موجب اخلال در بارگذاری نسخه موبایل می شود خودداری کنید و در عین حال تمام محتوای نسخه دسکتاپ را نیز در نسخه موبایل حفظ کنید. نسخه های ساده در موبایل ها شاید بهتر به نظر برسند؛ اما این مسئله به معنای کسب رتبه بالاتر هم نیست.
  • یک وب سایت واکنشگرا بسازید. اگر وب سایت شما هنوز در حالت Mobile-First Indexing قرار نگرفته است، الان زمان آن است که به سمت ساخت وب سایتی واکنشگرا بروید.
  • از روش های متعارف در موبایل نهایت استفاده را ببرید. استفاده از منوهای همبرگری یا آکاردئونی در موبایل، مانع از ایندکس محتوای سایت نمی شود و در عین حال موجب ارتقا تجربه کاربری نیز می گردد.

در ذهن داشته باشید که هر چقدر نسخه موبایل سایت موانع کمتری برای گوگل بات داشته باشد، نتیجه کار بهتر خواهد بود. برای اطمینان از صحت عملکرد وب سایت بهتر است که هر از چند گاهی فایل های log سرور و همچنین خطاهای پایشی را چک کنید.

2. بهینه سازی سرعت وب سایت

در سال 2018 بود که سرعت وب سایت به یکی از فاکتورهای رتبه بندی تبدیل شد. اما این مسئله چگونه بر روی سئو تاثیر گذاشت؟

تیم وب سایت Link Assistant قبل و بعد از بروزرسانی الگوریتم های مرتبط با سرعت سایت آزمایش هایی را در خصوص کشف فاکتورهای تاثیر گذاری بر روی رتبه گوگل انجام داده است. نتایج این آزمایش ها نشان می دهد که سرعت وب سایت تاثیر آنچنانی بر روی رتبه نگذاشته، اما سطح بهینه سازی آن در این رتبه بندی موثر بوده است.

شما می توانید سرعت سایت را به همراه میزان بهینه سازی آن در ابزار جدید و بهینه شده PageSpeed Insights tool چک کنید.

این وب سایت در حال حاضر می تواند هر دو مورد زیر را ارزیابی کند:

  • کیفیت بهینه سازی
  • سرعت واقعی بارگذاری برای کاربران

field data در PageSpeed Insights tool

ما معتقدیم که گوگل در ابعاد وسیعی در حال تست فاکتورهای متفاوتی بوده و نتایج آن را به زودی مشاهده خواهیم کرد. در حال حاظر شما بهتر است از بهینه بودن وب سایت خود در موارد زیر اطمینان حاصل کنید:

  • بررسی تکنیکال سرعت سایت و رفع مشکلات
  • پیروی از پیشنهادات گوگل برای بهینه سازی بهتر سایت. شما می توانید این گزارشات را در ابزار PageSpeed Insights tool مشاهده نمایید.

بخش opportunities

3. بهبود گزارش CrUX گوگل

منظور از داده های CrUX داده هاییست که گوگل از طریق نرم افزار گوگل کروم جمع آوری می کند. گوگل در سال 2018 تغییراتی را در ارزیابی سرعت سایت ارائه داد که یکی از آنها استفاده از داده های واقعی کاربران (جمع آوری شده از گوگل کروم) می باشد.

با اینکه این داده ها هنوز نقش بسیار مهمی در نتایج جستجو بازی نمی کنند، اما خیلی جای تعجب نخواهد داشت که در آینده بخش Field Data نسبت به Lab Data ارجحیت پیدا کند. بخش Field data برگرفته از داده های گوگل کروم است.

field data vs lab data

قسمت چالش بر انگیز این داده ها اینست که اگر الگوریتم های گوگل به این سمت بروند، استفاده از تست های داخلی برای کشف این داده ها، امکان پذیر نخواهد بود و این مسئله، موضوع بهینه سازی را با چالش هایی رو به رو می کند.

خبر خوب اینجاست که داده های CrUX توسط عموم قابل رویت بوده و شما می توانید به کاوش در آن بپردازید. داده هایی از قبیل دستگاه یا نوع ارتباط کاربر، زمان بارگذاری از بازدید و از این قبیل در دسترس هستند. کافیست که یک پروژه در Google Cloud Platform ایجاد کنید تا به صفحه عمومی CrUX دسترسی داشته باشید.

با داشتن کمی اطلاعات در مورد SQL قادر خواهید بود که داده های ارائه شده توسط گوگل را دریافت کرده و استراتژی های خود را با توجه به آن تغییر دهید.

داده های crux

4. گرفتن فضای بیشتری در نتایج جستجو

صفحه نتایج جستجوی گوگل در سال های گذشته دچار پیشرفت هایی شده و تا همین چند سال پیش عناصری مانند Local Pack، Ads، Knowledge Panel یا Answer Box در ذهن کسی خطور نمی کرد. نکته قابل اتکا در این راستا اینست که صفحه نتایج جستجو دائما در حال تغییر و تحول است.

به عنوان مثال نمایش هتل ها در گوگل همین چند وقت پیش دچار تغییراتی شده است. فیلتر نمایشی آن فرق کرده و تعداد نتایج آن از سه به چهار رسیده است.

تغییر نمایش نتایج مربوط به هتل ها در گوگل

اما چگونه در این قسمت ها جای بگیریم؟

بهره بردن از Featured Snippets

می دانیم که Featured Snippets مدت زمان زیادیست که معرفی شده است، اما غالبا دست گرفته می شود. Featured Snippets در بالای نتایج جستجو نمایش داده شده و متاسفانه کسب آنها بسیار سخت تر نیز شده است. اما با این اوصاف چگونه محتوای سایت خود را در Featured Snippets قرار دهیم؟

  • تولید محتوایی که به پرسش کاربران پاسخ می دهد.
  • فرمت بندی ساختار محتوا به شکل هوشمندانه (استفاده از پارگراف ها، جداول، لیست ها و غیره)
  • پاسخ به سوالات پرتکرار در پاراگراف های کوتاه

طبق مطالعاتی که توسط Stone Temple انجام شده است، فرمت های مختلف شانس متفاوتی نیز برای موفقیت در رسیدن به Featured Snippets دارند. با این که این تاکتیک ها تضمینی برای رسیدن به موفقیت نیستند، اما به نظر می رسد که غالب نتایج قرار گرفته در این بخش، دارای چنین فرمت هایی هستند.

5. توجه به ویدئوها

ویدئوها در ابتدا ستاره های رادیویی را نابود کردند، حال به نظر می رسد که قربانی بعدی آنها متن ها هستند. اما این یک شوخی بود! هیچ وقت دست از نوشتن محتوا برندارید.

با این حال ما تاکنون آموخته ایم که:

  • کاربران تنها در سال 2018 یک بیلیون ساعت زمان را روزانه در یوتیوب سپری کرده اند.
  • یوتیوب دومین موتور جستجوی دنیاست.
  • ویدئو موجب افزایش زمان حضور کاربران در وب سایت می گردد. میزان زمان متوسط نمایش ویدئوها در یوتیوب به بیش از چهل دقیقه می رسد.
  • ویدئوها فضای زیادی از نتایج جستجو را به خود اختصاص می دهند. طبق آمار وب سایت Stat، تعداد ویدئوهای نمایش داده شده در گوگل در سال 2018 به دو برابر رسیده است.

آمار ویدئوها

همچنین ویدئوها روشی فوق العاده برای جذاب تر شدن وب سایت محسوب می شوند. اینجاست که بایستی به فکر تولید و بهینه سازی محتوای ویدئویی بروید.

  • ویدئوهای کوتاه از برند و محصولاتتان تهیه کنید.
  • ویدئوهای آموزشی از نحوه استفاده از محصولات یا خدماتتان تولید کنید.
  • دست به برگذاری وبینار بزنید.
  • به صفحه ویدئوی خود اسکیما مارک آپ Video و مقداری متن اضافه کنید.
  • از کلمات کلیدی عینا با پرسش کاربران استفاده کنید.
  • ویدئوهای خود را در پلتفرم های محبوب مانند یوتیوب یا ویمئو آپلود کنید. (متاسفانه این مسئله برای کاربران ایرانی شاید خیلی صدق نکند)
  • نقشه سایت ویدئویی به سایت اضافه کنید.

به یاد داشته باشید که تنها در یوتیوب درخواست ویدئوهای آموزشی در سال 2018 هفتاد درصد افزایش یافته است.

6. بروزرسانی کسب و کار خود در Google My Business

گوگل در حال اضافه نمودن ویژگی های جدید به Google My Business است. طبق نتایج به دست آمده سیگنال های Google My Business ارتباط مستقیمی با فاکتورهای رتبه بندی کسب و کارها در نتایج محلی گوگل دارند.

بخش هایی مانند Google Posts، Images، Google Q&A و بخش reviews جز فاکتورهای اصلی رتبه بندی محسوب می شوند. همچنین برخی از کسب و کارها علاقه ای به Google My Business نشان نمی دهند و در نتیجه شما می توانید از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنید.

برخی از نکات قابل استفاده در Google My Business عبارتند از:

  • تصاویر Google My Business از کسب و کار خود را متناوبا بروزرسانی کنید. همچنین به یاد داشته باشید که امکان درج ویدئو نیز در این بخش وجود دارد.
  • تمام کادرهای Google My Business را پر کنید. اگر مدتی به پروفایل خود در Google My Business سر نزده باشید، احتمالا از مشاهده فیلدهای جدید و خالی متعجب می شوید. بنابراین هر از چند گاهی به پروفایل خود سری بزنید.
  • از بخش نقدها نهایت استفاده را ببرید. بخش Reviews همواره یکی از فاکتورهای مهم در اعتبار کسب و کارها بوده است و این فاکتورها به زودی نیز دست خوش تغییر نمی شود. از مشتریان خود بخواهید که نقدی برای خدمات و محصولات شما نوشته و شما نیز متعاقبا به آنها پاسخ دهید.

7. برندسازی با نقل قول های بدون لینک

طبق نظر گوگل میزان اعتبار برندها در فرایند رتبه بندی امری مهم محسوب می شود. بنابراین لینک ها از اهمیت بالایی برخوردارند، اما امروزه موتورهای جستحو به نقل قول های بدون لینک نیز توجه کرده و از آنها در رتبه بندی استفاده می کنند.

شما می توانید با استفاده از چند روش زیر اقدام به برندسازی کنید (برخی از این روش های نسبت به مابقی طبیعی تر هستند):

  • ذکر نام بندتان در زمانی که استفاده از آن یک فرصت محسوب می شود. (به عنوان مثال زمانی که کاربران اقدام به طرح پرسشی کرده و شما در عوض می توانید با نام برند خود به آنها پاسخ دهید)
  • پاسخ به کاربرانتان در شبکه های اجتماعی، زمانی که آنها نام برند شما را خطاب قرار می دهند.
  • یافتن صفحات یا پست هایی که نام برند شما در آنها ذکر شده است. (و در ادامه پاسخ به تمجید ها و شکایات)
  • یافتن نقل قول های رقبا و استفاده از تاکتیک های مهندسی معکوس برای افزایش قدرت برند خودتان.

8. یادگیری گوگل سرچ کنسول جدید

گوگل سرچ کنسول در حال اضافه کردن ویژگی های جدید و تبدیل آن به یکی ضروری ترین ابزارهای سئو در وب است. حتی اگر دیگر ابزارها را ترجیج می دهید، نگاه کردن به این ابزار هیچگاه خالی از لطف نیست.

برخی از مهمترین ویژگی های آن عبارتند از:

URL Inspection

لینک ها را در لحظه تست کرده و وجود هر گونه مشکل از دید گوگل را گزارش می دهد. پس از حل مشکل نیز می توانید مجددا از طریق این ابزار به گوگل درخواست دهید تا آن صفحه را مجددا پایش کند.

گزارش Index Coverage

این گزارش تمامی یو آر ال ها را در چهار دسته Errors، Valid، Valid With Warnings و Excluded تقسیم بندی می کند. برای هر بخش توضیحی وجود دارد که چرا این یو آر ال ها در این بخش قرار گرفته اند. همچنین راهکارهایی برای حل مشکل نیز قید شده است.

گزارش Performance

در این بخش شما به گزارشات 16 ماه اخیر گوگل سرچ کنسول در مورد عملکرد سایت در نتایج جستجو دسترسی خواهید داشت.

ویژگی Reports Share

با استفاده از این ویژگی کاربران گوگل سرچ کنسول می توانند بخش از گزارشات را بین دیگر کاربران بدون اکانت به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال اگر قصد ارائه قسمتی از گزارشات را به برنامه نویس وب سایت داشته باشید، این ویژگی کارامد خواهد بود.

فیلترهای گزارشات

این فیلترها در گوگل سرچ کنسول جدید دارای پیچیدگی بیشتری شده و کمی شبیه به اکسل شده اند.

9. لینک سازی خلاقانه

لینک سازی همچنان یکی از روش های موثر سئو محسوب می شود. در حالت کلی ایجاد شبکه ای از بک لینک ها موجب رشد کسب و کار شما و هر چه بیشتر دیده شدن آن در نتایج جستجو می گردد. در این بین استفاده از خلاقیت در لینک سازی سرعت رسیدن به موفقیت را افزایش می دهد.

یکی از این روش ها ایجاد محتوا برای موضوعاتیست که هنوز محبوب نشده، اما حدس می زنید که در آینده به موضع داغی تبدیل شوند. با رسیدن آن روز احتمالا می توانید بک لینک های بسیاری از آن محتوا به دست آورید.

یکی دیگر از این روش ها یافتن وب سایت هاییست که از محتوای ویدئویی یا تصویری شما استفاده کرده اند. با جستجوی این موارد و تماس صاحبین این وب سایت ها می توانید از آنها بخواهید که در عوض لینکی به سایت شما دهند.

اینها تنها مثال هایی از روش های خلاقانه لینک سازی محسوب می شوند. با کمی فکر کردن و بررسی بک لینک های رقبا می توانید به روش های دیگری نیز پی ببرید.

10. نوشتن محتوای بلند

مدت زمان زیادیست که متخصصین سئو نگران موضوع کیفیت محتوا هستند. هیچ شکی در آن نیست که این مسئله یکی از مهمترین فاکتورهای کسب رتبه محسوب می شود. با این حال نمی توان در بسیاری از مواقع طول محتوا را نادیده گرفت.

پست هایی که با هدف بررسی جامع یک موضوع ایجاد می شوند، غالبا شانس بیشتری برای کسب رتبه دارند. برای درک رابطه بین طول محتوا و رتبه آن، وب سایت معروف Backlinko مطالعه ای انجام داده و در آن یک میلیون صفحه را آنالیز کرده است. آنها از این مطالعه فهمیدند که پست های صفحه اول نتایج جستجو، به طور متوسط دارای طول 1890 کلمه هستند.

این تکنیک سئو نمی تواند تضمینی برای رتبه بالاتر باشد. انتظار نداشته باشید که همه پست های بلند شما به طور معجزه آسایی در رتبه یک گوگل قرار گیرند. برای عملی شدن این تکنیک ها لازم است که توازنی بین کیفیت و کمیت محتوا برقرار کنید.

11. بروزرسانی محتوای قدیمی

برای مشاهده حداکثر نتیجه از محتوای سایت، بد نیست که بعضا سری به محتواهای قدیمی سایت بزنید. آیا تمام محتوای سایت شما در بهترین حالت ممکن نوشته شده اند؟

به عنوان مثال ممکن است که شما دو سال پیش مطلبی درباره تکنیک های سئو نوشته اید. اما از آن زمان تا به حال گوگل تغییرات زیادی را در الگوریتم های خود اعمال کرده است. بنابراین نیاز است که شما نیز اقدام به بروزرسانی این محتوا کنید.

به جای ایجاد صفحه جدید پیشنهاد می شود که اطلاعات صفحات قدیم را بروزرسانی کنید و ممکن است که نیاز باشد دست به تغیر عنوان صفحه یا تیترهای آن نیز بزنید. همچنین اضافه نمودن محتوای جدید به متن نیز امری ضروریست. این تکنیک سئو روشی آسان برای رسیدن به صدر نتایج در حداقل زمان است.

12. یافتن لینک های بدون محتوا در ویکیپدیا

ویکیپدیا منبع فوق العاده ای برای کسب بک لینک است که غالبا نادیده گرفته می شود. مطالب زیادی در این وب سایت وجود دارند که دارای محتوایی بدون منبع هستند. برخی از این منابع نیز لینک معتبری ندارند.

شما می توانید از این امتیاز استفاده کنید. محتوایی حول این گونه موضوعات در وب سایت خود منتشر کرده و سپس در متن ویکیپدیا به وب سایت خود به عنوان منبع لینک دهید. در صورتی که محتوای شما منبع ارزشمندی از اطلاعات باشد، شانس زیادی برای کسب ترافیک از ویکیپدیا به دست می آورید. به علاوه شما بک لینک بسیار با کیفیتی نیز از طریق این تکنیک سئو به دست آورده اید.

جمع بندی

در آینده انتظار می رود که محتوای ویدئویی محبوبیت بیشتری پیدا کرده و شاهد توجه بیشتر وبمسترها به بحث در مورد برندشان در شبکه های اجتماعی باشیم. اما جدا از اینکه در آینده چه اتفاقاتی می افتد، بایستی همواره به مبانی سئو توجه ویژه ای داشته باشید.

تکنیک های اصلی سئو به این زودی ها منسوخ نشده و سرمایه گذاری روی آنها اهمیت بیشتری نسبت به مسائل جدید اما تایید نشده سئو دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *