بانس ریت (Bounce Rate) چیست؟

من آمدم، سرخورده شدم و سپس آنجا را ترک کردم. این تعریفیست که از بانس ریت توسط آویناش کوشیک، کارشناس معروف سئو ارائه شده است. اما در واقع بانس ریت یعنی چه؟ آیا کاربر دچار پرش (Bounce) می شود؟ آیا به معنی کلیک بر روی دکمه بک پس از ورود به سایت بوده یا فراتر از آن است؟ به واسطه مشاهده بانس ریت چه تفسیری می توان از یک صفحه داشت؟

در این مطلب به شما خواهیم گفت که Bounce Rate چیست، به چه معناست و چگونه می توان آن را بررسی و کاهش داد؟

بانس ریت چیست؟

بانس ریت معیاریست که به نرخ کاربرانی گفته می شود که وارد سایت شده و عملا هیچ گونه تعاملی با آن ندارند. بنابراین این کاربران بر روی منوی سایت، گزینه ادامه مطلب یا هر لینک داخلی موجود در صفحه کلیک نمی کنند.

این مسئله بدین معناست که سرور گوگل آنالیتیکس یا هر پلتفرم آمارگیری که در سایت نصب شده است، هیچ گونه مشارکتی را از طرف کاربران برای سایت ثبت نمی کند. این گونه بازدید ها به همان یک صفحه محدود شده و کاربر به بازدید دیگر صفحات نمی پردازد. بانس ریت می تواند یکی از معیارهای سنجش کیفیت محتوای یک صفحه و میزان ارتباط خواسته کاربران با آن به شمار رود.

گوگل آنالیتیکس چگونه به محاسبه بانس ریت می پردازد؟

طبق بیانیه گوگل، این سیستم این گونه به محاسبه بانس ریت می پردازد:

“بانس ریت حاصل تقسیم سشن (Session) های یک صفحه ای بر تمام سشن هاست، به گونه ای که در آن سشن های یک صفحه ای، کاربر تنها به مشاهده همان صفحه پرداخته و درخواست دیگری از طرف او در سرور آنالیتیکس ثبت نشده است.”

وجود بانس ریت بالا برای یک سایت به سه معنی می تواند باشد:

  1. کیفیت محتوا پایین است و هیچ چیز ترغیب کننده ای برای دعوت کاربران به مشارکت هر چه بیشتر وجود ندارد.
  2. خواسته کاربران با محتوای سایت در یک راستا نیست و در نتیجه آنها رغبتی به تعامل با ان ندارند.
  3. کاربران اطلاعات مورد نظر خود را یافته و دیگر تمایلی به رفتن به جای دیگری ندارند.

در ادامه مطلب به توضیح بیشتری درباره معنای بانس ریت خواهیم پرداخت.

بانس ریت و سئو

بحث های زیادی در این باره شده است که آیا بانس ریت یکی از فاکتورهای سئو است یا نه. ما به شخصه تصور نمی کنیم که گوگل از داده های گوگل آنالیتیکس در رتبه بندی سایت ها استفاده کند. چرا که در صورت عدم پیاده سازی صحیح این سیستم، داده های آن نیز قابل اعتماد نخواهد بود. علاوه بر این شبیه سازی بانس ریت کار سختی نیست.

خوشبختانه چندین تن از افراد گوگل نیز همین مسئله را اعلام کرده اند که گوگل از داده های آنالتیکس در الگوریتم خود استفاده نمی کند. اما در عین حال بانس ریت از موتورهای جستجو موضوع مهمیست، چرا که این نوع بازگشت به موتورهای جستجو احتمالا یکی از فاکتورهای رتبه بندی باشد.

از دید یک سئو جامع می بایست اقدام به بهینه سازی هر نقطه ای از سایت نمود. بنابراین توجه و آنالیز بانس ریت سایت می تواند به بهینه سازی هر چه بهتر سایت کمک زیادی کند و از این رو این مسئله با سئو ارتباط تنگاتنگی دارد.

چگونه به تفسیر بانس ریت بپردازیم؟

میزان بانس ریت و خوب یا بد بودن آن وابسته به هدف ایجاد یک صفحه می باشد. اگر هدف از ایجاد یک صفحه صرفا اطلاع رسانی باشد، پس بانس ریت بالا خیلی اتفاق بدی نیست. مطمئنا شما علاقه مندید که کاربران به مطالعه بیشتر سایت بپردازند و برای این کار می توانید از خبرنامه ها استفاده کنید.

اما وقتی کاربران تنها با هدف مشاهده اطلاعات تماس سایت به صفحه مربوطه مراجعه کرده اند، خیلی چیز عجیبی نیست که تب آن صفحه را بعد از مشاهده اطلاعات مورد نظرشان ببندند. در چنین سناریویی هیچ سیگنال مشارکتی از طرف کاربران به گوگل آنالیتیکس داده نشده و در نتیجه بانس محسوب می شود.

یکی از کارهای خلاقانه در وبلاگ ها اینست که بخشی به عنوان کاربران جدید در آنالیتیکس تعریف کنید. اگر بانس ریت در بین کاربران جدید عدد بالاییست، بهتر است که راه حلی برای کاهش آن پیدا کنید. چرا که شما مطمئنا علاقه مند به مشارکت بیشتر کاربران جدید سایت هستید.

اگر هدف از ایجاد یک صفحه مشارکت کاربران در کل سایت است، در چنین شرایطی بانس ریت بالا چیز خوبی نیست. تصور می کنیم که شما در سایت خود دارای صفحه ای با هدف کسب کاربر برای اشتراک در خبرنامه سایت هستید.

اگر صفحه مربوطه دارای بانس ریت بالایی باشد، می بایست اقدام به بهینه سازی همان صفحه کنید. تنها با اضافه کردن دکمه جذاب تری برای اشتراک در خبرنامه احتمالا می توانید در کاهش بانس ریت قدم بزرگی بردارید.

اما دلایل دیگری نیز در بالا بودن بانس ریت چنین صفحاتی وجود داشته باشد. در مواردی که شما کاربران را با دلایل دروغین ترغیب به ورود به صفحه کرده باشید، جای تعجبی نیست که با بانس ریت بالایی مواجه شوید. آنها مطمئنا انتظار مشاهده چیزی دیگری را در سایت داشتند.

از طرف دیگر اگر از ابتدا هدف صفحه را به وضوح مشخص کرده و متناسب با آن اقدام به جذب کاربران صحیح کنید، مطمئنا بانس ریت پایینی را تجربه خواهید کرد، چرا که کاربران ورودی، انگیزه بیشتری برای اشتراک در خبرنامه خواهند داشت.

بانس ریت و نرخ تبدیل

اگر به بانس ریت از دید نرخ تبدیل نگاه کنید، بانس ریت می تواند معیاری برای سنجش موفقیت سایت محسوب گردد. به عنوان مثال اگر برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت اقدام به طراحی مجدد آن کرده اید، بانس ریت صفحات را زیر نظر بگیرید. اگر با افزایش بانس ریت مواجه شدید، پس تغییر در طراحی سایت با اشتباهاتی رو به رو بوده است.

همچنین بهتر است که به چک کردن بانس ریت محبوب ترین صفحات سایت بپردازید. کدام صفحات دارای بانس ریت کم و کدام یک دارای بانس ریت بالایی هستند؟ این دو دسته را با یکدیگر مقایسه کرده و از نکات مثبت صفحات با بانس ریت کم تجربه کسب کنید.

یکی دیگر از جنبه های بانس ریت، نگاه کردن به آن از دید ترافیک ارجاعی سایت است. کدام یکی از منابع ترافیک به بانس ریت کم یا زیاد منجر می شوند؟ آیا می توانید علت این مسئله را توجیه کنید؟ همچنین در صورتی که اقدام به راه اندازی یک کمپین در ادوردز کرده اید، بهتر است که نگاه ویژه ای به بانس ریت داشته باشید.

به بانس ریت های غیر طبیعی دقت کنید

ما وبسایت های زیادی را مشاهده کرده ایم که بانس ریت آن ها به طرز غیر طبیعی پایین بوده است. چنین شرایطی به منزله زنگ هشداری برای شماست. چرا که احتمالا گوگل آنالیتیکس به درستی پیاده سازی نشده است. چند عامل بر روی بانس ریت تاثیر گذارند و گوگل ممکن است در صورت اشتباه در پیاده سازی، آنها را به عنوان مشارکت در سایت محسوب کند.

معمولا بانس ریت پایینی که غیر طبیعی به نظر می رسد، به دلیل ارسال سیگنال های اشتباه به گوگل به وجود می آید. پاپ آپ ها و پخش اتوماتیک ویدئو ها از جمله عواملی هستند که می توانند منجر به این بانس ریت های غیر طبیعی گردند.

البته اگر شما سناریوهایی را تعریف کرده اید که اسکرول کردن در آن به عنوان مشارکت محسوب می شود، به دست آمدن بانس ریپت پایین کاملا طبیعیست. این مسئله نشان می دهد که کاربران اغلب به اسکرول عمودی سایت پرداخته و مطالب آن را مطالعه می کنند.

چگونه به کاهش بانس ریت بپردازیم؟

تنها راه کاهش بانس ریت بهبود و جذاب تر کردن صفحه در جهت افزایش مشارکت کاربران است. در حالت کلی به بانس ریت از دو دید می توان نگاه کرد: از دید منبع ترافیک و از دید صفحه.

اگر بانس ریت سایت برای یک منبع به خصوص ترافیکی بسیار بالاست، باید نگاهی به انتظارات کاربرانی بپردازید که از آن منبع وارد سایت شده اند. تصور می کنیم که شما تبلیغ بنری در یک سایت دیگر دارید و بانس ریت سایت از ورودی آن تبلیغ بسیار بالاست. چنین شرایطی در نتیجه عدم براورده کردن انتظارات آن ها در هنگام کلیک بر روی بنر شماست.

به بررسی مجدد تبلیغ خود پرداخته و محتویات آن را با آنچه که در صفحه مرتبط با سایتتان وجود دارد تطبیق دهید. در صورت عدم وجود یک رابطه منطقی بین این دو محتوا یکی از آنها را تغییر داده تا هر دو در یک راستا قرار گیرند.

اگر صفحه مورد نظر شما در راستای انتظارات کاربران بوده اما همچنان بانس ریت آن بالاست، می بایست به خود صفحه دقت بیشتری کنید.

محتوای صفحه چقدر ارزشمند است؟ آیا دکمه فراخوانی برای اقدام در بالای صفحه وجود دارد؟ آیا لینک های داخلی به صفحات مرتبط در آن قرار دارد؟ آیا کار با منوی سایت اسان است؟ آیا صفحه، کاربران را به مشاهده دیگر بخش های سایت دعوت می کند؟ همه اینها مواردی هستند که در بهینه سازی صفحات سایت می بایست به آنها دقت کنید.

دیگر نکاتی که در کاهش بانس ریت می بایست به آنها دقت کنید عبارتند از:

بهنیه سازی محتوا

یکی از ساده ترین راه های کاهش بانس ریت، بهینه سازی محتوای سایت است. بالطبع هر چه محتوای بهتری برای ارائه داشته باشید، کاربران بیشتر به آن توجه کرده و به بخش های دیگر سایت نیز احتمالا سر خواهند زد. در صورتی که وب سایت شما از نوع فروشگاهیست، این مسئله منجر به افزایش اعتماد کاربران، برندسازی و فروش بیشتر آن در آینده می گردد.

ارتباط محتوا با خواسته کاربران نیز بسیار دارای اهمیت است. اگر وب سایت شما درباره فروش تجهیزات کمپینگ است، انتشار اخبار سیاسی در آن جایی ندارد. در صورت انجام چنین اشتباهاتی با بانس ریت بالایی مواجه خواهید شد. تولید محتوا نیاز به برنامه ریزی دقیقی برای جذب کاربران دارد.

خوانا کردن محتوا

علاوه بر خود محتوا، خوانایی آن نیز نقش کلیدی در کاهش بانس ریت دارد. وب سایت هایی که محتوای متنی زیادی دارند ممکن است که اطلاعات زیادی نیز در خود داشته باشند، اما در صورتی که این اطلاعات با ساختار صحیحی به کاربران نمایش داده نشود، آنها علاقه ای به مطالعه آن ها نخواند داشت.

دقت داشته باشید که در ایجاد ساختار محتوا، از تیتر های مختلف، تصویر، ویدئو و نقل قول ها بهره ببرید. همچنین می بایست بین محتوای سایت و طراحی آن نیز تعادلی وجود داشته باشد.

عدم استفاده از پنجره های پاپ آپ

هیچ چیز مانند پنجره های پاپ آپ موجب سرخوردگی کاربران از یک سایت نمی گردد. پاپ آپ ها منجر به پرت شدن حواس کاربران شده و تجربه کاربری منفی به همراه دارد. پنجره های پاپ آپ می بایست در جای خود مورد استفاده قرار گیرند و استفاده از آنها می بایست به شکل حداقل و موثری باشد.

بهینه سازی کلمات کلیدی مورد هدف

کاهش بانس ریت همیشه نیاز به ترکیب چندین تاکتیک مجزا دارد، اما یکی از مهمترین آنها استفاده هدف دار از کلمات کلیدیست. رمز انتخاب کلمات کلیدی ایجاد ارتباط بین خواسته کاربر و محتوای ارائه شده است. نبایست صرفا با هدف رضایت موتورهای جستجو اقدام به استفاده از کلمات کلیدی زیادی در عنوان صفحه و بدنه آن کرد.

کلمه کلیدی که منجر به ورود کاربران به سایت شده اما محتوای آن صفحه از سایت نتواند در جهت رضایت کاربر با هدف جستجوی آن کلمه براید، کلمه کلیدی مناسبی نخواهد بود و نتیجه انتخاب آن افزایش بانس ریت است.

بهترین نقطه برای شروع، استفاده از کلمات کلیدی پر ارزش است. اما چگونه این کلمات کلیدی را برای سایت پیدا کنیم؟ این مسئله آنقدرها هم که فکر می کنید پیچیده نیست. ابزارهای یافتن کلمات کلیدی رایگان و پولی زیادی وجود دارند که می توانید از آنها کمک بگیرید. از جمله ابزارهای رایگان برای این کار می توان به keywordtool.io اشاره کرد.

بهینه سازی متا دیسکریپشن

متا دیسکریپشن ها توضیحاتی هستند که معمولا در پایین عنوان صفحه در نتایج جستجو نمایش داده می شوند. این توضیحات موجب معرفی بهتر محتوای صفحه شده و در نتیجه در جذب ترافیک موثر هستند.

متا دیسکریپشن ها به صورت مستقیم در رتبه صفحات سایت تاثیری ندارند، اما ارائه کلمات کلیدی و اطلاعات صحیح در آنها منجر به ورود کاربرانی به سایت می گردد که موجب ایجاد بانس ریت کمتری می شوند.

جمع بندی

بانس ریت معیاری برای آنالیز تلاش های شما در زمینه بازاریابی آنلاین است. این معیار به شما اعلام می کند که تا چه مقدار به انتظارات کاربران پاسخ داده اید. همانطور که توضیح دادیدم، ترک کاربران و عدم مشارکت آنها در صفحات سایت به منزله بد بودن سایت نیست.

بنابراین شما می توانید با استفاده از پارامتر بانس ریت تصمیم بگیرید که کدام صفحات نیاز به توجه بیشتری دارند. براورده کردن انتظارات کاربران و جذاب تر کردن صفحات برای دعوت کاربران به مشاهده صفحات بیشتر، منجر به ایجاد وبسایتی فوق العاده می گردد. همه ما نیز می دانیم که وب سایت بهتر مطمئنا رتبه بهتری نیز کسب خواهد کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *