دلایل کاهش و افت رتبه سایت در گوگل

هر کسب و کاری میخواهد که فروش بیشتر و درامد بالاتری داشته باشد. در محیط آنلاین امروزی، تنها روش برای موفقیت، رتبه بالاتر سایت در گوگل و کسب ترافیک بیشتر از آن می باشد.

چون گوگل بزرگترین منبع ترافیک برای سایت ها محسوب می شود، کسب رتبه بالا در آن بسیار مهم است. وب سایت شما می بایست به گونه های طراحی و تنظیم شده باشد که منجر به خرید هر چه بیشتر کاربران گردد.

در صورتی که رتبه وب سایت شما بهتر باشد، از موتورهای جستجو ترافیک بیشتری کسب می کنید. اما در صورتی که با کاهش رتبه سایت در گوگل مواجه شوید، مطمئنا ترافیک و درامد زیادی را از دست خواهید داد.

در این مطلب مهمترین دلایل کاهش رتبه سایت در گوگل را مطح خواهیم کرد. توانایی تشخیص عوامل تاثیر گذار بر روی رتبه سایت می تواند به شما کمک کند تا آن ها را یافته و پس از رفع این مشکلات به جایگاه قبلی خود بازگردید.

1. کلمات کلیدی اشتباه

اگر وب سایت شما سالها قدمت دارد، ممکن است کلمات کلیدی سایت در طول زمان دچار تغییر شده و منسوخ گردیده باشند.

به رفتار خود در جستجو ها دقت کنید. آیا پیش آمده پس از جستجوی کلمات کلیدی کلی به پاسخ خود نرسیده و پس از آن اقدام به جستجوی پاسخ سوالات خود به شکل جستجوی عبارت بلندتری کرده باشید؟

بسیاری از افراد اقدام به جستجوی حالات مختلفی از یک سوال کرده و باز هم قادر به یافتن پاسخ یا راهکار برای مشکل خود نخواهند شد. اینجاست که احتمالا سعی می کنند سوال خود را به شکل محاوره ای تری بپرسند.

موتورهای جستجو در سال های گذشته متوجه بروز این پدیده شده اند. به جای تکیه بر تنها چند کلمه کلیدی به خصوص می توانید در جملات محتوای سایت از عبارت محاوره ای تری استفاده کنید.

به کلمات کلیدی صفحات دقت کنید. اگر هنوز از کلمات کلیدی کلی و قدیمی استفاده می کنید، احتمال با کاهش رتبه مواجه شده اید. بهتر است که در تعیین استراتژی کلمات کلیدی سایت تجدید نظری کرده و آن ها را بروزرسانی کنید.

2. کاهش بک لینک ها

یکی از دلایل کاهش رتبه سایت، از دست رفتن بک لینک هاست. وب سایت خود را با یکی از ابزارهای چک کردن بک لینک مانند Majestic یا Ahref بررسی کنید.

اگر مشاهده کردید که تعداد بک لینک های سایت در روزهای اخیر به شدت کاهش یافته است، این مسئله می تواند علتی برای افت رتبه سایت شما تلقی گردد. مسائل دیگری که در این شرایط می بایست به آنها دقت کنید عباتند از:

  • آیا کاهش بک لینک ها به طور گسترده ایست؟
  • آیا بک لینک های از دست رفته برای صفحاتی بودند که هم اکنون دچار افت رتبه شده اند؟

اگر بک لینک های سایت دچار کاهش شده باشد می بایست ابتدا آنها را شناسایی کرده و علت از بین رفتن آنها را نیز دریابید. سپس می توانید نسبت به جایگزینی آنها اقدام کنید.

هر یک از لینک ها می بایست به صورت تک تک ارزیابی شده تا به مراحل بعد برسیم:

  • اگر بک لینک های از دست رفته دارای کیفیت پایینی بودند، بی خیالشان شوید. چرا که این گونه بک لینک ها فایده ای برای سایت ندارند.
  • بعضی مواقع بک لینک ها در اثر بروزرسانی سایت ها از بین می روند. در چنین شرایطی می توانید از مدیر وب سایت بخواهید که نسبت به برگرداندن آن اقدام کند.

برای جلوگیری از تاثیر منفی از بین رفتن بک لینک ها بهتر است که همواره بک لینک های سایت را زیر نظر گرفته و از نرم افزارهای مانیتورینگ بک لینک استفاده کنید. این گونه می توانید قبل از از دست رفتن رتبه، نسبت به جایگزینی بک لینک ها اقدام کنید.

3. ریدایرکت های نامعتبر

اگر پوسته وب سایت خود را تغییر داده و یا تغییراتی در ساختار سایت داده باشید، نیاز است که از ریدایرکت های 301 صحیح استفاده کنید. در غیر این صورت با افت شدید رتبه مواجه خواهید شد.

بعد از انجام ریدایرکت های 301 می بایست از بروزرسانی نقشه های سایت، تگ های کانونیکال و لینک های داخلی نیز اطمینان حاصل کنید. ریدایرکت 301 به منزله اعلام تغییر آدرس یک صفحه می باشد. این نوع ریدایرکت به موتورهای جستجو اعلام می کند که یک یا چند صفحه به صورت دائمی به صفحه دیگری منتقل شده اند. با این کار، کاربران نیز به صفحه جدید منتقل می گردند.

اگر این کار به صورت صحیحی انجام شود، رتبه سایت را از دست نخواهید داد. در غیر این صورت احتمال می رود که گوگل به خاطر ایجاد محتوای تکراری دست به جریمه سایتتان زند. چرا که گوگل بدون دستور ریدایرکت، هر دو نسخه قدیم و جدید را ایندکس می کند.

4. اقدامات دستی (Manual Actions)

یکی از عوامل کاهش بسیار شدید رتبه سایت، جریمه شدن آن توسط گوگل است. اقدامات دستی آنهایی هستند که از طرف کارمندان گوگل انجام شده و نتیجه بروزرسانی الگوریتم ها نیستند.

اگر وب سایت شما در دیگر موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو از ترافیک قبل برخوردارند، نشان می دهد که احتمالا توسط گوگل جریمه شده اید. جدا از اینکه نوع جریمه گوگل دستی یا اتوماتیک باشد، می بایست نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

اولین قدم در این راستا، چک کردن اطلاعیه های گوگل در گوگل سرچ کنسول است. به دنبال پیغام هشدار در منوی پیام ها و بخش Manual Actions باشید. در صورتی که یکی از کارمندان گوگل متوجه شود که وب سایت شما در راستای قوانین گوگل اقدام نمی کند، به جریمه سایتتان پرداخته و در این قسمت این مسئله را به شما اطلاع می دهد. همچنین پیشنهادات و اطلاعاتی درباره نحوه رفع مشکل به شما داده خواهد شد.

5. تغییرات الگوریتم

گوگل همواره به دنبال روش هایی برای بهبود کارایی و کیفیت نتایج جستجوست و این کار را از طریق تغییر الگوریتم خود انجام میدهد بسیاری از سایت ها به واسطه این تغییرات دچار ضربه شده و ضررهای زیادی را به واسطه کاهش رتبه دریافت نموده اند.

برای جلوگیری از زیان دیدن از بروزرسانی های گوگل هموراه از چندین روش بازاریابی استفاده کرده و خود را همیشه با این تغییرات هماهنگ کنید.

6. تغییرات طبیعی در گوگل

در مواقعی ممکن است که کاهش رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو ارتباط مستقیمی با سایت شما نداشته باشد. گوگل اغلب تغییراتی را بر اساس رفتار کاربران در نتایج جستجو اعمال می کند.

به عنوان مثال اگر جستجوی یک عبارت به صورت ناگهانی افزایش یابد، احتمالا گوگل محتواهای جدید تر را در صدر نتایج قرار داده و صفحات قدیمی را به پایین می راند. اگر صفحات سایت شما اینگونه به صفحه دوم نتایج جستجو منتقل شوند، کاهش رتبه را مشاهده خواهید کرد.

7. تفاوت در موقعیت مکانی

رتبه سایت شما بسته به مکان فرد جستجو کننده متفاوت خواهد بود. درک دقیق رتبه سایت نیاز به جستجوی آن در موقعیت های مکانی مختلف دارد. به عنوان مثال اگر سایت شما در جستجوی یک کلمه کلیدی به خصوص در سی رتبه اول نتایج جستجو قرار داشته باشد، در 67 درصد موافع همان رتبه در دیگر موقعیت های مکانی کسب نخواهد کرد.

آیا تاکنون دقت کرده اید که جستجوی افراد مختلف حتی در یک مکان، نتایج جستجوی کمی متفاوتی را به دنبال دارد؟ بعد از ورود به اکانت گوگل خود در مرورگر به جستجوی عبارتی بپردازید و پس از آن از اکانت خود خارج شده و مجددا همان عبارت را جستجو کنید. احتمالا نتایج متفاوتی را مشاهده خواهید کرد.

دلیلی این امر آنست که گوگل در هنگام جستجو به سایت های قبلی که از آنها بازدید کرده اید، توجه کرده و موقعیت مکانی و حتی دستگاه شما را نیز در هنگام جستجو در نظر می گیرد.

8. فعالیت بیشتر رقبا

ممکن است که شما کارهای درستی در سایت انجام داده باشید، اما باز هم با کاهش رتبه و ترافیک سایت مواجه شوید. یکی از دلایل این امر فعالیت بهتر و بیشتر رقبای شماست.

رقبای سایت را زیر نظر گرفته و به فعالیت آنها در شبکه های اجتماعی، لینک سازی و بازاریابی محتوا توجه کنید. با استفاده از ابزارهایی مانند Wayback Machine یا Versionista می توانید تغییرات سایت رقبا را مشاهده کنید.

هنگامی که دلایل افزایش رتبه رقبای خود را فهمیدید، می توانید همان کارها را منتها با کیفیت و کمیت بیشتر انجام دهید.

9. سرعت سایت

سرعت سایت علاوه بر اینکه بر روی رتبه سایت تاثیر گذار است، بر روی تجربه کاربری نیر اثر می گذارد. هرچه زمان بارگذاری سایت افزایش یابد، میزان بانس ریت نیز بیشتر خواهد شد، چرا که کاربران علاقه ای به انتظار زیاد برای مشاهده محتوای سایت ندارند.

برای چک کردن سرعت سایت می توانید از ابزار PageSpeed Insights گوگل استفاده کنید. این ابزار اخیرا با هدف نزدیک کردن داده ها به حالات واقعی اصلاح شد. صفحات بر اساس میزان زمان بارگذاریشان به سریع، کند و معمولی تقسیم بندی می شوند.

10. مشکلات سروری

اگر وب سایت شما دچار مشکلات سروری گردد، احتمالا این مسئله در نتیجه عملکرد اشتباه سیستم کش یا دیگر مسائل مشابه است.

حل مشکات سروری در درجه اول اهمیت قرار دارد. با مشاهده تاریخچه عملکرد سرور می توانید به مشکلات آن پی ببرید. همچنین استفاده از ابزار Fetch and Render وبمستر تولز گوگل نیز می تواند رندر صفحات سایت از دید گوگل را به شما نمایش دهد.

11. جریمه ناشی از بک لینک های بد

تمام بک لینک های سایت دارای ارزش یکسان نیستند. اگر از روش های لینک سازی پر ریسک، اسپم و منسوخ شده استفاده کنید، گوگل شما را جریمه خواهد کرد. گوگل به طور واضحی در اولین پاراگراف بخش راهنمای کنسول جستجو به توضیح بک لینک های بی کیفیت پرداخته است:

“هر نوع لینکی که با هدف فریب گوگل در نتایج جستجو ایجاد می شود، خلاف قوانین گوگل می باشد. این مسئله هم بک لینک ها و هم لینک های خارجی از سایت شما را شامل می شود.”

زمانی را برای کسب بک لینک های با کیفیت گذاشته تا بدین شکل دچار جریمه گوگل نشده و در عین حال رتبه سایتتان در نتایج جستجو را ارتقا دهید. پیشنهادات ما در این کار عبارتند از:

  • لینک های نامعتبر سایت را با سخت لینک های جدید و حایگذاری آنها جبران کنید.
  • لینک وب سایت خود را در وب سایت ها با ارزش قرار دهید.
  • مطالب با کیفیتی نوشته و آنها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا هر چه بیشتر دیده شود.
  • راهنمای رادزاد در مورد روش های بک لینک سازی را بخوانید.

12. تغییرات نرخ کلیک

گوگل در سال های اخیر توجه بیشتری به تجربه کاربری در چگونگی رتبه بندی سایت ها می کند. برای مشاهده روند تغییر نرخ کلیک (CTR)، گزارشات گوگل سرچ کنسول از این بخش را در 90 روز اخیر مشاهده کنید.

اگر بانس ریت وب سایتتان بالاست، پس احتمالا کاربران بر روی سایت شما کلیک کرده اما پس از ورود، محتوایی که به دنبالش بودند را مشاهده نمی کنند. در نتیجه گوگل رتبه پایین تری را بر اساس این بازخورد به سایت شما می دهد.

اگر با کاهش CTR سایت مواجه شدید، موارد زیر را چک کنید:

  • آیا زمان بارگذاری سایتتان زیاد است؟
  • آیا پنجره های پاپ آپ را به سایتتان اضافه کرده اید؟
  • آیا عنوان صفحات سایت را اخیرا تغییر داده اید؟

13. تغییرات اخیر وب سایت و طراحی مجدد آن

اگر تصمیم به تغییر طراحی وب سایتتان گرفته اید، مطمئنان هدفتان کاهش رتبه سایت و ترافیک آن نخواهد بود. مواردی که در چنین شرایطی به شما کمک می کنند تا رتبه سایت کاهش پیدا نکند عبارتند از:

  • از اعمال ریدایرکت های 301 صحیح اطمینان حاصل کنید.
  • ساختار بک لینک های سایت را چک کرده تا بر روی وب سایت جدید نیز کار کنند.
  • قبل از پیاده سازی وب سایت جدید به تهیه گزارش هایی درباره معیارهایی مانند رتبه سایت و ترافیک آن اقدام کنید.

اگر طراحی مجدد سایت همراه با برنامه ریزی صحیح و توجه به نکات ضروری باشد، به جای مشاهده آثار منفی آن بر روی سئو، بهبود خوبی در وب سایت مشاهده خواهید کرد.

14. مسائل فنی

سئو فنی پایه و اساس ارائه محتوای سایت محسوب می گردد. منظور از سئو فنی اقداماتیست که بر روی پایش و ایندکس بهتر محتوا تاثیر می گذارد.

موتورهای جستجو در حال پیچیده تر شدن هستند و در نتیجه سئو فنی نیز در حال تغییر است. بعضی از مسائل کوچک فنی بر روی رتبه و ترافیک وب سایت تاثیر بسیار بزرگی می گذارند.

آگاهی از مسائل فنی سئو به شما کمک می کند تا از وب سایت خود بهتر مراقبت کرده و رتبه آن را همیشه بالا نگه دارید.

15. مسیریابی داخلی

سیستم مسیریابی وب سایت شما به کاربران کمک می‌کند که چه اطلاعاتی را در کجا می‌توانند پیدا کنند. ساختار سایت بایست به گونه‌ای باشد که صفحات آن حداکثر در دو یا سه سطح داخلی قرار داشته باشد.

اگر کاربران سایت برای یافتن آنچه که به دنبالش هستند مجبور به کلیک های زیادی باشند، احتمالاً در نهایت بدون مشاهده اطلاعات مورد نظرشان، سایت شما را ترک خواهند کرد.

این امکان وجود که موتورهای جستجو دست از پایش محتواهایی که در سطوح عمیقی از سایت قرار گرفته اند، غرق شوند. این مسأله موجب کاهش رتبه سایت و دیده شدن محتوای آن می گردد.

بهینه سازی لینک های داخلی علاوه بر اینکه موجب سئو بهتر سایت می شود، جز استراتژی های حفظ مشتری نیز محسوب می گردد. ساده سازی لینک های داخلی و سیستم مسیریابی سایت موجب ارتقا حفظ مشتریان و افزایش زمان حضور کاربران در سایت می گردد.

با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در انکر تکست ها به گوگل کمک کنید تا محتوای سایت را بهتر درک کرده و بفهمند که هر محتوایی با چه کلمات کلیدی در ارتباط است.

16. فشار بیش از حد بر روی سرور

اگر سرور سایتتان برای مواجهه با ترافیک بسیار زیاد آماده نباشد، احتمالاً دچار بار پردازشی اضافی شده و از کار خواهد افتاد.

وب سایت‌هایی که بر روی سرورهای اشتراکی قرار دارند، بیشتر تحت چنین شرایطی قرار می گیرند. چرا که وب سایت دیگری بر روی همان سرور ممکن است که از تمام منابع آن استفاده کرده و کل سرور و سایت‌های پارک شده بر روی آن را به قطعی بکشاند.

بسیاری از شرکت های هاستینگ در صورتی که پهنای باند مصرفی سایت شما از حدی بگذرد، وب سایتتان را قطع خواهند کرد. این مورد در شرایطی که وب سایت شما بسیار محبوب باشد، بیشتر اتفاق می افتد. اگر میزان قطعی سایت شما زیاد باشد، احتمالا با کاهش رتبه آن مواجه می گردید.

17. اطلاعات متا

اطلاعات متا یا متا تگ ها برای آگاهی موتورهای جستجو از اطلاعاتی که سایت شما ارائه می دهد به کار می روند. یکی از مهمترین متا تگ های تأثیر گذار در سئو سایت، تگ title یا همان عنوان صفحه است.

از انواع دیگر متا تگ ها که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی سئو تاثیرگذارند می‌توان به متا دیسکریپشن و تگ های هدر اشاره کرد.

در ارائه داده‌های متا ثابت قدم بوده و سیاست مشخصی داشته باشید. به عنوان مثال بهتر است که با تغییر تاریخ انتشار یک محتوا در سایت، این تاریخ را درصورت وجود، در متا دیسکریپشن نیز بروزرسانی کنید.

از به کار بردن متا تگ های تکراری و همچنین عبارت بی‌معنی و کلی مانند خانه در آنها خودداری کنید. عنوان صفحات سایت بهتر است که به صورت خاصتری نوشته شده و دارای کلمات کلیدی مرتبط باشد.

اگر از عناوین یکسان در عنوان صفحات استفاده کنید، نه تنها موجب سردرگمی کاربران شده، بلکه شانس حضور در رتبه های بالایی نتایج جستجو را از دست خواهید داد.

18. منبع ترافیک

ترافیک سایت تنها شامل تعداد بازدید ها نیست و اطلاعات دیگری مانند تعداد کلیک ها و زمان سپری شده در صفحات را نیز می‌توان از آن استخراج کرد. ترافیک سایت می‌تواند منابع مختلفی داشته باشد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • ترافیک ناشی از بازاریابی ایمیلی
  • ترافیک ارجاعی
  • ترافیک مستقیم
  • ترافیک طبیعی
  • ترافیک Adwords
  • شبکه‌های اجتماعی

اما کدامیک از این ترافیک ها بهترین است؟ پاسخ صحیح به این سؤال ترافیکیست که موجب بیشترین نرخ مشارکت، کمترین بانس ریت و بیشترین نرخ تبدیل گردد.

منظور از ترافیک مستقیم، ترافیکیست که کاربر به صورت مستقیم، یو آر ال سایت را در آدرس بار نوشته و وارد سایت می شود. این نوع ترافیک در رتبه بندی تأثیری ندارد، اما به دلایل زیر مهم است:

  • کاربران دوباره به سایت شما بازخواهند گشت، چرا که آن‌ها سایت شما و محصولاتتان را می شناسند.
  • برند شما به عنوان یکی از بهترین در حیطه خود شناخته شده و از این رو کاربران مجددا به سایت شما بازخواهند گشت.
  • ترافیک مستقیم تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی و تغییرات گوگل نیست و از این رو منبع مستقلی محسوب می شود.

شما می‌توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس به بررسی ترافیک سایت بپردازید. اگر می‌خواهید ترافیک مستقیم سایت را افزایش دهید، لازم است که نام برندتان به گونه‌ای انتخاب شود که قابل یادآوری باشد.

به طور مدام به تولید محتوا در سایت پرداخته و بدین واسطه به آنها نشان دهید که در حوزه تخصصی خود، برندی خبره هستید.

19. زمان حضور در سایت

مشارکت کاربران بر روی رتبه سایت در نتایج جستجو تأثیر گذار است. ما نمی‌دانیم که گوگل چگونه به ارزیابی این پارامتر می پردازد. اما شما می‌توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس به مشاهده بانس ریت و زمان سپری شده توسط کاربران در سایت بپردازید.

این فاکتورها چز پارامترهای مستقیم رتبه بندی محسوب می شوند، اما می‌توانند اطلاعاتی در مورد تجربه کاربران در سایت به شما ارائه دهند.

20. محتوای تکراری

گوگل محتوای یکسانی را که بین چندین آدرس مختلف از یک یا چند سایت وجود دارد را به محتوای تکراری تعریف کرده است. این مورد همواره به منزله فریب گوگل نبوده و همیشه باعث کاهش رتبه سایت نمی شود.

اما اگر محتوای سایت شما به صورت واضحی کپی شده باشد و این کار با هدف فریب الگوریتم های گوگل صورت گیرد، گوگل به جریمه سایت و کاهش رتبه آن اقدام خواهد کرد.

در چنین شرایطی رتبه سایت دچار افت شدیدی خواهد شد و در بدترین سناریو از ایندکس گوگل و نتایج جستجو حذف می گردد.

جمع‌بندی

هیچ راه میانبری برای افزایش ترافیک سایت و رتبه آن در نتایج جستجو وجود ندارد. وقت و پول خود را در استراتژی های بیهوده هدر ندهید و عواقب منفی چنین اقداماتی را به جان نخرید.

در عوض همیشه از آخرین بروزرسانی های گوگل مطلع شده و وب سایت خود را با بهترین راهکارهای سئو همگام کنید. در نتیجه وب سایت شما به حداکثر بازدید از طریق نتایج جستجو رسیده و کسب و کار شما به موفقیت خواهد رسید.

6 دیدگاه

  1. نظرتون درباره گوگل ادوردز چیه؟ آیا تبلیغات در گوگل ادوردز موجب افت رتبه در گوگل میشه؟ برخی همکارا میگن سایت هایی که ادوردز می کنند، رتبه نمیگیرند… درسته؟

    • استفاده همزمان از سئو و گوگل اوردز در ابتدای پروژه گزینه خوبیه. با افزایش ترافیک از طریق سئو میتونید گوگل ادوردز رو به حداقل برسونید.
      از نظر فنی این نظریه که همکاران گفتند کاملا اشتباهه. بعید میدونم حتی یک بحث کوچیک در اینترنت درباره این موضوع وجود داشته باشه. (کافیه این عبارت رو سرچ کنید: websites using adwords doesnt rank)
      در حالت کلی گوگل ادوردز اصطلاحا آش دهن سوزی هم نیست و نتایج اون هم با نتایجی که از سئو به دست میاد قابل مقایسه نیست.

  2. از زمانی که قالب سایت را تغییر دادم تغییری در رتبه سایت ایجاد نمیشه. پایین میره ولی بالا اصلا نمیره.

  3. من دو کلمه کلیدی رو انتخاب کرده بودم و رتبه سایت را بر اساس آن مشخص می کردم. خب مقاله، عکس محصولات را هم بار گذاری می کردم. رتبه سایت ما از صفحه 13 و 14 به صفحه 3 امد. اما الان که بر اساس اون کلمات کلیدی سرچ می کنم اصلا سایت ما تو هیچ کدوم از صفحات نیست. لطفا راهنمایی کنید.

    • سلام. جا به جایی رتبه در بین صفحات 13 تا 3 گوگل چیز عجیبی نیست و باید بیشتر بر روی سئو کار کنید. شاید هم از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده کرده باشید. در هر صورت همه سناریو ها رو باید چک کنید. در صورت نیاز به مطالعه، مطلب تکنیک های کلاه سیاه را چک کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *