سئو فایل های پی دی اف (PDF) + راهکارها

متاسفانه تصورات اشتباه زیادی در صنعت سئو وجود دارد. یکی از این اشتباهات اینست که برخی تصور می کنند، فایل های PDF به اندازه ای سئو پسند نیستند که بتوانند رتبه های خوبی در نتایج جستجو کسب کنند.

برخی از سئوکارها به حدی مخالف فایل های پی دی اف هستند که به هیچ وجه نمی توانند قبول کنند که میتوان این فایل ها را به عنوان صفحات فرود در نظر گرفت.

بعضی از این سئوکارها پیشنهاد می کنند که فایل های PDF سایت را با نسخه های HTML جایگزین کرده یا نهایتا نسخه HTML مشابهی در کنار فایل PDF و برای ایجاد صفحه فرود در سایت ایجاد کرد.

حقیقت اینست که مهمترین دلیل عدم موفقیت این فایل ها در کسب رتبه، بهینه سازی نامناسب آنهاست.

دچار سو تفاهم نشوید. در حالت کلی نسخه های HTML بهتر از پی دی اف ها در سئو عمل می کنند و شما قرار نیست که که دست به ایجاد فایل های پی دی اف در وب سایت بزنید. مهمترین دلیل برتری HTML بر PDF، تجربه کاربری بهتر آن است. فایل های PDF در نتایج جستجو به شکل زیر نمایش داده می شوند.

نمایش فایل PDF در نتایج جستجو

اغلب کاربران با فرمت HTML راحت ترند و سرعت بالاتر بارگذاری آن را دوست دارند. ایجاد تعامل در HTML آسانتر بوده و همچنین این فرمت، قابلیت اشتراک گذاری بهتری در شبکه های اجتماعی دارد. همچنین کاربران به صفحات HTML بیشتر لینک داده و آنها را راحت تر به اشتراک می گذارند. (چون حجم فایل های PDF معمولا بیشتر است)

پس چرا از PDF استفاده کنیم؟

اشتباه نکنید. هنوز دلایلی برای استفاده از فایل های پی دی اف به عنوان صفحات فرود وجود دارد. مهمترین دلایل آن عبارتند از:

  • زمانی که شما صفحات PDF زیادی در سایت داشته و کاربران بسیاری از آنها استفاده می کنند. قبل از جایگزین کردن فایل های PDF با نسخه های مشابه HTTP، بک لینک ها و میزان بازدید آنها را چک کنید.
  • زمانی که فایل PDF جذابی در سایت وجود داشته و ساخت نسخه مشابهی که به همانقدر کاربر پسند باشد سخت است.
  • زمانی که محتوایی در سایت دارید که قرار است کاربران به پرینت یا دانلود آن بپردازند. از جمله این فایل ها می توان به شیت ها، دستورالعمل محصولات، بروشور، فرم ها، …
  • زمانی که سود سرمایه گذاری در این تغییر زیاد نیست. در شرایطی که تنها چند فایل PDF در سایت وجود داشته باشد، احتمالا تبدیل آنها به HTML و ریدایرکت به آن زمان و هزینه زیادی برده و اولویتی برای این کار وجود ندارد.

بهترین راهکارهای سئو برای فایل های PDF

این افسانه که موتورهای جستجو قادر به درک محتوای فایل های پی دی اف نیستند، متعلق به سالهای دور می باشد و امروزه این کار برای آنها مثل آب خوردن است. بنابراین اگر تصمیم به حفظ فرمت محتوای خود در قالب PDF را گرفته اید، می بایست به نکات زیر دقت کنید.

1. همواره از پی دی اف های متنی استفاده کنید

موتورهای جستجو محتوای متنی را بهتر از تصاویر درک می کنند. هر چند آنها با استفاده از تکنولوژی های ابتدایی تا حدی قادر به درک نوشته های با فرمت تصویری هستند، اما استفاده از پی دی اف های متنی به جای تصویری در اولویت قرار دارد.

اگر فرمت پی دی اف های شما از نوع تصویر است می توانید از نر افزارهای OCR استفاده کرده و کاراکترهای متنی را از دل تصاویر استخراج کنید. دقت داشته باشید که تاکنون هیچ نرم افزار OCR با دقتی برای زبان فارسی تولید نشده است.

2. عنوان محتوای پی دی اف را در تنظیمات آن بنویسید

همه ما می دانیم که عنوان صفحه یکی از فاکتورهای مهم در سئو می باشد. برای تعیین عنوان صفحه در پی دی اف ها کافیست که به تنظیمات (Properties) فایل رفته و در قسمت title، این عنوان را تعیین کنید.

عنوان محتوای PDF

3. نام فایل را بهینه سازی کنید

در حالت معمول، نام فایل پی دی اف جزیی از یو آر ال آن خواهد شد. بنابراین نام بهینه ای برای آن بنویسید. در اغلب مواقع موتورهای جستجو در صورت نبود عنوان، نام فایل را برای نمایش در نتایج جستجو در نظر می گیرند. بنابراین حتما در تعیین نام این فایل ها دقت کنید. نتایج جستجویی مانند تصویر زیر به هیچ وجه جذاب نیستند.

بهینه سازی نام فایل پی دی اف

4. حجم فایل های PDF را پایین نگه دارید

حجم بالای فایل ها موجب افزایش زمان بارگذاری آنها و افت تجربه کاربری می گردد. همچنین موتورهای جستجو را نیز در پایش آنها دچار مشکل می کند. بسیاری از ابزارهای مدیریت فایل های پی دی اف داری امکان فشرده سازی بوده و حتما از فشرده بودن آنها قبل از آپلود بر روی هاست خود اطمینان حاصل کنید.

5. از محتوای تکراری بپرهیزید

داشتن هر دو نسخه PDF و HTML یک محتوا در سایت می تواند امری هوشمندانه باشد، اما به شرطی که موجب ایجاد مشکل محتوای تمراری در سایت نگردد. همچنین دقت داشته باشید که یک فایل PDF را با دو نام متفاوت در وب سایت آپلود نکنید.

با استفاده از تگ کانونیکال در هدر صفحات وب می توانید نسخه پیشنهادی خود را از بین HTML و PDF جهت نمایش در نتایج جستجو تعیین کنید.

6. به دیگر تنظیمات PDF نیز توجه کنید

علاوه بر عنوان فایل در تنظیمات آن، بد نیست که دیگر قسمت های آن را نیز مانند نام نویسنده، موضوع و کلمات کلیدی را تکمیل کنید. نمی توان با قطعیت گفت که این کار چقدر می تواند تاثیر مثبت به همراه داشه باشد، اما در حالت کلی ارزش وقت گذاشتن را دارد. بعضی از منابع اعلام کرده اند که بخش Subject به عنوان متا دیسکریپشن می تواند عمل کند، اما ما این موضوع را تایید یا تکذیب نمی کنیم.

7. فابل های PDF را با آخرین نسخه Adobe Acrobat ذخیره نکنید

بسیاری از کاربران احتمالا هنوز دارای آخرین نسخه Adobe Acrobat نبوده و در این صورت ممکن است که نتوانند فایل PDF سایتتان را مشاهده کنند. همچنین موتورهای جستجو نیز ممکن است با این مشکل مواجه گردند. بنابراین بهتر است که فایل های PDF را در نسخه های قدیمی تر ذخیره کنید.

8. فایل های PDF را write-protect کنید

اگر فایل های پی دی اف را write-protect نکنید، ممکن است که دیگر وب سایت ها به دانلود آن پرداخته و پس از ویرایش، آن را به اسم خود آپلود کند. مطمئنا این چیزی نیست که شما به آن علاقه مند باشید.

9. از تیتر برای ساختار بندی فایل های PDF استفاده کنید

با به کار بردن تیترهای مناسب در متن محتوای PDF، کاربران و موتورهای جستجو، آن را بهتر درک خواهند کرد. همچنین همانند صفحات HTML، می بایست تنها از یک تیتر درشت در PDF استفاده کرده و سایر تیتر ها را به صورت سلسله مراتبی به کار ببرید.

10. از لینک ها استفاده کنید

موتورهای جستجو با فایل های PDF همانند دیگر صفحات وب برخورد می کنند. این بدین معنیست که فایل های PDF می توانند موجب انتقال آتوریتی به دیگر صفحات به واسطه لینک ها شوند. از لینک های داخلی حتما در آنها استفاده کرده و در صورت نیاز، لینک های خارجی را نیز درج کنید.

11. به فایل های PDF در وب سایت لینک دهید

برای بهینه سازی هر چه بهتر فایل های PDF، آن ها را جزیی از سایت بدانید و در مطالب مختلف به آنها لینک دهید. با آنها مثل صفحات عادی برخورد کنید. ایجاد لینک های داخلی برای فایل های پی دی اف، موجب کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو می گردد.

12. فایل های PDF را برای دستگاه های موبایل بهینه کنید

امروزه به هر قسمت از دیجیتال مارکتینگ که نگاه می کنیم، صحبت از موبایل ها و بهینه سازی برای آنهاست. بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که سئو پی دی اف درباره موبایل ها نیز برقرار است.

تنها با توجه به چند مورد می توانید نمایش این فایل ها را دستگاه های موبایل بهبود ببخشید. با قرار دادن محتوای متن در سمت راست صفحه، اسکرول آنها راحت تر خواهد شد و نیاز به اسکرول افقی نخواهد بود.

همچنین دقت داشته باشید که تصاویر را به شکل فشرده و کم حجم در پی دی اف ها قرار دهید تا حجم نهایی آن افزایش نیابد.

13. تگ Alt را به تصاویر PDF اضافه کنید

این امکان وجود دارد که شما بتوانید تگ های Alt را به تصاویر موجود در فایل های PDF اضافه کنید. بنابراین از این کار غافل نشوید. این متن های جایگزین را می توانید همانند عکس های صفحات وب بنویسید.

14. کارایی فایل های PDF را ارزیابی کنید

دنبال کردن اهداف سئو در فایل های PDF، مطمئنا با هدفی که برای صفحه محصولات در نظر گرفته ایم، متفاوت است. در حالت کلی می توان گفت که نوع ارزیابی موفقیت یک فایل PDF با روش متفاوتی بایست انجام شود.

به عنوان مثال شما می توانید میزان دانلودهایی که فایل PDF از طرق ورودی های موتورهای جستجو شده است را به عنوان یک معیار در نظر گرفته و آن را به عنوان یک هدف در گوگل آنالیتیکس ثبت کنید. بنابراین این گونه می توانید بفهمید که چه درصدی از کاربران با ورود به صفحه دانلود فایل، اقدام به انجام این کار کرده اند.

یک دیدگاه

  1. خیلی خوب و مفید بود. ممنون. اتفاقا یکی از دغدغه های خود من استفاده از پی دی اف در وبسایتم بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *