6 اشتباه رایج در نوشتن متا دیسکریپشن و نحوه اجتناب از آنها

بهینه سازی متا دیسکریپشن یکی از مهمترین جنبه های سئو داخلی به شمار می رود. متاسفانه چون متا دیسکریپشن جز فاکتورهای مستقیم رتبه بندی محسوب نمی شود، بنابراین بسیاری از متخصصین سئو توجه کافی به آن نمی کنند.

نوشتن متا دیسکریپشن های بهینه نقش مهمی در جذب کاربران برای کلیک بر روی وب سایت شما در نتایج جستجو دارد. در واقع آنها تبلیغات کوچکی محسوب می شوند که خوب نوشتن آنها موجب افزایش نرخ کلیک می گردد.

اگر آماده صرف زمان برای ارتقا و دوباره نویسی متا دیسکریپشن صفحات سایت خود هستید، بهتر است که ابتدا از شش خطای رایجی که در بهینه سازی این بخش اتفاق می افتد، آگاه شوید.

اشتباه اول: متا دیسکریپشن های تکراری

اگرچه وجود متا دیسکریپشن های تکراری موجب پنالتی شدن وب سایت نمی شود، اما بهتر است که هر صفحه دارای یک متا دیسکریپشن مستقل باشد. طبق گفته گوگل:

“متا دیسکریپشن های خوب توضیحات کوتاهی هستند که به طور دقیقی محتوای صفحه را توصیف می کنند. این توضیحات می توانند در متقاعد کردن کاربران برای اطمینان از همراستا بودن محتوای صفحه با پرسششان تاثیر گذار باشد.”

یک متا دیسکریپشن خوب می تواند شانس افزایش کلیک بر روی وب سایت شما در نتایج جستجو را ارتقا داده و از این رو موجب بهبود CTR و ترافیک وب سایت گردد. اگر صفحات بسیاری از سایت دارای متا دیسکریپشن های تکراری باشند، موجب راهنمایی اشتباه کاربران شده و چنین توضیحاتی دیگر کمک کننده نخواهد بود.

اگر فرصت کافی برای نوشتن متا دیسکریپشن را ندارید، بهتر است که بخش مرتبط با آن را خالی گذاشته و به گوگل اجازه دهید تا آن را برای شما تولید کند. گوگل در چنین شرایطی بر اساس عبارت مورد جستجوی کاربران بخشی از محتوای صفحه را برای نمایش در نتایج جستجو و زیر آدرس وب سایت شما انتخاب می کند.

به خاطر داشته باشید که بهتر است برای صفحات مهم سایت مانند صفحه اصلی، صفحات دسته بندی و صفحات پربازدید سایت دست به نوشتن متا دیسکریپشن های اختصاصی بزنید. برای سایر صفحات سایت نیز که دارای الگوی مشخصی هستند نیز می توانید یک مدل برای متا دیسکریپشن ایجاد کرده و تنها با تغییر کلمه کلیدی، متا دیسکریپشن ها را به طور اتوماتیک تولید کنید.

اشتباه دوم: وسواس در شمارش کاراکترها

برای سال های متمادی پیشنهاد میشد که در راستای سئو بهتر وب سایت طول متا دیسکریپشن را بین 135 تا 160 کاراکتر نگه دارید. این نکته در سال 2017 تغییر کرد و گوگل در حال حاضر می تواند تا 320 کاراکتر توضیحات بخش متا دیسکریپشن را نمایش دهد.

در تصویر زیر مشاهده می شود که طول متادیسکریپشن آیتم اول 161 کاراکتر و طول متا دیسکریشپن آیتم دوم بدون حذف شدن، 240 کاراکتر می باشد.

تعداد کاراکترها در متا دیسکریپشن

در واقع بهتر است بدانید که آنچه که به عنوان محدودیت از طرف گوگل در نوشتن متا دیسکریپشن دیده می شود، طول متن بر اساس پیکسل است و نه کاراکترها.

مهمتر از این مسئله آنست که گوگل همیشه توضیحات درج شده شما در بخش متا دیسکریپشن را برای نمایش در نتایج جستجو انتخاب نمی کند. در شرایطی که متا دیسکریپشن پیشنهادی شما مناسب با عبارت مورد جستجو نباشد، گوگل به صورت اتوماتیک بخش مناسبتری از محتوای صفحه را انتخاب می کند.

به عبارت دیگر هدف از بیان این نکته اینست که خیلی زمان خود را برای بهینه سازی متا دیسکریپشن تلف نکرده و ذهن خود را درگیر مسائلی مانند تعداد کاراکترها نکنید.

اشتباه سوم: عدم استفاده از کلمات کلیدی

متا دیسکریپشن صفحات بایستی شامل کلمات کلیدی صحیح نیز باشد. شما بهتر است از کلمات کلیدی استفاده کنید که:

  • مرتبط با محتوای صفحه هستند.
  • مشتریان شما در جستجوی آن می باشند.

در صورتی که متا دیسکریپشن شما مرتبط با صفحه نباشد، گوگل غالبا از جملات ابتدایی صفحه که دارای کلمات کلیدی مناسبی هستند برای نمایش در نتایج جستجو استفاده می کند. در نوشتن متا دیسکریپشن دقت داشته باشید که این متن به گونه ای در ادامه عنوان صفحه بوده و بی ارتباط با محتوا نباشد.

اشتباه چهارم: عدم بهینه سازی برای ریچ اسنیپت ها

بهینه سازی اسکیما مارک آپ ها بایستی در صدر اولویت شما باشد. متا دیسکریپشن شما در صورت وجود ریچ اسنیپت نمایش بهتری نسبت به سایر وب سایت ها خواهد داشت. کافیست که به مثال زیر دقت کنید:

متا دیسکریپشن و ریچ اسنیپت

اسکیماهای متفاوتی برای استفاده در صفحات وب سایت وجود دارند که می توانید از آنها استفاده نمایید. اما رایج ترینشان عبارتند از:

  • Review
  • Aggregate Review
  • Product
  • Offer
  • Place
  • Local Business
  • Person
  • Event
  • Creative Work

لیست کامل اسکیماهای وب سایت از اینجا قابل مشاهده هستند. در ادامه پیشنهاد می کنیم که مطلب آموزش اسکیما مارک آپ را از دست ندهید. همچنین ابزارهای زیر نیز در ایجاد و تست اسکیما مارک آپ می توانند بسیار مفید باشد:

به طور خلاصه ریچ اسنیپت ها می توانند موجب ارتقا نمایش متا دیسکریپشن ها شده و در نتیجه بهینه سازی آنها امری ضروری به نظر می رسد.

اشتباه پنجم: اجتناب از جدول های HTML برای جستجوهای از نوع Direct Answer

از آنجا که هدف گوگل سازمان دهی داده های وب و در دسترس قرار دادن آنها برای عموم است، از این رو این موتور جستجو به طور طبیعی امتیازاتی را برای وب سایت هایی که پاسخ های مستقیمی به پرسش کاربران می دهند در نظر می گیرد.

در این بخش جدول های HTML می توانند دست شما را نسبت به رقبا بالاتر ببرند. به دو آیتم زیر در هنگام جستجوی عبارت مشخصات samsung galaxy s8 plus توجه فرمایید:

متا دیسکریپشن عادی

متا دیسکریپشن و direct answer

نتیجه دوم توصیف بسیار دقیق تری از پاسخ پرسش کاربران داشته و تفکیک آن بسیار ساده تر است. در این سناریو شما می توانید بدون مشاهده محتوای صفحه، اطلاعات زیادی از گوشی تلفن همراه مورد نظرتان کسب کنید.

به این پاسخ های گوگل direct answer گفته شده و از طرف کاربران بسیار مورد مقبولیت قرار می گیرد. جای تعجب ندارد که گوگل آن را بالاتر از اغلب نتایج جستجو (حتی بالاتر از وب سایت رسمی سامسونگ) قرار داده است.

با توجه به این گفته ها بایستی پرسش های کاربران را شناسایی کرده و پاسخ های دقیقی از آنها را در قابل HTML و به همراه استراکچر دیتا پیاده سازی نمایید. در نهایت چیزی که عاید شما خواهد شد، لذت بردن از مشاهده رتبه بالای گوگل به این گونه صفحات شماست.

تنهای چیزی که نیاز دارید آشنایی با مبانی جداول HTML و کمی توانایی در پیاده سازی اسکیما مارک آپ هاست.

اشتباه ششم: نوشتن توضیحات کسل کننده

نوشتن توضیحات حوصله سر بر و تکراری در بسیاری از وب سایت ها امری رایج تلقی می شود. در حال که اغلب کاربران به این گونه توضیحات توجهی نمی کنند. نوشتن توضیحات خلاقانه موجب ایجاد تفاوتی بین وب سایت شما و دیگر رقبا شده و در نتیجه از ترافیک بیشتر و CTR بهتری برخوردار خواهید شد.

در ادامه به بیان پنج دستورالعمل ساده برای ارتقا متا دیسکریپشن های وب سایتتان پرداخته ایم.

دستورالعمل های ساده برای نوشتن متا دیسکریپشن

1. متن متا دیسکریپشن را خوانا بنویسید

از استفاده بی رویه از کلمات کلیدی در متا دیسکریپشن اجتناب کنید. متا دیسکریپشن جز فاکتورهای رتبه بندی نبوده و شما نیز مطمئنا دوست ندارید که کاربران موتورهای جستجو وب سایت شما را یک وب سایت اسپم تصور کنند.

متا دیسکریپشن صفحات بایستی کاملا طبیعی نوشته شده و دارای جملات منطقی باشد. دقت هم داشته باشید که متا دیسکریپشن ها ترجیحا بخش کپی شده ای از متن نباشند و بهتر است که به صورت مستقلی نوشته شوند.

2. توضیحات دقیق تری بنویسید

توضیحات مبهم به درد کاربران نخواهد خورد. مطمئن شوید که متا دیسکریپشن صفحه دارای جزییات مرتبط با محتوای صفحه نیز هست.

3. از شماره، نماد و کاراکترهای خاص استفاده کنید

تیترهای دارای عدد طبق تحقیقات انجام شده معمولا 73 درصد بیشتر از دیگر تیتر ها به اشتراک گذاشته می شوند. استفاده از اعداد در متا دیسکریپشن نیز با توجه به همین مسئله منطقی به نظر می رسد. علاوه بر اعداد، استفاده از نماد ها، کاراکترهای خاص و حتی اموجی ها نیز می تواند در همین راستا موثر باشد.

4. توضیحات مشتری محوری بنویسید

دو پرسش اساسی که کاربران پس از مشاهده نتایج جستجو در ناخوداگاه از خود می پرسند اینست که این صفحه درباره چه چیزیست و چرا من بایستی بر روی این صفحه کلیک کنم.

متا دیسکریپشن ها به صورت طبیعی بایستی به این دو سوال پاسخ دهند. این توضیحات در نظر کاربران باید جذاب بوده و پاسخگوی سوالات اولیه آنها باشد. دقت کنید که متا دیسکریپشن ها نباید توضیحات خشک و خالی درباره شما یا کسب و کارتان باشد.

5. از CTA استفاده کنید

استفاده از این مورد اختیاریست. چون در برخی موارد استفاده از CTA ها می تواند کمی شعارگونه یا تهاجمی به نظر برسد. با این وجود فراهم کردن CTA ای که راهنمای مشتریان باشد، گزینه خوبیست.

جمع بندی

نوشتن متا دیسکریپشن های با کیفیت می تواند موجب ایجاد تفاوت در وب سایت شود. اگرچه متا دیسکریپشن جز بخش های تاثیر گذار بر روی رتبه بندی نیست، اما می تواند موجب بهتر دیده شدن شما در بین وب سایت های رقبا شود.

بنابریان با استفاده از نکات بالا اقدام به بهینه سازی متا دیسکریپشن های وب سایت کرده و از مزایای آن بهره مند شوید. از اشتباهات مطرح شده در این مطلب دوری کرده تا به CTR بالاتر، ترافیک هدفمند بیشتر و نرخ تبدیل بهتری دست یابید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *