احیا کردن لینک ها چیست و چرا انجام آن ضروریست

در این مطلب به بررسی فرایند احیای لینک ها پس از به روز رسانی سایت می پردازیم و در مورد ضرورت آن توضیح می دهیم.

احیا کردن لینک چیست و چرا به آن نیازمندیم

لینک سازی بخش مهمی از هر یک از استراتژی های سئو است و شما به این وسیله می توانید موجب افزایش ترافیک سایت شوید و ترافیک بیشتر، این پتانسیل را دارد که بخشی از کاربران بازدید کننده را به مشتری تبدیل کند. آیا در هنگام لینک سازی تا به حال اصطلاح احیای لینک را شنیده اید؟ این موضوع متفاوت با لینک سازیست و در عین حال بسیار حیاتی نیز می باشد.

ما در این مطلب به توضیح این مفهوم می پردازیم و نحوه کار آن و چگونگی استفاده از آن را بیان می کنیم. بعد از خواندن این مطلب می توانید احیا سازی لینک های سایت را آغاز کنید و شهرت و اعتبار سایت خود را افزایش دهید. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

احیای لینک چیست

هنگامی که شما دست به طراحی یک وبسایت می زنید و یا آن را به شخص دیگری می سپارید، می دانید که آن وبسایت تا ابد به همان شکل نمی ماند. بعضی از حالت های طراحی در طول زمان محبوبیت خود را از دست می دهند. مطمئنا شما دست به تغییر بعضی ازجزییات سایت و صفحه اصلی آن خواهید زد و یا ممکن است طراحی سایت را به کل تغییر دهید.

در اینجا ما صرفا درباره ظاهر وبسیات صحبت نمی کنیم. همراه با رشد کمپانی، محصولات و سرویس های سایت نیز افزایش پیدا خواهند کرد و در این حالت نیاز به تغییر در سایت احساس می شود. اما با ایجاد تغییرات بنیادی در سایت چه بر سر لینکهای قبلی خواهد آمد؟

هیچ راهی وجود ندارد که بتوان در بین تمام مطالب قبلی و پست های شبکه های اجتماعی جستجو کرد تا لینک های نامعتبر را یافت. همچنین نمی توان به تمامی بک لینک ها دسترسی داشت و آنهایی را که دارای لینک های نا معتبر هستند شناسایی کرد. این جاست مفهوم احیای لینک وارد عمل می شود. با احیا کردن لینک ها، می توان لینک های نامعتبر و مرده را شناسایی کرد و با استفاده از ریدایرکت کردن آنها به صفحات درستشان یا احیانا صفحه اصلی تصمیمات درستی را برای این لینک های سایت گرفت.

احیای لینک چگونه انجام می شود

همانطور که مطرح شد، این کار با استفاده از چندین نرم افزار انجام می شود که در زیر به توضیح تک تک آنها خواهیم پرداخت.

افزونه Check My Links برای گوگل کروم

اگر شما از گوگل کروم به عنوان مرورگر استفاده می کنید می توانید افزونه Check My Links را دانلود کرده و از آن در فرایند احیای لینک ها استفاده کنید. این افزونه رایگان است و طبق توضیحات سازندگان، این افزونه برای ویرایشگران محتوا، توسعه دهندگان و طراحان وب بسیار کمک کننده است.

برای پیدا کردن لینک های مرده و نامعتبر، به راحتی این افزونه را در صفحه موردنظر خود اجرا کنید. بعد از آن صفحه جدید در مرورگر باز می شود و لینک های نامعتبر آن صفحه و کد پاسخ Http مرتبط با هر آدرس در کنار آن درج می شود.

وبمستر تولز گوگل

اگر شما از گوگل کروم استفاده نمی کنید مهم نیست و برای پیدا کردن لینک های نامعتبر، راه های دیگری از جمله وبمستر تولز گوگل وجود دارد. اگر حساب کاربری گوگل ندارید ابتدا در گوگل ثبت نام کنید. استفاده از وبمستر تولز گوگل کاملا رایگان است. وبمستر تولز گوگل برای بسیاری از سئو کار ها و صاحبین وبسایت یکی از بهترین ابزارات چک کردن سئو وب سایت و مشکلات سایت می باشد. و در فرایند احیای لینک بسیار موثر است.بعد از ورود به محیط وبمستر تولز، به قسمت Crawl رفته و بعد از آن بر روی Crawl Errors کلیک کنید. حال شما با لینک های نامعتبر سایت مواجه می شوید.

وبمستر تولز گوگل در این بخش لینکهای نامعتبر را به سه دسته تقسیم می کند. این سه دسته عبارتند از:

  • خطای Not Found به لینک های اشاره می کند که یو آر ال آنها بارگزاری نمی شود.
  • خطای Soft 404 به لینک هایی اشاره می کند که احتمالا از اعتبار خارج شده و یا ریدایرکت شده اند.
  • خطای Server که به معنی وجود یک مشکل داخلی در سایت می باشد و از بارگزاری آدرس ها جلوگیری می شود.

در کنار اینکه این ابزار، لینک های مشکل دار را به شما معرفی می کند، به بیان راه حل مشکل آنها نیز می پردازد. شما می توانید فایل های مربوطه را دانلود کرده و مشکل این لینک ها را با جزییات بیشتری ببینید. برای این کار نیاز به مورد زیر دارید:

مایکروسافت اکسل یا سایر برنامه های مربوط به صفحات گسترده

شما در این مرحله نیاز به یک برنامه صفحات گستره مانند مایکروسافت اکسل یا OpenOffice Spreadsheets دارید. نسخه این برنامه در این جا مهم نیست و در صورت نصب نسخه های پایین تر این برنامه بر روی سیستم خود هیچ نگرانی به خود راه ندهید. لیست یو آر ال هایی که از وبمستر تولز گوگل دانلود کرده اید را با استفاده مایکروسافت اکسل باز کنید. لینک ها را تک به تک تجزیه و تحلیل کنید و در صورتی که تعداد آنها زیاد نیست می توانید همه آنها را به عنوان لینک نامعتبر اعلام کنید.

برنامه Xenu LinkSleuth

بعداز اینکه لیست لینک های مشکل دار خود را دریافت کردید حال نوبت آن است که به رفع مشکل آنها بپردازید. این کار ممکن است کمی زمان بر و پیچیده باشد، اما حتما نسبت به رفع این مشکلات بایستی اقدام گردد. برای رفع این مشکلات می توانید از نرم افزار Xenu LinkSleuth استفاده کنید. این برنامه رایگان است و بعد از اجرای آن گزینه Check URL را کلیک کنید. شما بایست تمام لینک های نامعتبر را دراین نرم افزار وارد کرده و همه آنها را در بخش Dialog Box آن کپی پیست کنید. این عمل ممکن است اندکی زمان بر باشد. بنابر این در انجام این کار صبر و حوصله به خرج دهید.

بعد از وارد کردن لینک ها از آنها گزارشی در نرم افزار تهیه می کنید و در این گزارش متوجه می شوید که چگونه به حل مشکل لینکها بایست بپردازید. می توانید لینک ها را به آدرس درستشان ریدارکت کنید، یا برای آنها صفحه جدیدی بسازید و یا خطای آن ها را برطرف کنید تا لینک ها دوباره احیا شوند.

چرا احیای لینک ها می بایست انجام گردد

هر شرکتی اعم از اینکه در صنعت بازاریابی حضور داشته یا غایب باشد، بالاخره به احیای لینک های وبسیات خود نیازمند است. همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شده هیج وبسایتی تا ابد ثابت نمی ماند و در حین تغییرات وبسایت، بعضی از لینک ها نیز دچار تغییر می شوند. اگر شما در این مرحله دست به احیای لینک ها نزنید، با رشد لینک های نامعتبر رو به رو خواهید شد که این مسئله، سئو منفی و کاهش رتبه را برای شما به دنبال دارد.

هیچ کاربری دوست ندارد که بعد از کلیک بر روی لینکی از سایت شما با پیغام خطا مواجه شود. این مسئله برای کاربران بسیار آزار دهنده است. کاربران برای یافتن محصول یا محتوای مورد نظر خود مجبور به جستجو در اینترنت هستند و رقبای شما نیز مطمئنا فعالیت بسیاری می کنند. در صورتی که این مشکلات را حل نکنید، کسب و کار آنلاین خود را با تهدید مواجه کرده و مشتریان خود را دو دستی به سایر رقبا واگذار می کنید.

اگر تا به حال دست به احیای لینک ها نزده اید، دیگر نبایست زمان را تلف کنید. این کار زمانبر می باشد و در نتیجه می بایست آن را آهسته آهسته انجام دهید. هر روز تعدادی از آنها را مشخص کرده و به حل مشکل آنها بپردازید. به این ترتیب می توانید در طول یک بازه زمانی، به رفع مشکلات آنها بپردازید. عمل احیای لینک ها را به یک عادت برای خود تبدیل کنید و این کار را هر شش ماه یا هر یک سال یک بار انجام دهید.

پیشنهادات

لینک های نامعتبر به دلایل مختلف اعم از به روز رسانی سایت، ریدایرکت ها و خطاهای املایی ایجاد می شوند. احیای لینک نیز فرایندیست که در طول آن، این گونه لینک ها شناسایی شده و مشکل آنها حل می شود. اگر تا به حال به احیای لینک ها اقدام نکرده اید، ضرر و زیان آن را در آینده مشاهده می کنید و اعتبار خود را به زودی از دست خواهید داد. کاربران و مشتری های سایت خیلی صبور نیستند و در صورتی که صفحه مورد نظر را نیابند به سایت رقبایتان مراجعه می کنند.

2 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید.
    من اگه بخوام لینک سایتم از نتایج جستجو گوگل و گوگل وبمستر حذف بشه و بجاش لینک های جدید ایندکس بشه باید چیکار کنم؟

  2. پاسخ به javad: خارج کردن صفحات از ایندکس گوگل بسته به سناریویی که در سایت شما وجود داره راهکار های متفاوتی ممکنه داشته باشه، اما معمولا بهترین و عملی ترین راه برای خارج کردن صفحات از ایندکس گوگل، اضافه کردن تگ noindex به کد صفحات است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *