اشتباهات رایج در سئو

در این مطلب به بیان اشتباهات رایج در سئو می پردازیم که تیم ما در بسیاری از پروژه ها با آن مواجه شده است. همچنین در ادامه آنها به نحوه پرهیز از این اشتباهات سئو نیز خواهیم پرداخت.

دقت کنید که همواره به سئو از دید جامعی نگاه کنید. منظور ما اینست که تنها به نکات فنی سایت توجه نداشته باشید، بلکه پارامترهایی مانند کیفیت محتوا و تجربه کاربری را نیز به عنوان بخش های مهمی از سئو بدانید. نکاتی که ما در این مطلب بیان می کنیم، محدود به حیطه سئو نمی شوند و محدوده بزرگتری از دیگر جوانب را نیز در برمیگیرند که صاحبین سایت ها می بایست به آن دقت ویژه ای کنند.

فراموش کردن سرعت سایت

اولین نکته که قصد داریم بیان کنیم، مسئله سرعت سایت است. هر چه سرعت یک سایت بیشتر باشد، گوگل بیشتر به آن علاقه نشان خواهد داد. ابزار بسیار خوبی با نام Google PageSpeed Insights از طرف گوگل وجود دارد که با استفاده از آن می توانید به تست سرعت سایت بپردازید. این ابزار بررسی اجمالی بر روی پارامترهای تاثیرگذار در سرعت بارگذاری سایت یا یک صفحه به خصوص دارد.

یکی از پیشنهادات مکرر ما به عنوان مشاور سئو به صاحبین سایتها، توجه به بهینه سازی عکس هاست. بسیاری از سایت ها دارای عکس های بزرگی هستند که اثر قابل توجهی بر روی سرعت بارگذاری صفحه می گذارند. تغییر اندازه این عکس ها و فشرده سازی آنها می تواند موجب بهبود سرعت بارگذاری صفحات شامل آنها گردد.

نکته دیگری که ما همواره به کارفرمایانمان پیشنهاد می کنیم، فعال کردن Gzip و کش مرورگر است. هر دوی این موارد باعث افزایش سرعت سایت می گردند. فشرده سازی Gzip موجب کاهش حجم فایل ها شده و کش مرورگر نیز باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات برای کاربرانی می شود که دوباره به سایت باز می گردند.

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس یا جوملا استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم که نگاهی به پلاگین های نصب شده در آن بیندازید. آیا واقعا از همه آنها استفاده می کنید؟ شاید بعضی از آنها را بتوان تنها با یک پلاگین جامع دیگر جایگزین کرد. پیشنهاد ما در اینباره اینست که همواه تعداد پلاگین های کمتر، بهتر است. هر چه پلاگین های کمتری در بارگذاری صفحات درگیر باشند، سرعت بارگذاری صفحات نیز بیشتر خواهد بود.

تلاش در گرفتن رتبه با کلمات کلیدی نادرست

اگر میخواهید که سایت شما رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل به دست بیاورد، می بایست برای هر صفحه از کلمات کلیدی درست استفاده کنید. یکی از مواردی که در بسیاری از سایت های مخصوصا نوپا دیده می شود، اینست که صاحبین آنها کلمات کلیدی کلی برای صفحاتشان انتخاب می کنند.

اگر شما صاحب یک کسب و کار کوچک خستید و بخواهید در عبارت اجاره اتومبیل رتبه کسب کنید، مطمئنا هدف بسیار بزرگی را انتخاب کرده اید. بهتر است که از عبارت خاص تری استفاده کنید. در غیر این صورت تمام سایت های اجاره اتومبیل دنیا، رقیب شما خواهند بود. بنابراین حداقل از نام مکان خود در عبارت کلیدی خود استفاده کنید. این کار باعث بلند تر شدن عبارت کلیدی شده و کسب رتبه در آن دست یافتنی تر می گردد.

هرچه عبارت کلیدی بلندتر باشد، کسب رتبه خوب در آن آسانتر است. با اینکه تعداد جستجو در کلمات کلیدی بلندتر کمتر است، اما شما می توانید با ایجاد صفحات زیادی با کلمات کلیدی بلند، این مسئله را جبران کنید. با بهینه سازی برای هریک از این کلمات کلیدی بلند، در مجموع ترافیک زیادی برای سایت به دست خواهید آورد. در صورتی که اگر کلمه کلیدی کوتاه و عامی را برای سایت خود انتخاب می کردید و تمام تلاش خود را بر روی آن می گذاشتید، احتمالا هیچگاه در آن کلمه رتبه خوبی کسب نمی کردید.

شکست در جذب مخاطبین

بعضی از داده های متای یک صفحه در نتایج جستجو نمایش داده می شوند. این داده ها حتما شامل عنوان صفحه و توضیحات آن می گردد. عنوان صفحه همچنان یکی از پارامترهای مهم رتبه بندی آن است و در انتخاب درست آن می بایست دقت زیادی کرد. در واقع می بایست از کلمات کلیدی مرتبط در آن استفاده کرده و از عناوین بسیار بلند خودداری کرد. اگر عنوان صفحه بسیار بلند باشد، مقدار اضافه آن در نتایج گوگل حذف خواهد شد. مطئنا شما علاقه ای ندارید که کاربران نام صفحه را به صورت نصفه و نیمه ببینند.

متا دیسکریپشن، به عنوان یک پارامتر رتبه بندی محسوب نمی شود، اما نقش مهمی در بهینه سازی نرخ کلیک (CTR) دارد. نرخ کلیک، بیان کننده علاقه کاربران به کلیک بر روی سایت شما در نتایج جستجو است. متای توضیحات صفحه می بایست بیانگر محتوای داخل آن باشد و کاربران را ترغیب به کلیک بر روی آن کند. هر چه اطلاعات متای توضیحات جذاب تر و دقیق تر باشد، کاربران بیشتری را به کلیک بر روی آن جذب می کند.

نادیده گرفتن نوشتن محتوای جذاب

درباره نوشتن محتوای جذاب بسیار در سایت رادزاد صحبت شده است، اما همچنان سایت های بسیار زیادی وجود دارند که به این مسئله اهمیتی نمی دهند. داشتن حداقل 300 کلمه محتوای جذاب برای هر صفحه، امری بسیار ضروریست. نمی توان انتظار داشت که گوگل سایت شما را که هر صفحه آن صرفا دارای دو جمله است، تقدیر کند و آن را در نتایج گوگل نمایش دهد. محتوای کم به این معنیست که آن صفحه نتیجه مناسبی برای نمایش در نتایج جستجوی گوگل نمی باشد.

دقت داشته باشید که گوگل مخاطب اصلی شما در نوشتن محتوای صفحات نباشد. محتوای شما برای کاربرانتان نوشته می شوند و نه موتور جستجوی گوگل. ماموریت گوگل سازماندهی به اطلاعات موجود در وب و ارائه بهترین پاسخ به جستجوی کاربران است. بنابراین نوشتن محتوای خوب و با کیفیت برای مخاطبان، موجب نمایش آن توسط گوگل به آنها می گردد.

نوشتن محتوا با کیفیت به معنی نوشتن محتوای یکتاست. در واقع می بایست از کپی کردن محتوای دیگر سایت و تکرار آنها در سایت خود اجتناب کرد. همچنین از به کاربردن افراطی کلمات کلیدی درمتن سایت نیز می بایست خوداری کرد. چرا که این کار خوانایی محتوا را کاهش می دهد و از مصادیق اسپم کردن است.

عدم وجود دکمه های فراخوانی برای اقدام

حفظ حضور کاربران در سایت بعد از ورود اولیه آنها یکی از اهداف مهم سئو می باشد. مطمئنا شما نمی خواهید که کاربران پس از ورود به سایت فورا به جستجوی گوگل برگردند و وارد صفحه رقبای شما شوند. یکی از بهترین راه های نگه داشتن کاربران در سایت، قرار دادن دکمه های فراخوانی برای اقدام در صفحه است که معمولا پیشنهادی را به کاربران ارائه می دهد. به عنوان مثال می توان از دکمه ثبت نام برای خبرنامه ها و همچنین دکمه اضافه به سبد خرید در صفحه محصولات اشاره کرد.

از وجود دکمه های فراخوانی برای اقدام در هر صفحه مطمئن شوید تا هدف از ایجاد هر صفحه مشخص باشد. اگر از چندین دکمه در انتهای صفحه استفاده کنید، تمرکز صفحه را از بین برده و کاربران در کلیک بر روی گزینه ها گیج خواهند شد. بنابراین هدف هر صفحه را به صورت یکتا مشخص کنید. همچنین دقت کنید که این دکمه ها کاملا واضح باشند و کاربران آن را مشاهده کنند. اگر استایل دکمه ها به طراحی سایت بسیار نزدیک باشد، احتمال کلیک بر روی آنها کاهش خواهد یافت. بنابراین از استفاده از رنگ های متضاد نهراسید.

عدم آینده نگری: آینده متعلق به دستگاه های موبایل است

از آنجا که گوگل اعلام کرده است که در سال آینده به اولویت بیشتر ایندکس موبایلی صفحات تغییر مسیر خواهد داد، بنابراین از همین الان می بایست خود را برای این تغییرات آماده کنید. ایندکس ابتدایی موبایل، به این معنیست که گوگل در رتبه دهی به سایت شما، ابتدا به نسخه موبایلی صفحات دقت خواهد کرد و بنابراین اگر نسخه دسکتاپ سایت بسیار عالی طراحی شده، اما نسخه موبایل آن واکنشگرا نیست، برای عدم افت رتبه سایت خود، کار بسیار زیادی را در پیش رو خواهید داشت.

یکی از بهترین راه های تست موبایل پسند بودن صفحات، استفاده از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل است. این ابزار به شما اطلاع می دهد که صفحات سایت شما باز نظر گوگل موبایل پسند است یا نه. اما صرفا خود را با این تست متقاعد نکنید. سایت خود را با استفاده از دستگاه موبایل بررسی کرده و بر روی لینک ها و عکس های سایت کلیک کنید. بررسی کنید که آیا همه چیز درست کار می کند یا نه.

جمع بندی در اشتباهات سئو

به عنوان یک مشاور سئو، ما در بسیاری از سایت ها این گونه اشتباهات را مشاهده کرده ایم. با استفاده از توصیه های ما در این صفحه بر روی سرعت سایت خود تمرکز کنید، محتوای با کیفیت بنویسید و بر روی کلمات کلیدی مناسب تمرکز کنید. از دکمه های فراخواهی برای اقدام در صفحه استفاده کرده و وب سایت خود را برای دستگاه های موبایل آماده سازی کنید. با اعمال این توصیه ها شما در مسیر درست قرار دارید و راه صحیحی را در سئو سایت انتخاب کرده اید.

اگر در روند سئو سایت اشتباهاتی را انجام داده و بعدها پی به آن برده اید، آن را از طریق فرم کامنت های زیر با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین پیشنهاد می کنیم که مطلب جامع آموزش سئو ما را از دست ندهید.

منبع:

How to avoid common SEO mistakes

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *