هفت نکته سئو داخلی که ممکن است از آن غافل شوید

در این مطلب به بیان هفت نکته سئو داخلی سایت می پردازیم که ممکن است تاکنون به آن اهمیتی نداده باشید.

سئوی داخلی سایت ممکن است بدون اینکه شما متوجه آن گردید، دچار مشکل شود. همه ما سئوکاران با اصول اولیه سئو آشنا هستیم و بر آن تقریبا تسلط داریم. این اصول اولیه شامل پادشاهی محتوا، در اولویت قرار دادن کاربران و پرهیز از محتوای کوتاه، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، استفاده زیاد از تبلیغات و غیره می شود. اما همه اصول سئو داخلی، واضح و محسوس نیستند.

در اینجه به معرفی هفت نکته از سئو داخلی می پردازیم که آنچنان محسوس نیستند و ممکن است نسبت به آن بی توجه گردید.

لیست کردن بیش از اندازه

شما هم اکنون نیز در حال خواندن یک پست از نوع لیست هستید. پست های به شکل لیست، اغلب توجه بیشتری به خود جلب می کنند. تحقیقات به عمل آمده از سوی مرجع Conductor نیز این حقیقت را تایید می کند. دیگر تحقیقات نیز نشان می دهند که این گونه پست ها بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند. بنابر این از انتشار این نوع پست ها دست نکشید. اما نوع خاصی از پست های از نوع لیست وجود دارد که باعث افت رتبه سایت می گردد.

در سال 2013 مت کاتس از کمپانی گوگل اعلام کرد که چگونه لیست کردن ممکن است به عنوان استفاده بیش از حد کلمات کلیدی تفسیر شود:

لیست کردن یک سری ویژگی ها درمورد یک چیز می تواند منجر به تکرار بعضی از کلمات کلیدی گردد. در صورتی که این تکرار زیاد شود از طرف موتورهای جستجو، افراط در استفاده از کلمات کلیدی محسوب می شود و احیانا ممکن است با پنالتی از طرف گوگل مواجه شوید.

بنابر این لیست کردن به شکلی که در آن، موارد لیست بسیار کوتاه و تکراری باشند ممکن است مضر باشد. همچنین سعی کند از نوشتن لیست های بسیار بلند نیز خودداری کنید، هر چند اگر این لیست ها با کاما یا شماره از هم جدا شده باشند. موتورهای جستجو در مطالب بلند انتظار کمی جزییات بیشتر را دارند و براورده کردن این انتظار در لیست های بسیار بلند کمی سخت است.

مخفی کردن اتفاقی بعضی از نوشته ها و لینک ها

مخفی کاری در سایت بسیار بد است. منظور از مخفی کاری استفاده از صفحه هاییست که محتوای آن برای کاربر و موتورهای جستجو به شکل متفاوت می باشد.

ممکن است مخفی کردن اشیا برای هری پاتر بسیار خوب باشد، اما در دنیای وب و سئو، مخفی کردن اصلا و ابدا کار خوبی نیست. گوگل صاحبین سایت را از این کار به شدت نهی کرده است و در صورت مشاهده سایت را جریمه می کند. دلیل این کار نیز بسیار واضح است. اگر موتور های جستجو صفحه ای را بر اساس محتوای آن به کاربر پیشنهاد دهد و کاربر پس از ورود به آن، محتوایی را مشاهده نکند، از گوگل نا امید می گردد.

اما مخفی کردن همیشه از روی قصد و نیت انجام نمی شود. در زیر به مواردی اشاره می کنیم که ممکن است مخفی کردن محتوا به شکل سهوی انجام شود:

  • کد های CSS ضعیف ممکن است محتوایی را از دید کاربر مخفی کنند.
  • رنگ پس زمینه و فونت محتوا یکی بوده یا بسیار به هم نزدیک باشند.
  • محتوا به وسیله دستورات جاوا اسکریپت کاور یا مخفی شده باشند.

من همیشه پیشنهاد می کنم که از کارهایی که گوگل را ممکن است به شک بیندازد، خودداری کنید. به عنوان مثال از یکی کردن رنگ پس زمینه و فونت ها خودداری کنید، حتی اگر این حالت ناخوانا بودن برای تعداد کمی از کاربران به خاطر تفاوت در استایل نمایش صفحات اتفاق بیفتد. گوگل ممکن است این عمل را به عنوان مخفی کاری در نظر بگیرد، حتی اگر برای تعداد دستگاه های کمی اتفاق بیفتد.

همچنین از ریدایرکت صفحات به شکل نامتعارف خودداری کنید. گوگل این گونه ریدایرکت ها این طور توصیف می کند:

“بر طبق راهنمای گوگل وبمستر، ریدایرکت و انتقال کاربران به صفحاتی که محتوای آن کاملا متفاوت با آن چیزیست که باید باشد، نقض قوانین گوگل محسوب میشود.”

من سایت های بسیاری را مشاهده کرده ام که به صورت ناخواسته محتوای سایت را به این شکل مخفی کرده اند. دو راه برای ریدایرکت یک صفحه وجود دارد. ریدایرکت 301 و ریدایرکت 302 که دومی به صورت موقتی می باشد. هر گونه ریدایرکت دیگری که به صورت سفارشی طراحی شود، احتمال جریمه شدن از طرف گوگل را به خاطر مخفی کاری بالا می برد.

استفاده از لینک های بدون انکر تکست

این موضوع حالت دیگری از مخفی کاری تصادفی می باشد. اما به علت سادگی آن بسیار شایع است. این اشتباه ممکن است به سادگی اتفاق بیفتد. ممکن است شما در حال تغییر کد صفحه باشید و از دستور Href استفاده کرده و نوشتن انکر تکست آن را از یاد ببرید. یا شاید در حال به روز رسانی انکر تکست ها هستید و پس از پاک کردن یک انکر تکست قدیمی، فراموش کنید که انکر تکست جدید را وارد کنید.

متاسفانه این اشتباهات معصومانه منجر به لینک های بدون انکر تکستی می شود که برای کاربر قابل مشاهده نیست اما موتور های جستجو آن را شناسایی می کنند. حواستان را جمع کنید که از این گونه اشتباهات بپرهیزید، وگرنه از طرف گوگل متهم به مخفی کاری می شوید.

درشت کردن کلمات و یا دادن سایر استایل ها به آنها به شکل افراطی

اجبار به استفاده از تگ های “Bold” و “Strong” به صورت تصادفی اتفاق نمیفتد و اغلب در مواردی مشاهده می شود که وبمستر ها تشویق به این کار می شوند. به گونه ای که تصور می کنند استفاده زیاد از درشت کردن کلمات کلیدی، امری عادی و طبیعیست. اما اینطور نیست.

مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده و همه آنها نشان از ارتباطی مستقیم بین کلمات کلیدی درشت شده و رتبه سایت می دهند. اما نکته ای که در اینجا می بایست به آن توجه داشت ابنست که درشت کردن کلمات یکی از ویژگی های ساختاری محتواست.

اگر محتوای شما حول محوری خاص می گردد، کاملا طبیعیست که عناوین پاراگراف ها را که شامل کلمات کلیدی نیز می شوند، با فونت درشت بنویسید. همچنین برای این عناوین از تگ های H2 و H3 نیز می توان استفاده کرد که این نیز طبیعیست. اما این مطلب بدین معنی نیست که تمام محتوای خود را تجزیه کرده و تمام کلمات کلیدی متن را درشت کنید.

درشت کردن و برجسته کردن کلمات کلیدی نقش اساسی در تاکید بر روی محتوای اصلی متن دارند. اما صرفا این کار جهت تاکید و خوانایی بیشتر متن توسط خواننده استفاده می شود. نبایست از ویژگی درشت کردن کلمات برای تک تک کلمات کلیدی موجود در متن استفاده کرد.

چند آزمایشی که توسط تیم ما در سایت های مختلف انجام شده نشان می دهد که استفاده بیش از حد از کلمات درشت باعث افت رتبه صفحه می گردد. همان آزمایش نشان می دهد که با برگرداندن متن به حالت طبیعی، رتبه سایت نیز بالاتر رفته و به جای قبلی خود باز می گردد. درشت تر کردن کلمات تا حد منطقی باعث بهبود رتبه می گردد اما افزایش تعداد آن ریسک زیادی دارد و ممکن است با نتیجه منفی مواجه شوید.

فریم ها

فریم ها و آیفریم ها محتوای چندین یو آر ال متفاوت را در یک صفحه و یو آر ال نمایش می دهند. این مسئله بر خلاف تعریف وب می باشد. طبق تعریف وب، هر صفحه دارای یک یو آر ال و هر یو آر ال متعلق به یک صفحه است. گوگل در راهنمای خود صراحتا گفته است که وبمستر ها نبایست از آیفریم ها و فریم ها استفاده کنند:

“گوگل از فریم ها و آیفریم ها در محدوده ای که بتواند پشتیبانی می کند. فریم در روند کار موتورهای جستجو اخلال ایجاد می کنند. گوگل سعی می کند که صفحاتی که با آیفریم پر شده اند را بررسی و تحلیل کند، اما هیچ تضمینی در این زمینه نمی دهد.”

گوگل پیشنهاد می دهد که صفحاتی که دارای آیفریم هستند را با تگ NoFrame مشخص کنید، اما من به شخصه به هیچ وجه استفاده از آیفریم را در هیچ حالتی پیشنهاد نمی کنم، چرا که موجب مشکلاتی در سئو سایت می گردد.

لینک به سایت های جریمه شده

مت کاتس یکی از کارشانسان ارشد گوگل به طور ضمنی یکی از صحبت های خود اشاره کرده است که گوگل به سایت هایی که به دیگر وبسیات های اسپم لینک داده اند و در همسایگی سایت های اسپم قرار دارند، کمتر اعتماد می کند.

متاسفانه هنوز تاثیر لینک دادن به سایت های اسپم یا قرار گرفتن در همسایگی سایت های بد، کاملا واضح نیست. ممکن است شما به سایتی لینک داده باشید که به نظر معتبر باشد اما از تاکتیک های سئو کلاه سیاه استفاده کرده یا توسط افراد بدنامی تملک پیدا کرده است. ممکن است شما برای دادن منبع به یک مطلب از اولین سایتی که دیده اید استفاده کنید، بدون اینکه متوجه باشید این سایت در لیست سایت های اسپم قرار دارد.

دلیل هرچه باشد وبمسترهای آماتور ممکن است به این گونه سایت ها لینک دهند. اما گوگل با پاک کردن لینک ها این سایت ها را مورد عفو قرار می دهد، اما شاید مانند قبل با آنها برخورد نکند و رتبه قبلی آنها را به سایت پس ندهد. از طرفی همیشه نیز این سایت ها مورد عفو قرار نمی گیرند.

من در این زمینه این پیشنهادات رو به کاربران میدهم:

  • شبکه های اجتماعی خود را مستثنی کنید.
  • نقل قول ها و منابعی که در سایت به آنها لینک می دهید را خوب بررسی کنید.
  • به صورت دوره ای لینک های خارجی خود را بازبینی کنید.

تمام لینک های خارجی را به یکباره پاک نکنید. چرا که به هیچ وجه ایده خوبی محسوب نمی شود.  مطالعاتی که توسط گروهReboot Online انجام شده است، نشان می دهد که لینک های خارجی معتبر برای سایت خوب هستند. سایتتان نباید انتهای یک مسیر باشد و به جای دیگری راه نداشته  باشد.

نوفالو

در ابتدا بایست بگویم که تگ Nofollow را با تگ Noindex اشتباه نگیرید. بسیاری از سایت ها نیاز دارند که بعضی از صفحات خود را به دلایلی از دید موتورهای جستجو پنهان کنند. این دلایل شامل جلوگیری از تکرار صفحات، مخفی کردن صفحات پرداخت، پنهان کردن صفحات تست و یا علل دیگری می تواند باشد. تمامی این علل به این مسئله برمیگردد که ما صفحه ای را ایجاد کرده ایم که میخواهیم برای کاربر نمایش داده شود، اما موتورهای جستجو آن را ایندکس نکنند و در نظر نگیرند.

همیشه و همیشه از کد زیر برای این کار در صفحه مورد نظر استفاده کنید:

<Meta Name=”Robots” Content=”Noindex, Follow”>

هرگز و هرگز از کد زیر در صفحات داخلی خود استفاده نکنید:

<Meta Name=”Robots” Content=”Noindex, Nofollow”>

اگر به موارد قبلی توجه کنید متوجه میشوید که همه آنها دارای استثناهایی هستند، اما این مورد هیچ استثنایی ندارد. تگ “Nofollow” به موتورهای جستجو اعلام می کند که رنک صفحه را به لینک های آن منتقل نکند. با استفاده از تگ های “Noindex, Follow” به گوگل اعلام می کنید که صفحه را ایندکس نکرده اما رنک صفحه را به لینک های آن منتقل کند.

در صورتی که مشکلی جدا از موارد مطرح شده در قسمت های داخلی سایت دارید، از طریق فرم کامنت گذاری زیر با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید. همچنین پیشنهاد می کنیم که مطلب آموزش جامع سئو سایت را از دست ندهید.

یک دیدگاه

  1. من متاسفانه از آیفریم در سایتم استفاده می کردم و فکر میکردم این مسئله تاثیر منفی نداره. ممنون که یاداوری کردید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *