سئو (SEO) مخفف چیست؟

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization است. اما معنای واقعی این عبارت چیست؟ و سئو مستلزم چه اقداماتیست؟ به طور خلاصه سئو بر روی افزایش رتبه سایت و کسب ترافیک ارگانیک از نتایج جستجو متمرکز است. منظور ما از ارگانیک، کسب رتبه در نتایج جستجو بدون پرداخت پول به موتورهای جستجو است.

 برای رسیدن به اهداف فوق الذکر در سئو استراتژی های متفاوتی وجود دارند که برخی نسبت به مابقی موثرتر هستند. از جمله این روش ها می توان به تولید محتوا برای کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کسب و کار شما تا فعالیت گسترده در شبکه های اجتماعی اشاره کرد. روش ها و استراتژی های سئو دائما در حال تغییر هستند، چرا که موتورهای جستجو نیز دائما الگوریتم های خود را بروزرسانی می کنند.

سئو تنها زمانی موثر خواهد بود که استراتژی های مورد استفاده نیز درست انتخاب شده باشند و به خوبی نیز اجرا شوند. بنابراین برای موفقیت در سئو هر وب سایتی، یک استراتژیست سئو باید وجود داشته باشد که شروع به بررسی وب سایت و آنالیز نتایج حاصل از آن کند. برای آنکه به درک بهتری از سئو برسید در ادامه به بررسی برخی از مهمترین نکات کلیدی در حوزه سئو پرداخته ایم.

مقدمات سئو

حال که میدانید سئو مخفف چیست، آماده اید که از دنیای سئو چیزهای بیشتری یاد بگیرید. با اینکه سئو موضوع پیچیده ایست، اما سئو در حالت کلی شامل بی نهایت استراتژی و تاکتیک است که موجب بیشتر دیده شدن وب سایت و افزایش ترافیک آن می گردد. از جهات بسیاری سئو یک تاکتیک بازاریابیست و از این حیث، تاکتیک محبوبی نیز نسبت به سایر سایرین محسوب می شود. شرکت ها همواره در حال بروزرسانی تاکتیک های خود در بازاریابی بوده تا توانایی رقابت با رقبای خود را داشته باشند.

در اینجا لازم میبینیم که توجه شما را به آمارهای زیر جلب کنیم (برگرفته از وب سایت Internetlivestats):

  • بیش از 40% جمعیت جهان از اینترنت استفاده می کنند
  • 40.000 عبارت در ثانیه در موتورهای جستجو سرچ می شوند
  • فیسبوک دارای 1.7 میلیون کاربر فعال است (شبکه های اجتماعی یکی از پارامترهای کلیدی در سئو محسوب می شوند)
  • 1.13 میلیارد کاربر روزانه در فیسبوک وارد می شوند
  • توییتر دارای 1.3 میلیارد اکانت ثبت نام شده است
  • 120 میلیون کاربر ماهانه از توییتر استفاده می کنند (500 میلیون کاربر بدون وارد شدن از آن استفاده می کنند)
  • 100 میلیون کاربر روزانه در توییتر وارد حساب کاربری خود می شوند

همانطور که مشاهده می کنید استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی روزانه در حال افزایش است. با در نظر داشتن این مسئله متوجه میشویم که حضور آنلاین برای هر کسب و کاری امری ضروری است. این امر تنها به دلیل افزایش ترافیک وب سایت نیست. دقت داشته باشید که رقبای شما هر روز بر فعالیت های خود در اینترنت می افزایند و بدون توجه به این مسئله، کسب و کار شما آینده ای نخواهد داشت.

بدون اتلاف وقت، در ادامه نگاهی به استراتژی های کلیدی سئو برای کسانی که تازه با سئو آشنا شده اند می پردازیم.

استراتژی ها و تاکتیک های کلیدی سئو

همانند هر شکلی از دیجیتال مارکتینگ، تاکتیک های متفاوتی برای افزایش دیده شدن و نرخ تبدیل در سئو وجود دارد. در بازاریابی به شکل سئو، همه چیز در مورد ترافیک وب سایت و تبدیل این ترافیک به مشتری است. برای کسب ترافیک و افزایش آن قدم های اولیه ای در سئو وجود دارند:

  1. محتوای با کیفیت: هدف موتورهای جستجو ارائه نتایجی با بالاترین کیفیت، متناسب با درخواست کاربران است. در اینجا وجود محتوای با کیفیتی که متناسب با کلمات کلیدی ایجاد شده اند، امری ضروریست. منظور از کلمات کلیدی، عباراتی هستند که توسط کاربران هدف شما در گوگل، بینگ و … جستجو می شوند. پس ار انتخاب کلمه کلیدی و تولید محتوا برای آن، نوبت به بهینه سازی صفحه شامل آن محتوا میرسد. برای انجام این کار شما می توانید به تغییراتی در عنوان صفحه، متا دیسکریپشن، متن جایگزین تصاویر و محتواهای قدیمی برای درج کلمات کلیدی در آنها بپردازید.
  2. لینک ها: اعتبار وب سایت بر روی رتبه آن در نتایج جستجو تاثیر گذار است. از دید موتورهای جستجو هر چه تعداد وب سایت های معتبری که به شما لینک داده باشند بیشتر باشد، اعتبار وب سایت هم بیشتر خواهد بود. این لینک ها که تحت نام بک لینک نیز شناخته می شوند توسط راه های متنوعی دریافت می شوند. اما بایستی در این کار مراقب باشید، چرا که کسب بک لینک ها به روش های نادرست می تواند موجب پنالتی شدن وب سایت از طرف موتورهای جستجو گردد. از دید موتورهای جستجو دادن لینک از وب سایتی دیگر به وب سایت شما به منزله تایید محتوای سایت شما از طرف آن وب سایت است. با اینکه مفهوم بسیار ساده است، اما استفاده از روش های منسوخ شده در کسب بک لینک می تواند به جریمه شدن وب سایت و حذف آن از نتایج جستجو ختم شود. در هنگام کسب بک لینک دقت داشته باشید که روش شما در راستای شبیه سازی و فریب موتورهای جستجو نباشد.
  3. ساختار وب سایت: ساختار وب سایت که شامل آیتم های بسیاریست بایستی در راستای نیاز کاربران باشد. یکی از راهکارهای ابتدایی پیاده سازی لینک های داخلی در وب سایت است. بدین شکل مطالب مرتبط در وب سایت به هم لینک داده می شوند. بدین ترتیب کاربران می توانند در وب سایت به گردش پرداخته و از صفحه ای به صفحه دیگر منتقل شوند. نتیجه این کار کاهش بانس ریت و افزایش احتمال تبدیل شدن کاربران به مشتری خواهد بود. منظور از بانس ریت درصدی از کاربران است که پس از مشاهده یک صفحه از سایت، آن را ترک کرده و به مشاهده صفحه دیگری از آن نمی پردازند. این پارامتر به طور غیر مستقیم بر روی رتبه سایت در نتایج جستجو تاثیر گذار است.
  4. شبکه های اجتماعی: همانطور که به واسطه آمارها نیز ذکر شد، حضور قوی در شبکه های اجتماعی می تواند تاثیر خوبی در سئو داشته باشد. فیسبوک و توییتر دو پلتفرم قوی برای هر نوع کسب و کاری محسوب می شوند. با این حال برای برخی کسب و کارهای به خصوص، اینستاگرام و پینترست می توانند پلتفرم های بهتری محسوب شوند. مهم نیست که از چه پلتفرمی استفاده می نمایید. در صورت اشتفاده از هر کدام، حضوری فعال در آن داشته و به طور منظمی اقدام به انتشار پست در آنها کنید. این گونه، درصد مشارکت کاربران در وب سایت شما افزایش یافته و کسب و کار شما بیشتر دیده خواهد شد.

با اینکه تاکتیک های سئو زیادی علاوه بر موارد فوق الذکر وجود دارند، اما این موارد جز مبانی سئو برای کسب رتبه حداکثری در نتایج جستجو محسوب می شوند. برای پیاده سازی استراتژی های سئو در وب سایت نیاز به ابزارهای سئو متعددی خواهید داشت و در این کار می توانید از یک مشاور سئو نیز کمک بگیرید.

همانطور که اشاره کردیم، سئو می تواند به فرایند پیچیده ای تبدیل شود و در این راستا یک مشاور سئو می تواند این فرایند را برایتان ساده سازی کند. نتیجه چنین تصمیمی این خواهد بود که شما از تناسب استراتژی های سئو با وب سایت و برند خود اطمینان حاصل خواهید کرد.

چرا سئو مهم است؟

ترافیک به دست آمده از سئو کیفیت بالایی خواهد داشت. تولید محتوا متناسب با خواسته کاربران و کسب ترافیک از این طریق می تواند با احتمال بیشتری منجر به تبدیل کاربران به مشتری شود.

سئو از دید گوگل نیز مهم است، چرا که به آن کمک می کند تا نتایج بهتری در جستجوهای کاربران به نمایش گذارد. بدون وجود سئو و الگوریتم های پیچیده، گوگل مجبور خواهد بود که وب سایت هایی را به شکل رندوم به کاربران نمایش دهد و نتیجه این کار مطمئنا از دید کاربران رضایت بخش نخواهد بود.

سئو قادر به هدف گذاری و جذب مخاطبین زیادی است. علاوه بر این با شروع سئو می توانید به ارزیابی استراتژی های خود با استفاده از پلتفرم هایی مانند گوگل آنالیتیکس بپردازید. سئو در کنار روش های بازاریابی سنتی، می تواند بخش اینترنتی کسب و کار شما را وارد مرحله جدیدی کند و از این طریق بازگشت سرمایه بالایی برای شما به همراه داشته باشد.

به همین دلیل است که بایست به سئو نه به عنوان یک هزینه، بلکه به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه کرد، با ارتقا مستمر وب سایت، بازگشت سرمایه بسیار بالایی در انتظارتان خواهد بود. به عبارت دیگر سئو موجب افزایش فروش شما، بدون تحمل ریسک زیادی می گردد و نتایج به دست آمده از آن تا سالها قابل مشاهده است.

چرا صاحبین وب سایت ها از سئو استفاده می کنند؟

سئو به شما در افزایش مشتریان کمک می کند. وب سایت شما واسط بین شما و مشتریانتان است و این وب سایت هر چه قدر که خوب باشد، بدون دیده شدن کارایی نخواهد داشت. اینجاست که پای سئو به میان می آید.

با استفاده از سئو وب سایت شما به کارمند نمونه شما تبدیل می شود که موجب افزایش فروش حتی در روزهای تعطیل شما می گردد. سئو موجب دیده شدن وب سایت شما به واسطه حضور در رتبه های بالا خواهد شد. همچنین سئو در افزایش اعتبار شما بسیار موثر است.

همچنین کاربرانی که صفحات وب سایت شما را مشاهده می کنند، علاقه مند به اشتراک گذاری آن با سایر دوستان و همکاران خود می شوند. اگر صفحات وب سایت شما در صدر نتایج جستجو قرار گیرند، وب سایت شما از دید کاربران، منبع مورد اعتمادی تلقی خواهد شد.

سئو به معنای هر چه بیشتر دیده شدن است!

با اینکه پاسخ به سوال سئو، مخفف چیست، بسیار ساده است، اما شرح اینکه سئو شامل چه چیزهاییست، به هیچ وجه کار ساده ای نیست. سئو نیاز به صرف زمان، برنامه ریزی و نظارت بر نتایج به دست آمده دارد تا مطمئن شویم که همه چیز خوب کار می کند.

با اینکه شما می توانید بسیاری از تاکتیک های سئو را خود را پیاده سازی نمایید، اما سئو فرایندی در حال تغییر است و کسب صدر نتایج و ماندن در آن در حوزه های پر رقابت کار آسانی نیست. برای ماندن در صدر نتایج در حوزه های رقابتی نیاز است که از پلتفرم های دقیقی برای دنبال کردن نتایج بهره ببرید.

در صورت نیاز به کمک در پیاده سازی سئو و اطمینان از حضور یک پشتیبان سئو در وب سایتتان می توانید به مجموعه رادزاد اعتماد کرده و از خدمات سئو ما بهره ببرید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *