بهینه سازی محتوای سایت | آموزش تولید محتوای بهینه

آیا می خواهید بدانید که چگونه بایست به بهینه سازی محتوای سایت بپردازید؟ آیا اولین بار است که به دنبال یادگیری این موضوع هستید؟

بهینه سازی محتوا الزاما دشوار نیست. در حقیقت تولید محتوای بهینه یکی از بخش های آسان سئو برای یادگیری می باشد. با این حال می بایست یک فرایند آموزشی مناسبی را برای این کار طی کرده و از مهمترین دستورالعمل ها پیروی کنید.

در این مطلب به آموزش بهینه سازی محتوای سایت پرداخته ایم. با این حال بایست بدانید که چرا بعضی از مسائل در بهینه سازی صفحه در ارتباط بوده و اینکه چگونه به پیاده سازی آنها در محتوای سایت بپردازید.

محتوا یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی در گوگل است

محتوا از قدیم یکی از قوی ترین سیگنال های رتبه بندی سایت ها بوده است. با این حال هنوز بسیاری ار بازاریابان آنلاین در این حیطه ضعف های بزرگی دارند. روزهایی که شما می توانستید تنها با تولید محتوایی با طول 300 کاراکتر، به رتبه های بالای گوگل دست یابید گذشته است.

تنها با محتوایی می توان به بالای نتایج جستجو رسید که دارای کیفیت فوق العاده ای باشد. در هنگام انتشار هر محتوایی می بایست قادر به پاسخ دادن به پرسش زیر باشید:

چرا اقدام به انتشار این محتوا می کنید؟

هدف از تولید محتوا مهم است. تنها به خاطر بروز رسانی سایت نبایست اقدام به تولید محتوا کنید. معمولا یک محتوا با یکی از اهداف زیر می تواند تولید شود:

  • کسب رتبه در نتایج جستجو
  • کسب بک لینک
  • آموزش کاربران سایت
  • افزایش مشارکت در شبکه های اجتماعی
  • ایجاد مشتری برای سایت

همواره چندین انتخاب برای فرمت محتوا می تواند وجود داشته باشد. با این حال می بایست حتما از علت تولید یک محتوا آگاه باشید و اهمیت این مسئله را درک کنید.

این موضوع مانند ستون فقرات یک محتوای موفق می باشد. همچنین پاسخ دقیق به این پرسش می تواند شما را از دام های زیر دور کند:

  • رییس شما به صورت روزانه انتظار مشاهده یک پست جدید را در وبلاگ سایت دارد.
  • کسی به شما گفته است که محتوای بیشتر به معنای عملکرد بهتر است.
  • تعداد زیاد محتوای تازه به کسب رتبه بالاتر سایت کمک می کند.

اگر با یکی از دلایل بالا اقدام به تولید محتوا می کنید، مطمئنا یک جای کار می لنگد و بهتر است که استراتژی تولید محتوای سایت را مجددا ارزیابی کنید.

با فرض اینکه شما از اهمیت محتوا به عنوان یکی از اجزای اصلی سئو سایت آگاهید، شما را در ادامه با 16 بخش ضروری آشنا می کنیم که همگی منجر به ایجاد یک محتوای بهینه شده می شوند.

16 بخش ضروری برای سئو و بهینه سازی محتوای صفحه

وقتی صحبت از ایجاد یک صفحه با محتوای بهینه می شود، چک لیستی از آیتم ها خود را نشان خواهند داد که در ادامه مطلب به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

1. انتخاب کلمه کلیدی

جستجوی کلمات کلیدی همیشه بایست اولین قدم در نوشتن باشد. همگام کردن محتوا با کلمات کلیدی آن بسیار مهم است.

شما بایست بدانید که آیا در حال ساخت یک محتوای جامع با پشتیبانی از چند کلمه کلیدی اصلی بوده یا اینکه هدفتان تولید محتوایی با هدف پشتیبانی از محتوای اصلی (به همراه لینک داخلی به محتوای اصلی) است. در هر شرایطی، انتخاب کلمات کلیدی از نوع متفاوتی می باشد.

با استفاده از ابزارهایی مانند پیشنهادات گوگل و همینطور Lsigraph کلمات کلیدی که حول موضوع محتوای سایتتان جستجو می شود را مشخص کنید. کورکورانه شروع به تولید محتوا نکنید و در عوض برنامه ای برای تولید محتوا حول کلمات کلیدی تعیین شده تهیه کنید. این کار موجب موفقیت شما از همان ابتدا می گردد.

کلمات کلیدی پایه و اساس یک محتوا محسوب شده و انتخاب آنها بر روی سایر فاکتورهای سئو تاثیر گذار است. اگر از همان ابتدا بر روی کلمات کلیدی مشخصی هدفگذاری نکنید، در رقابت های سنگین دچار شکست خواهید شد.

زمانی برای انجام این کار صرف کرده و دقت کنید که چه کلمات کلیدی می توانند سوژه محتوای پشتیبان باشند. اگر محتوای تولیدی از نوع پشتیبان باشد، کار بر روی آن آسان تر بوده و انتخاب کلمات کلیدی با سهولت بیشتری انجام می شود. چرا که محتوای اصلی در وب سایت وجود داشته و تنها می بایست محتوایی مرتبط با آن ایجاد نمایید.

بیشتر بخوانید:  چگونه کلمات کلیدی را بیابیم

2. یو آر ال SEF (مورد پسند موتورهای جستجو)

آقای مت کاتس از تیم گوگل در سال 2008 اشاره کرده بود که استفاده از 3 تا 5 کلمه برای یو آر ال بهینه ترین حالت ممکن می باشد. اگر طول یو آر ال بیش از این باشد، از وزن آن کاسته خواهد شد و در نتیجه گوگل اعتبار کمتری به مهمترین کلمات آن خواهد داد.

جالب است که بدانید یو آر ال های SEF، علاوه بر سودمند بودن برای موتورهای جستجو، از دید کاربران نیز بهتر ارزیابی می شوند. دو یو آر ال زیر را که مربوط به مطلبی درباره راهنمای سفر به تهران است را در نظر بگیرید:

https://www.travelwebsite.com/tehran-city-guide

https://www.travelwebsite.com/?p=123

شما بر روی کدام یک کلیک خواهید کرد؟ اغلب افراد بر روی یو آر ال اول کلیک می کنند. اما چرا؟

دلیل این امر بسیار ساده است. یو آر ال اول از دید کاربر ارتباط بیشتری با محتوای صفحه مورد نظر او می تواند داشته باشد.

اولین قانون ساختاربندی یو آر ال اینست که همیشه از ساختار های پیچیده و گمراه کننده دوری کنید. یو آر ال بهینه تر دارای طول کمتری بوده و کلمات کلیدی به شکل بهینه در آن مورد استفاده قرار می گیرند. تحقیق انجام شده توسط سایت Backlinko نشان می دهد که یو آر ال های کوتاه تر، احتمال کسب رتبه بهتری دارند.

جان مولر در یک گردهمایی اینترنتی در سال 2016 اعلام کرد که اگر گوگل با دو محتوای کاملا مشابه مواجه گردد، محتوایی با لینک کوتاهتر را برای نمایش در نتایج جستجو انتخاب می کند.

از وجود کلمات کلیدی در یو آر ال سایت نیز اطمینان حاصل کنید. بنابراین با توجه به مثال بالا کلمه کلیدی اصلی متن “راهنمای سفر به تهران” می باشد و از این پس آن را بدین شکل در یو آر ال استفاده می کنیم:

https://www.travelwebsite.com/tehran-city-guide

یو آر ال زیر دارای کلمات کلیدی ماست، اما طول آن بهینه نیست:

https://www.travelwebsite.com/category/guides/2018/tehran-city-guide

3. عنوان صفحه بهینه

عنوان صفحه یکی از مهمترین بخش های سئو داخلی آن بوده و نوشتن بهینه آن بسیار ساده است.

بهترین شروع برای نوشتن عنوان صفحه بهینه شده، استفاده از کلمات کلیدیتان در آن است. کلمه کلیدی “راهنمای سفر به تهران” را به یاد می آورید؟ در این قسمت نیز با همین مثال پیش می رویم.

شما می بایست از کلمات کلیدی اصلی سایت در شروع عنوان صفحه اطمینان حاصل کرده و طول کلی آن را حداکثر 60 کاراکتر در نظر بگیرید. محدودیت گوگل برای نمایش عنوان صفحه تقریبا 600 پیکسل می باشد و این مقدار معادل تقریبا 60 کاراکتر است. شما می توانید با استفاده از ابزار Moz title tag نمایش عنوان صفحه در نتایج جستجو را مشاهده کنید.

به عنوان مثال، عنوان صفحه بهینه برای محتوای نمونه مان به شکل زیر خواهد بود:

<title>راهنمای سفر به تهران – هتل ها، رستوران ها و مراکز دیدنی تهران</title>

همانطور که مشاهده می کنید ما از کلمه کلیدی محتوا در ابتدای عنوان صفحه استفاده نموده و در ادامه نیز کلمات کلیدی فرعی را در جهت افزایش نرخ کلیک، به آن اضافه نمودیم.

بیشتر بخوانید: چگونه عنوان صفحه را سئو و بهینه سازی کنیم

4. متا دیسکریپشن بهینه

گوگل استفاده از متا دیسکریپشن به عنوان فاکتوری از رتبه بندی صفحات سایت ها را چندین سال قبل متوقف نمود. در چنین شرایطی شاید تعجب کرده باشید که چرا ما در حال صحبت درباره متا دیسکریپشن در این بخش هستیم.

دلیل این امر، بحث نرخ کلیک (CTR) است. متا دیسکریپشن، توضیحات واضحیست که در نتایج جستجو نمایش داده می شود. یک متا دیسکریپشن بهینه می تواند منجر به کلیک بیشتر کابران گردد.

در گزارش های بسیاری آمده است که نرخ کلیک به همراه زمان حضور کاربران در سایت، یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت است. دقت کنید که طول متا دیسکریپشن بیش از 160 کاراکتر نباشد. در غیر این صورت بخش هایی از آن در نتایج جستجو حذف می گردد.

مهمترین نکات نوشتن متا دیسکریپشن بهینه چیست؟ در پاسخ بایست بگوییم که از کلمات کلیدی در آن استفاده کرده و با لحنی بنویسید که کاربران را ترغیب به کلیک بر روی آن کند.

در مثال راهنمای سفر به تهران می توانید متا دیسکریپشن را به شکل زیر بنویسیم:

<meta name=”description” content=”آیا قصد سفر به تهران را دارید؟ با مطالعه راهنمای ما برای سفر به تهران، با بهترین مکان های دیدنی، رستوران ها و اقامتگاه های تهران آشنا خواهید شد.” />

بیشتر بخوانید:  متا دیسکریپشن چیست و چگونه آن را بهینه سازی کنیم

5. بهینه سازی تگ H1

تگ H1 می بایست تیتر یک صفحه سایت شما بوده و در اغلب سیستم های مدیریت محتوا با عنوان صفحه یکیست. اگر از وردپرس استفاده می کنید، این تیتر در کادری با عبارت “عنوان را اینجا وارد کنید” در ویرایشگر وردپرس تعیین می گردد.

بهینه سازی تگ H1 در وردپرس

همیشه صفحه نوشته را چک کنید، چرا که همه پوسته ها عبارت این بخش را در تگ H1 نمایش نمی دهند. اما تگ H1 بهینه شده چه ویژگی هایی دارد؟

در اغلب مواقع استفاده از کلمات کلیدی اصلی به همراه چند کلمه فرعی می تواند بهترین گزینه برای این بخش باشد. در مثال ما تیتر یک صفحه می تواند به شکل زیر باشد:

<h1>راهنمای سفر به تهران</h1>

با این حال اضافه کردن چند کلمه دیگر به تیتر یک مشکلی نداشته و محدودیت خاصی برای آن وجود ندارد. به عنوان مثال می توانید همان عنوان صفحه را برای این بخش در نظر بگیرید:

<h1>راهنمای سفر به تهران – هتل ها، رستوران ها و مراکز دیدنی تهران</h1>

6. بروزرسانی محتوا

با جستجوی راهنمای سفر به تهران احتمالا با چندین نتیجه مشابه مانند زیر مواجه خواهید شد. اما به راستی بر روی کدامیک کلیک خواهید کرد؟ اغلب افراد تمایل به کلیک بر روی جدیدترین مطالب دارند.

صفحه نتایج جستجو برای راهنمای سفر به تهران

احتمالا شما نیز بر روی یکی از سه نتیجه اول گوگل کلیک می کنید، چرا که دارای تاریخ بروزرسانی هستند. بدون کلیک کردن بر روی آیتم های چهارم و پنجم اطلاعی از تاریخ بروزرسانی آنها نخواهیم داشت. شاید آنها دارای تاریخ بروزرسانی جدیدتری بوده شاید هم در سال ها پیش بروزرسانی شده باشند.

پیشنهاد می شود که تاریح تولید و بروز رسانی محتوا را به صورت اسکیما مارک آپ در محتوا درج کرده تا در نتایج جستجو نمایش داده شوند. اگر از وردپرس استفاده می کنید می توانید از افزونه WP Last Updated Date برای انجام این کار بهره ببرید.

فراموش نکنید که درج تاریخ بروزرسانی در نتایج جستجوی گوگل از جمله فاکتورهای رتبه بندی سایت نمی باشد و در صورت بروز بودن مطلبتان، تنها موجب افزایش نرخ کلیک می گردد.

با این وجود اطمینان حاصل کنید که در هر شرایطی تاریخ انتشار و بروز رسانی محتوا در ابتدای هر مطلب قید شده باشد تا کاربر با مشاهده آن متوجه بروز بودن آن گردد.

علاوه بر این دقت داشته باشید که هیچ کسی از خواندن محتوایی که متعلق به سال ها پیش است خوشحال نمی شود.

7. استفاده از کلمه کلیدی در اولین پاراگراف

در ابتدا دقت داشته باشید که نیازی به استفاده چند باره و زورکی از کلمه کلیدی محتوا در طول متن محتوا نیست. استفاده زیاد از کلمه کلیدی در طول محتوا شاید چند سال پیش جواب می داد، اما خوشبختانه آن روزها به تاریخ پیوسته و این روش دیگر هیچ کارایی مثبتی ندارد.

با این حال بهتر است که از کلمه کلیدی اصلی خود به صورت طبیعی در متن محتوا استفاده کنید. پیشنهاد می شود که این کلمه کلیدی را در پارگراف اول محتوا و نهایتا تا قبل از شروع کلمه 100 ام آن به کار ببرید.

در مثال ما درباره راهنمای سفر به تهران، می توانیم محتوا را با جملاتی مانند زیر شروع کنیم:

اگر قصد گردشگری در بزرگترین شهر ایران را دارید، این راهنمای سفر به تهران می تواند به شما کمک زیادی کند. ما در این مطلب به معرفی بهترین نقاط دیدنی شهر، بهترین رستوران ها و اقامتگاه ها پرداخته تا سفر خوبی را در تهران تجربه کنید…

اگر دقت کنید سعی نکردیم بالاجبار از کلمه کلیدی اصلی صفحه در متن ابتدایی استفاده کنیم و نوع استفاده به شکل کاملا طبیعی است.

8. تگ های H2 بهینه

شما با لزوم استفاده از تگ H1 آشنا شدید، اما در عین حال نیز بهتر است که از تگ های H2 نیز در تیترهای داخل محتوا بهره ببرید.

تگ های H برای ساختار دهی به محتوا استفاده می شوند و با استفاده از آنها می توان سلسله مراتب محتوای یک صفحه از سایت را برای موتورهای جستجو و کاربران مشخص کرد. اگر تمام تیتر های محتوای سایت دارای یک وزن هستند، از H2 استفاده کنید. در غیر این صورت آنهایی را که زیر مجموعه تیترهای H2 محسوب می شوند را با تیتر H3 بنویسید.

کلمه کلیدی اصلی را به صورت افراطی در تگ های H2 به کار نبرید. به جای آن از نسخه های هم معنی و متفاوت کلمه کلیدی استفاده کنید، به گونه ای کاملا طبیعی به نظر برسند.

در مثال خودمان می توانیم از تگ H2 زیر پس از معرفی اولیه محتوای صفحه استفاده کنیم:

<h2>راهنمای گردشگری تهران</h2>

در این تگ ما از ساختار کلی کلمه کلیدی به همراه کلمه مرتبط گردشگری استفاده کردیم تا تیتر مجزایی برای متن ایجاد کرده باشیم. از تگ های H2 به صورت آگاهانه استفاده کرده و دقت داشته باشید که نیازی به استفاده اجباری از کلمات کلیدی در این تگ ها نیست. تنها یک بار استفاده کافیست، مگر اینکه دلیل منطقی برای استفاده بیشتر داشته باشید.

9. استفاده از تصاویر و ویدئوها

استفاده از عکس و ویدئو در محتوا می تواند تاثیر مثبتی در زمان حضور کاربران در سایت داشته باشد. طبق تحقیقاتی که از طرف سایت Hubspot انجام شده، 80% بازاریابان آنلاین اعلام کرده اند که ویدئوها موجب افزایش زمان حضور کاربران در وب سایتشان شده است.

استفاده از ویدئوها و تصاویر ( تصاویر شامل اینفوگرافیک ها و نمودار ها نیز می شوند) خواندن و استفاده از محتوا را آسان تر می کند. این یک حقیقت غیر قابل انکار است که ما به محتوای دارای عناصر بصری نسبت به محتوایی که تنها از متن تشکیل شده است، بیشتر توجه می کنیم.

از دید موتورهای جستجو کاملا منطقیست که اگر کاربران زمان بیشتری را برای خواندن و استفاده از محتوا صرف کنند، پس میزان ارزشمند بودن آن نیز بیشتر است.

تصاویر و ویدئوها نیز کاملا واضح است که چرا موجب افزایش زمان حضور کاربران در سایت می گردند. دقت داشته باشید که تصاویر را به خوبی بهینه سازی کرده و ویدئوها را در منابع جداگانه ای از سایت آپلود و بارگذاری کنید. چرا که بارگذاری ویدئوها از سرور اصلی سایت ممکن است که موجب کاهش راندمان سایت در زمان اوج مصرف گردد.

در مثال خودمان می تواین از تصاویر نقاط دیدنی تهران استفاده کرده و از ویدئویی نیز برای معرفی کوتاه دیدنی های شهر استفاده کنیم.

شما قادر به تولید چه محتوای متفاوتی نسب به سایر سایت ها هستید؟ نظرتان درباره تولید یک اینفوگرافیک چیست؟ نقشه ای از برترین هتل های شهر چطور است؟ این فرصت ها نامحدود هستند.

10. استفاده از کلمات کلیدی مشابه (LSI)

رمز موفقیت در کسب رتبه بهتر محتوا، ایجاد ارتباط هر چه بیشتر با عبارات مورد جستجوی کاربران است. به همین خاطر می بایست در محتوا از کلمات کلیدی مرتبطی که از نظر مفهومی با کلمه کلیدی اصلی در ارتباطند استفاده کنید.

قبل از پیدایش بروزرسانی های پاندا و مرغ مگسخوار، تمرکز موتورهای جستجو بر روی چگالی کلمه کلیدی بود. اما خوشبختانه امروزه اینگونه نیست. در بسیاری از مواقع شما قادرید که از عبارتی استفاده کنید که از نظر مفهومی کاملا متشابه با یکدیگر هستند و این کار موجب طبیعی تر به نظر رسیدن محتوا می گردد.

برای انجام هر چه بهتر این کار می توانید از ابزار LSIGraph استفاده نمایید تا پیشنهاداتی را درباره کلمات کلیدی متشابه، مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید:  استفاده از کلمات کلیدی مشابه در ارتقا استراتژی سئو سایت

11. طراحی متناسب با موبایل

گوگل در مارچ 2018 شروع به استفاده از Mobile-First Index نمود. تعریف آن از دید گوگل عبارت است از:

Mobile-first indexing به این معناست که گوگل ازین پس برای ایندکس و رتبه بندئی صفحات سایت ها از ایندکس نسخه موبایل آن استفاده می کند. این کار با هدف کمک به کاربران موبایلی (که بیشترین حجم کاربران اینترنت را تشکیل می دهند) برای پیدا کردن سایت های مورد نظرشان انجام می گردد.

برای تولید محتوایی که بتواند رتبه بالایی در نتایج جستجو کسب کند، نیاز است که وب سایت را با استانداردهای موبایل تطبیق دهیم. خوشبختانه اغلب قالب های وب سایت ها در چند سال اخیر از نوع واکنششگرا بوده و متناسب با دستگاه های موبایل نیز طراحی شده اند. (یا اینکه دارای نسخه مجزایی برای موبایل هستند)

با این حال حتما نوع نمایش وبسایت خود را در دستگاه های موبایل چک کنید. همچنین تست صفحات سایت از دید ربات های گوگل در ابزار Fetch as google وبمستر تولز می تواند ایده خوبی برای مشاهده سایت از دید ربات های موبایل گوگل (mobile Googlebot) باشد.

12. لینک های خارجی

تا همین چند سال پیش اغلب سئوکار های حرفه ای از لینک دادن به خارج از سایت هراس داشتند. اما چرا؟ علت این امر، ترس از دست دادن پیج رنک بود.

این تفکر به این خاطر ایجاد شده بود که با افزایش تعداد لینک های خارجی، میران پیج رنک انتقالی به لینک های داخلی کاهش می یابد. اما این مسئله از دید محتوایی، منطقی به نظر نمی رسد. بنابراین از لینک دادن به سایر سایت ها نهراسید.

اگر از منبع خاصی استفاده کرده اید، به آن لینک دهید. این مسئله نه تنها موجب کمک به کاربران در کسب اطاعات بیشتر شده، بلکه به موتورهای جستجو نیز کمک می کند تا به واسطه ارتباط بین دو محتوا، درک بهتری از آنها پیدا کنند.

تنها دقت داشته باشید که به وب سایت های معتبر لینک دهید. همچنین به واسطه دریافت پول به محتوای دیگر وب سایت ها لینک ندهید.

به مثال خودمان بر میگردیم. در محتوایی که در رابطه با راهنمای سفر به تهران است می توانید به وب سایت رستوران ها، هتل ها و دیگر وب سایت های مرتبط لینک دهید تا کاربران جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت های لینک شده مراجعه کنند.

با این کار آنها لذت بیشتری از خواندن محتوای شما می برند، چرا که بدون جستجو های اضافه، مستقیما به منابع مورد نظرشان دسترسی دارند.

بیشتر بخوانید:  مهمترین نکات سئو در لینک های خارجی

13. لینک های داخلی

دادن لینک به دیگر صفحات داخلی در یک سایت امری ضروریست. لینک سازی داخلی موجب هدایت کاربران و موتور های جستجو به سایر بخش های سایت شده و بدین واسطه اعتبار یک محتوا به سایر محتواها نیز منتقل می گردد.

به شکل ساده تر اگر در محتوای صفحه به موضوعی اشاره کردید که محتوای جداگانه ای برای آن وجود دارد، می توانید به آن لینک دهید. ترجیحا نیز سعی کنید این لینک ها را در قالب انکر تکست قرار دهید.

به عبارت دیگر، اگر می خواهید به صفحه هتل های تهران لینک دهید، ترجیحا این کلمه کلیدی را به عنوان متن لینک انتخاب کنید. اما چه تعداد لینک داخلی می توانیم در یک صفحه قرار دهیم؟

هیچ قانون مشخصی برای آن وجود ندارد. اما می توان گفت که به هر چیزی لینک ندهید و خود را مجبور به لینک دادن نیز نکنید. تنها در شرایطی که منطقی به نظر رسیده و از نظر شما، دادن لینک می تواند به کاربر کمک کند، به دیگر صفحات لینک دهید.

بیشتر بخوانید:  تاثیر لینک های داخلی در سئو

14. سرعت سایت

سرعت سایت یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت ها محسوب می شود. درصد زیادی از سرعت سایت وابسته به مسائل فنی آن می باشد. با این حال از دید محتوایی نیز مواردی وجود داند که بر روی سرعت سایت تاثیرگذارند.

از دید محتوایی چیزی که بیشترین تاثیر را بر روی سرعت سایت می گذارد، تصاویر آن می باشد. بنابراین همواره در فرایند ساخت محتوا زمانی صرف کرده و تصاویر آن را قبل از آپلود، بهینه سازی کنید.

در این راستا می توانید از ابزارهایی مانند GTmetrix و Google’s PageSpeed insights برای تست سرعت سایت و مشاهده فرصت هایی برای بهینه سازی و توسعه آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  راه های افزایش سرعت بارگذاری سایت

15. دکمه های اشتراک در شبکه های اجتماعی

با اینکه اشتراک مطلب در شبکه های اجتماعی یک فاکتور رتبه بندی سایت ها محسوب نمی شود، ایجاد قابلیت این کار برای کاربران مهم است.

با اینکه کسب ورودی از گوگل یکی از اهداف اصلی تولید محتوا برای سایت می باشد، اما نتیجه نهایی ایده آل اینست که آن محتوا هر چه بیشتر در اینترنت دیده شود. با قرار دادن دکمه های اشتراک در شبکه های اجتماعی، اشتراک آنها توسط کاربران را در شبکه های شان آسانتر می کنید.

این روش یکی از ساده ترین و موثر ترین روش های هر چه بیشتر دیده شدن محتواست که اغلب نیز نادیده گرفته می شود. خبر خوب اینست که دکمه های اشتراک شبکه های اجتماعی به صورت پیشفرض در بسیاری از قالب ها وجود دارند.

نکته مهم: دقت داشته باشید که متا تگ Open Graph و یا Twitter Card را در صفحات سایت قرار داده و بهینه سازی کرده باشید. به صورت خلاصه هدف از این کار اینست که مطالب سایت در شبکه های اجتماعی به صورت جذاب تری نمایش داده شوند و از این رو کلیک بیشتری دریافت کنند.

16. تولید محتوای بلند و آموزشی

آخرین نکته در بحث بهینه کردن محتوا، تعیین طول آن است. بسیاری از بازاریابین در تلاشند که بدانند طول محتوای مناسب برای موضوع مورد نظر آنها چقدر است. در حقیقت پاسخ به این سوال بسیار دشوار است. یکی از راه های خوب در رسیدن به پاسخ این سوال اینست که از خود بپرسیم طول محتوای مورد نیاز چقدر است؟

قانون کلی در پاسخ به این سوال اینست که شما می بایست از وجود توضیح دقیق و جامع در محتوای صفحه بایستی مطمئن شوید. این مقدار توضیحات از یک موضوع به موضوعی دیگر متفاوت است.

دقت داشته باشید که محتوای منتشر شده کاملا جدید و مستقل بوده و هم چنین طول کوتاهی نداشته باشد. این محتوا می بایست به حدی دارای اطلاعات باشد که کاربر آن را بسیار ارزشمند ارزیابی کند. البته طول محتوا در بعضی از حیطه ها مانند خبر نیاز نیست که بلند باشد، چرا که مخاطب به دنبال کسب سریع اطلاعات است.

تنها از روی عادت اقدام به انتشار محتوا نکنید. محتوایی تولید کنید که دارای موضوع جذابی بوده و مطابق با خواسته کاربران ساخته شده باشد. همچنین می بایست مشکلات کاربران را حل کرده و به پرسش های آنان پاسخ دهد.

هرگز کیفیت محتوا را قربانی کمیت آن نکنید. همیشه نیازی نیست که بهترین محتوای جهان را بنویسید، بلکه کافیست محتوای تولید شده از محتوای رقبا بهتر باشد. همواره از خود بپرسید که آیا محتوای شما شایسته حضور در جایگاه اول نتایج جستجو و بالاتر از بقیه آیتم ها هست یا نه. آیا محتوای شما به سوالات کاربران، همراه با توضیحات کافی پاسخ می دهد؟

اگر چنین است که محتوای شما عالیست. در غیر صورت بایست به توسعه و بروزرسانی محتوای خود پرداخته تا به چنین شرایطی دست یابد.

جمع بندی

حال که به اینجا رسیده اید، با 16 عامل اصلی در تولید یک محتوای بهینه آشنا شده اید. همواره چیزهای زیادی برای یادگیری در این زمینه وجود دارند. پیشنهاد می کنیم که از همین امروز شروع کرده و در تولید محتوا تمرین کنید. در طول این تمرینات دقت داشته باشید که تمام 16 نکته مطرح شده در این مطلب را رعایت کرده باشید.

2 دیدگاه

  1. اگر بین تولید محتوا و بهینه سازی محتوای قدیمی یکی رو باید انتخاب کنیم کدوم گزینه پیشنهاد میشه؟ این یکی از سوالاتی است که خیلی فکرم رو مشغول کرده رویکرد بسیاری از شرکت ها به این شکله که مدام در حال تولید محتوا هستند و محتواهای قدیمیشون در حوزه سئو عمل منسوخ شده و هیچ آپدیتی براشون انجام نشده. من از خدمات تولید محتوای یک شرکت معروف دارم استفاده می کنم. می خوام پروسه تولید محتوا رو متوقف کنم و از سرویس بهینه سازی محتوا استفاده کنم. بخاطر هزینه ها نمی تونم به موازات از هر دو استفاده کنم.
    تا الان بالای ۱۰۰ مقاله منتشر شده و در بسیاری کلمات جایگاه گرفتم ولی می خوام رو لندینگ هایی که پوزیشن شون بین ۱۰ تا ۱۵ هست محتواهاشون رو آپدیت کنم. مقالات قدیمی تر رو خودم تولید کرده بودم. بخاطر همین احساس می کنم از نظر ساختار اصلا اصولی نیستند.
    ممنون میشم پاسخ بدید

    • همه چیز بستگی داره به موضوع وب سایت شما درباره چیه. متاسفانه به این مورد بسیار مهم اشاره ای نکردید. اگر برخی وب سایت های بزرگ مانند آنهایی که در زمینه تکنولوژی فعال هستند، بیشتر در زمینه تولید محتوای جدید فعالیت می کنند، به این دلیله که هر روز خبرهای جدیدی در این زمینه مخابره میشه و طبیعتا این گونه وب سایت ها علاقه مند نیستند از قافله عقب بمونن. در مقابل در برخی از زمینه ها با بمباران خبری رو به رو نیستیم و پس از فعالیت چند ساله در زمینه تولید محتوای جدید، طبیعتا پس از مدتی بهتره رو به بروزرسانی محتوای قدیمی بیاریم. در هر حال همیشه حفظ تعادل بهترین گزینه است، پیشنهاد میکنم منابع خودتون رو به نسبت صحیح به دو بخش تولید محتوای جدید و بروزرسانی محتوای قدیمی اختصاص بدید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *