تاثیر ارور 404 در سئو و رفع این خطا

آیا اخیرا دست به طراحی مجدد وبسایت خود زده اید؟ آیا از یک سیستم مدیریت محتوا به سیستم دیگری مهاجرت کرده اید؟ آیا ساختار داخلی سایت و لینک ها را تغییر داده اید؟ آیا دست به پاک کردن صفحات زیادی زده اید؟ همه این موارد می توانند دلیلی بر این باشند که بسیاری از صفحات شما با یو آر ال قبلی آن بارگذاری نشده و از دسترس خارج شده باشند.

اگر وبسایت شما بسیار کوچک بوده و یو آر ال های خود را تغییر داده اید، این مسئله، مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد. اما اگر وبسایت شما دارای صفحات زیادی بوده و در طی فرایندی، بسیاری از یو آر ال های آن تغییر داده شده باشند، کاربران نمی توانند از طریق نتایج جستجو به صفحه اصلی مطلب وارد شده و با خطای 404 مواجه می شوند. این مسئله می تواند بر روی رتبه صفحات سایت در نتایج جستجو تاثیر منفی بگذارد.

لینک ها قسمت بسیار مهمی از سئو هستند و وقتی که یک وبسایت به صفحه ای از سایت شما لینک می دهد در واقع موجب افزایش پیج رنک سایت می گردد. در نتیجه رتبه آن صفحه از سایت شما در نتایج جستجو افزایش می یابد.

با تغییر ساختار یو آر ال وب سایت و یا پاک کردن صفحه ای که دارای بک لینک های بسیاریست، پیج رنک وب سایت را کاهش می دهید. این مسئله موجب کاهش نمایش سایت در نتایج جستجو شده و از نظر گوگل نیز این طور بر می آید که قدرت سایت کمتر شده است.

مدیریت ارور 404 و ریدایرکت لینک هایی که وجود خارجی ندارند یک راهکار ساده برای جلوگیری از کاهش افت رتبه به خاطر لینک های از کار افتاده است. با ادامه این مطلب همراه باشید تا به شما آموزش دهیم که چگونه از خطاهای 404 جلوگیری کرده و اثرات منفی آن در سئو را از بین ببریم.

ارور 404 چیست؟

هر صفحه از وبسایت در صورت خطا در بارگزاری، یک کد خطا به مرورگر میفرستد. ارور 404 پیامی مبنی بر این مسئله است که مرورگر توانسته به سرور سایت متصل شود اما سرور قادر به پیدا کردن یو آر ال مورد نظر نیست.

احتمال شما اغلب این خطا را در هنگام کلیک بر روی یک لینک از یک صفحه مشاهده کرده اید. به عنوان مثال اگر یک وبسایت لینکی از مطالب سایت شما را در صفحه خود قرار دهد و شما آن صفحه را بعدا پاک کنید، کاربران پس از آن با کلیک بر روی آن لینک با خطای 404 مواجه خواهند شد.

آیا خطاهای 404 در سئو تاثیر بدی دارند؟

گوگل صراحتا طبق بیانیه ای اعلام کرده است که صفحات 404 جزیی از اینترنت محسوب می شوند و یکی از بهترین راهکارهای اعلام به گوگل در هنگام پاک شدن یک یو آر ال می باشند، اما در حالت کلی برای سئو سایت مطلوب نیستند.

وقتی یک لینک کاربران را به سمت صفحه ای که حاوی خطای 404 است می کشاند، گوگل اینطور تشخیص می دهد که این صفحه دیگر موجود نیست و آن را پس از مدتی از ایندکس خود خارج می کند. این مسئله موجب از بین رفتن ارزش آن لینک و بک لینک های آن نیز می گردد.

با افزایش پاک شدن صفحات با ارزش سایت، پیج رنک وبسایت و قدرت دامنه آن کاهش یافته و در نتیجه موجب کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو می گردد. به همین دلیل لازم است که این گونه صفحات با ارزش را به صفحات موجود دیگری ریدایرکت کنید.

چگونه خطای 404 را برطرف کنیم؟

برطرف کردن خطای 404 موجب افزایش پیج رنک سایت شده و کارایی سایت را بیشتر می کند. آسانترین و موثرترین روش در برطرف کردن خطای 404 از دید سئو، استفاده از ریدایرکت 301 است.

301 یک کد وضعیت HTTP است که به کاربران و همینطور ربات های موتورهای جستجو اعلام می کند که آن صفحه به صورت دائمی به یک یو آر ال دیگر منتقل شده است. برخلاف 404، کد 301 موجب حفظ و انتقال اعتبار یو آر ال به صفحه جدید می گردد.

در هنگام ایجاد خطای 404 از یک ریدایرکت 301 استفاده کرده تا کاربران را به نزدیک ترین صفحه ممکن از نظر محتوایی منتقل کنید. این کار موجب انتقال پیج رنک به صفحه جدید نیز می گردد.

به عنوان مثال اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی لباس هستید و مجبور به پاک کردن یکی از محصولات خود در دسته بندی کفش ها شدید و اگر لینک آن محصول نیز دارای بک لینک های زیادی از سایر سایت ها می باشد، بهتر است آن را به صفحه دسته کفش ها ریدایرکت 301 کنید.

برای ایجاد ریدایرکت 301 صفحه A به صفحه B کد زیر را در فایل .htaccess وب سایت قرار دهید:

Redirect 301 /A /B

A و B آدرس صفحات مربوطه هستند.

در چه شرایطی از ریدایرکت 301 استفاده نکنیم؟

کلید استفاده از ریدایرکت 301 ارتباط معنایی بین صفحات است. اگر کاربران را به صفحه ای مشابه با صفحه پاک شده و دارای خطای 404 ریدایرکت کنید، هم پیج رنک را منتقل کرده و هم تداخلی در تجربه کاربری ایجاد نکرده اید. با ریدایرکت صفحات پاک شده به صفحات نامرتبط، نرخ تبدیل سایت را مطمئنا کاهش می دهید.

همچنین در این گونه شرایط بهتر است از ریدایرکت 302 استفاده نکنید. ریدایرکت 302 به معنای انتقال موقتی صفحه به یک صفحه جدید است و پیج رنک صفحه قبل را انتقال نمی دهد. ریدایرکت 302 صرفا برای انتقال موقتی کاربران می باشد تا صفحه ریدایرکت شده تصحیح گردد.

اگر صفحات 404 زیادی داریم چه کار بایست کنیم؟

اگر سایت شما بنا به هر دلیلی دارای صفحات 404 زیادی شده است، ریدایرکت تک تک آنها اصلا مقرون به صرفه نیست، چرا که فرصت زیادی می طلبد.

در این شرایط دو راه حل کلی وجود دارد. یک اینکه تمامی صفحات دارای خطای 404 را به صورت دسته جمعی به صفحه اصلی ریدایرکت کنید. گزینه دوم و بهتر اینست که بک لینک های صفحات را لیست کرده و بر اساس میزان اعتبار آنها دست به ریدایرکت آنهایی بزنید که ارزشمندترند. لینک های با ارزش پایین تر می توانند به صورت دسته جمعی به صفحه اصلی ریدایرکت شوند.

9 دیدگاه

  1. سلام من از افزونه redirect وردپرس استفاده میکنم. چطور با regex تمامی آدرس های که شامل /Fa/ExData/ هستن رو به صفحه مثلا /sales-representative ریدایکت کنم؟ با تشکر

    • اگر از افزونه وردپرسی Redirection استفاده می کنید کد زیر رو به عنوان منبع آدرس ها قرار بدید:
      /Fa/ExData/.*
      آدرس مقصد رو هم طبق انتظار خود تعیین کنید.
      اما در حالت کلی نیازی به استفاده از افزونه برای این نوع ریدایرکت نیست. تنها کافیست که کد زیر را در فایل .htaccess، واقع در روت سایت قرار دهید:
      RedirectMatch 301 ^/Fa/ExData/(.*) /sales-representative

  2. سلام من همین مشکل رو داشتم و کلی ارور برای من به وجود اومد، با کلی درگیری تونستم همه ی آدرس هایی که 404 بود رو ریدارکت کنم. الان چقد زمان میبره که دوباره همون رتبه قبلیمو تو گوگل بدست بیارم؟

    • هر چقدر ابعاد سایت و همینطور تعداد خطاها بیشتر بوده باشه، این زمان بیشتر خواهد بود. در حالت کلی نمی توان عدد دقیقی بیان نمود.

  3. سلام من در سرچ کنسول متوجه یکسری صقحات شدم که ارور 404 دارند، ولی اصلا نمیدونم اون صقحات کجا هستند که ریدایرکت کنم.
    چجوری باید این کار انجام بدم؟
    ممنون

    • با سلام، با استفاده از ابزارهای در دسترس می تونید آدرس های گزارش شده رو به مرتبط ترین صفحه ریدایرکت 301 کنید. پاسخ دقیق تر نیاز به اطلاعات بیشتر از سایت و مشاهده خطاها دارد.

  4. سلام
    وقت بخیر
    چطور می تونم تمامی صفحات دارای خطای 404 را به صورت دسته جمعی به صفحه اصلی ریدایرکت کنم؟؟

    • سلام، بسته به نوع سرور و پلتفرم سایت از روش های متنوعی میتونید استفاده کنید. اما اگر از وردپرس استفاده می کنید میتونید خیلی ساده از افزونه Redirect 404 to Homepage کمک بگیرید. در غیر این صورت به نوع پلتفرم سرور و سایت اشاره کنید تا بهترین راه حل خدمتتون شرح داده بشه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *