6 چالش سئو و نحوه فائق آمدن بر آنها

با ظهور و روی کار آمدن موتورهای جستجو، اهمیت سئو به طور چشمگیری افزایش یافته است. صاحب هر وبسایتی دوست دارد که در هنگام جستجوی کاربران در کلمات متناسب با کسب و کارشان، کاربران سایت آنها را در نتایج جستجو مشاهده کنند.

مطمئنا هیچ کسب و کاری بدش نمی آید که در صفحه اول و مخصوصا در جایگاه اول گوگل قرار داشته باشد. با این حال سئو با به روز رسانی های متعدد گوگل در حال تغییر و تحول است. برای اینکه در این رقابت حرفی برای گفتن داشته باشید، می بایست همواره با چالش های سئو رو به رو شده و از نحوه برخورد با آنها آگاه باشید.

در این مطلب نگاهی به مهمترین چالش های سئو انداخته و در مورد چگونگی مواجهه با آنها توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

1. استفاده از تمام کلمات کلیدی

همیشه گفته می شود که استفاده افراطی از کلمات کلیدی راهکار خوبی نیست. با این حال یکی از روش ها فریب دهنده و اسپم در سئو کلاه سیاه پر کردن عنوان و توضیحات صفحه با کلمات کلیدی متعدد است.

به عنوان مثال تصور کنید که به دنبال یک سایت فروش بلیط کنسرت هستید. از بین دو نتیجه ای که به ترتیب دارای توضیحاتی به شکل “کنسرت ها، کنسرت های بهاره، کنسرت های زنده، کنسرت در فضای باز” یا “کنسرت بهاره زنده در فضای باز” کدامیک توجه شما را بیشتر به خود جلب خواهد کرد و بر روی آن کلیک می کنید؟

مطمئنا گزینه دوم گزینه اکثریت افراد برای کلیک است. تا به امروز هیچ کسی نتوانسته فرمول مشخصی برای درصد کلمات کلیدی در عنوان، متای توضیحات و متن محتوا تعیین کند. اما بلاشک در صورت استفاده افراطی از کلمات کلیدی در صفحه، خطر پنالتی گوگل را می بایست به جان بخرید.

بنابراین چگونه بایست بر این چالش فائق شد؟

ضرورتا می بایست از عنوان صفحه و توضیحاتی برای آن استفاده کنید که کاربران را نسبت به کلیک بر روی آن تحریک کند. از نوشته های طبیعی استفاده کرده و تنها بر روی کلمات کلیدی اصلی متمرکز شوید. تاکید بر روی تعداد اندکی از کلمات کلیدی موجب کسب رتبه بهتر برای وبسایت در آینده می گردد.

2. ساخت صفحات وب مستقل برای هر یک از کلمات کلیدی

یکی از تکنیک های منسوخ شده سئو تولید یک صفحه مجزا برای هر یک از کلمات کلیدی سایت است. با اینکه این تکنیک در گذشته جواب می داد اما امروزه موجب کاهش کارایی سایت می شود.

به لطف الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل، هوش مصنوعی گوگل می تواند مفهوم کلمات را درک کرده و به جای تشابه کلمه به کلمه عبارات مورد جستجو با کلمه کلیدی اصلی صفحه، به تشابه مفهومی آنها دقت کند. به همین دلیل دیگر نیازی نیست که برای هر کلمه کلیدی مجزا یک صفحه مستقل ایجاد نمود. در عوض بهتر است که یک صفحه پر محتوا تولید کرده و چندین کلمات کلیدی مشابه را در آن هدف گذاری نمود.

البته منظور ما این نیست که کلمات کلیدی مرتبط دیگر اهمیتی ندارند. بدون به کار بردن کلمات کلیدی اصلی در صفحه نمی توان امید داشت که کاربران سایت ما را بیابند. با این حال تمرکز بر روی محتوای با کیفیت به جای محتوای مبتنی بر یک کلمه کلیدی به خصوص در ارجحیت قرار دارد.

این مسئله مخصوصا در مورد کسب و کارهایی که محصولات مشابه و با جزییات یکسان عرضه می کنند بیشتر صدق می کند. شما نمی توانید که یک توضیح یکسان را در تمام محصولات خود کپی کنید، چرا که این کار مصداق محتوای تکراری است و موجب جریمه گوگل می شود. به جای این کار کلمات کلیدی را به طور هوشمندانه ای در متن توضیحات، عنوان صفحه و متای توضیحات آن به کار ببرید.

همچنین می توانید به آسانی تمام محصولات مشابه را در یک صفحه گنجانده و تنها متغییر هایی برای آن تعریف کنید. این کار موجب صرفه جویی در زمان و منابع ما می شود.

3. عدم توجه به شبکه های اجتماعی

این مسئله از موضوعات داغ روز است. آیا فاکتورهای شبکه های اجتماعی مانند تعداد دنبال کنندگان و تعداد اشتراک ها بر روی رتبه سایت در نتایج جستجو تاثیر گذار هستند؟

بسیاری از متخصصین سئو در جهان بر این مسئله اتفاق نظر دارند که فعالیت در شبکه های اجتماعی بر روی رتبه سایت موثر است. اما تعداد کمی نیز اظهار می کنند که این مسئله تاثیری ندارد. شاید لایک فیسبوک و تعداد فالوورهای توییتر بر روی رتبه سایت ها تاثیرگذار نباشد، اما مطمئنا بر روی محتوای نمایش داده شده در نتایج جستجو تاثیر گذارند.

شبکه های اجتماعی اغلب در جستجوی نام برندها نمایش داده می شوند. این مسئله بدین معنیست که بازاریابین آنلاین نبایست از تاثیر شبکه های اجتماعی بر روی سئو غافل شوند. کاربران تنها برای پیدا کردن مطالب و محصولات در گوگل جستجو نمی کنند. آنها در بعضی از مواقع به دنبال کانال های ارتباطی و شبکه های اجتماعی برندها می گردند.

با اینکه حضور در شبکه های اجتماعی برای سئو از اهمیت فراوانی برخودار است، اما متاسفانه بسیاری از بازاریابین از ترکیب سئو با شبکه های اجتماعی ناتوانند. اما این کار اصلا هم سخت نیست. در صورتی که قصد ایجاد پروفایل های قوی را دارید، ابتدا شبکه های اجتماعی که کاربران هدف شما در آن حضور قوی تری دارند را انتخاب کرده و دست به فعالیت در آن بزنید. همچنین سعی کنید که تعداد دنبال کنندگان خود را نیز در این شبکه های اجتماعی افزایش دهید.

با این حال صرف توانستن در ایجاد پروفایل دست به این کار نزنید. نیازی نیست که در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید که دارای دنبال کنندگان ضعیفی است. تنها به خاطر اینکه رقبای شما در جایی دارای پروفایل هستند، نیازی نیست که شما هم در آن جا پروفایلی را ایجاد کنید. انتخاب چند شبکه اجتماعی پرطرفدار و حضور قوی در آنها بهتر از فعالیت ضعیف در تعداد زیادی از آنهاست.

4. چشم پوشی از قدرت موبایل

به طور عمومی همیشه گفته می شود که نسخه موبایل سایت مهم است. اما آیا وبسایت شما دارای چنین ویژگی هایی هست؟

در بحث جستجوی موبایل دو فاکتور اساسی وجود دارد:

  • کاربران موبایلی به طور متفاوتی با کاربران دسکتاپی با سایت تعامل می کنند.
  • یافتن کلمات کلیدی برای کاربران موبایلی و دسکتاپی اندکی دارای تفاوت است.

کاملا واضح است که شما می بایست وبسایت خود را برای هر دو نوع بهینه سازی کنید. راهکارهای ساده و عملی وجود دارند که می توانید به به بهینه سازی محتوای سایت بپردازید:

  • از یک فونت واضح و درشت تر برای محتوا استفاده کنید.
  • اندازه فونت عناوین را زیاد بزرگ انتخاب نکنید.
  • از فضاهای خالی نیز بین خطوط و پاراگراف ها استفاده کنید.

بنابراین با این راهکارها و موارد مشابه، کاربران می توانند محتوای مورد نظر را مطالعه کنند. اما چگونه آنها باید این محتوا را بیابند؟

شما نمی توانید مانند روش های سنتی به یافتن کلمات کلیدی بپردازید. در مورد دستگاه های موبایل می بایست کمی متفاوت کار کنید. به عنوان مثال راهکارهای زیر می توانند در یافتن کلمات کلیدی برای دستگاه های موبایل موثر باشند.

  • استفاده از جملات محاوره ای
  • به کار بردن پرسش ها
  • استفاده از جملات کامل

5. نادیده گرفتن سئو محلی

تحقیقات اخیری که از طرف گوگل انجام شده نشان می دهد که هشتاد درصد کابران از نتایج جستجوی محلی استقبال می کنند. به علاوه 18 درصد کلیک های انجام شده بر روی نتایج جستجوی محلی منجر به خرید شده است، در حالی که این مقدار برای جستجوهای غیر محلی تنها 7 درصد بوده است.

این آمار و ارقام نشان از اهمیت سئو محلی در بازاریابی آنلاین دارد. با این حال بسیاری از کسب و کارها آن را دست کم می گیرند. اما بهینه سازی محلی می تواند کار دشواری باشد. با این حال اگر صرفا با فاکتورهای اساسی سئو محلی آشنا باشید، می توانید از رقبایتان بسیار فراتر بروید.

سه عامل مهم و تاثیر گذار در سئو محلی عبارتند از:

ارتباط: گوگل برای نمایش کسب و کار شما در نتایج محلی نیاز به دانستن اطلاعات کاملی از شما دارد. بنابراین این اطلاعات را در آن وارد کنید.

مسافت: در صورتی که کاربر مکان مورد نظر خود را مشخص نکند، گوگل به صورت پیشفرض مکان حال حاضر او را در نتایج جستجو در نظر می گیرد.

اعتبار: اگر کسب و کار شما در فضای غیر مجازی بسیار معروف باشد، گوگل از این فاکتور استفاده خواهد کرد. گوگل از اطلاعاتی که درباره شما در سایت های مختلف آمده (مانند لینک ها و مطالبی که درباره شما نوشته شده باشد) بهره خواهد برد و از آنها در رتبه بندی استفاده می کند.

6. وابسته بودن به موتورهای جستجو

سئو کار آسانی نیست و نیاز به تلاش فراوانی دارد. اگر حتی تمام جنبه های سئو را رعایت کرده باشد باز هم نبرد بسیار سختی را در پیش رو خواهید داشت.

اما بازاریابین چه کارهایی بایست انجام دهند؟

به آسانی از نام دامین خود برای ساخت یک برند معتبر استفاده کنید. همه ما می دانیم که انتخاب یک نام آسان برای دامنه چقدر مهم است. اگر دست به انتخاب نامی بزنید که علاوه بر ساده بودن ارتباط قوی نیز بین شما و کاربران ایجاد کند، راه درستی را انتخاب کرده اید.

بعضی از بزرگترین برندهای دنیا از این موقعیت برخوردارند. با استفاده از برندسازی می تانید به سه شکل زیر به سئو سایت کمک زیادی کنید:

  • کسب ترافیک مستقیم
  • کسب رتبه بهتر به واسطه جستجوی نام شما در گوگل
  • کسب بک لینک های بهتر

استفاده از کوچکترین فرصت ها در سئو بسیار مهم است و برندسازی از این دست موارد است. بهتر است نام برند شما در دامنه وجود داشته باشد تا از مزایای آن برخوردار شوید.

جمع بندی

برای پیاده سازی سئو نیازی نیست که الزاما از یک سئوکار استفاده کنید. بعضی از چالش های سئو را که آسانتر هستند، خود نیز می توانید با کمی تلاش به رفع آنها بپردازید. اما اگر نیاز به مشاوره سئو در این زمینه دارید می توانید از خدمات سئو سایت رادزاد بهره ببرید.

یک دیدگاه

  1. سلام روز بخیر. قبلا دعوتتون ازتون کرده بودم.
    برای عضویت در گروه جامعه وبمستران
    مهندس چرا نیومدی توی گروه خوشحال میشیم تشریف بیارید و دوستان دیگه تبادل اطلاعات داشته باشیم.
    گروه جامعه وب مسترها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *