آموزش سئو وبلاگ

ساخت یک وبلاگ یا وب سایت نیاز مند تحقیق، کار سخت و تعهد کاری زیادیست. ارزیابی نیازهای ابتدایی شما و دنبال کردن پارامترها برای اطمینان از حرکت درست به سوی موفقیت، در هر وبلاگی می تواند کار دلهره آوری باشد.

ایجاد یک چک لیست از نحوه سئو وبلاگتان لزوما نمیتواند تضمینی برای رعایت کردن همه فاکتورهای سئو باشد. اگر شما در ابتدای راه هستید، پیشنهاد می کنیم که از کمک یک یا دو مشاور سئو بهره مند شوید، چرا که اشتباه کردن در قدم های ابتدایی راه می تواند مشکلات زنجیره واری را در آینده ایجاد کند.

نکته ای که سئو کارهای حرفه ای بایستی به آن دقت داشته باشند اینست که اگرچه برخی از راهکارهای مطرح شده در این آموزش مستقیما جز فاکتورهای رتبه بندی و سئو محسوب نمی گردند، اما دلایلی برای قرار دادن این آیتم ها وجود داشته است.

به عنوان مثال اگرچه کدنویسی صحیح مبتنی بر W3C لزوما موجب رتبه بهتر وب سایت نمی گردد، اما باعث می شود که وب سایت در پلتفرم ها و مرورگرهای مختلف به صورت صحیح به نمایش دراید. همچنین این نوع ملاحظات از انباشته شدن کدها در صفحه جلوگیری کرده و موجب افزایش سرعت بارگذاری آن نیز می گردد.

برخی از این آیتم ها مستقیما جز فاکتورهای رتبه بندی وب سایت محسوب نمی شوند، اما بر روی دیگر فاکتورهای تاثیر گذار بر روی سئو اثر گذارند. در این راستا مطالعه آموزش جامع سئو وب سایت رادزاد را از دست ندهید.

پلتفرم های وبلاگ ساز متنوعی مانند وردپرس و دروپال در بازار وجود دارند که بسته به سلیقه خود می توانید یکی از آنها را برگزینید. بدون هیچ درنگی به معرفی آیتم های تاثیر گذار در سئو وبلاگ ها می پردازیم.

1. انتخاب کلمات کلیدی مناسب

انتخاب کلمات کلیدی درست از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر با استفاده از پروسه جستجوی کلمات کلیدی، آنهایی که شانس کسب رتبه در آنها را دارید را در ابتدا کشف نکنید، عملا سرمایه خود را هدر خواهید داد. از همین روست که آنالیز رقبا شروع خوبی برای سئو وبلاگتان است.

آنالیز رقبا در سطح ابتدایی در واقع برسی ده مورد از آنها و یافتن کلمات کلیدیست که آنها دارای رتبه های بالایی در آن کلمات هستند. از این نقطه به بعد نیز می تواند به آنالیز لینک های رقبا پرداخته تا متوجه گردید که آنها غالبا در چه انکرتکست هایی دارای بک لینک هستند. در صورت علاقه می توانید به بررسی دیگر ویژگی ها آنها نیز بپردازید.

2. بهینه سازی کلمات کلیدی در محتوا

در وب سایت های بسیاری مشاهده می شود که وبمسترها توجهی به این مسئله نکرده و محتوا را متناسب با یک کلمه کلیدی به خصوص بهینه سازی نمی کنند.

بر خلاف برخی نظرهای متفاوت که ناشی از از ضعف دانش در این حوزه است، استفاده از کلمات کلیدی کار بدی نیست. در واقع این استفاده بی رویه از کلمات کلیدیست که کار خوبی محسوب نمی شود. استفاده بهینه و طبیعی از کلمات کلیدی در محتوا جز راهکارهای سئو است.

اگر کلمه کلیدی اصلی یک محتوا در عنوان صفحه یا متا دیسکریپشن آن به کار نرود، چطور می توان از گوگل انتظار داشته که به ماهیت دقیق محتوا پی ببرد.

همچنین ایجاد صفحات متعدد برای کلمات کلیدی (Keyword Cannibalization) موجب ایجاد رقابت بین صفحات سایت در کسب رتبه می گردد. این اقدام نیز روش بهینه ای محسوب نشده و منجر به بهینه سازی افراطی می گردد. چنین سناریویی از شانس کسب رتبه بالاتر برای صفحات سایت کاسته و از کارایی وب سایت می کاهد.

بنابراین در ابتدای هر کاری دست به جستجوی کلمات کلیدی زده و این کار را مرتبا انجام دهید تا از کلمات کلیدی جدید در حوزه کاری خود آگاهی یابید.

3. بهینه سازی برای کلمات کلیدی پشتیبان

تمرکز بر روی کلمات کلیدی مناسب قدم خوبی برای شروع کار است، اما اکسیری برای سئو و بهینه سازی محسوب نمی شود.

شما بایستی از کلمات کلیدی انتخاب شده در عنوان صفحه، متا دیسکریپشن و محتوای مطالب استفاده کنید. همچنین استفاده از کلمات کلیدی پشتیبان مانند هم خانواده های کلمه کلیدی اصلی نیز کمک کننده خواهد بود. البته در این مورد نبایستی زیاده روی کنید.

4. بهینه سازی صحیح کلمات کلیدی در محتوا

آیا کلمه کلیدی منتخب شما دارای رقابت کمی بوده یا اینکه جز کلماتیست که رقبای سر سختی در آن مشغول به فعالیت هستند؟

برخی از افراد مبتدی در سئو در هنگام انتخاب کلمات کلیدی تنها به پارامترهایی مانند تعداد جستجو تکیه می کنند. دقت داشته باشید که غالبا تعداد جستجوی بیشتر یک کلمه کلیدی به معنای وجود رقابت زیاد در آن خواهد بود.

بهتر است که در شروع کار وب سایت کلمات کلیدی را انتخاب کنید که دارای سطح رقابت کمتری بوده و کسب رتبه در آنها آسان تر باشد. در مرحله بعد بایستی کلمات کلیدی هدف گذاری شوند که دارای تعداد جستجو و رقابت زیادی هستند. کسب رتبه در این گونه کلمات پر رقابت ممکن است یک یا چند سال به طول بینجامد.

تصور کنید که یک کلمه کلیدی دارای جستجوی ماهانه بیش از یک میلیون بار باشد. رقابت در این گونه کلمات کلیدی بسیار بالاست و کسب رتبه در آنها نیاز به هزینه های بسیاری دارد. همچنین برای رسیدن به این جایگاه بایستی محتوا و لینک های بسیاری تولید کرد.

5. تعداد محتوای تولیدی

دقت داشته باشید که تولید روزانه یک محتوای 4000 کلمه ای تضمینی برای کسب رتبه در صفحه اول گوگل نیست. منظور ما در این قسمت تولید محتوای کافی در کنار حفظ کیفیت آن است.

با آنالیز وب سایت های مطرح در حوزه کسب و کار خود می توانید به داده هایی مانند تعداد محتوای تولید شده توسط آنها و نوع این گونه محتواها پی ببرید. اگر قصد پیروزی در رقابت با وب سایت های رقیب را دارید بایستی محتوایی بهتر و احتمالا بیشتر از آنها منتشر کنید.

6. سازگاری کدهای وب سایت با Doctype جاری

نبایست انتظار داشته باشید که کدهای Doctype را از جای دیگری کپی پیست کرده و همه چیز نیز درست کار کند.

چنین حرکتی موجب ایجاد تداخل بین کدها می شود. به عنوان مثال کپی کردن داده های Doctype از یک وب سایتی که با زمان XHTML 1.0 نوشته شده به وب سایت دیگری با زبان HTML 5 مطمئنا تداخلاتی را ایجاد می کند.

در چنین شرایطی بهتر است که کدهای وب سایت را از نو و متناسب با زبان آن بنویسید. وجود تداخل در کدهای وب سایت موجب بروز اشکال در نحوه نمایش وب سایت در پلتفرم های مختلف می گردد. این مسئله در نهایت به تجربه کاربری وب سایت آسیب زده و کارایی آن را کاهش می دهد.

7. سرعت بارگذاری بالا در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ

سرعت سایت امروزه فاکتور مهمی در سئو محسوب می گردد. این پارامتر نزد گوگل اهمیت بالایی داشته و در صورت عدم بهینه سازی وب سایت در این پارامتر، آسیب هایی از این جنبه دریافت خواهید کرد. پیشنهاد گوگل سرعت بارگذاری 2 الی 3 ثانیه می باشد.

اما اگر در شرایطی بسیار رقابتی فعالیت می کنید، بهتر است که سرعت بارگذاری وب سایت را به 1 تا 2 ثانیه ارتقا دهید. چنین دستاوردی موجب می شود که احتمالا سرعتی بهتر از حداقل 90% رقبای خود داشته باشید.

8. نمایش صحیح وبلاگ در تمام پلتفرم ها

وبلاگ طراحی شده توسط شما بایستی نمایش صحیح در تمام دستگاه ها با هر گونه ابعادی داشته باشد. در غیر این صورت درصدی از کاربران را از کار با وب سایت خود محروم کرده و در نتیجه منابعی از ترافیک را از دست خواهید داد.

9. استفاده از پلاگین های بهینه سازی تصویر یا افزایش سرعت وب سایت

استفاده از پلاگین هایی مانند Smush در وردپرس موجب فشرده سازی تصاویر سایت و بهینه سازی آنها می گردد.

استفاده از افزونه های کش مانند W3 Total Cache نیز به طور مشابه موجب کاهش زمان بارگذاری وب سایت می گردد. همچنین توجه به بارگذاری صحیح ویدئوها نیز در این راستا امر مهمیست.

توجه به پلاگین های ریدایرکت HTTP به HTTPS و پلاگین های انجام ریدایرکت 301 نیز امر مهمیست. در حالت کلی این پلاگین ها بایستی با حداقل پیچیدگی اقدام به انجام این کار کنند.

10. بهینه سازی عنوان صفحه

در ایجاد صفحه بایستی دقت داشته باشید که حداقل یک بار از کلمه کلیدی اصلی صفحه در جایی از آن استفاده شود.

دقت داشته باشید که طول عنوان صفحه را خیلی کوتاه یا خیلی بلند ننویسید. در صورت بلند نوشتن عنوان صفحه احتمالا مابقی کاراکترهای اضافه از نمایش در نتایج جستجو باز می مانند.

11. بهینه سازی متا دیسکریپشن

یکی از روش های بهینه سازی متا دیسکریپشن استفاده حداقل یک بار از کلمه کلیدی محتوا در آن است. همچنین توضیحات این بخش را نه خیلی بلند و نه خیلی کوتاه بنویسید. دقت داشته باشید که میزان محدودیت کاراکتر متا دیسکریپشن هم راستا با محدودیت پیکسلی آن باشد.

با اینکه گوگل مستقیما اعلام کرده که از متا دیسکریپشن به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی استفاده نمی کند، اما استفاده صحیح از آن میتواند حداقل به صورت غیر مستقیمی بر روی نتیجه کار تاثیر گذار باشد.

12. بهینه سازی تصاویر سایت

بهینه سازی تصاویر امری اجباری در روند سئو می باشد. اگر از وردپرس استفاده می کنید، افزونه ای مانند Smush می تواند به شما کمک زیادی کند. همچنین بهینه سازی متن جایگزین تصاویر را نیز از یاد نبرید.

دقت داشته باشید در حقیقت چیزی با نام تگ alt وجود ندارد. اصطلاح درست برای این قسمت، متن جایگزین (alternate) برای تصاویر است. همچنین تصاویر را قبل از آپلود به شکل Lossless فشرده سازی کنید. این شکل از فشرده سازی، بهترین شکل فشرده سازی برای تصاویر است.

13. ثبت و تایید وبلاگ در گوگل سرچ کنسول

ثبت وبلاگ در گوگل سرچ کنسول دارای اهمیت زیادیست. این پلتفرم به شما اطلاعات خوبی در مورد وب سایت، ترافیک آن از گوگل و خطاهای موجود در آن به شما اعلام می کند.

همچنین در صورتی که وب سایت شما دچار جریمه گوگل شود، احتمالا اطلاعیه ای در این قسمت دریافت خواهید کرد و بدین واسطه می توانید اقدامات لازم برای بازگشت به نتایج گوگل را انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب آموزش گوگل سرچ کنسول را دنبال کنید.

14. راه انداری گوگل آنالیتیکس

انجام این کار بسیار ساده است، اما به دفعات مشاهده شده که کاربران از ID اشتباه استفاده کرده یا اصلا زحمت راه اندازی گوگل آنالیتیکس را به خود نداده اند. بررسی وب سایتی که دارای داده های گوگل آنالیتیکس نباشد، کار دشواریست.

15. بررسی وجود دیگر پلتفرم های ترکینگ

در صورتی که از سیستم های ترکینگ دیگری به جز گوگل آنالیتیکس استفاده می کنید، بایستی از راه اندازی صحیح آنها اطمینان حاصل نمایید. در غیر این صورت داده هایی از دست رفته و در حالت کلی اطلاعات ناقصی را دریافت خواهید کرد.

16. پیاده سازی صحیح گواهینامه امنیتی

عدم پیاده سازی صحیح گواهینامه امنیتی در وب سایت منجر به بروز خطا در مرورگرها شده و این مسئله به هیچ وجه به نفع شما نخواهد بود. دقت داشته باشید که گواهینامه امنیتی نصب شده در وب سایت برای دامنه شما تهیه شده باشد.

همچنین از فعال بودن گواهینامه امنیتی برای تمام بخش های وب سایت نیز اطمینان حاصل نمایید.

17. پیاده سازی خبرنامه

با صرف تولید محتوا نمی توانید انتظار داشته باشید که کاربران خود به خود به وب سایت شما سر زده و آن محتوا را مطالعه کنند.

در شرایط واقعی بایستی لیستی از ایمیل هایی که از کاربران وب سایت جمع اوری کرده اید را داشته و در هنگام پست مطالب جذاب در وبلاگ، از طریق خبرنامه به مخاطبین خود اطلاع دهید.

18. بهینه سازی انکر تکست

هیچگاه در استفاده از انکر تکست ها زیاده روی نکرده و همه لینک های داخلی یک محتوا را با یک متن ثابت ننویسید. در صورتی که انکر تکست لینک های یک مطلب جز یک متن ثابت چیز دیگری نمی تواند باشد، از آن به ندرت استفاده کنید.

19. نمایش صحیح وبلاگ برای صفحات نمایش مختلف

دقت داشه باشید که دکمه های وبلاگ در دستگاه های موبایل با اندازه های صحیحی به نمایش دراید. هیچ کسی دوست ندارد که دکمه های وب سایت در دستگاه موبایلش بسیار کوچک باشد.

به علاوه فراموش نکنیید که تصاویر و گرافیک های وب سایت در در موبایل ها دارای کیفیت مناسبی باشند.

20. تست سرعت وب سایت در دستگاه های موبایل

دو مسئله موبایل و سرعت سایت جز فاکتورهای تاثیر گذار بر الگوریتم های حال حاضر گوگل هستند. این مسئله بدین معنیست که عدم نمایش صحیح وبلاگ شما در موبایل ها و سرعت پایین بارگذاری آن در این دستگاه ها موجب فیلتر شدن آن از صفحه اول نتایج گوگل می شود.

21. توجه به طول محتوا برای کاربران موبایلی

ایجاد 5000 کلمه برای هر یک از محتواهای سایت چیزی نیست که کاربران موبایلی به آن علاقه نشان دهند.

البته این مسئله بدین معنی نیست که دست به تولید محتوای بلند نزنیم، بلکه بعضا محتواهای کوتاه و جذابی را مختص کاربران موبایلی ایجاد کنیم. دقت داشته باشید که نمایش نسخه کوتاه تر محتوای بلند برای کاربران موبایلی چیزی نیست که گوگل آن را تایید کند.

22. تست ریدایرکت صحیح در نسخه موبایل وبلاگ

در صورتی که نسخه مجزایی برای کاربران موبایلی خود طراحی کرده اید، از انتقال صحیح کاربران به آن اطمینان حاصل کنید. همچنین در صورتی که وجود نسخه مجزا برای موبایل توجیهی ندارد، بهتر است که به فکر طراحی واکنشگرا رفته و از خیر نسخه مجزا برای موبایل بگذرید.

23. همراستا بودن وبلاگ با کانال های بازاریابی

این مورد در حالت کلی یکی از فاکتورهای سئو نیست، اما بهتر است در کنار سئو به آن توجه گردد. اهداف مختلف در فرایند بازاریابی نیازمند به انواع مختلفی از نوشتن می باشد.

مطمئنا سبک نوشتن شما برای فردی که به دنبال خرید از شماست با فرد دیگری که تنها به دنبال کسب اطلاعات است متفاوت می باشد. به همین شکل نوشتن برای مشتری های یک فروشگاه اینترنتی بایستی سبک متفاتی با نوشتن برای یک فرد دنبال املاک داشته باشد.

با توجه به این نکته می توانید رویکرد بهتری داشته و از نیاز اصلی کاربران دور نشوید. سئو در سال های اخیر دچار تحول شده و دیگر در یافتن کلمات کلیدی و بهینه سازی برای آنها خلاصه نمی شود. امروزه با سئو درگیر پارامترهای پیچیده دیگری مانند تجربه کاربری و نیت کاربران هستید.

24. تبدیل کاربران به مشتری در وبلاگ

در تکمیل وبلاگ خود بایستی به CTA (فراخوانی برای اقدام) توجه زیادی داشته باشید. CTA در وبلاگ شامل موارد زیر می گردد:

  • دکمه های تماس با ما
  • فرم تماس با ما
  • تبلیغ هایی که موجب ترغیب کاربران نسبت به خرید محصولات یا استفاده از سرویس های شما می گردد
  • بنرها

کاربران بدون راهنمایی شما قادر به فهمیدن این موارد نیستند. انجام تست های A/B در دکمه ها و CTA ها به شما کمک می کند تا وبلاگ خود را در جهت درست طراحی نمایید.

25. وجود دکمه های اشتراک در شبکه های اجتماعی برای پست ها

در بسیاری از کسب و کارها این مسئله یک گزینه انتخابی نیست. شما مطمئنا نمی توانید درست حدس بزنید که کاربران شما دقیقا از چه کانال هایی قصد اشتراک گذاری پست های وب سایت شما را دارند، بنابراین تمرکز بر روی مهمترین شبکه های اجتماعی می تواند کمک زیادی به شما در هر چه بیشتر دیده شدنتان داشته باشد.

این موارد تنها نکاتی نیستند که محدود به آنها گردید

با اینکه هنوز نکات سئو دیگری نیز برای کمک به وبلاگ شما وجود دارند، اما نکات مطرح شده جز مهمترین آنها برای پایش و ایندکس بهتر وبلاگ محسوب می گردند.

با رعایت کردن نکات بالا مطمئن خواهید شد که وبلاگ شما به اندازه کافی دارای قدرت رقابت با دیگر رقبای شما در موتورهای جستجو است. سایر نکات تنها به شما کمک می کنند تا حضور قوی تری در نتایج جستجو داشته باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *