وردپرس یا جوملا، کدام بهتر است؟

انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای وب سایت، تصمیم مهمی است که پیامدهای زیادی برای آن دارد. CMS هایی در فضای آنلاین موجود هستندکه هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. همچنین طرفداران پرو پا قرصی نیز برای هر یک از سیستم ها در جهان وجود دارند که آن را با هیچ پلتفرم دیگری عوض نمی کنند. در بین این سیستم های مدیریت محتوا دو تا هستند که یک سر و گردن از دیگران بالاترند و کاربران بیشتری نسبت به بقیه دارند: وردپرس و جوملا.

هر دو پلتفرم به خاطر سادگی در استفاده، سفارشی سازی و جوامع بزرگ بحث و گفت گویشان معروف هستند. این دو پلتفرم در کنار تمام مزایا و معایبشان می توانند وب سایت های مدرن و کارامدی را بسازند. شما در این شرایط چگونه دست به انتخاب از بین یکی از این دو می زنید؟

نگران نباشید! ما در این مطلب قصد داریم که به مقایسه این دو پلتفرم در چهار فاکتور مهم بپردازیم و به شما کمک کنیم تا پلتفرم مورد نظر خود را انتخاب کنید. بدون درنگ به ادامه مطلب می پردازیم.

مقایسه وردپرس و جوملا در چهار مرحله

قبل از اینکه شروع به مقایسه این دو سیستم مدیریت محتوا کنیم، بایست بدانید که هر دو پلتفرم وردپرس و جوملا یک نرم افزار مستقل نیستند و برای نصب و اجرا نیاز به وب سرور دارند. وب سروری که شما معمولا از یک شرکت ثالث خریداری می فرمایید. با کمی جستجو و مقایسه می توانید وب سرور مطابق با انتظارات خود را خریداری فرمایید.

سئو و بهینه سازی

اگر به نسخه خام این دو پلتفرم نگاهی بیندازیم جوملا به خاطر در دسترس قرار دادن آسان متا دیسکریپشن برای هر مطلب و منویی کمی در جایگاه بالاتریست.

اما در حالت واقعی توانایی های سئو هر یک از این دو پلتفرم بدون نصب پلاگین های اضافه نمود پیدا نمی کند. در وردپرس پلاگین قدرتمند Yoast SEO وجود دارد که دارای ویژگی های بسیاریست و مهمتر از همه هر کسی با هر توانایی می تواند در چند دقیقه آن را راه اندازی کند.

افزونه Yoast SEO نمره سئو هر صفحه را با استفاده از رنگ های قرمز، زرد و سبز نشان می دهد. حتی این پلاگین در صورت قرمز بودن وضعیت سئو یک صفحه، راهنمای مستقیم برای حل آن ارائه می دهد. همچنین خوانایی هر پست را نیز با یک عدد نشان می دهد.

مشابه با Yoast SEO در جوملا نیز پلاگین EFSEO وجود دارد که عملکردی مشابه با Yoast دارد. با استفاده از این پلاگین می توانید متای توضیحات یک صفحه را به صورت مستقیم در Front End سایت ویرایش کنید و به صورت اتوماتیک نیز می تواند این قسمت ها را پر کند. همچنین قابلیت های مشابه دیگری نیز با Yoast SEO دارد.

در مورد بهینه سازی داخلی نیز هر دو پلتفرم دارای گزینه های بسیار خوبی هستند. در وردپرس افزونه Autoptimize و در جوملا نیز پلاگین JCH optimize به بهینه سازی فایل های جاوا اسکریپت و CSS پرداخته و کمک زیادی در افزایش سرعت سایت می کنند.

یوآر های وردپرس به صورت پیشفرض بهینه هستند اما در جوملا می بایست با فعال کردن Search Engine Friendly URLs و mod_rewrite به این مهم دست یافت.

در حالت کلی سئو وردپرس نسبت به سئو جوملا ساده تر بوده و با نصب چند افزونه میتوان به این مهم دست یافت، اما در جوملا نیاز به کمی کار بیشتری دارد و از این حیث هر دو پلتفرم بسیار عالی عمل می کنند. اما برای کسانی که آماتور هستند و برای اولین بار می خواهند دست به ساخت وبسایت بزنند، وردپرس به خاطر سادگی گزینه بهتری برایشان خواهد بود.

امنیت

وقتی صحبت از امنیت سایت می شود، معیار های زیادی می توانند دخیل گردند. وردپرس به خاطر وجود طرفداران بیشتر، هکر های بیشتری نیز در مقابل خود می بیند که آن را هدف قرار داده اند. هر قالب وردپرس دارای افزونه های زیادی است و این سیستم مدیریت محتوا به گونه ایست که برای هر کاری در آن یک پلاگین موجود است.

این مسئله شاید در ظاهر بسیار مفید باشد، اما در زمینه امنیت بیشتر شبیه یک کابوس است. تقریبا غیر ممکن است که تمام پلاگین های نصب شده در وردپرس از نظر امنیتی بدون مشکل بوده و در آپدیت های بعدی هسته وردپرس، سازگار باقی بمانند.

وردپرس به صورت پیشفرض مجهز به ویژگی های اولیه امنیتی مانند ارسال داده ها در قالب پروتکل SSL نیست و برای فعال کردن آن نیاز به تغییر در هسته آن است. احراز هویت دو عاملی نیز در وردپرس وجود ندارد و به واسطه پلاگین ها می بایست نسبت به نصب آن اقدام نمود. در حقیقت بسیاری از ویژگی های امنیتی وردپرس کاملا به نصب پلاگین ها وابسته است.

در مقابل جوملا به صورت پیشفرض دارای گزینه ای برای ایجاد ارتباط در قالب SSL است و مجهز به قابلیت احراز هویت دو مرحله ای است. به علاوه جوملا دارای مجموعه ای از افزونه های امنیتی بسیار قدرتمنیست که در این صفحه لیست شده اند و هر کدام چندین لایه امنیتی به سایت اضافه می کنند.

در حالت کلی با مقایسه این دو پلتفرم در زمینه امنیت بدون شک جوملا برتری کاملا محسوسی نسبت به رقیب خود یعنی وردپرس دارد.

پتانسیل سفارشی سازی

در زمینه سفارشی سازی و قابلیت تغییر ظاهر سایت، افزونه های زیادی برای هر دو پلتفرم وجود دارند. از نظر تعداد وردپرس پلاگین های بسیار بیشتری نسبت به جوملا دارد، اما پلاگین های جوملا نیز با وجود کمتر بودن، کمی و کاستی در آن وجود ندارد. صرفا تنوع پلاگین ها در وردپرس بیشتر است.

تغییر در کدهای صفحه و ایجاد تم های مختلف در وردپرس آسانتر  است و همچنین قالب های بسیار بیشتری برای وردپرس وجود دارد. قالب های هر دو پلتفرم نیز معمولا دارای پشتیبانی و انجمن های گفت و گو هستند تا در صورت نیاز سوال خود را بپرسید. اما از نظر پیچیدگی و ایجاد توابع بسیار پیشرفته جوملا پاسخ بهتری به حرفه ای ها می دهد. در کل وردپرس برای سایت های کوچک و جوملا برای سایت های بزرگ و پیشرفته تر پیشنهاد می شود.

مدیریت محتوا و پتانسیل ها

وردپرس و جوملا سیستم های مدیریت محتوای پیچیده ای محسوب می شوند و به کاربران اجازه می دهند که هر نوع سایتی را پیاده سازی کنند.  با اینکه وردپرس اغلب برای وبلاگ های ساده مورد استفاده قرار می گیرد، با این وجود می توان از آن در سایت های پیچیده تری نیز بهره برد.

در سوی دیگر جوملا قرار دارد که به پیچیدگی مشهور است اما مستندات بسیار جامعی در وبسایت آن وجود دارد. سایتی که با جوملا ساخته میشود می تواند به هر شکلی دربیاید اما نیاز به دانش و تخصص بیشتری دارد. به همین دلیل برای افراد تازه کار و بدون تجربه در توسعه وب مناسب نیست.

با اینکه پتانسیل های این دو پلتفرم تقریبا مشابه به یکدیگر است، وردپرس سادگی بیشتری در هنگام انتشار محتوا دارد. در وردپرس به راحتی میتوان به ساخت صفحات و پست ها پرداخت، در حالی که این کار در جوملا احتمالا با دشواری بیشتری رو به روست.

جمع بندی

از جهات بسیاری جوملا دارای انعطاف و قابلیت های بیشتری است. یک سایت جوملایی را بدون متکی بودن به افزونه ها و داشتن کمی تخصص در این کار میتوان به هر شکلی تبدیل کرد. با این حال وردپرس به خاطر سادگی در ایجاد وبسایت طرفداران بیشتری دارد.

پیاده کردن ساختار صحیح سئو در جوملا نیاز به کمی دانش و زحمت بیشتری دارد، اما همین کارها در وردپرس به راحتی و در زمان کمتری قابل انجام است. با طی یک فرایند صحیح و تنظیمات درست در هر دو پلتفرم میتوان به نتیجه دلخواه رسید.

هر دو پلتفرم در کلاس خود بهترین هستند، بنابراین انتخاب بد از بین این دو گزینه وجود ندارد. البته پر واضح است که در صورت عادت کردن به کار با هر یک از این پلتفرم ها، دیگری برایتان دشوار جلوه کند. تنها با صرف وقت و انرژی در هر کدام می توان به یک سایت ایده ال برای خود برسید.

2 دیدگاه

  1. هر نوع مطلب در هر قالبی انتقال پیدا میکنه؟ از جوملا به وردپرس، یا نیاز به ادیت کامل داره؟
    ممنون از شما.

    • انتقال وب سایت از یک پلتفرم به پلتفرمی دیگر همواره با چالش های زیادی رو به رو بوده و معمولا کار آسانی نیست. شاید حتی با توجه به محدودیت های سیستم مدیریت محتوای جدیدتان، نیاز به تغییر ساختار یو آر ال ها نیز داشته باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *