آیا نوشتن متا دیسکریپشن برای تمام صفحات سایت لازم است؟

سناریویی که خیلی وقت ها مشاهده می شود اینست که شما اقدام به بررسی سئو سایت با استفاده از یکی از ابزارهای مورد علاقه تان کرده و پس از آن مشاهده می کنید که اخطاری مبنی بر عدم وجود متا دیسکریپشن در چندین هزار صفحه از سایتتان گزارش می گردد.

قبل از اینکه کل ماه آینده را صرف نوشتن متا دیسکریپشن های 155 کارکتری برای کلیه صفحات سایت کنید، کمی صبر کنید. شاید نیازی به نوشتن متا دیسکریپشن برای بسیاری از صفحات سایت نباشد. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد میکنیم که مطلب متا دیسکریپشن چیست را در ابدا مطالعه کنید.

5 دلیل برای ننوشتن متا دیسکریپشن

1. گوگل همواره در حال تست و تغییر نوع نمایش نتایج جستجوست

گوگل در ماه دسامبر سال گذشته بدون هیچ اطلاعیه قبلی اقدام به تغییر محدودیت 150-165 کارکتری متا دیسکریپشن به 260-275 کاراکتر اقدام کرد. این مسئله موجب شد که طول متا دیسکریپشن بسیاری از سایت ها نسبت به بقیه در نتایج جستجو خیلی کوتاه به نظر برسد.

درست شش ماه بعد گوگل دوباره به محدودیت قبلی خود بازگشت. بهینه سازی و انطباق سایت با چنین تغییراتی نیاز به صرف زمان زیادی دارد. بسیاری از وب سایت هایی که بدون متا دیسکریپشن بودند نمایش برجسته تری نسبت به سایت هایی داشتند که طول متا دیسکریپشن صفحات آنها نسبت به استاندارد 155 کاراکتری، بهینه بود.

تصور کنید که تمام صفحات سایت را مطابق با استاندارد جدید بروزرسانی کرده و درست چند ماه بعد ببینید که همه چیز به روال سابق بازگشته است. اینجاست که تاسف زیادی خواهید خورد.

2. سازمان ها منابع محدودی دارند

اگرچه گوگل پیشنهاد می کند که تمام صفحات سایت دارای متا دیسکریپشن باشند، اما در عین حال اعلام کرد که خود را ملزم به استفاده از این توضیحات در نتایج جستجو نمی داند. به بیانیه گوگل در این مورد توجه کنید:

“گوگل معمولا از متا دیسکریپشن درج شده در صفحه برای نمایش آنها در نتایج جستجو استفاده می کند، اما اگر تصور کند که توضیح دقیق تری در متن صفحه وجود دارد، آن را بر میگزیند.”

با توجه به محدودیت هایی که در منابع انسانی پشتیبانی از یک وب سایت وجود دارد، دلیلی وجود نداشته که زمان زیادی را صرف چیزی کنیم که گوگل معلوم نیست از آن استفاده کند یا نه. متا دیسکریپشن ها جزیی از ماجرا محسوب شده و بهتر است که به صورت انتخابی مورد توجه قرار گیرند.

3. گوگل معمولا توضیحات منتخب خود را نمایش می دهد

گوگل در بسیاری از مواقع اقدام به نادیده گرفتن توضیحات متا دیسکریپشن شما کرده و خود دست به نمایش بخشی از محتوای سایت در نتایج جستجو می کند.

طبق تحقیقاتی که توسط وب سایت Yoast انجام شده گوگل در دو سوم موارد توضیحات ابتدایی پاراگراف اول محتوا را به جای متا دیسکریپشن نوشته شده توسط وبمستر سایت، در نتایج جستجو نشان داده است.

پس به نظر می رسد که صرف زمان برای بهینه سازی پاراگراف ابتدایی متن، اولویت بیشتری نسبت به بهینه سازی متا دیسکریپشن داشته باشد.

4. مجبور کردن گوگل به انتخاب توضیحات در اغلب موارد نتیجه مثبتی به همراه دارد

وجود کلمات جستجو شده در متا دیسکریشپن موجب ترغیب کاربران به کلیک بر روی یک سایت می گردد.

بسیاری از پست های وبلاگ ها دارای کلمات کلیدی بلندی در محتوای خود هستند و از این رو به انواع مختلف سوالات می توانند پاسخ دهند. استفاده از یک توضیحات ثابت در یک صفحه، شانس حضور تمام کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربر را در نتایج جستجو کاهش می دهد. در نتیجه ریسک از دست دادن کاربران در چنین شرایطی به واسطه توضیحات انتخاب شده توسط گوگل کاهش می یابد.

5. همه صفحات دارای اهمیت یکسانی در سئو نیستند

اغلب وب سایت های بزرگ دارای هزاران یا میلیون صفحه هستند که نقش پر رنگی در کسب ترافیک ندارند. صرف زمان در نوشتن متا دیسکریپشن برای صفحاتی که از نظر سئو پتانسیلی برای کسب ترافیک در کلمات کلیدی خود را ندارند، بیهوده است.

اجازه ندهید که مشاورین یا ابزارهای سئو شما را گمراه کنند. هیچ نیازی نیست که متا دیسکریپشن برای تمام صفحات سایت نوشته شود.

در هنگام بررسی سئو سایت، بین صفحاتی که به نوشتن متا دیسکریپشن نیاز داند با آنهایی که ندارند، تمایز قائل شوید. دقت داشته باشید که هر محتوایی نیاز به نگهداری و بروزرسانی در آینده دارد. بنابراین نداشتن متا دیسکرپیشن بهتر از داشتن یک متا دیسکریپشن قدیمی است.

چهار سناریو برای ضرورت نوشتن متا دیسکریپشن

1. صفحه اصلی

صفحه اصلی مهمترین صفحه سایت بوده و لایق یک متا دیسکریپشن عالی می باشد. بسیاری از صفحات اصلی برای هدایت کاربران به سایر بخش های سایت ایجاد می شوند و دارای اجزا بصری بیشتری هستند. همچنین این صفحات نسبت به دیگر صفحات سایت دارای پاراگراف های متنی کمتری بوده و همه این شرایط نشان می دهد که صفحه اصلی نیاز به متا دیسکریپشن دارد.

اهمیت این مسئله در مورد وب سایت هایی که دارای برند قوی و شناخت شده ای هستند، دو چندان نیز است. چرا که متا دیسکریپشن در صفحه اصلی این گونه سایت موجب درک هر چه بهتر این برندها در نتایج جستجو می شود.

2. صفحات محصولات و دسته بندی ها

اگر هدف سایت شما فروش محصولات خود است، احتمالا صفحات دسته بندی ها و محصولات آن جز مهمترین صفحات آن محسوب می شوند. مطمئنا صرف زمان برای نوشتن یک متا دیسکریپشن عالی در این گونه صفحات ارزشمند است.

3. محتوایی که در گوگل دیده می شود

اگر وب سایت شما دارای 2000 پست بوده و تنها 10 درصد از آنها موجب کسب ترافیک در سایت می گردند، پس بر روی همان ده درصد متمرکز شوید.

بهینه سازی متا دیسکریپشن صفحه ای قدیمی که در حال حاضر نقشی پر رنگی در ترافیک سایت ندارد، موجب بهبود وضعیت سایتتان نمی گردد. متا دیسکریپشن صفحاتی را بهینه سازی کنید که درصد زیادی از ترافیک سایت را به خود اختصاص داده اند.

4. صفحاتی که در نتایج جستجو مشاهده شده، اما دارای محتوای متنی زیادی نیستند

بسیاری از صفحاتی که ارائه دهنده ویدئو، ویجت یا اپلیکیشن هستند، معمولا فاقد توضیحات متنی خاصی برای گوگل می باشند.

همین مسئله در مورد صفحاتی که حاوی لیستی از لینک ها می باشند نیز وجود داشته و گوگل در این گونه صفحات قادر به تولید توضیحات بهینه ای نیست. در این شرایط بهتر است که متا دیسکریپشن مناسبی را برای نمایش در نتایج جستجو بنویسیم.

جمع بندی

در یک شرایط ایده آل سایت شما دارای متخصصین سئو بسیاری است که همواره در حال بهینه سازی متا دیسکریپشن ها می باشند.

اما در دنیای واقعی ما با کمبود زمان و منابع مواجهیم و در نتیجه می بایست بهترین راهکارها را انتخاب نماییم. راهکارهایی که ارزش سرمایه گذاری داشته و نیاز فوری به آنها داریم.

قبول این مسئله شاید کمی ساخت باشد، اما کاملا حقیقت دارد. سرمایه گذاری و صرف زمان برای نوشتن متا دیسکریپشن صفحه ای که نهایتا سالی چند بار توسط کاربران دیده می شوند، ضرورتی ندارد. این ها صفحاتی هستند که بهتر است انتخاب توضیحات آن را به گوگل واگذار کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *