سئو و بهینه سازی ساختار سایت

وب سایت شما نیاز به یک ساختار مشخصی دارد. در غیر این صورت تنها مجموعه ای از پست ها و صفحات خواهد بود. کاربران شما نیاز به ساختاری برای رفتن از یک صفحه از سایت به صفحه دیگران دارند. گوگل نیز برای درک امیزان اهمیت صفحات از ساختار وب سایت استفاده می کند. در این راهنمای جامع به بررسی هر چیزی که در سئو و طراحی ساختار سایت به آن نیاز دارید می پردازیم.

آیا همچنان درگیر طراحی ساختار وب سایتتان هستید؟ بهترین راهکار لینک دادن از یک صفحه به صفحه دیگر را نمی دانید؟ در ادامه با آموزش ساختار صحیح سایت با ما همراه باشید تا بتوانید با استفاده از این نکات به ارتقا رتبه و دست یافتن به بهترین حالت ساختار برای سایت خود برسید.

چرا سئو ساختار سایت مهم است؟

ایجاد ساختار صحیح برای سایت برای کارایی و دسترسی به سایت مهم است. بسیاری از سایت ها فاقد یک ساختار مناسب برای راهنمایی کاربران و رساندن آنها به محصول مورد نظرشان هستند. جدا از این مسئله یک ساختار سایت واضح منجر به درک بهتر گوگل از سایت شما می شود و این مسئله تاثیر به سزایی در سئو دارد.

1. اهمیت در کارایی سایت

ساختار وب سایت شما اهمیت زیادی در فاکتور تجربه کاربری دارد. اگر کاربران بتوانند به راحتی محصول یا اطلاعات مورد نظرشان را در وبسایت بیابند، شانس تبدیل شدن آنها به مشتری افزایش می یابد. به عبارتی شما می بایست به آنها کمک کنید تا به راحتی در صفحات جا به جا شوند. یک ساختار سایت خوب این کار را برای شما انجام می دهد.

جا به جا شدن در بین صفحات می بایست آسان باشد. پست ها و محصولات سایت به گونه باید دسته بندی شوند که به راحتی قابل یافتن باشند. بازدیدکنندگان جدید سایت باید بتوانند به سرعت محصولات مورد نظرشان را بیابند.

2. اهمیت در سئو

ساختار یک وبسایت یا فروشگاه آنلاین اهمیت زیادی را در گرفتن کسب رتبه خوب در نتایج جستجو دارد. از نظر ما سه عامل اساسی در این مورد نقش دارند:

1. به گوگل کمک می کند تا سایت شما را درک کند

ساختار سایت شما به گوگل نشانه هایی می دهد که مهمترین صفحات سایت را در کجا بیابند. ساختار سایت شما مشخص می کند که موتورهای جستجو آن را درک کرده و متوجه محصولات شما شوند. همچنین این مسئله بر روی یافتن محتوای صفحات و ایندکس آنها تاثیرگذار است. یک ساختار سایت صحیح منجر به رتبه بالاتر در گوگل می گردد.

2. موجب جلوگیری از رقابت با صفحات خودتان می شود

در سایت شما ممکن است پست هایی وجود داشته باشند که شبیه به هم هستند. شاید در سایت خود مطالب زیادی درباره بهینه سازی سایت دارید که هرکدام از جنبه های مختلفی به این موضوع توجه کرده اند. در نتیجه گوگل نمی تواند تشخصیص دهد که کدام صفحه از بیشترین اهمیت برخوردار است. بنابراین صفحات سایت شما در رقابت با یکدیگر در نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرند. شما می بایست به گوگل اجازه دهید که کدام صفحه از بیشترین اهمیت برخوردار است. برای این کار بهتر است از یک ساختار لینک داخلی و طبقه بندی صحیح استفاده کنید. بنابراین تمام این صفحات موجب کمک به شما می شوند نه اینکه با یکدیگر رقابت کنند.

3. به تغییرات در سایت سرو سامان می دهد

محصولاتی که شما در وبسیات می فروشید در گذر زمان تغییر می کنند. مطالب جدید به سایت اضافه می شوند و همینطور مجموعه های تازه ای در سایت عرضه می گردند.همینطور مطالب سایت نیز آرام آرام با نوشتن مطالب جدید قدیمی و منسوخ می شوند. شما با استفاده از یک ساختار سایت صحیح می توانید با این مسائل به درستی برخورد کنید.

چگونه ساختار سایت را ایجاد کنیم؟

در ابتدا به این مسئله می پردازیم که یک ساختار سایت مناسب چه ویژگی هایی دارد و در ادامه درباره رسیدن به این ساختار توضیح می دهیم.

ساختار سایت ایده آل

ساختار ایده آل سایت می بایست به شکل یک هرم باشد. در بالای هرم صفحه اصلی قرار داشته و در پایین آن صفحات دسته بندی جای دارند. در سایت های بسیار بزرگ شاید نیاز به زیرمجموعه های بیشتری برای این دسته بندی های اصلی نیاز باشد. در انتهای آن نیز پست های وبلاگ ها، صفحات سایت و صفحات محصولات قرار دارند.

تقسیم صفحات در دسته بندی ها

اگر تاکنون پست های وبلاگ سایت یا محصولات آن در دسته بندی مشخصی وجود ندارد، قطعا به این کار اهتمام ورزید. همچنین این دسته بندی ها را به منوی اصلی سایت اضافه کنید.

دسته های بزرگ هم اندازه

دقت کنید که همه دسته بندی ها به طور تقریبا یک اندازه ای بزرگ باشند. اگر دسته ای به خاطر انتشار مطالب زیاد در آن بسیار بزرگ شده است، آن را به دو دسته بندی اصلی تقسیم کنید. یکی از روش های شناسایی چنین حالتی اینست که هیچ دسته بندی نباید دو برابر بزرگتر از هر دسته بندی دیگری باشد. تقسیم این دسته های بزرگ به دو قسمت موجب انعکاس دقیقتر محتوای سایت می گردد. دقت کنید که اگر نام دسته بزرگ در یو آر ال مطالب وجود دارد، پس از تقسیم آن دسته، یو آر ال های قدیمی را به یو آر ال های صحیح ریدایرکت کنید.

ساختار لینک داخلی

ساختار لینک های سایت شما دارای اهمیت بسیاریست. هر لینکی در بالای هرم می بایست به پایین هرم برسد و برعکس هر لینک در پایین هرم نیز می بایست با بالای هرم ارتباط داشته باشد. بهتر است که مطالب جامعی در بالای این هرم وجود داشته و سایر پست های وبلاگتان به آنها لینک داده شوند.

چون که شما از مطالب نسبتا مشابهی در حال لینک دادن به آنها هستنید، این مسئله باعث افزایش احتمال گرفتن رتبه بالا برای سایت می شود. این گونه لینک دادن به صفحات موجب می شود که موتورهای جستجو متوجه نقطه تشابه مطالب شوند. همچنین با لینک دادن از صفحات پایین هرم به چند مطلب خاص در بالای هرم موجب ایجاد مطالب بسیار پر قدرت می شود. این موضوع به موتورهای جستجو کمک می کند تا در هر موضوعی، صفحه مهم آن را شناسایی کنند.

بهبود ساختار لینک داخلی در وردپرس

اگر از وردپرس استفاده می کنید می توانید با استفاده از پلاگین Yoast SEO و ابزار text link counter آن از لینک های داخلی داده شده از یک پست و لینک های داخلی داده شده به یک پست آگاه شوید. با استفاده از این ابزار می توانید به تقویت ساختار سایت و همینطور ساختار لینک داخلی سایت بپردازید.

دسته بندی ها و برچسب ها

سایت شما با استفاده از برچسب ها نیز ذینفع خواهد شد. برچسب ها و دسته بندی ها ساختار بهتری به سایت می دهند و گوگل نیز آنها را به خوبی درک می کند.

دسته بندی ها دارای سلسله مراتب هستند و هر دسته ای میتواند یک زیرمجموعه داشته باشد. اما برچسب ها سلسله مراتبی ندارند و برای مرتبط کردن مطالب از هر دسته ای با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

دقت کنید که برچسب های بسیار زیادی تولید نکنید. اگر هر پست سایت یک یا چند برچسب جدید تولید کند در واقع شما ساختاری به آن نمی دهید. دقت کنید که هر برچسب چندین بار مورد استفاده قرار گرفته باشد تا بتواند نقش اصلی خود یعنی کنار هم قرار دادن مطالب مرتبط را ایفا کند.

بهتر است برچسب ها به نمایش کاربران نیز درایند و معمولا انتهای هر مطلب جای مناسبی برای آنهاست. کاربران می توانند با استفاده از برچسب ها مطالب مرتبط با موضوع مورد نظر هر صفحه را بیابند و درباره آن بیشتر مطالعه کنند.

صفحات مهم سایت

در هر سایتی صفحاتی وجود دارند که از اهمیت بیشتری برخوردارند و بیانگر کسب و کار شما و ماموریت اصلی سایت هستند. تمرکز بر روی حیطه کسب و کار شما می تواند یک استراتژی خوب برای افزایش بازدید کنندگان و مشتریان بالقوه باشد.

این مطالب اصلی می بایست در قسمت های بالایی هرم قرار داشته و بر روی کلمات کلیدی رقابتی سایت تمرکز داشته باشند. تصور کنید که شما چهار صفحه در وب سایت دارید که علاقه مندید کاربران سایت حتما آن را مطالعه کرده تا درباره کسب و کار شما بیشتر بدانند. این چهار صفحه جز مهمترین صفحات سایت هستند و در نتیجه بهتر است در صفحه اصلی سایت به آنها لینک داده شود.

وبسایت ها حداقل می بایست دارای یک یا دو صفحه اصلی و حداکثر نیز دارای 10 نوع از این صفحات باشند. اگر قصد دارید که به بیش از 10 صفحه اصلی برای سایت بنویسید بهتر است به دامین و وبسیات دومی هم فکر کنید.

صفحات دسته بندی و همینطور برچسب ها نیز می توانند جز صفحات اصلی سایت باشند. اگر میخواهید صفحه دسته بندی شما جز صفحات اصلی و مهم سایت باشد، بهتر است به فکر یک متن پر محتوا برای آن باشید. این متن می بایست شروع خوبی داشته و کاربران را به خواندن دیگر مطالب موجود در آن دسته ترغیب کند.

نکات عملی در راستای بهترین ساختار سایت

ساختار سایت کاملا پویاست. کسب و کار شما احتمالا در طول سالیان دچار تغییراتی شده و ساختار سایت نیز بالطبع تحت تاثیر این تغییرات قرار می گیرد. اگر ساختار سایت را به شکل صحیحی پایه گذاری نکنید، بعد از مدتی و با افزایش تعداد صفحات، وبسایت شما نظم خود را از دست می دهد. صفحات یا محصولات شما ممکن است دیگر در هیچ دسته ای نگنجند و انسجام سایت دچار تزلزل شود.

حذف کرده و ریدایرکت کنید

بسیاری از فروشگاه دارای تنوع زیادی از محصولات هستند و خیلی از محصولاتشان بعد از مدتی کاملا فروخته شده و دیگر در بازار نیز موجود نخواهند شد. همچنین ممکن است شما از فروش آن صرف نظر کنید. در این حالت بهتر است این صفحات منسوخ شده را پاک کنید.

اما با این حال ممکن است برای این صفحه لینک های با ارزشی داشته باشید و علاقه مندید که از ارزش این لینک ها همچنان بهره ببرید. اینجاست که باید لینک این یو آر ال ها را ریدایرکت کنید.

ریدایرکت صفحات کار سختی نیست و تنها با قرار دادن یک خط کد در فایل .htaccess قابل انجام است. اگر این ریدایرکت از نوع دائمیست و می خواهید اعتبار صفحه قبلی به طور کامل به صفحه جدید منتقل شود قطعا از ریدایرکت 301 استفاده کنید. ریدایرکت صفحات پاک شده می تواند هم به صفحه دسته بندی آن بوده و یا به محصول معادل با آن انجام شود. اگر گزینه معادل از این حیث با آن سراغ ندارید، نهایتا آن را به صفحه اصلی ریدایرکت کنید.

منوی سایت را ارزیابی کنید

زمانی که اهداف کسب و کار شما دچار تغییر می شوند، متناسب با آنها منوی سایت نیز می بایست تغییر کند. وقتی دست به تغییرات اساسی در ساختار وب سایت می زنید، ایجاد تغییر در وضعیت منوی سایت نیز کاری ارزشمند است. با منوی دلخواه خود شروع کرده و ببینید آیا می توانید یک یا چند صفحه دیگر را به آن اضافه کنید. احتمالا با صفحاتی نیز مواجه می شوید که دیگر ارزش ماندن در منوی سایت را ندارند. پاک کردن آنها مشکلی ایجاد نمی کند. فقط دقت کنید که این صفحات بدون لینک از دیگر صفحات نمانده و حتما در نقشه سایت هم حضور داشته باشند. بدین ترتیب گوگل و کاربران نیز می توانند در آینده به آنها دسترسی داشته باشند.

قسمت دسته بندی سایت را مجددا ارزیابی کنید

دسته های سایت و همینطور زیرمجموعه های آنها را مورد بازبینی قرار داده و چک کنید که آیا بین آنها و محصولاتی که در آنها قرار دارند رابطه منطقی وجود دارد. شاید شما درباره یک دسته بندی توضیحات مفصلی داده اما نسبت به سایر دسته ها بی توجه بوده اید.

اگر یکی از دسته بندی های سایت بسیار بیشتر از دیگران رشد کند، ساختار هرمی سایت برهم می خورد. ترجیحا این دسته های بسیار بزرگ را به چند دسته تقسیم کنید. اگر تعدادی از کالای بسیار مشابه نیز در دسته های کوچکی قرار دارند بد نیست آنها را با یکدیگر ادغام کنید. دقت کنید که تعداد دسته های اصلی سایت بیشتر از 10 مورد نگردند تا ساختار سایت از حالت متمرکز خارج نشود.

به گوگل اطلاع دهید

در مواردی که به صورت دستی تغییرات گسترده ای را در سایت ایجاد می کنید، آن را به گوگل اطلاع دهید و متناسب با آن نقشه سایت را نیز آپدیت کنید.

محتوای تکراری

یک محتوا می تواند با چندین آدرس در وبسیات قابل دسترسی باشد. به عنوان یک کاربر مشکلی از این نظر نخواهید داشت، چرا که هر صفحه ای که در پیش روی شماست برای شما ملاک خواهد بود. اما موتورهای جستجو مجبورند که یکی از آن آدرس ها را برای نمایش در نتایج جستجو انتخاب کنند و آنها قرار نیست که از یک محتوا چندین صفحه را به مشاهده کاربر برسانند.

جدا از این مسئله یک محتوای سایت ممکن است بک لینک از خود را در آدرس های متفاوتی دریافت کند و این مسئله باعث کاهش ارزش آن خواهد شد و درنتیجه رتبه آن در نتایج جستجو افت می کند.

جمع بندی ساختار سایت

همانطور که توضیح دادیم، دلایل زیادی برای اهمیت دادن به ساختار وب سایت وجود دارد. یک ساختار سایت خوب به گوگل و کاربران اجازه می دهد که به راحتی در آن جا به جا شوند. همچنین موجب می شود که عملی کردن تغییرات در سایت آسانتر شده و از رقابت صفحات با یکدیگر جلوگیری می کند. بنابراین از نکات این مطلب استفاده کرده تا ساختار سایت خود را تصحیح کنید. با اعمال این راهکارها می توانید وب سایت خود را همواره در وضعیت خوبی نگه داشته و شرایط را در کنترل داشته باشید.

منبع:
The ultimate guide to Site structure

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *