استانداردهای سئو برای برنامه نویسان بک اند (Back-End) و فرانت اند (Front-End)

این پست برای کدنویس های HTML و توسعه دهندگان بک اند سایت است که می خواهند بیشتر درباره سئو بدانند. سئو داخلی سایت به چیزی بیشتر از یک متخصص سئو نیاز دارد و وابسته به یک کار گروهیست. به عبارت دیگر برای موفقیت در سئو داخلی سایت، چندین متخصص از جمله طراح سایت، برنامه نویس فرانت اند (Front-End) و بک اند (Back-End) سایت می بایست دور هم جمع شوند. همچنین اعضای تیم سایت باید نقش آنها را در ساخت یک وبسایت مطابق با اصول سئو درک کند.

در هنگام ساخت یک وب سایت، وظایف تعریف شده ای وجود دارد که برای هر یک می بایست متخصصی گماشته شود:

متخصص سئو وظیفه یافتن کلمات کلیدی را بر عهده دارد و برای هر یک از آنها نیز بر اساس نیاز مشتریان و اهداف تجاری سایت، یک صفحه فرود انتخاب می کند. آنها لیستی از صفحات مورد نیاز در سایت را به همراه استانداردهایی برای برنامه نویسان فرانت اند سایت فراهم می کنند.

متخصص معماری اطلاعات (IA) اطلاعات فراهم شده از طرف متخصص سئو را دریافت کرده و با استفاده از آنها به طراحی ساختار اطلاعاتی سایت می پردازد، به گونه ای که وب سایت هم برای کاربر و هم برای موتورهای جستجو، قابل استفاده و پردازش باشد.

طراح سایت وظیفه طراحی رابط کاربری سایت را برعهده دارد به گونه ای که برای انتقال اطلاعات سایت مناسب بوده و شامل محتوایی متناسب با اصول و استانداردهای سئو باشد. طراح سایت می بایست از فونت های مناسب برای سایت استفاده کند تا به خوانایی سایت لطمه وارد نشود. همچنین او می بایست صفحات را به گونه ای طراحی کرده که سرعت بارگذاری آن بالا بوده و بانس ریت کمی از طرف کاربر دریافت کند.

برنامه نویس فرانت اند سایت می بایست از اصولی نوشته شدن کدهای سایت و متناسب بودن آنها با انتظارات موتورهای جستجو مطمئن شود.

برنامه نویس بک اند سایت وجود تگ های کانونیکال را بررسی کرده و ابزارهای لازم برای کمک به سئو را فراهم کند.

کدنویس های فرانت اند و برنامه نویسان بک اند سایت لیستی از آیتم های مرتبط با بخش خود را در پروسه سئو نیاز دارند که ما برای آنها این لیست را فراهم کرده ایم.

استانداردهای سئو برای برنامه نویسان فرانت اند (Front-End Coders)

سی اس اس ها و جداول

شاید این مورد نیاز به بیان نداشته باشد، اما وبسایت ها بهتر است به جای ساختار جدولی از CSS استفاده کنند. این کار موجب بهبود نمایش اجزای سایت می گردد. به عنوان مثال قرار دادن یک سایدبار بلند در انتهای صفحه نسبت به قرار دادن آن در بالای صفحه و در کنار محتوای اصلی، بهتر خواهد بود. این کار با استفاده از CSS قابل اجراست.

استفاده از تگ های H و دیگر استایل ها

تگ های H و stong را به قسمت های مستقل سایت که در دیگر صفحات تکرار نمی شوند، اختصاص دهید. به عبارت دیگر از این تگ ها در عنوان سایدبارها، فوترها یا هر جز دیگری که به شکل تکراری در صفحات مختلف وجود دارند استفاده نکنید. در عوض، عناوین هر صفحه را که مرتبط با آن است را در تگ های هدینگ قرار دهید.

فونت ها

تا آنجا که امکان دارد از فونت های سیستمی استفاده کنید. برای تغییر فونت نیز می توانید از دستور @font-face کرده تا فونت جایگزینی را در سیستم کاربران بارگذاری کنید. در اولویت آخر نیز می توانید کلمات را به صورت عکس نمایش داده و متن آنها را کلمه به کلمه در تگ Alt قرار دهید.

تصاویر

برای تصاویری که تک رنگ می باشند می توانید از پس زمینه های CSS به عنوان جایگزین استفاده نمایید. اما برای تصاویری که در داخل متن قرار داشته و جزیی از محتوا محسوب می شوند، از تگ img استفاده کنید. برای لوگوها نیز به جای نوشته از تصاویر استفاده نمایید. تمام تگ های img نیز می بایست داری تگ Alt باشند.

سرعت سایت

بارگذاری یک وب سایت مشخص با یک اینترنت ده مگابیتی نبایست بیشتر از 3 ثانیه به طول بینجامد. در حالت کلی، برنامه نویس فرانت اند سایت مسئول سریع یا کند بودن سایت نیست، اما می تواند نقشی در آن داشته باشد. او می تواند با مجتمع کردن فایل های CSS و جاوا اسکریپت در یک فایل و به تاخیر انداختن بارگذاری آن در انتهای صفحه، نقشی هر چند کوچک در بهینه سازی سرعت داشته باشد. همچنین او می تواند با بهینه سازی و کم کردن دیگر قسمت های وب سایت روند بارگذاری سایت را کمی بهبود ببخشد.

افزایش خوانایی محتوا

موتورهای جستجو در خواندن محتوایی که در قالب اسکریپت ها هستند یا به صورت دینامک بارگذاری می شوند (مانند آژاکس) دچار مشکل می شوند. هر محتوایی که در بارگذاری ابتدایی سایت نمایش داده می شود، احتمالا از دید موتورهای جستجو مخفی می مانند. از بارگذاری محتوای سایت به صورت دینامیک هم خودداری کنید، مگر اینکه در قسمت دیگری از سایت نوشته شده باشد.

استانداردهای سئو برای برنامه نویسان بک اند (Back-End Developers)

استفاده از تگ کانونیکال

یک یو آر ال کانونیکال، نسخه ای از یو آر ال یک صفحه است که ما می خواهیم توسط موتورهای جستجو ایندکس شود. به این پروسه، Canonicalization گفته می شود. هر یک از صفحات وب سایت می بایست تنها با یک یو آر ال مستقل قابل دسترسی باشد. به این یو آر ال ثابت می توان پارامترهایی را اضافه کرد، تنها اگر این کار به صورت اصولی انجام شود.

نسخه با www سایت و صفحات ایندکس شده

به صورت پیشفرض تمام یو آر ال های زیر می بایست به www.example.com ریدایرکت شوند:

example.com
example.com/index.(.*)
www.example.com/index.(.*)

بعضی مواقع پیش می آید که وبمستر سایت نسخه بدون www را ترجیح می دهد. در این شرایط نیز تمام نسخه ها می بایست به آدرس بدون www ریدایرکت شوند.

اسلش های انتهایی یو آر ال

یو آر ال ها ممکن است یک اسلش در انتهای آدرس خود داشته باشند. بعضی مواقع هم اینطور نبوده و خبری از اسلش نیست. سرور شما می بایست به گونه ای تنظیم گردد که یکی را به دیگری ریدایرکت کند. به صورت ایده آل نسخه دارای اسلش ترجیح داده می شود. اما هیچ فرقی بین این دو حالت وجود ندارد.

دقت کند که وجود یا عدم وجود اسلش به عنوان یک مشکل دیده نشده و صرفا ریدایرکت شدن آنها به یکدیگر مهم است.

کانونی کردن صفحات داخلی

صفحه هر محصول سایت نبایست از طریق چند یو آر ال مختلف قابل دسترسی باشد. مثال زیر نمونه ای از آدرس هاییست که برای یک محصول می توانند در دسترس قرار داشته باشند:

/product/reebok-black-crossfit-shoe/ET256/
/shoes/product/reebok-black-crossfit-shoe/ET256/
/shoes/fitness/product/reebok-black-crossfit-shoe/ET256/

در این مثال مشاهده می کنید که دسته بندی ها در آدرس صفحه در خال تغییرند و آنچه که به نظر می رسد اینست که بهترین یو آر ال برای این صفحه یو آر ال /product/reebok-black-crossfit-shoe/ET256/ می باشد. هیچ یو آر ال دیگری نبایست قادر به باز کردن این صفحه باشد. اضافه کردن پارامترها مانند زیر به یو آر ال صفحه مشکلی ندارد، البته مادامی که از تگ کانونیکال برای اشاره به صفحه اصلی استفاده گردد:

/product/reebok-black-crossfit-shoe/ET256/
/product/reebok-black-crossfit-shoe/ET256/?cat=shoes
/product/reebok-black-crossfit-shoe/ET256/?cat=shoes&subcat=fitness

برای هر یک از لینک های بالا می بایست تگ کانونیکال را در بخش Head صفحه وارد کنید. هدف از به کار بردن تگ کانونیکال، مطلع کردن موتورهای جستجو از بابت انتخاب یو آر ال صحیح برای ایندکس شدن است. در این مثال یو آر ال مورد نظر ما برای ایندکس شدن، یو آر ال /product/reebok-black-crossfit-shoe/ET256/ است. در این مثال تگ کانونیکال برای سایر آدرس ها به شکل زیر است:

<link href=”http://www.example.com/product/reebok-black-crossfit-shoe/ET256/” rel=”canonical” >

بعضی از وب سایت ها با هدف بازاریابی برای صفحات خود، آدرس های خاصی تولید کرده و در اختیار دیگر وب سایت ها قرار می دهند. دقت داشته باشید که کاربران با کلیک بر روی این آدرس ها نبایست با صفحه 404 مواجه گردند.

قابلیت های سئو در سیستم های مدیریت محتوا

از آنجا که بسیاری از وبسایت ها از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنند، متخصصین سئو نیز بایستی بر روی امکانات این پلتفرم ها تکیه کرده تا به اهداف مورد نظر خود برسند. قابلیت های سئو این سیستم ها را در ادامه بیان می کنیم.

توانایی ویرایش تگ عنوان و داده های متای صفحات

قسمت های نام برده در حیطه کدنویسی به موارد زیر مربوط می شود:

تگ عنوان: <title>{CONTENT}</title>

این قسمت به صورت پیشفرض به شکل نام صفحه و نام برند شماست.

متای توضیحات: <meta name=”description” content=”{CONTENT}” >

این قسمت به صورت پیشفرض خالیست.

متاتگ robots: <meta name=”robots” content=”{CONTENT}” >

محتوای این قسمت به صرت پیشفرض به شکل index,follow است.

تگ کانونیکال: <link href=”{CONTENT}” rel=”canonical” >

به صورت پیشفرض لینک کانونیکال هر صفحه یو آر ال خود آن صفحه بوده و سایر صفحات نیز به صفحه اصلی خود ارجاع داده می شوند.

به روز رسانی نقشه سایت XML

اغلب سیستم های مدیریت محتوا دارای قابلیت ساخت اتوماتیک نقشه سایت و قرار دادن آن در فولدر اصلی سایت هستند. این نقشه سایت می بایست شامل لینک تمام صفحات سایت باشد و در هنگام به روز رسانی آنها، به صورت خودکار آپدیت شود. فرمت کلی یک نقشه سایت به صورت زیر است:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>
<url>
<loc>http://www.example.com/</loc>
<lastmod>2018-01-01</lastmod>
</url>
</urlset>

در مواقعی که یک وبسایت دارای چندین بخش بزرگ است، بهتر است برای هر بخش نقشه سایت مجزایی ساخت. این نقشه های سایت می توانند از طریق فایل اصلی نقشه سایت لینک داده شوند.

به روزرسانی فایل robots.txt

فایل robots.txt شامل دستوراتیست که محدودیت هایی را برای ربات های موتورهای جستجو در پایش صفحات و مسیرها ایجاد می کند. این فایل می بایست قابل ویرایش توسط سیستم مدیریت محتوای شما باشد. به عنوان مثال پلتفرم مجنتو دارای مسیرهاییست که نیازی به پایش توسط ربات ها نیست و بهتر است از ابتدا توسط فایل robots.txt محدود گردند.

ویرایش صفحات

با اینکه این قابلیت جز ملزومات سئو نمی باشد، اما قابلیت ویرایش قسمت های مختلف صفحه در راستای رسیدن به اهداف سئو، بسیار کاربردیست. به عنوان مثال برای آنالیز رفتار کاربران در سایت نیاز به اضافه کردن کدهایی به قسمت head یا body صفحات است. در صورت دسترسی مستقیم به این کدها می توان به راحتی به این هدف رسید.

آپلود تصاویر

وقتی عکس ها در سیستم های مدیریت محتوا آپلود می شوند، بعضا مشاهده شده که نام آنها تغییر می یابد. پلتفرم شما می بایست قابلیت ویرایش نام عکس ها را داشته و به شما اجازه دهد که تگ Alt را به آسانی به عکس ها اضافه کنید.

سرعت بارگذاری سایت

برای بهینه سازی سرعت بارگذاری سایت نیاز به اجرای تکنیک هایی در آن می باشد. برای آگاهی بیشتر در این زمینه مطلب افزایش سرعت سایت را مطالعه کنید.

صفحه 404

هنگامی که یک یو آر ال در سایت وجود ندارد، در هنگام دستیابی به آن می بایست صفحه 404 ظاهر شود. برای آگاهی بیشتر در این زمینه مطلب تاثیر ارور 404 در سئو را مطالعه فرمایید.

در صورتی که این مطلب برای شما مقید قائل شده است یا نظری درباره آن دارید، آن را با ما از طریق بخش کامنت ها در میان بگذارید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *