سئوکار کیست؟ سئو کار حرفه ای، کارشناس یا متخصص سئو کیست؟

اگر از یک سئوکار بپرسید که شغل او چیست احتمالا دچار کمی مکث شده و در حال کلنجار با خود برای پرسش به سوال شما می شود. احتمالا بعد از اینکه جواب سوال شما را با جمله “من یک سئو کار هستم” بدهد، با نگاه عجیب شما رو به رو می گردد.

در بعضی مواقع نیز آنها ممکن است پاسخ ساده تری به این شکل به سوال شما بدهند: “من در زمینه برنامه ریزی سایت ها برای گرفتن رتبه بالاتر در گوگل فعالیت می کنم.” با این پاسخ بسیاری از افراد قانع شده و در ذهن خودشان این کار را بسیار جالب تصور می کنند.

اما موضوعی که در این گونه مواقع ذهن سئوکاران را درگیر می کند اینست که آیا آنها می بایست به همین پاسخ کوتاه اکتفا کنند یا موارد بیشتری را درباره سئو به طرف مقابلشان بگویند.

بسیاری از سئو کارها توضیح درباره کار خود را به یک مسئله چالش بر انگیز تبدیل می کنند. اما اگر همه ما خوب دقت کنیم می بینیم که هر کسی در هر شغلی که فعالیت می کند اگر بخواهد دقیقتر درباره کار خود توضیحاتی دهد، احتمالا همه ما که در آن کار سر رشته ای نداریم دچار سردرگمی می شویم و از یک جا به بعد اصلا متوجه حرف های طرف مقابلمان نخواهیم شد.

با این حال در صنعت سئو دو مسئله ارتباطات و شفافیت، بسیار مهم هستند. به همین خاطر می توان به طور واضحی به این سوال پاسخ داد: “سئو کار کیست ؟”

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، به افراد کمک می کند تا محصولات و اطلاعات موردنظرشان را توسط  موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ به راحتی بیابند. یک سئوکار یا متخصص سئو با آنالیز و مطالعه در این باره به جستجوی مواردی می گردد که محبوبیت آنها در موتورهای جستجو در حال افزایش است و با اجرای استراتژی ها و اقداماتی سعی می کند که نتایج جستجو را برای یک سایت مشخص بهبود ببخشد.

هدف نهایی از این کار، افزایش سطح ترافیک وب سایت با استفاده از کلمات و موضوعات کلیدیست. به گونه ای که کاربر پس از ورود به سایت، جذب آن شده و در عین حال وب سایت نیز بر اساس الگوریتم های پیشنهادی گوگل طراحی شده باشد.

موتورهای جستجو همواره در حال تغییر هستند و سئوکار ها می بایست متناسب با آن اطلاعات خود را به روز کنند. در اینجا با استفاده از یک مثال ماهیت کار را به شما نشان خواهیم داد. به عنوان مثال کلمه کلیدی “SEO” را در نظر بگیرید. نتایج جستجو برای این کلمه در سال های گذشته به این شکل بود:

جستجوی Seo قدیم

در آن زمان (سال 2011) در رتبه یک و دو سایت های ویکی پدیا و گوگل قرار داشتند و بقیه نتایج جستجو نیز متعلق به آژانس های خدمات سئو بود. اما امروزه نتایج جستجو برای این کلمه کاملا متفاوت به نظر می رسد و به شکل زیر است:

جستجوی Seo جدید 1

و در ادامه به شکل زیر می باشد:

جستجوی Seo جدید 2

با یک نگاه متوجه می شویم که هیچ آژانس خدمات سئویی دیگر در بین نتایج صفحه اول قرار ندارد و در عوض جای خود را به سایت های آموزشی داده اند.

گوگل متوجه شد، افرادی که کلمه SEO را جستجو می کنند اغلب به دنبال کلیک بر روی سایت هایی هستند که اطلاعاتی را در این زمینه ارائه می دهند. بنابراین الگوریتم گوگل در این جهت تغییر یافت، به شکلی که پاسخگوی این خواسته کاربران باشد.

یک سئوکار حرفه ای می بایست قادر به شناسایی این تغییرات باشد، مفهوم آنها را درک کرده و استراتژی های جدید متناسب با آنها برای یک وب سایت وضع کند. به همین دلیل بسیاری از آژانس های خدمات سئو از این پس بود که به گسترش بخش وبلاگ و آموزش سئو خود پرداختند.

یک متخصص سئو یا کارشناس سئو دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

فاکتورهای زیادی برای رتبه دهی به سایت ها وجود دارد و درک اینکه کدام فاکتور بیشترین تاثیر را بر رتبه یک سایت مشخص دارد، کار بسیار سختیست. فعالیت یک متخصص سئو یا همان سئو کار، با صرفا چند ترفند و بک لینک در اینترنت خلاصه نمی شود. یک سئو کار می بایست همواره به دنبال کلمات کلیدی محبوب باشد و راه هایی را برای افزایش ترافیک سایت ایجاد کند. به دنبال این افزایش ترافیک نیز احتمال برخورداری از مشتری بیشتر می گردد.

بهینه سازی وب سایت شما برای موتورهای جستجو به معنی آگاهی از این فاکتور ها و راه اندازی تاکتیک های جدید و متناسب با آنهاست. با این حال با تغییر رویه کار موتورهای جستجو، دیگر نمی توان به روش های سئو قدیمی اتکا کرد. سئو مدرن چیزی بیشتر از اتکا به کلمات کلیدی و متا تگ هاست.

فاکتورهای زیادی وجود دارد که سئوکار ها می بایست بر آن مسلط باشند و این مسئله مهارت بالایی را می طلبد. اگر این موارد در سطوح پایین تری بخواهیم بیان کنیم، در حالت کلی یک متخصص سئو می بایست قادر به درک موارد زیر باشد:

  • چرا لینک ها مهم هستند
  • سئو داخلی چگونه بر رتبه صفحه تاثیرگذار است
  • سئو خارجی چگونه بر رتبه صفحه تاثیرگذار است
  • چرا تولید و بازاریابی محتوا برای هر نوع بازاریابی آنلاینی ضروریست
  • چگونه شبکه های اجتماعی بر روی سئو تاثیر گذارند
  • آیا تبلیغات کلیکی ارزش هزینه کردن دارند؟
  • چگونه از روش های مدرن مانند سئو ویدئو می بایست استفاده کرد؟

یک سئوکار حرفه ای مدام در حال ترکیب این روش ها برای کسب بهترین نتیجه است و همواره به دنبال افزایش اطلاعات خود در زمینه سئو می باشد. اگر به دنبال یک سئو کار حرفه ای هستید می توانید با تماس گرفته و از کارشناسان ما، مشاوره بگیرید.

34 دیدگاه

  1. پاسخ به وحید اشراقی: بله. تیم رادزاد متشکل از چندین سئوکار حرفه ای هستش که در زمینه سئو و بهینه سازی تجربه زیادی دارند. برای سفارش کار سئو با ما تماس بگیرید.

  2. سلام. من قرار است در شرکتی به عنوان سئو کار استخدام شوم. به نظر شما چیز هایی که قراره یاد بگیرم در آینده به درد من میخوره؟ مطالبی که یاد میگیرم برای آینده شغلی من مفید هست؟ الان کارایی خوبی داره؟

  3. پاسخ به فرزانه نصر: سئو به صورت ضمنی معنی رقابت را در خود دارد و همچنین با توجه به افزایش رو به رشد تعداد وبسایت ها در یکی دو سال اخیر این رقابت در سال های آینده بیشتر نیز خواهد شد. با توجه به افزایش علاقه کاربران به استفاده از اینترنت برای پاسخ به سوالات و نیاز های خود، بازاری که در رو به روی وبسایت ها قرار دارد، مطمئنا گسترده نیز می گردد. همه این مسائل دست در دست هم می گذارند تا نیاز به سئو و همچنین سئوکار روز به روز بیشتر شود.
    برای یادگیری سئو می توانید از مطالب آموزش سئو سایت شروع کرده و در صورت نیاز می توانید از دوره های خصوصی سئو که توسط رادزاد برگزار می شود بهره ببرید.

  4. سلام. من می خوام در روز 100 تا محصول با محتوای خوب بزارم تو سایتم، از نظر سئو خوبه یا بد؟
    در ضمن سیستم های همکاری در فروش چطورن؟ (رو دامنه ست بشن جواب میدن؟)

  5. سلام و احترام.
    ضمن عرض ادب، به اطلاع کسانی که به خدمات سئو نیاز دارند می رسانم که این سایت دارای مدیریت قدرتمندی است و ما به عنوان مشتری سئو هم خیلی موارد را از این گروه خبره یاد گرفته ایم و هم در سئو وبسایت خودمان که توسط رادزاد انجام شده پیشرفت چشمگیر و واقع بینانه ای داشتیم.
    واقع بینانه از این نظر که خب شاید جاهای دیگر قول های بهتری به ما می دادند، اما وقتی با آنها وارد کار شدیم و دیدیم که تقریباً هیچ کاری برای بهتر شدن وضعیت سئو ما انجام نمی دادند، اما برعکس رادزاد قول های بیهوده و نشدنی به ما نداد و البته که بهینه سازی داخلی و خارجی سایت ما را انجام دادند و مراحل انجام کار را هم به ما گفتند و پیشرفت رو هم کاملا لمس کردیم از این رو رضایت کامل داریم.
    این متن رو هم به عنوان تشکر از رادزاد نوشته ایم. امیدواریم روز به روز پیشرفت کنید دوستان شریف.

  6. پاسخ به سجاد علیزاده: مطمئنا محتوا اصلی ترین کلید سئو محسوب شده و نقش بزرگی در آن دارد، اما به شرطی که محتوای شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد. مورد دوم اینکه تولید محتوا نبایست پس از قرار دادن تمام محصولات متوقف شود. یکی از پیشنهادات خوب برای بروزرسانی سایت، فعال کردن بخش وبلاگ و تولید محتوا در این بخش می باشد.

  7. پاسخ به اشرافی: مفتخریم که توانستیم بخش کوچکی از فرایند توسعه سئو سایت شما را بر عهده بگیریم. همواره موفقیت در کسب و کارتان را برایتان آرزومندیم.

  8. سلام، من چند وقته دنبال یادگیری سئو به صورت عملی هستم و اینکه جایی باشه تا با انجام کارای رایگان تجربه کسب کنم. آیا سایت شما این امکان رو داره؟

  9. پاسخ به شکیبا: مجموعه ما امکان جذب کاراموز رو در حال حاضر نداره. پیشنهاد می کنم که یک وبسایت در حوزه رقابتی نسبتا آسان تا متوسط ساخته و بر روی سئو آن کار کنید. بدین شکل هم در پایان کار وب سایتی خواهید داشت که قابلیت جذب مشتری داشته و هم تجربه خوبی در سئو کسب نموده اید. مقالات آموزشی زیادی در وب سایت رادزاد وجود دارند که به شما در این راه کمک زیادی می کنند.

  10. سلام یه سوال داشتم از خدمتتون. من سایتم رو دو ماهی میشه ساختم و عنوانش رو کنکور 98، بودجه بندی کنکور 98، جزوه کنکور 98 و عبارات مرتبط با کنکور 98 گذاشتم. خب طبیعتا سال دیگه کنکور 98 هم تموم میشه و نوبت به کنکور99 میرسه.
    1- من اگه سال رو از عنوان حذف کنم و یا سال رو بعد ازمدتی تغییر بدم مثلا از تغییر ازسال 97 به 98 از نظر سئوی سایتم و یا نتایج مشکلی پیش میاد؟
    2-از کی بهتره من این تغییر رو انجام بدم؟
    ممنون میشم پاسخ بدین.

  11. پاسخ به ناصر: کار قشنگ این بود که موضوعیت سایت درباره کنکور باشه و برای کنکور هر سالی یک صفحه لندینگ مجزا داشته باشین که شامل اخبار، جزوه ها و تمام اطلاعات مربوط به کنکور همان سال باشه. مطمئنا با تغییر کنکور 98 به 99 اغلب ترافیکی کنکور 98 رو از دست خواهید داد. با وجود اینکه هنوز خیلی ها دنبال اطلاعات کنکور سال های قبل هستند.

  12. با سلام
    به یک سئو کار حرفه ای ک بتونه 70 کلیدواژه در حوزه حمل ونقل بالا بیاره ماهیانه چهار میلیون تومن به حسابش میریزم. من لیست کلمات رو میفرستم.
    لازم به ذکر است هیچ هزینه ای پرداخت نمیکنم. به محض بالا اومدن خرج کردهای خودتون + هزینه پشتیبانی که توافق بستیم ماه به ماه تون رو حساب میکنم. خواهشا اگر به کار خودتون اطمینان ندارید پیغام ندهید .چون این کار، کاره هر کسی نیست. قرارداد هم میبندیم. حداقلش باید هشت ماه بتونه این کارو انجام بده.

    • با سلام خدمت شما، جناب اقای صالحی تلویحا در صحبت خود اشاره کردید که سئو، کار هر کسی نیست و نیاز به مهارت و تجربه بالایی دارد. مطمئنا شما و خوانندگان، با این مسئله هم عقیده هستید که یک سئوکار متخصص، زمان و انرژی چند ماهه خود را به رایگان در اختیار کسی قرار نمی دهد. در ضمن رقم مورد نظر شما هم آش دهان سوزی نیست که جبران دیرکرد حق الزحمه هر فرد متخصصی را بعد از هشت ماه بدهد.

  13. سلام ممنونم مطالبتون برام مفید بودن! راستش من روانشناسم و میخوام یاد بگیرم که به عنوان یه فریلنسر توی بازه های زمانی که توی کلینیک یا دانشگاه نیستم، تولید محتوا انجام بدم. توی مهارتهای لازم برای اینکار، کارفرماها روی آشنایی با سئو خیلی تاکید دارن و واقعا نمیفهمیدم چی میخوان!
    تا اینکه سایت شما رو خوندم و یه چیزایی دستگیرم شد، اما درنهایت بازم نمیدونم به عنوان کسی که تخصصش نوشتن و روانشناسیه و با چنین چیزایی سر و کار نداشته، چقدر میتونم یاد بگیرم که باید چیکار کنم!

    • برای یادگیری تولید محتوا به طور خلاصه نیاز به کمی استعداد و آگاهی از شرایط گوگل برای یک محتوای خوب را دارید. در بخش سئو و محتوای وب سایت مطالب خوبی در این زمینه به تحریر درامده است. در صورت نیاز می توانید در دوره های خصوصی ما هم شرکت کنید تا مهارت های لازم رو کسب کنید.

  14. سلام. مرسی از سایت واقعا خوبتون. میدونم که قصدتون در اولویت اول افزایش آگاهی کاربراست و این مسئله جای تقدیر داره. سوالم اینه که آیا این روی حرف سئوکار هایی که تضمین میکنند رتبه رو میشه حساب کرد؟ مثلا بعضیا میگن ما یه درصدی از پولو میگیرم اول، هر وقت سایت به رتبه بالا رسید تسویه کنید. به نظر این گزینه جذابیه، اما نمیدونم واقعا میتونند این کارو انجام بدن یا نه!

    • سلام، ممنون از حس خوبی که به وب سایت دارید. اما در پاسخ به سوال شما:
      اصولا افراد حرفه ای در زمینه سئو چون میدونن الگوریتم های گوگل و میزان رقابت در مثلا شش ماه آینده قابل پیش بینی نیست، رتبه به خصوصی رو تضمین نمی کنند. تمامی متخصصین بزرگ دنیا بر این عقیده ان که اگر فردی رتبه ای رو برای شما تضمین کرد، سریعا گوشی تلفن رو روش قطع کنید! اما چون بسیاری از کارفرماها بدون شناخت چالش های سئو به دنبال متخصص میرن، این مشکل پیش میاد و این پیشنهادات اغوا کننده براشون جذاب میشه. شاید پول زیادی رو از دست ندید در انتهای کار، اما چیز بزرگتری که از دست دادید، زمانه! زمانی که در طول اون، رقباتون از شما پیشی گرفتن و حال شما باید هزینه چند برابری برای رسیدن به اونها خرج کنید.
      پس با خودتون صادق باشید و از همان ابتدا متخصصی حرفه ای و آگاه رو برای پروژه سئو خودتون استخدام کنید.

  15. سلام
    چقدر زمان میبره یک فرد بتونه طراحی سایت و سئو رو به صورت حرفه ای یاد بگیره و بتونه از پس خودش بر بیاد و چقدر هزینه داره؟ مایل به یاد گیری هستم.
    من کارم لوازم خانگیه و تمایل به فروش اینترنتی و راه اندازی سایتی مرتبط با کارم دارم و خودم میخوام انجام بدم این کار رو که هم هزینه کمتری داشته باشه هم خودم به عنوان یک حرفه بلد باشم.
    حسابداری هم خودم رفتم یاد گرفتم و الان ۳ ساله نیازی به حسابدار ندارم.

    • سلام. برای یادگیری سئو به صورت حرفه ای باید علاقه، پشتکار و زمان کافی رو همزمان داشته باشید. بسایری ار افراد علاقه دارن، اما با توجه به اینکه درگیر مشغله روزمره خودشون هستند، زمان کافی نمیزارن و طبیعتا نمیتون سئوکار خوبی بشن. اطلاعات لازم و کافی رو میتونید در یک ماه به صورت فول تایم، یاد بگیرید، اما ازون به بعدش این کسب تجارب زیاده که به شما در ادامه راه کمک میکنه. برای آگاهی از شرابط آموزش خصوصی سئو تماس بگیرید.

    • همه چیز بستگی به هدف شما داره. کسب ثروت زیاد، کسب جایگاه اجتماعی، علاقه فردی؟ هدف شما چیه؟ خیلی کارها از دور خوب به نظر میرسن، اما واقعیت اینه که سئوکار شدن هم مثل اغلب کارها نیاز به سالها تلاش و شکست های بسیار داره. از نزیدک با چند سئوکار موفق آشنا بشین، اگر اون افراد در همون جایی هستن که شما دوست دارین باشین و همینطور زحمات این کار رو به جون میخرین، پس این شغل متعلق به شماست.

  16. من قصد دارم از خدمات سئو یک شرکت یا حتی یک متخصص سئو استفاده کنم. اما هر بیشتر میرم دنبالش، انتخاب برام سخت تر میشه. چرا این کار اینقدر دشواره؟

    • دلیل دشوار بودن این کار اینه که متاسفانه افراد دروغگوی زیادی در این کار وجود دارند. شرکت های بسیاری هستند که این روزها از هر فیلد دیگه ای به سمت دیجیتال مارکتینگ و سئو رو آوردند، بدون اینکه اصول این کار رو بدونند. هر کی با گذروندن یه کارگاه سئو، خودشو سئوکار میبینه!
      پرسش هایی رو آماده کنید و اونها رو از شرکت های سئو بپرسید. ببینید که چطور به اونها پاسخ میدن. به جرات میتونم بهتون بگم که هر کی که رتبه ای رو برای یک کلمه کلیدی، برای شما تضمین میکنه، همون لحظه گوشی رو روش قطع کنید.
      لطفا کمی سواد خودتونم بالا ببرید! با یه ساعت مطالعه کلی اطلاعات دستتون میاد و نیازی نیست مسائل اولیه سئو رو از شرکتای سئو بپرسید. در غیر این صورت، ذهنتون پر میشه از جوابای صحیح و غلطی که نمیدونین کدوم درسته و در نهایت اونی رو انتخاب می کنیم که سئو رو یه پروژه تمیز بهتون نشون میده. انتخاب شرکت سئو، خرید هویج نیست که هزینه مشخصی داشته باشه! شرکت های معتبر با توجه به سطح خدماتشون از شما هزینه دریافت می کنن و این شمایین که بایستی صبر کنید تا نتایج رو آروم آروم مشاهده کنید.
      این سوالم که سئو این کلمه چند؟ یا سئو این سایت چند؟ رو کنار بگذارید. سایت شما کلمات کلیدی زیادی داره و سئو یعنی فعالیت مداوم بر روی اونها و تولید محتوای با کیفیت براشون.
      نتیجه گیری این که غالب سختی انتخاب یک شرکت سئو به خاطر تحقیق نکردن خودتونه! یکم مطالعه کنید، سئو تضمینی رو سرچ کنید، سئو چیست رو سرچ کنید، چند تا مقاله در این حوزه بخونید و اونوقت این تصمیم گیری براتون راحت تر میشه.

    • موانع زیادی برای اینکه یک شرکت سئو حتی در وجود صداقت، به یک شرکت همه فن حریف تبدیل بشه وجود داره. کمبود نیروی انسانی و عدم وجود سرمایه گذار در این حوزه از مشکلات رایج محسوب میشن. وب سایتای زیادی هستن که یک شبه و با معرفی چند تا نمونه کار خودشونو بهترین معرفی می کنن. به نظر من رتبه وب سایت شرکت های سئو مد نظرتونو به ازای عباراتی مانند سئو؛ سئو وب سایت، سئو چیست، هزینه سئو یا مثلا خدمات سئو چک کنید. اگر وب سایت مورد نظر شما در صفحه اول گوگل نباشه، امیدی نمیشه به اون داشت.

    • به نظر من، مهمترین دلیل دشوار بودن انتخاب یک سئوکار خوب اینه که غالب افراد به اندازه کافی از سئو نمیدونن. در نتیجه دست به انتخاب فردی می زنند که تصور می کنند که اون شخص سئو کار هستش، در صورتی که این چنین نیست. بنابراین دانش خودتون در مورد سئو رو بالاتر ببرید. وب سایت رادزاد راهنمای فوق العاده ای برای سئو داره. قبل از انتخاب متخصص سئو حتما اونو مطالعه کنید.

  17. من یک پروژه سئوی در اختیار گرفتم. این سایت وردپرس هست. من از این اقا درخواست کردم برای سئو نیاز به دسترسی هاست دارم. این اقا گفتن به چه دلیلی نیاز دارند. ببینید صاحب سایت مشکلی ندارند. الان اون پشتیبان سایت میگه تماس بگیرم و بگم به چه دلیل نیاز دارم. خواستم شما مواردی که نیاز هست بفرمایید بهش بگم.

    • سلام، طبیعتا برای سئو نیاز به دسترسی های فراوانی دارید. از نظر بنده همین که بگید نیاز دارید کافیه، اگر قابل درک نبود که پروژه رو متوقف کنید.
      در کل چیز واضحیست، شما برای پیاده سازی سئو نیاز به دسترسی به سایت دارید، اگر پشتیبان سایت میترسن که خدای نکرده اقدامی از طرف شما موجب اختلال در وب سایت بشه، اون دیگه به نوع قرارداد صاحب وب سایت با پشتیبان بر میگرده.

  18. سلام وقتتون بخیر. من کارم تعمیرکامپیوتر و لپ تاپه (نصب ویندوز و تعویض قطعات)، یکی بهم پیشنهاد داد برم تو کار سئو. میخواستم بدونم یه سئوکار بصورت انفرادی حداکثر در ماه چقدر میتونه درآمد داشته باشه؟ میخوام ببینم ارزش اینو داره برم دنبالش، چون الان کار و درآمد خودمو دارم ولی کافی نیست.

    • سلام کاربر گرامی، به شخصه معتقدم یک فرد در هر کاری به نهایت تخصص برسه، درامد بسیار خوبی خواهد داشت. سئو هم مثل خیلی از تخصص ها نیاز به کسب مهارت و تجربه بسیاری داره و برای دستیابی به این مهم باید وقت و انرژی زیادی صرف کنید.

  19. سئوکار اگه کارشو بلد باشه میتونه هر کسب و کاریو متحول کنه و از خاک بلند کنه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *