گزارش سئو چیست؟

اندازه گیری یکی از اجزای ضروری هر فعالیت بازاربابیست. نه تنها برای درک تاثیر اقتصادی فعالیت هایمان، بلکه برای ارائه گزارشات خود به مشتریان نیز نیاز به اندازه گیری داریم. گزارش دهی، تلفیق این اندازه گیری در شکلی محسوس از نمایش کارایی و نتایج فعالیت هاست، بنابراین گزارش دادن به شیوه صحیح امری بسیار ضروریست.

هر گزارش سئو نیاز به شاخص هایی دارد که به مشتری ها نشان داد. این شاخص ها تنوع زیادی مانند شاخص های اقتصادی دارند و در هر کسب و کاری متفاوتند. با این حال شاخص های اصلی وجود دارند که نشان دهنده چگونگی تاثیر سئو بر کسب و کار هستند.

علاوه بر این شاخص ها می توان از معیارهای دیگری نیز که می تواند در گزارش سئو گنجانده شوند افزود. این که مشتریانتان بتوانند این شاخص ها و معیار ها را درک کند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

گزارش سئو چیست؟

گزارش سئو به شما اطلاعاتی از عملکرد سایت در موتورهای جستجو می دهد. گزارش سئو به شما کمک م یکند تا داده‌ها و معیارهای مهم را در مورد عملکرد سئو وب سایت خود مشاهده و تجزیه و تحلیل کنید. بنابراین می‌توانید مشاهده کنید که کدام تکنیک‌ها منجر به نتایج می‌شوند و کدام نه.

اگر می خواهید موفقیت استراتژی سئوی خود را مشاهده کنید، یا به رییس خود نتایجی را که از طریق سئو برای کسب و کار ایجاد شده است را نشان دهید، گزارش سئو می تواند در اینجا به شما کمک کند.

انواع گزارش سئو چیست؟

اکنون که اطلاعات کلی درباره گزارش سئ به دست آورده اید، حال لازم است که به انواع گزارش های سئوی مختلفی که می توانید تولید کنید، بپردازیم.

در حالت کلی، دو نوع گزارش سئو وجود دارد:

1. گزارش اولیه

یک گزارش اولیه سئو دیدی از عملکرد سئو قبل از انجام هر کار واقعی به ما می دهد. این گزارش ها برای استفاده به عنوان معیار برای مقایسه با بهبودها و بهینه سازی های بعدی مفید هستند.

یک گزارش اولیه به شما امکان می دهد به راحتی پیشرفت خود را (از طریق تجزیه و تحلیل سئو) محاسبه کنید و پس از شروع اجرای استراتژی سئوی خود، پیشرفت های کوچک را برای وب سایت خود شناسایی کنید.

2. گزارش های در حال انجام

گزارش های سئوی در حال انجام، نتایج فعلی کمپین سئوی شما را نشان می دهد. این گزارش ها معیارهای مهمی را در اختیار شما قرار می دهند که به شما امکان می دهند عملکرد وب سایت خود را به صورت لحظه ای در موتورهای جستجو ارزیابی کنید.

اگر تصمیم دارید با یک متخصص سئو همکاری کنید، معمولاً می توانید انتظار داشته باشید که هر ماه یک گزارش دقیق سئو به صورت مستمر دریافت کنید. همچنین می توانید گزارشی به صورت فصلی نیز از متخصص سئو دریافت کنید.

چرا باید گزارش سئو دریافت کنیم؟

در ادامه به بیان دلایلی می پردازیم که چرا باید یک گزارش سئو برای کسب و کار خود دریافت کنید:

  • موفقیت خود را ردیابی و اندازه گیری کنید: با گزارش سئو، ارزیابی میزان موفقیت در موتورهای جستجوی آسان است. در نتیجه، می توانید استراتژی خود را بهینه سازی و بهبود بخشید تا بهترین نتایج را برای کسب و کار خود به دست آورید.
  • بازگشت سرمایه (ROI) بیشتری داشته باشید: یک گزارش سئو شامل مهمترین داده ها است، بنابراین می توانید استراتژی های سئو را مبتنی بر این داده ها طراحی کنید و در نهایت بازگشت سرمایه بیشتری را در طول فرایند بازاریابی تجربه کنید.
  • ارزشمندترین داده ها و معیارها را مشاهده کنید: گزارش سئو به شما امکان می دهد معیارهای مفیدی مانند ترافیک وب سایت، نرخ پرش و داده های رفتاری مخاطب را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید درک بهتری از عملکرد وب سایت در موتورهای جستجو داشته باشید.

با یک گزارش جامع از یک آژانس باتجربه سئو مانند رادزاد، به راحتی می توانید از موفقیت استراتژی سئو خود آگاهی یافته و از داده ها به طور موثر برای کسب نتایج چشمگیر در کسب و کار خود استفاده کنید.

در ادامه به لیستی از 10 معیار اصلی در گزارشات سئو می پردازیم و توضیح خواهیم داد که چگونه می توانید از آنها به طور موثری استفاده کنید.

مهمترین معیار ها در گزارش سئو کدامند؟

1. ترافیک

متداول ترین منبع اطلاعات ترافیکی یک وبسایت، گوگل آنالیتیکس است. با این حال شاید شما از پلتفرم آنالیزور دیگری استفاده کنید. در این پست صرفا به گوگل آنالیتیکس ارجاع داده می شود.

کلیدی ترین عنصر گزارش ترافیک، پارامتر Session است که می تواند در بازه های زمانی مختلفی از جمله هفتگی، ماهانه و سالانه بررسی شود. بسته به خواسته مشتری می توانید فصل به فصل نیز گزارش گیری کنید.

در گزارش Session یا همان تعداد مراجعات کاربران به سایت، انتخاب های زیادی وجود دارد که می توانید آن ها را در گزارش خود داخل کنید. مهم اینست که این انتخاب ها در تمام بازه های زمانی یکسان باشند.

2. رفتار کاربران

یکی از پارامترهایی که در سال اخیر بسیار نمود پیدا کرده است، رفتار کاربران در سایت می باشد. گوگل به رفتار کاربران نسبت به محتوای سایت اهمیت زیدی می دهد، از این روز از طریق پارامترهایی آن ها را بررسی کرده و در رتبه بندی سایت ها وارد می کند.

این پارامترهای کلیدی عبارتند از:

  • بانس ریت: درصد کاربرانی که بدون رفتن به یک صفحه دیگر و تعامل خاصی با سایت، آن را ترک می کنند.
  • مدت زمان هر بازدید: مدت زمان متوسطی که کاربران در سایت می مانند.
  • تعداد صفحات در هر بازدید: تعداد صفحات متوسط بازدید شده که هر کاربر آن ها را مشاهده می کند.

ذکر این نکته ضروریست که دو پارمتر آخر نبایست کم باشند، اما اگر خیلی زیاد هم باشند یک جای کار می لنگد. زیاد بودن بیش از حد این دو پارامتر نشان دهنده اینست که کاربران مطلب صفحه مورد نظرشان را نمی توانند بیابند.

یکی از بهترین ابزارهای یافتن این اطلاعات گوگل آنالیتیکس است که به راحتی می توانید از آن استفاده کرده و در گزارش های سئو خود به آن استناد کنید.

3. تبدیل کاربران به مشتری

هر چه قدر که ترافیک وارد سایت شود و رفتار کاربران هر چه باشد، چیزی  که در نهایت مهم است، درامدزایی سایت و تبدیل کاربران به مشتریست. تبدیل کاربران به مشتری را با دو پارامتر زیر می توان مورد بررسی قرار داد:

اگر سایت شما یک وبسایت فروشگاهی باشد، تبدیل شما از نوع فروش خواهد شد و دو معیار مرتبط دیگر هم می توانند به گزارش سئو اضافه گردنند:

  • درامد نهایی
  • ارزش متوسط سفارشات

این پارامترها را می توانید در گوگل آنالیتیکس و بخش E-Commerce مشاهده نمایید. گزینه های زیادی نیز در این قسمت وجود دارند که می توان با استفاده از آنها به ارائه ریزترین گزارشات پرداخت.

4. صفحات فرود

درک این که کدام یک از صفحات فرود کاربران منبع ترافیک سایت محسوب می شوند بسیار مهم است. مطمئنا شما در وبسایت خود دارای صفحاتی هستید که به صورت همیشگی باعث ایجاد ترافیک در سایت می گردند و به همین دلیل ارزش بالایی دارند. از این رو می بایست نسبت به صحت کار آنها مطمئن شد. هم چنین بررسی جذب ترافیک توسط صفحات جدیدی که انتظاراتی از آنها اشتیم نیز بسیار مهم است.

یافتن صفحات فرودی که معمولا بالاترین رتبه ها را در نتایج جستجو دارند می تواند جز موارد گزارش سئو به مشتریان باشد. بررسی این صفحات اطلاعات آماری خوبی از ارتباط بین ترافیک سایت و صفحات فرود دهد.

5. حضور در نتایج جستجو

نگاهی به نتایج جستجو می تواند اطلاعات خوبی درباره میزان نمایش سایت در آن بدهد. تعداد کلماتی که در آن دارای رتبه هستید، رتبه صفحات در نتایج جستجو، تعداد کل جستجو و همینطور میزان ترافیک به دست آمده از طریق جستجو جز اطلاعات بسیار حیاتی در روند گزارش سئو سایت است.

وبسایت Searchmetrics با استفاده از این پارامترها امتیازی را به شما می دهد و با خرید نسخه کامل آن می توانید به امکانات بیشتری دسترسی داشته باشید. اما همان امتیاز نیز می تواند جز موارد قابل مقایسه در یک بازه زمانی باشد.

6. رتبه صفحات

وبسایت <astyle=”color: blue;” href=”https://www.semrush.com/dashboard/” target=”_blank” rel=”nofollow”>SEMrush یکی از بهترین ابزارهای سئو درباره سایت خودتان، سایت مشتریان و همینطور رقباست. مانند پارامتر قبلی، رتبه سایت نیز یکی از فاکتورهای بررسی سایت است.

این ابزار به تفکیک رتبه سایت در تعداد کلمات کلیدی مختلف می پردازد. افزایش تعداد کلمات در 100 رتبه اول نتایج جستجو، همینطور افزایش تعداد کلمات دارای رتبه در صفحه اول گوگل می توان از پارامترهای قابل گزارش در بهینه سازی سایت باشد.

صرفا نام دامنه خود را در کادر این سایت وارد کرده و پس از تایید، این سایت به نمایش گزارش در این باره می پردازد.

7. رتبه ها و کلمات کلیدی

با اینکه یک سئو امروزی از تمرکز بر روی صرفا رتبه یک کلمه کلیدی فاصله گرفته است، اما همچنان این مورد یک شاخص برای بسیاری از کسب و کارها محسوب می شود.

 چندین منبع برای بررسی این مورد وجود دارد که یکی از آنها Accuranker است. با این حال بهترین و دقیق ترین ابزار در بررسی رتبه یک کلمه کلیدی، وبمستر تولز گوگل می باشد.

با رفتن به قسمت Search Analytics و انتخاب هریک از کلمات کلیدی، تغییر رتبه آن را در یک بازه زمانی مشاهده فرمایید و از آن گزارش بگیرید.

8. معیارهای سنجش لینک

شاخص لینک ها یکی از راه های نمایش ارتقا سئو داخلی و خارجی سایت است. هر چه تعداد و کیفیت لینک های ورودی به سایت بالاتر باشد، مطمئنا وبسایت شما شانس بیشتری در کسب رتبه بهتر خواهد داشت. معیارهای سنجش معروف در این پارامتر عبارتند از:

  • دامین آتوریتی: این ابزار اعتبار لینک های ورودی به سایت را میسنجد و عددی به آن نسبت می دهد.
  • MajesticSEO: این وبسایت نیز بر اساس ارزش بک لینک ها به هر وبسایت دو پارامتر قابل سنجش Citation Flow و Trust Flow نسبت می دهد.
  • تعداد لینک های جدید: با این پارامتر می توان به بررسی تعداد لینک های جدید که روزانه دریافت می شوند پرداخت. این مقدار در قسمت New Referring Domains وبسایت قبلی گزارش می شود.
  • تعداد لینک های از دست رفته: اگر تعداد لینک های از دست رفته سایت بیشتر از تعداد لینک های جدید آن شود، پس تعداد لینک های آن در حال کاهش می باشد و این مسئله اصلا خوب نیست. این پارامتر نیز در سایت Ahref قابل مشاهده است.

9. تفسیرهای شخصی

در هنگام تهیه گزارش سئو می توانید قسمتی را برای تفسیرهای خود بگذارید. در این قسمت می توانید با استفاده از اعداد نوع دید خود نسبت به موضوعات مختلف را شرح دهید.

  • چرا صفحات فرود افزایش زیادی داشته اند؟
  • تغییرات اخیر چه تاثیراتی را به همراه داشته اند؟
  • چرا میزان ترافیک سایت پایین است؟
  • چگونه تغییرات اخیر بر رفتار کاربران تاثیر گذاشته است؟
  • این ها سوالاتی هستند که می توانید به تفسیر خود به آنها پاسخ دهید و در گزارش سئو خود قرار دهید.

10. عوامل در حال تغییر

تغییراتی که در نحوه سئو سایت ایجاد شده و همینطور آپدیت های گوگل و تاثیر آن بر سئو، از جمله مواردی هستند که می توان در گزارش سئو به آنها اشاره کرد.

دیگر موارد که می توانید در گزارش خود بنویسید عبارتند از:

  • نمایش نسبت تعداد کاربران جدید به کل کاربران
  • اشاره به حل مشکلات فنی سایت و راه حل آنها
  • مواد فنی که معمولا در وبسایت ها وجود دارند و شما احتمالا به حل آنها پرداخته این عبارتند از:
  • تعداد محتوای تکراری
  • تعداد داده های متای خالی
  • تعداد ریدایرکت ها
  • تگ های کانونیکال قید نشده

جمع بندی

گزارش سئو یک سند مهم است که شامل خلاصه ای از کارهای انجام شده در یک وب سایت در جهت بهبود رتبه در موتورهای جستجو می باشد. از گزارش سئو می توان به عنوان راهنمایی برای کارهای آتی که در وب سایت انجام می شود یا به عنوان اثبات پیشرفت های انجام شده استفاده کرد. بهترین راه برای استفاده از گزارش سئو استفاده از آن به عنوان ابزاری برای کمک به افزایش ترافیک و نرخ تبدیل ترافیک ارگانیک است. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد آنچه در گزارش سئو صورت می پذیرد کسب کنید، ما همیشه آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *