سئو URL ها در وردپرس

یکی از ساده ترین راه های سئو وردپرس، تنظیمات صحیح در URL های این سیستم مدیریت محتواست.

ساخت یو آر ال های متناسب با اصول سئو، روشی ساده برای ارتقا آن است. در صورتی که یو آر ال های مناسبی را انتخاب کنید، احتمال دیده شدن صفحه مرتبط با آن، مخصوصا در جستجوی کلمات کلیدی بلند افزایش می یابد. در این مطلب به معرفی چهار نکته در سئو هر چه بهتر یو آر ال های وردپرس می پردازیم.

1. یک ساختار پیوندی متناسب با اصول سئو انتخاب کنید

یکی از ساده ترین راه هایی که می توان به معرفی ماهیت محتوا به گوگل و کاربران پرداخت، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با محتوا در URL آن است. به عنوان مثال اگر مطلبی درباره آموزش سئو می نویسید بهتر است که ساختار URL آن چیزی شبیه زیر باشد:

www.example.com/seo-tutorial

ساختارهایی مانند ساختار زیر از نظر سئو مورد تایید نیست:

www.example.com/?p=123

شما به عنوان یک کاربر معمولی بر روی کدام URL کلیک خواهید کرد؟ مطمئنا با کلیک بر روی URL اول می دانید که تقریبا با چه محتوایی سر و کار خواهید داشت.

یو آر ال یک صفحه به گوگل و کاربرانی که به مشاهده نتایج جستجو در آن می پردازند اعلام می کند که محتوای صفحه درباره چیست. به عبارت دیگر گوگل قادر به درک آن بوده و کاربران نیز آن را می فهمند.

برای تغییر ساختار URL ها در وردپرس به بخش تنظیمات پنل وردپرس رفته و سپس بر روی منوی پیوندهای یکتا کلیک کنید. در این صفحه با گزینه های زیر مواجه می شوید:

انواع ساختار URL در وردپرس

  • ساده: این گزینه برای سئو مناسب نیست، چرا که هیچ توصیفی از محتوای نوشته یا برگه ارائه نمی دهد.
  • روز و نام: این گزینه برای سئو خوب است، چرا که به گوگل و کاربران کمک می کند تا محتوای صفحه را درک کنند و همچنین به تاریخ انتشار آن پی ببرند. مورد دوم می تواند برای برخی کاربران دارای اهمیت باشد.
  • ماه و نام: این گزینه نیز مانند انتخاب روز و نام می تواند برای سئو خوب باشد. اما تنها به نمایش ماه انتشار محتوا می پردازد.
  • عددی: این گزینه برای سئو مناسب نیست، چرا که به توصیف هیچ چیزی درباره محتوا نمی پردازد.
  • نام نوشته: این گزینه محبوب ترین انتخاب برای سئو وردپرس است. با انتخاب این گزینه URL شما کوتاهتر شده و دقیقا مطابق با محتوای مورد نظر شما می گردد.
  • ساختار دلخواه: در این قسمت می توانید ساختار دلخواه خود را با توجه به تگ های وردپرس ایجاد نمایید. به عنوان مثال اگر وب سایت شما دارای دسته بندی های زیادیست و علاقه مندید که نام دسته بندی هر مطلب در یو آر ال آن قرار بگیرد، می تواند از تگ /%category%/%postname%/ در این قسمت استفاده کنید. با این کار حتی می توانید اطلاعات بیشتری را به گوگل انتقال دهید، اما این مسئله کاملا وابسته به انتخاب شماست.

اگر میخواهید که از نام دسته بندی در URL صفحات استفاده کنید، بهتر است که هر نوشته را تنها در یک دسته بندی قرار دهید. بعد از انتخاب گزینه مورد نظرتان، تغییرات اعمال شده را ذخیره کنید.

همچنین می توانید تغییراتی را در یو آر ال هر نوشته در بخش ویرایشگر آن اعمال کنید. کافیست که قبل از انتشار یا بروزرسانی آن، یو آر ال صفحه را ویرایش کنید.

تغییر URL در ویرایشگر وردپرس

در صورتی که وب سایت شما ساخته شده و دارای چندین صفحه می باشد، تغییر ساختار URL ها بهتر است که با هوشیاری انجام شود. چرا که با تغییر URL ها، تمام URL های قدیمی که در شبکه های اجتماعی و سایر وب سایت ها به اشتراک گذاشته اید بی ارزش شده و حتی این مسئله ممکن است که بر روی رتبه سایت شما نیز تاثیر منفی زیادی داشته باشد.

اگر ساختار URL های سایت شما از نوع ساده است، جدا از عمر و تعداد صفحات سایت، بهتر است که حتما ساختار آن را تغییر دهید. شاید که چیزهایی را از دست دهید، اما مزایای این تغییر بسیار زیاد است. دقت داشته باشید که با تغییر ساختار URL ها، باید ریدایرکتی از نوع 301 از صفحه قبلی به صفحه جدید ایجاد کنید تا اعتبار آدرس قدیمی به آدرس جدید منتقل شود.

2. برای سئو هر چه بهتر URL ها آن ها را دوباره نویسی کنید

در هنگام دوباره نویسی URL های سایت وردپرسی خود به نکات زیر دقت کنید:

  • URL ها را بر روی یک موضوع متمرکز کنید. کلمات اضافه را در یو آر ال ها حذف کرده و در عوض بر روی کلمات کلیدی اصلی متمرکز شوید. وجود حروف اضافه مانند (از، به، …) ضرری برای URL ها ندارد، اما اطلاعاتی نیز معمولا به کاربر منتقل نمی کند. همچنین موجب بلند تر شدن طول URL نیز می گردند.
  • URL ها را کوتاهتر کنید. طول URL جز فاکتورهای سئو نمی باشد، اما بهتر است که URL سایت تا آنجا که ممکن است کوتاه بوده و تنها شامل کلمات کلیدی هر صفحه باشد. وجود کلمات نا مرتبط تنها موجب بلندتر شدن URL می گردد و هیچ فایده ای ندارد.
  • الگوی مشخصی برای URL های تمام صفحات سایت داشته باشید. اگر از خط تیره برای جدا کردن کلمات URL استفاده می کنید، این الگو را در تمام صفحات سایت حفظ کرده و در جاهای دیگر از آندرلاین استفاده نکنید. وردپرس به صورت پیشفرض از خط تیره برای جداسازی کلمات استفاد کرده و بهتر است که شما نیز از همین الگو پیروی کنید.

3. گواهینامه امنیتی برای سایت تهیه کنید

پیاده سازی گواهینامه امنیتی در وب سایت قدمی رو به جلو برای آن محسوب می شود. امروزه HTTPS یکی از فاکتورهای هر چند کوچک رتبه بندی محسوب شده و علاوه بر این گوگل کروم در صفحات بدون HTTPS، هشداری به کاربران می دهد.

به دلایلی که گفته شد، فعال کردن پروتکل HTTPS در وب سایت وردپرسی شما ضروری بوده و به علاوه می تواند موجب بهبود رتبه و تجربه کاربری گردد.

هزینه گواهینامه امنیتی زیاد نبوده و حتی با کمی جستجو می توانید گواهینامه های امنیتی رایگانی نیز در اینترنت بیابید، پس دیگر عذر و بهانه ای برای عدم انجام این کار وجود ندارد.

4. برای سئو هر چه بهتر URL ها از افزونه ها بهره ببرید

متاسفانه هیچ افزونه وردپرسی بروزی برای کمک به شما در سئو کردن URL ها وجود ندارد.

با این وجود افزونه Yoast SEO می تواند به شما کمک کرده و شما را از وجود کلمات کلیدی در URL ها مطمئن کند. این افزونه می تواند در این زمینه کمکی هر چند به شکل غیر اتوماتیک به شما کند.

سئو URL با کمک افزونه Yoast SEO

جمع بندی

هیچ روش مشخصی برای ساخت یک URL مطابق با استاندرهای سئو وجود ندارد. این مسئله تا حد زیادی به نوع وب سایت شما وابسته است. همچنین نوع کسب و کار و انتظارات کاربران نیز در انتخاب ساختار URL دخیل است.

سئو و بهینه سازی URL های وردپرس بسیار مهم بوده و مهمترین قدم در این کار، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در آن است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *