سئو سایت چقدر زمان می برد؟

وقتی نوبت به سئو سایت می رسد، همه خواهان کسب نتایج سریع هستند و علاقه مندند که در زمان اندکی رتبه های اول گوگل را در نتایج جستجو از آن خود کنند. بسیاری از صاحبین وب سایت ها انتظارات نام معقولی داشته و تصور می کنند که با استفاده از سئو، یک شبه می توانند به نتیجه رسیده و به رتبه های بالایی گوگل دست یابند. اما حقیقت ماجرا اینست که سئو نیاز به زمان داشته و تلاش زیادی را می طلبد.

لازم توجه است که سئو یک هدف نیست، به گونه ای که بتوان بعد از طی زمانی به آن رسیده و دیگر نیاز به آن نباشد. سئو سرمایه گذاری بر روی وبسایت بوده و همواره نیاز به توجه مبرم دارد تا نتایج به دست آمده پایدار بمانند. در حالت کلی عوامل زیادی بر روی مدت زمان انجام سئو تاثیر گذارند.

به طور متوسط سئو یک سایت می تواند از یک ماه تا شش ماه ادامه داشته تا نتایج مورد انتظار کسب گردد. بعضی از صاحبین وب سایت ها اذعان کرده اند که نتایج سئو سایت را در یک ماه نیز مشاهده کرده اند. بعضی دیگر نیز گفته اند که مشاهده نتایج ابتدایی سئو در سایت آنها شش ماه طول کشیده است.

با این حال مدت زمان کسب نتیجه از سئو به چند فاکتور وابسته است. از جمله این فاکتورها می توان به سن و اعتبار سایت و همینطور پنالتی بودن یا نبودن آن اشاره کرد.

هیچ روش جادویی برای سئو وجود ندارد. سئو نیازمند زمان، برنامه ریزی و تنظیمات مجدد سایت برای کسب رتبه بهتر و ترافیک بیشتر دارد. اگر به دنبال نتایج بسیار سریع هستید، بایست خدمتتان عرض کنیم که این گونه روش ها همواره پس از مدتی منجر به جریمه شدن سایت از طرف گوگل می گردد. گوگل با استفاده از الگوریتم های خود نسبت به افزایش سریع رتبه سایت ها مشکوک شده و در صورت تایید استفاده آنها از روش های کلاه سیاه، آنها را با جریمه های سنگین رو به رو می کند.

برای کسب بهترین جایگاه و داشتن بهترین عملکرد نیاز است که به فکر روش های بلند مدت بوده تا پس از کسب نتیجه ایده ال، جایگاه سایت پایدار بماند.

در ادامه این مطلب به بیان فاکتورهایی می پردازیم که بر روی مدت زمان انجام سئو تاثیر گذارند.

اعتبار و سن وب سایت

با اینکه تاثیر سن دامنه از طرف گوگل بسیار ناچیز گزارش شده است، اما تحقیقات زیادی نشان می دهند که دامنه های سن دارتر، تاثیرات سئو را نسبت به دامنه های جدید سریعتر می پذیرند.

طبق گفته مت کاتس، تفاوت بین یک دامنه با عمر شش ماهه با یک دامنه یک ساله چیز زیادی نیست. تا زمانیکه وب سایت شما فعال بوده باشد، بعد از گذشت چند ماه می توانید مطمئن باشید که آن را در نتایج جستجوی گوگل مشاهده خواهید کرد.

با این حال دامنه ها و وبسایت های جدید معمولا زمان بیشتری را نسبت به دامنه های قدیمی تر نیاز داند تا نتایج سئو را مشاهده کنند. علت این مسئله نیز می توان به تعداد بک لینک های سایت های قدیمیتر و اعتماد بیشتر به آنها نسبت داد. سایت های تازه تاسیس هیچ گونه بک لینکی نداشته و مطمئنا رقابت آن ها با سایت های قدیمی تر سخت تر خواهد بود.

بعضی از سایت های تازه تاسیس به همین خاطر دست به خرید بک لینک های بسیاری می زنند تا این خلا را جبران کنند. احتمالا هم به صورت فوری نتایج خوبی کسب می کنند، اما این مورد از مصادیق فریب گوگل محسوب شده و جز روش های صحیح سئو نمی باشد. روش های صحیح کسب بک لینک نیاز به زمان داشته و برای مشاهده نتایج تلاش زیادی را می طلبد. به علاوه با گذشت زمان و سن دار تر شدن سایت، اعتبار لینک های داخلی آن نیز بیشتر شده و تاثیر سئو را بیشتر نیز می کند. بنابراین برای مشاهده نتایج سئو، کمی صبر به خرج دهید.

رفع خطاها، مشکلات هاست و جریمه های گوگل

یکی از مسائلی که در پروسه سئو سایت وجود داشته و آن را زمانبر می کند، حل مشکلات داخلی سایت است. منظور ما مشکلاتیست که بر روی سئو سایت تاثیر منفی می گذارد و از جمله آنها می توان مشکلات هاست اشاره کرد. بسته به مشکلات سایت مانند خطاهای 404، ریدایرکت های 301 و بهینه سازی های نامعتبر، مشاهده شده که پس از رفع آنها و گذشت دو الی سه هفته، رتبه سایت بسیار ارتقا یافته است. با این حال دقت دشته باشید که گوگل تمام صفحات سایت را یکباره ایندکس نمی کند و تغییرات به وجود آمده شامل صفحاتی خواهد بود که در اولویت بالاتر گوگل برای ایندکس قرار دارند.

دیگر مشکلات شایع سایت ها مربوط به پایش صفحات و فایل robots.txt است. فایل های نقشه های سایت، .htaccess و web.config نیز از جمله این گونه فایل ها هستند که پتانسیل ایجاد مشکل زیادی دارند. اغلب مواقع و بعد از حل مشکل این گونه فایل ها، نتایج آن به صورت خیلی سریع دیده می شوند، اما همیشه اینگونه نیست.

به عنوان مثال اگر تنها چند لینک در نقشه سایت را به روز رسانی کنید، تغییرات موردنظر را در یک هفته مشاهده خواهید کرد، اما اگر تعداد لینک ها بسیار زیاد باشد، مشاهده تغییرات چند هفته زمان نیاز دارد. همچنین سایت های قدیمی تر مخصوصا آنهایی که دارای بک لینک بیشتری هستند سریعتر نزد موتورهای جستجو به روز رسانی شده و مشاهده نتایج سئو به زمان کمتری نیاز دارد.

طراحی سایت مطابق با استاندرادهای سئو، ساختار و معماری سایت

یکی از قسمت های بسیار تاثیر گذار بر روی رتبه و ترافیک سایت، طراحی، پلتفرم و ساختار یو آر ال آن است. همه این موارد بر روی سئو تاثیر گذارند و جز مواردی هستند که می بایست مورد بررسی قرار گیرند. شما می بایست از وجود ساختار صحیح در وب سایت اطمینان حاصل کنید. این مورد شامل انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب و مطابق با استانداردهای گوگل نیز است.

واکنشگرا بودن سایت نیز از جمله مواردیست که در سئو بسیار مهم است، چرا که نیمی از جستجوهای اینترنتی از طریق دستگاه های موبایل انجام می شود. بنابراین به یک اندازه بایست بر روی نسخه های دسکتاپ و موبایل سایت وقت بگذارید. علاوه بر این 90 درصد کاربران اینترنت اعلام کرده اند که از دستگاه های با سایزهای مختلف برای مرور صفحات استفاده می کنند. بنابراین با بهره بردن از یک طراحی واکنشگر می توان مطمئن شد که وبسایت در تمام دستگاه ها درست نمایش داده می شود.

همچنین فاکتورهایی مانند حجم فایل های جاوا اسکریپت و CSS نیز در سئو سایت تاثیر گذارند. بهتر است حجم این فایل ها کم بوده و تا آنجا که ممکن است آنها را از منابع داخلی سایت بارگذاری کرد.

انتخاب کلمات کلیدی و آنالیز رقبا

آنالیز رقبا در اغلب موارد دست کم گرفته می شود. با آنالیز رقبای خود که همواره در نتایج جستجو قرار دارند می توانید تا حدودی پرده از رازهای آنان بردارید. روش های مثبت آنها را در سایت خود به کار برده و با تحلیل کلمات کلیدی کسب و کار خود، دست به انتخاب های صحیح بزنید. جستجوی کلمات کلیدی می تواند بسیار زمانبر بوده و بر روی زمان انجام پروژه سئو تاثیر گذار است. همچنین هرچه کلمه کلیدی شما سخت تر باشد، مطمئنا زمان شما برای کسب رتبه خوب در آن، بیشتر خواهد بود.

استراتژی تولید محتوا

طبق مطالعاتی که توسط سایت Kapost انجام شده، بازاریابی محتوا می تواند موجب افزایش حداقل 8 درصدی ترافیک سایت گردد. البته در اغلب موارد مشاهده می شود که این مقدار بسیار بیشتر نیز خواهد بود. همه ما می دانیم که محتوای باکیفیت همیشه در صدر نتایج جستجو خواهد بود و از این رو می بایست زمان زیادی را برای تولید محتوا صرف کرد.

اگر وبسایت شما دارای محتوای مرتبط و با کیفیتی نباشد، راه درازی را در پیش رو خواهید داشت، چرا که سئو سایت بدون محتوا امری تقریبا غیر ممکن است. تولید محتوای کافی در سایت بسته به نوع آن می تواند ماه ها زمان ببرد تا به حدی برسد که قابل رقابت در بین دیگر وبسایت ها باشد. در حالت کلی تولید محتوا از جمله فرایندهای بلند مدت سایت محسوب می شود.

سئو داخلی و سئو خارجی

توجه به سئو داخلی برای رسیدن سریعتر به نتایج سئو امری معمول است. با تصحیح و ویرایش متا تگ ها، هدر، انکر تکست ها، عناوین صفحات و متای توضیحات آنها می توان تاثیر خوبی بر روی سئو سایت گذاشت. با رعایت استانداردها در این قسمت ها می توان در طی چند روز متوجه تغییرات شد. این آیتم ها معمولا اولین مواردی هستند که در سئو داخلی مورد توجه قرار می گیرند. به این قسمت ها هر چه سریعتر رسیدگی کرده تا سئو سایت در زمان کمتری انجام شود.

سئو خارجی زمان بیشتری برده، چرا که نیاز به کسب بک لینک از سایر سایت هاست. بخش کامنت وبلاگ های مرتبط، فروم ها، پست های مهمان و اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی از جمله بخش هایی هستند که می توان در آنها به فعالیت پرداخت. فقط دقت داشته باشید که در این کار زیاده روی نکرده و خیلی طبیعی شروع به لینک سازی کنید.

لینک سازی

لینک سازی بسیار زمانبر بوده و از جمله چالش های هر سایتی محسوب می شود. با این حال این فاکتور از جمله مواردیست که در الگوریتم های گوگل بسیار موثر است. از تاکتیک های کلاه سیاه در این کار اجتناب نموده تا دچار جریمه گوگل نشوید، چرا که رهایی از جریمه گوگل بسیار دشوار است. بهترین راهکار برای لینک سازی، تولید محتوای با کیفیت است تا به واسطه کیفیت بالای آن به اشتراک گذاشته شود. قدرت شبکه های اجتماعی را دست کم نگرفته و صفحات سایت را در آنها به اشتراک بگذارید. بر روی دیگر روش ها نیز تمرکز کرده تا بالاترین بهره را از لینک سازی به دست بیاورید.

جمع بندی

متاسفانه پاسخ مشخصی برای مدت زمان لازم برای انجام سئو سایت وجود ندارد. چرا که هیچ کسی نمی تواند بر روی کار موتورهای جستجو کنترل داشته باشد. همچنین الگوریتم های آنها نیز همواره در حال تغییر هستند. به علاوه در سئو هر سایت با چالش های به خصوصی رو به رو هستیم و نمی توان به سادگی یک نسخه ثابت را برای همه وب سایت ها پیچید. بنابراین نمی توان به راحتی مدت زمان رسیدن به نتایج و همچنین میزان تلاش برای آن را به دقت مشخص نمود.

هیچ روشی برای افزایش رتبه یک شبه سایت وجود نداشته و شما می بایست برای رسیدن به این مهم زحماتی را تقبل کنید. اما بدانید که این زحمات حتی همراه با رشد بسیار کند سایت باشد، بالاخره به نتیجه می رسند.

2 دیدگاه

  1. سلام ممنون از مطالب خوبتون
    پیشنهادی دارم خدمتتان، اگر امکانش هست رنگ متن پررنگ تر کنید و کمی bold متوسط ایران سنس یا ایران سنس bold مخصوص وب و یا فونت ایران یکان bold فوق العاده هستش.
    تیترها هم اگر خانواده ایران باشند بهتره…
    سپاس و آرزوی موفقیت

    • سلام. ازینکه با پیشنهادات خود به ما کمک می کنید، سپاس گذاریم. با توجه به تغییر ظاهر وب سایت در چند روز گذشته، با مسائلی از این دست رو به رو بوده ایم. فونت وب سایت هم ازین دست مسائل بود که کمی پر رنگ تر گردید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *