بردکرامب (Breadcrumbs) چیست و تاثیر آن بر روی سئو چگونه است؟

بردکرامب ها قسمت مهمی از هر وبسیات خوب به شمار می روند. این متن های لینک دار نه تنها به کاربران اعلام می کنند که در کدام قسمت از سایت هستند، بلکه به موتورهای جستجو مانند گوگل هم کمک می کنند که ساختار سایت شما را درک کنند.

این موارد از جمله دلایلی هستند که ما را به استفاده از بردکرامب یا Breadcrumbs تشویق می کنند. در این مطلب به بررسی نحوه کار بردکرامب ها و انواع آن ها می پردازیم. در انتها نیز پیاده سازی بردکرامب در وردپرس را آموزش خواهیم داد.

بردکرامب یا Breadcrumbs چیست؟

وقتی در آن داستان معروف کاراکترهای آن یعنی هنسل و گرتل داخل جنگل شدند، هنسل به ریختن خرده های نان بر روی زمین کرد تا آنها بتوانند مسیر برگشت به خانه را پیدا کنند و در جنگل گم نشوند. این خرده های نان یا همان بردکرامب امروزه به مدلی برای وبسیات ها تبدیل شده است. یک بردکرامب، متن کوتاه لینک داریست که اغلب در بالای هر صفحه وجود دارد. این بردکرامب ها در آن واحد به شما نشان می دهند که شما در کجای صفحه قرار دارید. تمام کلمات بردکرامب قابل کلیک کردن است و مبدا همه آنها، صفحه خانگی سایت است.

بردکرامب ها همچنین در گوگل نیز نمایش داده می شوند. اگر از وردپرس استفاده می کند با استفاده از افزونه Yoast SEO می توانید این داده ها را به صورت اتوماتیک به هر صفحه اضافه کنید. موتورهای جستجو قادرند این بردکرامب ها جمع آوری کرده و در نتایج جستجو نمایش دهند. این مسئله به کاربران کمک می کند تا قبل از ورود به سایت، متوجه جایگاه آن مطلب گردند.

انواع بردکرامب

اگر نگاه دقیقی به بردکرامب ها بیندازیم متوجه انواع آن می شویم. در ادامه به معرفی سه نوع بردکرامب معروف و پر استفاده در سایت ها می پردازیم که حتما آنها را مشاهده کرده اید:

بردکرامب های مبتنی بر سلسله مراتب

این نوع بردکرامب را بیشتر دیده اید و معمولا در بالای صفحه قرار دارند. بردکرامب های سلسله مراتبی، به شما اطلاع می دهند که در کجای سایت هستید و چند گام تا صفحه اصلی سایت فاصله دارید. مثلا برای پست های سایت ما، بردکرامب ها به این شکل بایست باشد: صفحه اصلی > وبلاگ > نام پست.

بردکرامب های مبتنی بر ویژگی ها

این گونه بردکرامب ها معمولا بعد از انتخاب یک و یا چند ویژگی حاصل می شوند. به عنوان مثال در یک سایت فروشگاهی وقتی چند ویژگی از یک محصول را انتخاب می کنید، این بردکرامب ها ظاهر می گردند. مانند: صفحه اصلی > دسته بندی محصول > جنسیت > سایز > رنگ.

بردکرامب های مبتنی بر تاریخچه

این گونه بردکرامب ها بر اساس اینکه چه صفحاتی را پشت سر گذاشته اید ایجاد می شوند. در حال کلی این نوع بردکرامب به این شکل است: صفحه اصلی > صفحه قبل > صفحه قبل > صفحه قبل > صفحه حال. همچنین مانند تصویر زیر که از یک فروشگاه اینترنتی گرفته شده، به صورت ترکیبی با دیگر انواع بردکرامب ها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

چرا باید از بردکرامب ها استفاده کرد؟

چند دلیل برای استفاده از بردکرامب وجود دارد که همه آنها با سئو سایت در ارتباطند. این دلایل عبارتند از:

گوگل بردکرامب ها را دوست دارد

گوگل نیز مانند کاربران، بردکرامب ها را دوست دارد. بردکرامب ها به گوگل امکان می دهد که نگاه متفاوتی به ساختار سایت داشته باشد. به علاوه گوگل از اطلاعات بردکرامب در صفحات جستجو استفاده می کند. بنابراین نمایش سایت شما در صفحات جستجو برای کاربران جذاب تر خواهد بود و در مجموع سئو سایت ارتقا خواهد یافت.

بردکرامب ها تجربه کاربری را ارتقا می دهند

افراد از گم شدن متنفرند. آنها در مواجهه با یک مکان جدید به اطراف نگاه می کنند تا اشیا یا موارد آشنا را شناسایی کنند. این پروسه در وبسایت ها نیز وجود دارد. شما می بایست از ترس کاربران کاسته و آنها را راضی نگه دارید. بردکرامب ها با نمایش خروجی های مناسب و آشنا، تجربه کاربری را ارتقا می دهند و دیگر آنها کلید بک را فشار نمی دهند. همانطور که می دانید تجربه کاربری از پارامترهای مهم سئو محسوب می شود.

بردکرامب ها موجب کاهش بانس ریت می گردد

امروزه کمتر کسی از طریق صفحه اصلی وارد سایت ها شده و اکثر بازدید ها به صورت طبیعی و از طریق موتورهای جستجو انجام می شود. این مسئله بدین معنیست که هر صفحه از سایت شما به معنی یک ورودی می تواند باشد. اگر صفحه ورودی سایت رضایت کاربران را کسب نکند، بایست از راهنمایی هایی بهره ببرید تا آنها را به دیگر قسمت های مرتبط با آن صفحه هدایت کنید.

با استفاده از بردکرامب ها می توان پیشنهاد های جایگزینی به کاربران ارائه داد و از این طریق بانس ریت سایت را کاهش داد و به سئو وب سایت کمک زیادی کرد. مطمئنا با ما هم عقیده اید که ارسال کاربران به صفحه اصلی سایت بهتر از آنست که آنها دکمه بک را فشار دهند و به گوگل برگردند.

چگونه بردکرامب به سایت اضافه کنیم؟

راه های زیادی برای اضافه کردن بردکرامب به یک سایت وجود دارد. اگر از وردپرس یا جوملا استفاده می کنید پلاگین های زیادی برای این کار وجود دارد. اگر از سیستم های مدیریت محتوای متفاوتی استفاده می کند، پروسه این کار ممکن است متفاوت باشد. همچنین می توانید به صورت دستی و از طریق داده های ساختاری بردکرامب را به هر سایتی اضافه کنید.

برای اضافه کردن بردکرامب به وب سیات وردپرسی خود می توانید از کد زیر استفاده کنید:

<?Php

If ( Function_exists(‘Yoast_breadcrumb’) ) {

Yoast_breadcrumb(‘

‘,’

‘);

}

?>

اگر از وردپرس استفاده می کنید، این کد می تواند اغلب در فایل های Single.Php یا Page.Php سایت و در بالای عنوان صفحه گیرد. بعضی از تم های وردپرس آن را در انتهای فایل Header.Php قرار می دهند. اما هیچ وقت آن را در فایل Functions.Php قرار ندهید، چرا که باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

بعد از اضافه کردن این کد می توانید به بخش پیشرفته پلاگین Yoast SEO رفته و پشتیبانی از بردکرامب را فعال کنید. در اینجا می توانید ساختار بردکرامب را سفارشی کرده و پیشوند هایی را نیز به آن اضافه کنید.

جمع بندی

با این که در آن داستان معروف، با ریختن خرده نان ها هم هنسل و گرتل در جنگل گم شدند، اما شما اجازه ندهید که کاربران حاضر در سایت احساس گم شدن کنند. فهم بردکرامب ها برای کاربران بسیار ساده است و آنها با مشاهده بردکرامب به سادگی ساختار سایت را درک می کنند. به همین دلیل گوگل نیز به آن علاقه مند است و اگر از سایت های وردپرسی استفاده می کنید با استفاده از پلاگین Yoast SEO به راحتی می توانید آن را به سایت اضافه کنید.

3 دیدگاه

  1. سلام ، ممنون از محتوای خوبتون.
    تغییر برد کرامپ باعث کاهش رتبه صفحه میشه؟ برد کرامپ من طوری طراحی شده که با تغیر اون url ها هیچ تغییری نمیکنند.

    • بردکرامب همونطور که در مطلب هم شرح داده شده میتونه بر روی ساختار سایت و همینطور UX تاثیر مثبتی بزاره. متاسفانه سوالتون خیلی واضح نیست و نمیتونم پاسخی به اون بدم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *