معرفی انواع هاست و بیان تفاوت ها

تمام وب سایت ها و وبلاگ های موجود در اینترنت با یک هاست آغاز به کار می کنند. هاستینگ یکی از موضوعاتیست که هر کسی حتی توسعه دهندگان وب با دانش بسیار زیاد را نیز میتواند گیج کند. در این مطلب به معرفی انواع هاست و تفاوت بین آنها می پردازیم تا موضوع هر چه بیشتر برای شما روشن شود.

هاست یا وب هاستینگ چیست؟

در ابتدا نیاز است که به تعریف هاست بپردازیم. وقتی با یک صفحه از وب سایت مواجه می شوید، در حقیقت کدهایی را که با زبان های مختلفی نوشته شده اند را دریافت کرده اید. مرورگر شما این کدها را به صفحه ای تبدیل می کند که قابل درک برای ماست و شامل تصاویر، دکمه ها، نوشته ها و از این قبیل است.

این کدها در قالب فایل های فراوانی قرار دارند. هر کسی تا به حال با فایل ها کار کرده است. آنها می توانند ساخته، ویرایش و پاک شوند. فایل ها همچنین نیاز به فضایی برای ذخیره سازی دارند.

این فضا در کامپیوتر شما هارد دیسک آن است. کامپیوتر شما همچنین مجهز به پردازشگریست که به عمل ویرایش، کپی و پاک کردن فایل ها سرو سامان می دهد.

این دقیقا همان کاریست که سرور انجام می دهد. در حقیقت سرور کامپیوتریست که فایل های زیادی در آن ذخیره شده اند و قادر به انجام عملیات های به خصوصی بر روی آنهاست. سرورها دارای پردازشگر، رم، هارد درایو و دیگر قطعاتی از این قبیل هستند. آنها همچنین دارای سیستم عامل نیز می باشند که معمولا این سیستم عامل لینوکس است.

اینجاست که هاستینگ وارد میدان می شود. تفاوت بین یک هاست و یک سرور چیست؟ هاست شما شرکتیست که صاحب سروری می باشد که محتوای سایتتان بر روی آن قرار دارد. هاست ها علاوه بر ارائه خدمات سخت افزاری معمولا امکانات دیگری مانند مدیریت سرور، پشتیبانی از آنها، تامین امنیت سرور، پشتیبان گیری و از این قبیل را نیز به مشتریان خود پیشنهاد می دهند.

به طور خلاصه یک هاست، شرکتیست که به فروش فضای محدودی از سرور ها و سرویس های مرتبط می پردازد.

تفاوت بین هاست ها

در هنگام نوشتن این مطلب به این نکته رسیدیم که در اغلب موارد عبارات هاست و پکیج های میزبانی وب (هاستینگ) به جای یکدیگر به کار برده می شوند. اغلب هاست ها پکیج های مختلفی را برای فروش به کاربران ارائه می دهند.

آسان ترین راه برای شروع اینست که ابتدا نیازهای خود از هاستینگ را مشخص کرده و در بین ارائه دهندگان خدمات میزبانی وب، سرویس مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

در حالت کلی با سه روش می توان بین پکیج های میزبانی وب تمایز ایجاد کرد. یکی از این روش ها توجه به تکنولوژیست که آنها برای خدمات هاستینگ خود استفاده می کنند. به این واسطه ما به چهار دسته میرسیم: سرویس های اشتراکی، VPS، Dedicated و Cloud.

روش دوم دسته بندی هاست ها در سطح مدیریتی آنهاست. همانطور که ذکر شد یک سرور مانند کامپیوتر خانگی شماست. کامپیوتر شما علاوه بر سیستم عامل دارای نرم افزارهایی نیز هست. همانند هر کامپیوتر دیگری، سرور ها نیز نیاز به به روز رسانی و نگهداری دارند. بسیاری از هاست ها دارای نرم افزار مدیریت سرور (مانند سی پنل، پلسک، …) می باشند، اما شما می توانید سرویسی را تهیه کنید که خود همه کارها را انجام دهید. یک سرور دارای نرم افزار مدیریتی زحمت کمتری را می طلبد اما انعطاف کمتری دارد. یکی سرور بدون نرم افزار مدیریتی زحمت بیشتری را برای راه اندازی میطلبد اما انعطاف بیشتری دارد. در بین این گونه سرویس ها چه دارای نرم افزار مدیریتی و چه بدون آن تنوع زیادی وجود دارد و بسته به نیاز خود می توانید یکی از آنها را تهیه فرمایید.

سومین شیوه دسته بندی از طریق سرویس های تکمیلی صورت می گیرد. بعضی از این گونه سرویس ها عبارتند از: پشتیبان گیری، سطح پشتیبانی، قابلیت های امنیتی، گواهینامه امنیتی SSL، پهنای باند رایگان، سرویس های خاص مبتنی بر پلتفرم (مانند وردپرس)، پیاده سازی وب سایت و غیره.

در این مطلب بر روی اولین شیوه دسته بندی یعنی تکنولوژی سرورها متمرکز می شویم. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

سیستم های اشتراکی – ارزان و مناسب برای مبتدیان

هاست اشتراکی بسیار ارزان است اما از نظر کیفیت اصلا خوب نیست. در ادامه به توضیح بیشتر این مسئله می پردازیم.

در سرویس های اشتراکی، شرکت هاستینگ یک سرور با منابع محدود را بین کاربران وب سایت های مختلف به اشتراک می گذارد. منظور از کاربران زیاد می تواند تا 1000 کاربر نیز باشد. یک سرور نیز ممکن هست تا سقف 3000 وبسایت را میزبانی کند.

مشکل سرویس های اشتراکی در اینجاست که منابع سرور را به اشتراک می گذارند. اگر یک وبسایت به خاطر بازدید کننده زیاد تقریبا 75 درصد از منابع سرور را مصرف کند، برای 2999 سایت دیگر تنها 25 درصد منابع برای استفاده باقی می ماند.

کاملا واضح است که این مسئله موجب اختلال در بارگذاری سایت ها شده و یا در نهایت به کندی در مرورگر کاربران دانلود می شوند. به عبارت دیگر اگر همسایگان شما در سرور اشتراکی منابع زیادی را مصرف کنند، سرعت سایت شما نیز کند خواهد شد. در این مواقع می توانید از پشتیبان شرکت هاستینگ بخواهید که سایت شما را در سروری قرار دهد که همسایه های با بازدید کمتری دارد.

البته بسیاری از شرکت ها این کار را به صورت اتوماتیک انجام می دهند. آنها سایت های پر مصرف را شناسایی کرده و به صورت خودکار در سرور های خلوت تر قرار می دهند. حتی ممکن است آنها به غیر فعال کردن موقتی سایت پرمصرف دست بزنند.

هاست های اشتراکی برای وبسایت های در حال طراحی و توسعه، سایت های تست و سایت هایی که نیازی به آنلاین بودن 24 ساعته ندارند بسیار به درد بخور است. ممکن است شما دارای سایتی باشید که صرفا به نوشتن خاطرات روزانه خود می کنید و کاربر زیادی هم ندارید. بنابراین چند بار قطعی در یک ماه خیلی ضرری به شما نمی زند.

هاست های اشتراکی به خاطر قیمت پایینشان برای کسانی که مشکل مالی دارند گزینه بسیار خوبیست. همچنین این هاست ها در کشورهای درحال توسعه که بحث مالی نگهداری از سایت برای صاحبانشان مهم است، بسیار کاربردیست. این گونه هاست ها در این کشورها به کسب و کارها اجازه می دهند تا با هزینه بسیار کمی در اینترنت حضور داشته باشند. بنابراین هاست های اشتراکی کمک زیادی به برابری بین انسان ها برای فعالیت اینترنتی در نقاط مختلف جهان می کند.

هاست VPS – قوی تر از هاست اشتراکی

عبارت VPS، مخفف Virtual Private Server به معنی سرور خصوصی مجازی است. این نوع هاست احتمالا محبوب ترین نوع آن در بین کاربرانیست که قصد ارتقا هاست خود را دارند است. یک VPS همچنان یک محیط اشتراکیست، اما نوع به اشتراک گذاشتن آن متفاوت است.

منابع یک سرور VPS معمولا به 10 الی 20 قسمت تقسیم شده و در آنها معمولا از تکنولوژی hypervisor برای تقسیم صحیح این منابع استفاده می گردد.

یک سرور VPS به اندازه کاربران خود تقسیم می شود. به عنوان مثال اگر یک VPS دارای 10 کاربر، 10 گیگ رم و 200 گیگ هارد دیسک باشد، هر کاربر به صورت اختصاصی دارای 1 گیگ رم و 20 گیگ هارد خواهد بود. اگر یک وبسایت از حد مجاز رم خود عبور کند به سایر سایت ها لطمه ای وارد نخواهد شد و صرفا همان سایت دچار اختلال در بارگذاری می گردد. تکنولوژی hypervisor مسئول مدیریت ماشین های مجازیست که منابع بین آنها تقسیم شده است. در موارد بسیار نادری ممکن است، هجوم کاربران به چندین سایت از یک VPS، مدیریت کلی منابع را دچار مشکل کند.

دیگر مزیت سرور های VPS اینست که آنها دارای تنظیمات زیادی هستند و این مسئله موجب انعطاف پذیری بیشتر آنها می گردد. در سرویس های اشتراکی این قابلیت وجود ندارد. چرا که در آنها با اعمال تغییر در یکی از هاست ها، تغییرات بر روی دیگر هاست های همسایه نیز اعمال خواهد شد.

سرورهای VPS همچنین دارای مقیاس مشخصی برای منابعشان هستند. میزان دقیق منابع در دسترس هاست در هر ثانیه مشخص است و در صورتی که در آینده با افزایش ترافیک کسب و کار خود مواجه شوید، میتوانید به سادگی به افزایش منابع خود بپردازید.

هاست VPS مطمئنا گرانتر از هاست های اشتراکیست اما ارزان ترین آن از گرانترین هاست اشتراکی بهتر است. هزینه VPS در شرکت های مختلف متفاوت است و با کمی جستجو میتوانید تنوع زیادی از آنها را بیابید.

یک سرویس VPS بسیار قدرمتند بازار نیز احتمالا ارزانتر از ارزانترین سرور اختصاصی (dedicated) ارائه شده توسط شرکت هاست. تصور نکنید که یک سرور اختصاصی به خاطر گرانتر بودن آن بهتر از VPS است. علت گرانتر بودن سرورهای اختصای اینست که شما تنها فرد در حال استفاده از آن می باشید. قدرت یک سرور در ارائه خدمات به کاربران، به منابع در دسترس آن وابسته است.

هاست اختصاصی (dedicated) – مناسب برای سایت هایی با بازدید بیش از 100 هزار در ماه

هاست اختصاصی هیچکدام از اثرات منفی هاست های همسایه را ندارد، چرا که وب سایت شما به صورت اختصاصی بر روی یک سرور میزبانی می شود. این نوع هاست دارای امتیازات زیادیست اما مشکلات خاص خود را دارد.

از آنجا که کل سرور متعلق به شماست، شرکت ها به شما اجازه می دهند که به صورت کامل آن را سفارشی کنید. شما می توانید از بین انواع سیتم عامل ها یکی را برگزینید و یا مقدار حافظه و نوع پردازشگر سرور را انتخاب کنید. این گزینه ها دست شما را برای فعالیت خاصی که دارید بسیار باز می کند.

مشکلات هاست اختصاصی از آنجا شروع می شود که شما نیاز به اطلاعات بیشتری درباره کامپیوترها و تکنولوژی های سرور دارید. اما با این حال شرکت ها، هاست های اختصاصی خود را معمولا همراه با نرم افزار مدیریتی ارائه می دهند تا نحوه کار با آن آسانتر شود.

در پکیج های بدون نرم افزار مدیریتی شما می بایست از صفر شروع به نصب سیستم عامل کرده و تمام ابزارهای لازم برای راه اندازی وب سرور را تنظیم کنید. این مسئله شاید یک نقطه ضعف در این نوع هاست ها نباشد، اما نیاز است که در هنگام خرید این نوع سرور ها با آن آشنا باشید. برای راه اندازی این نوع هاست ها از صفر نیاز به دانش بسیار زیادی است.

با انعطاف زیادی که این هاست های اختصاصی دارند، می توانید اپلیکیشن های متنوع تری را در سرور نصب کنید و به افزایش سرعت و امنیت وب سایت بپردازید.

یکی از مشکلاتی که در سرور های اختصاصی ممکن است با آن مواجه شوید، مسائل سخت افزاریست. در هاست های VPS در صورت پر شدن رم، سیستم به صورت اتوماتیک اما موقت حافظه دیگری را وارد ماجرا می کند تا وبسایت از مشکل بار زیاد عبور کند. اما در سرور های اختصاصی احتمالا شما زمان بیشتری را برای رفع این مشکل نیاز دارید مخصوصا اگر کنترل و مانیتور سرور به صورت دستی بر عهده شما باشد.

تنها مواردی که سرور اختصاصی را به شما پیشنهاد می کنیم اینست که یا نیاز های شما در حیطه سخت افزاری بسیار تخصصی است یا اینکه نیاز به کنترل بسیار بیشتری نسبت به سرور های VPS دارید.

هاست های ابری (Cloud)

هاست ابری در حالت کلی مشابه هاست VPS است. بعضی از شرکت ها دیگر سرویس های VPS خود را با این نام نمی فروشند و با عناوین دیگری مانند سرویس های ابری یا سرویس های VPS ابری به فروش می رسانند.

در هاست های ابری منابع چندین سرور با یکدیگر در یک شبکه مورد استفاده و خدمات رسانی قرار می گیرند. این مسئله موجب پایداری و امنیت بیشتر شبکه می گردد. یک VPS سنتی دارای محدودیت مشخصی است که این مقدار، ماکسیمم توان سخت افزاری آن می باشد. اما در سیستم های ابری این محدودیت می تواند همیشه در حال افزایش باشد.

سیستم های ابری مقاوت بسیار بیشتری نسبت به حملات DDoS دارند. حملات DDoS مشکل امنیتی ایجاد نمی کنند و تنها هدف آنها از کار انداختن یک سرور با فرستادن بسته های ترافیکی زیادی به سمت آن است. در حال حاضر بهترین راه برای مقابله با حملات DDoS بلاک کردن درخواست های زیاد از یک منبع و پخش آن در یک شبکه بزرگتر است.

در حال حاضر بسیاری از شرکت ها در حال کوچ کردن از سیستم های VPS سنتی به سیستم های ابری هستند تا از مزایای آن بهره مند شوند.

جمع بندی

انتخاب از بین پکیج های هاستینگ می تواند دشوار باشد. اولین قدم در این کار درک نیاز شما از یک هاست است. ما در این مطلب سعی کردیم که تمام اطلاعات مورد نیاز شما را در هنگام انتخاب هاست برایتان بازگو کنیم. اگر برای اولین بار است که دست به ساخت وبسایت میزنید، هاست های اشتراکی را برگزینید، چرا که بسیار ارزان بوده و چیزی بیشتر آنچه را که نیاز دارید به شما ارائه می دهد.

در مرحله بعد نگاهی به شرکت های ارائه دهنده هاست انداخته تا مناسب ترین پکیج را برای خود انتخاب کنید. در هنگام مقایسه پکیج ها به مقدار حافظه رم در دسترس، فضای دیسک، میزان پهنای باند مصرفی و دیگر پارامترها توجه کنید. همچنین به پیشنهادات ویژه شرکت ها نیز دقت فرمایید.

در انتها مطمئنا دو یا سه پکیج را می یابید که متناسب با خواسته های شماست و انتخاب از بین آنها از این پس بسته به سلیقه شما می گردد. مطمئنا صحبت با کارشناسان فروش شرکت ها نیز می تواند کمک خوبی در انتخاب صحیح شما باشد.

3 دیدگاه

  1. با سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون
    یه سوال، ایا بعد از راه اندازی یک سایت امکان انتقال از یه هاست به یه هاست دیگه هست؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *