طراحی و ساخت نسخه موبایل سایت

در ادامه با قسمت دوازدهم مطلب راهنمای سئو گوگل همراه شما خواهیم بود.

گوگل را از وجود ورژن موبایلی سایت خود مطلع کنید

نسخه موبایل سایت را طوری تنظیم کنید که به درستی ایندکس شود

به نظر میرسد که دنیا به شکل سریعی به سمت استفاده بیشتر از موبایل پیش می رود و کاربران نیز امروزه در حجم بسیار فراوانی با موبایل خود به جستجو در اینترنت می پردازند. بنابر این روزانه افراد زیادی از نسخه موبایل جستجوگر گوگل استفاده می کنند. با این حال، مطئمنا طراحی سایت و کنترل نسخه موبایلی آن برای یک وبمستر کار دشواریست. نسخه های موبایلی سایت نه تنها از ظاهر متفاوتی نسبت به نسخه دسکتاپ خود برخورداند، بلکه در روش های کنترل و مدیریت صفحات نیز دارای تفاوت هایی هستند. این مسئله چالش های فراوانی را برای وبمستر ها ایجاد می کند و باعث می شود که در بعضی مواقع موتورهای جستجوی گوگل نتوانند سایت را به درستی آنالیز و ایندکس کنند و در سئو وب سایت خود دچار مشکلاتی شوند. در زیر به نکاتی اشاره شده است که به شما در این حل این مشکلات و چالش ها کمک می کند.

نسخه موبایلی و دسکتاپی سایت
(نمونه ای از نتیجه جستجوی عبارت (baseball cards) در صفحه نمایش نسخه دسکتاپ (سمت راست) و موبایل(سمت چپ). نمایش جستجوی موبایلی مخصوص دستگاه های موبایلیست و متفاوت از نسخه دستکتاپ می باشد)

از ایندکس شدن نسخه موبایلی سایت خود توسط ربات های گوگل اطمینان حاصل فرمایید

اگر سایت شما در نتایج جستجوی موبایلی گوگل نمایش داده نمی شود ممکن است یکی یا هر دو مشکل زیر در سایت شما وجود داشته باشد.

مشکل اول: ممکن است ربات گوگل قادر به پیدا کردن نسخه موبایلی سایت شما نباشد

ربات گوگل می بایست قادر به آنالیز سایت و خزیدن در صفحات آن باشد. اگر شما سایت خود را به تازگی پیاده سازی کرده اید ممکن است این مشکل وجود داشته باشد و شما از آن بی خبر باشد. در این صورت همانطور که در مطلب تاثیر نقشه سایت بر سئو اشاره کردیم، یک نقشه سایت موبایلی بسازید و آن را در هاست خود آپلود کرده و مسیر آن را به گوگل معرفی نمایید.

مشکل دوم: ممکن است ربات گوگل قادر به دسترسی به نسخه موبایلی سایت شما نباشد

بعضی از نسخه های موبایلی وبسایت ها اجازه دسترسی به هیچ دستگاهی جز تلفن های موبایل را نمی دهند و این کار موجب عدم دسترسی ربات های گوگل به ورژن موبایلی سایت و ایندکس نشدن صفحات می شود. نام User-Agent ربات گوگل “Googlebot-Mobile” است. در صورتی که این چنین محدودیتی را برای سایت خود درنظر گرفته اید، این نام را به لیست استثنائات اضافه کنید تا ربات گوگل به نسخه موبایلی سایت دسترسی داشته باشد. شما می باشیت در نظر داشته باشد که نام User-Agent گوگل هر از چندگاه ممکن است تغییر یابد و بهتر است از روش های دیگری برای شناسایی ربات گوگل استفاده کنید. پیشنهاد می شود که ربات گوگل را از روی هدر User-Agent که در هر صورتی شامل کلمه “Googlebot-Mobile” است شناسایی کنید. همچنین می توانید این ربات را از طریق دی ان اس ها نیز شناسایی کنید.

دسترسی به ربات موبایلی گوگل
(نمونه ای از سایت موبایلی که دسترسی به آن از سایر دستگاه ها ممنوع شده است. به خاطر داشته باشید که دسترسی به این گونه آدرس ها را برای ربات های گوگل محدود نکنید)

مطمئن گردید که گوگل قادر به تشخیص یو آر ال های موبایلی سایت است

بعد از خزیدن و آنالیز یو آر ال های موبایلی، گوگل به تست نمایش این صفحات بر روی موبایل می پردازد و در صورتی این صفحات بر روی موبایل ها قابل نمایش نباشند، آنها را در نتایج جستجو نشان نمی دهد. البته این محدودیت، ارتباطی با نمایش سایت در نسخه دسکتاپ ندارد. بروز این مشکل به عوامل زیادی وابسته است اما یکی از شایع ترین عوامل، عدم استفاده از زبان Xhtml یا Html فشرده در طراحی صفحات موبایلیست. در صورتی که فرمت صفحات قابل شناسایی و نمایش توسط گوگل باشد، آن صفحات در نتایج جستجو نمایش داده می شوند.

صفحه موبایلی با زبان xhtml
(نمونه ای از صفحات موبایلی نوشته شده با Xhtml)

فرهنگ معانی اصطلاحات

نقشه سایت موبایلی چیست: نقشه سایتیست با فرمت XML است که دارای آدرسهای نسخه موبایلی سایت می باشد. ایجاد این نوع نقشه سایت و معرفی آن به گوگل، ربات های گوگل را از وجود نسخه موبایلی باخبر میکند و موجب ایندکس صفحات آن می شود.

Xhtml چیست: XHTML مخفف Extensible HyperText Markup Language و بهبود یافته زبان HTML است. به عبارتی نسخه استاندارد شده زبان HTML و تا حدودی ترکیبی از HTML و XML می باشد. به زبان دیگر، در این زبان از عناصر و تگ های HTML و قوانین و مقررات XML استفاده می شود.

Html فشرده (Compact HTML) چیست: نسخه ویرایش شده Html می باشد و در ساخت صفحاتی که توسط موبایل ها مرور می شوند به کار می رود.

User-Agent چیست: نام نرم افزار، نسخه آن و سایر اطلاعلات اولیه ایست که در هنگام مرور صفحات وب به سایت مبدا گزارش میشود.

راه اندازی نسخه موبایل و دسکتاپ سایت

یکی از رایج ترین مشکلات طراحان و وبمسترهای سایت که از هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ سایت استفاده می کنند، جا به جایی آن ها با یکدیگر در صفحه نتایج جستجو گوگل است. به طوری که نسخه دسکتاپ در صفحه جستجوی موبایلی گوگل و نسخه موبایلی در صفحه جستجوی دسکتاپی گوگل نمایش داده می شود. برای حل این مشکل، دو راه حل وجود دارد.

کاربران موبایلی را به نسخه صحیح سایت ریدایرکت کنید

هنگامی که یک کاربر موبایلی یا ربات موبایلی گوگل وارد نسخه دسکتاپ سایت می شود، می توانید آنها را به نسخه موبایلی همان صفحه ریدایرکت کنید. بالعکس هنگامی که یک کاربر دسکتاپی یا ربات گوگل وارد نسخه موبایل سایت می شود، می توانید آنها را به نسخه دسکتاپ همان صفحه ریدایرکت کنید. در این صورت گوگل متوجه ارتباط این دو صفحه می شود و بعد از مدت زمانی مشاهده می کنید که هر کاربر متناسب با دستگاه خود وارد نسخه مناسب سایت می گردد.

اگر کاربران با این روش ریدایرکت می کنید، در نظر داشته باشید محتوای هر دو نسخه سایت تا آنجا که ممکن است شبیه یکدیگر باشند. به عنوان مثال اگر شما دارای یک وسایت فروشگاهی هستید و کاربر موبایلی را که قصد مشاهده صفحه کالای خاصی را دارد و از نسخه دسکتاپی به نسخه موبایلی ریدایرکت می کنید، متوجه باشید که کاربر حتما به صفحه همان کالا ریدایرکت شود و به صفحه اصلی منتقل داده نشود. بعضا مشاهده می شود که بعضی از صاحبین سایت ها با استفاده از این گونه ریدایرکت ها به شکل غیر اصولی قصد افزایش رتبه سایت خود را دارند. اما این گونه کارها موجب تجربه کاربری منفی می گردد و کاربران دوباره به این گونه سایت ها باز نمی گردند. بنابراین در هنگام استفاده از این گونه ریدایرکت ها ریسک این عمل را نیز بایست در نظر داشت تا سئو سایت را به خطر نیندازیم.

ریدایرکت کاربران دسکتاپی به نسخه موبایلی
(کاربری که با موبایل وارد سایت شده و به نسخه موبایلی صفحه ریدایرکت می شود. در این حالت تا آنجا که ممکن است محتوای هر دو نسخه بایست مشابه باشند)

از سوی دیگر، در حالتی که دسترسی به نسخه موبایل سایت برای کاربران دسکتاپی و ربات گوگل وجود دارد، اجباری برای ریدایرکت صفحات به نسخه دسکتاپ نیست. با اینکه گوگل عمل ریدایرکت را از نسخه موبایلی به نسخه دسکتاپی برای کاربران دسکتاپ انجام نمیدهد، با این حال شما می توانید در این حالت لینک نسخه دسکتاپی آن صفحه را در نسخه موبایلی قرار دهید. این کار در مواقعی که نسخه موبایلی کامل نمی باشد و تمامی محتوای صفحه را نشان نمی دهد، بسیار سودمند خواهد بود. با قرار دادن لینک به کاربران این امکان را می دهید که در صورت تمایل، به نسخه دسکتاپی همان صفحه بروند.

 فرهنگ معانی اصطلاحات

ریدایرکت چیست: به عمل انتقال اتوماتیک از یک صفحه سایت به صفحه مشخص دیگر گفته می شود.

بر اساس نوع دستگاه کاربر بین نسخه موبایلی و دسکتاپی سوییچ کنید

بسیاری از وبسایت ها برای نسخه موبایلی و دسکتاپی هر صفحه از یک یو آر ال یکسان استفاده می کنند و بر اساس دستگاهی که کاربر به وسیله آن وارد سایت می شود، نسخه مناسب را به نمایش در می آورند. تنها تفاوت در دو نسخه، تفاوت در فرمت نمایش محتوا می باشد که با اندکی تغییر به کاربر ارائه می شود. اصطلاحا به این گونه طراحی، طراحی رسپانسیو گفته می شود. پس در این حالت برای هر دو نوع کاربر موبایلی و دسکتاپی از یک URL استفاده می شود اما نوع نمایش محتوا متناسب با دستگاه کاربر می باشد.

تغییر فرمت صفحه با توجه به دستگاه کاربر
(مثالی از تغییر فرمت صفحه با توجه به دستگاه کاربر. در این مثال فرض شده که کاربر دسکتاپی همان محتوایی را مشاهده می کند که ربات گوگل می بیند و کاربر موبایلی نیز همان محتوایی را مشاهده می کند که ربات موبایلی گوگل می بیند)

در نظر داشته باشید اگر تنظیمات مربوط به این کار را در سایت به شکل نا صحیح پیاده سازی کنید، ممکن است از طرف گوگل به مخفی کاری متهم شوید و در این صورت سایت از روی صفحات جستجوی گوگل پاک خواهد شد. مخفی کاری به این معنیست که شما سعی می کنید که دو نسخه متفاوت از محتوای صفحه را برای کاربران و موتورهای جستجو نمایش دهید. این کار موجب می شود که محتوایی که موتورهای جستجو در صفحه نتایج نشان می دهند یک چیز باشد و وقتی کاربر با کلیک بر روی نتیجه جستجو به سایت وارد شود، با محتوای نا مربوطی مواجه شود. بنابراین مخفی کاری از دید گوگل بسیار جدی گرفته می شود و با آن به سختی برخورد خواهد شد.

بنابراین توجه کنید که نوع محتوا برای هر دو نوع ربات دسکتاپی گوگل و موبایلی گوگل نیز می بایست یکسان باشد و تنها تفاوت هایی که شما مجاز به انجام آن هستید، تفاوت در فرمت صفحه می باشد. همچنین دقت داشته باشید که نوع محتوا و فرمت صفحه برای کاربر موبایلی و ربات موبایلی گوگل کاملا یکسان بایست باشد. این یکسان بودن محتوا و فرمت برای کاربران دسکتاپی و ربات دسکتاپی گوگل نیز بایست برقرار باشد.

نمونه ای از اشتباهات ناخواسته در مخفی کاری گوگل اینست که کاربر دسکتاپی پس از ورود به سایت با پیغام خطایی مبنی اینکه کاربر الزاما می بایست با دستگاه موبایل خود وارد صفحه شود، برخورد می کند. اما ربات موبایلی و دسکتاپی گوگل با اینچنین پیغامی روبرو نمی شوند و در نتیجه گوگل صفحه شما را به همین دلیل از نتایج پاک می کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *