اهداف سئو کدامند؟

سئو در یک دهه اخیر فراتر از حد تصور تکامل پیدا کرده است و موتورهای جستجو نیز با سرکوب پدیده اسپم توانستند بهترین محتوا و اطلاعات را به کاربران نمایش دهند. اهداف منسوخ شده ای از جمله تعداد بک لینک ها و تمرکز بر روی پیج رنک، امروزه در برنامه های سئو جایی ندارند، چراکه معیار های مناسبی محسوب نمی شوند. اهدف جدید سئو چیست؟ از چه معیارهایی می بایست برای ارزیابی آن استفاده کرد؟ پاسخ این سوال ها به اهداف شما بستگی دارد.

برای رسیدن به اهداف خود، نیاز است که ابتدا جایگاه خود را در بازار مشخص کنید. همچنین توجه به نوع صنعتی که در آن فعالید و همینطور روشهای کسب مشتری نیز دارای اهمیت زیادیست. ابعاد کسب و کار شما نسبت به سایر رقبایتان و میزان منابع و بودجه شما نیز در تعیین اهداف سئو دارای اهمیتند.

بسیاری از وب سایت ها مستقیما بر روی افزایش درامد سایت تمرکز می کنند، در حالی که این هدف برای هر سایتی بهترین نیست. ممکن است وب سایت شما بیشتر به عنوان یک ابزار بازاریابی موثر برای ترغیب مشتریان هدف تعریف شده باشد.

سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو، موثرترین روش به عنوان یکی از استراتژی های بازاریابی کسب و کار شماست. سئو می تواند موجب افزایش بازگشت سرمایه فعالیت های آفلاین و آنلاین بازاریابی شما گردد. این مهم به وسیله هرچه بیشتر دیده شدن سایت شما در نتایج جستجو به دست می آید.

ما در این مطلب به بیان مهمترین اهداف کسب شونده برای یک وب سایت پرداخته و توصیفی از معیارهای مرتبط با هر یک خواهیم داشت. از این راهنما در فعالیت بازاریابی خود استفاده کرده و در صورت داشتن هر گونه سوالی، آن را در فرم انتهایی صفحه مطرح نمایید.

در ادامه به معرفی مهمترین اهداف سئو سایت می پردازیم.

افزایش درامد

وب سایت ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از سئو برای افزایش درامد از بازدیدکنندگان خود استفاده می کنند. با این حال تفاوت های بنیادی بین وب سایتی که به دنبال تنها یک فروش زودگذر و وب سایتی که به دنبال ایجاد یک کسب و کار آینده دار است وجود دارد.

در فروشگاه های اینترنتی که به دنبال فروش مستقیم محصولات خود و افزایش درامد هستند، کاملا منطقیست که هدف آنها افزایش بازدیدکنندگان و بهینه سازی صفحات سایت در جهت فروش هر چه بیشتر محصولاتشان باشد. برای دنبال کردن این هدف، پیاده سازی یک سیستم ترکینگ در فروشگاه های اینترنتی امری ضروریست، چرا که چنین سیستمی علاوه بر نمایش میزان نرخ تبدیل، ارزش هر تبدیل را نیز به شما اعلام می کند.

درخواست کسب اطلاعات بیشتر از طرف کاربران

وقتی که یک سایت به جای فروش بیشتر، با تمرکز بر روی افزایش درخواست کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر از شما ایجاد می شود، رویکردهای سئو نیز متعاقبا تغییر می کند. در این نوع هدفگذاری به جای تمرکز بر روی فروش ساده تر، می بایست بر روی صفحاتی که توصیف کننده محصولات، خدمات و کسب و کار شماست، تاکید کرد.

ارزیابی در چنین هدفی می توانند بر روی آنالیز نوع استفاده کاربران از ابزارهای سایت، چت آنلاین کاربران با شما و همچنین سوالاتی که کاربران از طریق فرم تماس از شما می پرسند، متمرکز گردد.

روش های گفتگوی آفلاین مانند تماس های تلفنی را در وبسایت ایجاد کرده و آن را قابل ارزیابی کنید. موثرترین روش در این نوع ارزیابی، استفاده از تلفنی مجزا یا شیوه های قابل ارزیابی دیگر، برای تشخیص کاربرانیست که از طریق سایت با شما تماس گرفته اند.

برای ارتقا هر چه بیشتر این روش می توانید سیستمی را پیاده سازی کنید که آی پی کاربران را شناسایی و اطلاعات آن ها را در صورت وجود برای شما لیست کند تا آنالیز دقیقی از ویژگی های کاربران خود داشته باشید.

آموزش و سرگرم کردن کاربران

اگر هدف شما نمایش برتری محصولات و خدماتتان است، ارتقا نرخ مشارکت سایت هدفی عالی برای شماست، مخصوصا اگر صاحب وب سایت های سرگرمی و مسافرتی مانند رستوران ها، اقامت و وب سایت های حاوی اطلاعات مناطق مختلف، هستید.

بهره مندی از کاربرانی که جذب سایت شما شده اند، فرصتی عالی برای متقاعد کردن و اطلاع رسانی به آنها درباره محصولات، سرویس ها و کسب و کارتان است.

در ارزیابی میزان مشارکت می توان از معیارهایی مانند ترکینک تعداد دانلود مقالات، بانس ریت صفحات مهم و زمان متوسط سپری شده در هر صفحه از سایت استفاده کرد.

افزایش تعداد افرادی که از وجود برند شما باخبرند

سئو می تواند به عنوان ابزاری برای هر چه بیشتر باخبر شدن افراد از حضور آفلاین یا آنلاین برند شما استفاده گردد. کاربران مشتاق بعد از دیدن یک تبلیغ آفلاین یا ویدئویی از شما، احتمالا علاقه مند به جستجوی شما در گوگل کرده و به دنبال اطلاعات بیشتری از شما می گردند. این جستجو از طریق جستجوی نام برند شما صورت می گیرد. همچنین با دیده شدن نام سایت شما در جستجوهای مختلف، احتمال بیشتری به وجود می آید که کاربران بر روی سایت شما کلیک کنند.

معیارهایی که می تواند در اینجا برای ارزیابی این مورد استفاده کرد بررسی جستجوهاییست که کاربران از نام یا محصولات مرتبط با شما دارند. شما می بایست ترافیکی از سایت را که از این راه بدست می آورید را از طریق ابزارهای آنالیتیکس بررسی کنید.

افزایش رضایت مشتریان

یکی دیگر از اهداف سئو می تواند افزایش رضایت مشتریان از طریق وب سایت باشد. این مورد می بایست به دقت قبل و بعد از فروش محصولات وجود داشته باشد، چرا که کاربر در هر مرحله از خرید احتمال دارد که بخواهد با پشتیبانی سایت تماس بگیرد. این مهم می تواند به واسطه تمرکز بر روی نمایش اطلاعات پشتیبانی در اکثر صفحات سایت به دست آید. همچنین ساختار سایت می بایست واضح بوده و موتورهای جستجو نیز صفحات درستی را به ازای کلمات کلیدی مشخص نمایش دهند. بدین شکل کاربران از همان ابتدا برای گرفتن پاسخ خود با صفحه مناسبی رو به رو می گردند.

ارزیابی رضایت مشتری با استفاده از روش های سنتی کار بسیار سختیست. صفحات پشتیبانی سایت می بایست دارای اطلاعات دقیقی بوده و به اکثر سوالات کاربران، پاسخ قانع کننده ای بدهد. یکی از راه های ارزیابی کیفیت پاسخ ها، استفاده از نظر کاربران در انتهای این گونه صفحات است.

افزایش ترافیک سایت

افزایش ترافیک از ابتدایی ترین اهداف سایت می باشد و نشان از بیشتر دیده شدن سایت در نتایج جستجو دارد. این مورد را می توانید از طریق ترافیک ماهانه سایت ارزیابی کنید. افزایش ترافیک در وب سایت هایی که وابسته به تبلیغات هستند بسیار مهم می باشد.

علت اینکه ترافیک دیگر از اهداف اصلی سئو نمی باشد اینست که درصد بسیاری از ترافیک سایت می تواند نامرتبط با فعالیت اصلی سایت بوده و درامدی را برای وب سایت به همراه نداشته باشد.

افزایش رتبه سایت

در نهایت سئو می تواند برای افزایش رتبه سایت استفاده شود. کسب رتبه اول در جستجوی یک عبارت می تواند دلیلی بر پیشرو بودن آن سایت در کسب و کار مربوطه باشد. با استفاده از ابزارهای بررسی رتبه سایت می توانید به صورت اتوماتیک به چک کردن آن در کلمات کلیدی مختلف بپردازید.

در سال های اخیر، اولویت رتبه سایت در صنعت سئو کمی کاهش یافته است، چرا که موثرترین روش برای بازگشت هزینه محسوب نمی شود. افزایش رتبه در بعضی از کلمات پر رقابت هزینه بسیار بالایی را در پی داشته، در صورتی که حتی به واسطه اول شدن در آن عبارت، سرمایه شما به زودی باز نخواهد گشت.

اما با این وجود اگر این پارامتر به صورت کلی و در رنج وسیعی از کلمات هدفگذاری شود، آن وقت افزایش رتبه متوسط کلمات در نتایج جستجو، می تواند هدف خوبی محسوب گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *