ده چیزی که اغلب مشاورین سئو از آنها متنفرند

ما با توجه به صرف بیش از ده سال به عنوان مشاور سئو، لیستی از بزرگترین چالش های این کار درباره این صنعت و مشتریانمان گرداوری کرده ایم. مطمئنا شما نیز به عنوان مشاورین سئو یا مشتریان آنها چنین تجربه هایی را داشته اید.

1. راهکارهای زودبازده

اغلب مشتریان ما افراد باهوشی بوده و در هنگام برخورد با چالش های سئو بعضا به دنبال روش های زودبازده هستند. با اینکه اغلب آنها از پیچیدگی های سئو و مزیت روش های پیاده سازی صحیح آن آگاه هستند، اما با این حال باز هم در شرایط بحرانی از ما راهکارهای زودبازده می خواهند.

با اینکه تحقیق و برنامه ریزی برای یک وب سایت نمونه نشان می دهد که درامد آن پس از طی یک فعالیت دراز مدت یک ساله دو برابر خواهد شد، اما باز هم مشاهده می کنیم که مخالفت هایی از طرف کارفرما ها به وجود می آید. آنها به این برنامه علاقه ای نشان نداده و نتایج زودهنگامی را طلب می کنند. به عنوان مثال آنها برنامه های شش ماهه را در اینجا ترجیح می دهند.

کسب و کارها بایستی درک کنند که کسب ترافیک از موتورهای جستجو موضوع بسیار مهمیست و نمی توان برای رسیدن به نتایج مطلوب در آن شتاب زده عمل کرد. راهکارهای زودبازده شاید نتایج زودهنگامی را به ارمغان بیاورند، اما غالبا این گونه ننایج غیر واقعی بوده و پایدار نیستند.

2. مقایسه وب سایت خود با رقبا

یکی از سخت ترین سوالاتی که مطرح می شود اینست که رقبای من در حال انجام چنین کاری هستند، بنابراین چرا من نمی توانم؟!

برخی از وب سایت ها دستورالعمل های گوگل را نادیده گرفته و سعی در سو استفاده از نقاط ضعف الگوریتم های گوگل می کنند. آنها با انجام اقداماتی مانند لینک سازی غیر طبیعی، انتخاب دامین هایی همنام با کلمات کلیدی، انتشار محتوای تکراری و از این قبیل سعی در فریب گوگل می کنند. شاید هم بتوانند در برخی از کلمات کلیدی از رقبایشان پیشی بگیرند.

قول های گوگل مبنی بر جلوگیری از فعالیت های چنین وب سایت هایی برای ما به عنوان یک مشاور سئو تکراری شده است. آنها دائما در حال نهی وبمستر ها از عدم انجام چنین کارهای فریب کارانه ای هستند.

گوگل بارها نشان داده که در دفع تاکتیک های سئو کلاه سیاه صد در صد درست عمل نمی کند و بعضا الگوریتم های آن توسط وبمسترها به بازی گرفته می شود. بایستی قبول کینم که گوگل با اینکه پیشرفت های بسیاری در این زمینه داشته، اما همچنان قادر به فیلتر کردن صد در صد وب سایت های اسپم نیست.

در برخی موارد ما در قبال مشتریانمان احساس شرمندگی می کنیم. رقبای آنها سالهاست که با تکنیک های اسپم رتبه های بالایی کسب کرده و به خاطر این اعمالشان جریمه نمی شوند. در جهت دیگر نیز وب سایت هایی وجود دارند که تنها در جهت سئو کلاه سفید قدم برداشته و بدین واسطه انتظار دارند که از این گونه رقبا پیشی بگیرند. توضیح این مسئله برای مشاورین سئو کار بسیار دشواریست و متاسفانه اغلب مشتریان از پاسخ آنها قانع نمی شوند.

3. مسئله بغرنج میزان دستمزد

بارها پیش آمده که از ما خواسته اند در پروژه های سئو به عنوان مشاور شرکت کنیم. ما نیز بالطبع، چند روزی زمان صرف کرده و پروپوزال خود را برای مشتریان آماده می کنیم. متاسفانه بعضا پس از ارائه پروپوزال مشاهده می شود که آنها از دستمزد بالای ما شکایت می کنند. آنها تمام بخش های پروپوزال ما را دوست دارند، اما در مورد دستمزد مخالفت می کنند، چرا که شرکت های دیگر برایشان ادعا کرده اند که همین کارها را با دستمزدی بسیار پایین تر انجام خواهند داد.

همه اینها درست است. هستند افرادی که با دستمزد پایین تر به سئو وب سایت شما می پردازند، رویکرد و نگرش آنها نسبت به سئو مطمئنا با ما متفاوت خواهد بود. شاید بهتر باشد که مشتریان در چنین شرایطی به این مسئله نگاه کنند که فعالیت های ما چقدر موجب افزایش سرمایه آنها خوهد شد؟ زمان رسیدن ما به نتایج چقدر سریعتر است؟ کیفیت رشد کسب و کار آنها در راستای برنامه ما چقدر است؟

دقت داشته باشید که یک مشاور سئو خوب چیزی فراتر از یک تکنسین است. یک متخصص سئو خوب در کار با آنالیز داده ها فردی حرفه ایست. او با تکیه بر داده های ارزشمندی که در اختیار دارد، می تواند به نیازهای شما پاسخ داده و با کشف راه های جدید، کسب و کار شما را به سمت موفقیت پیش ببرد. مقایسه چنین چیزی با میزان دستمزد یک مشاور، کار بی معنی می باشد.

4. سئو قادر به جبران نقطه ضعف های یک محصول ضعیف نیست

سئو قادر به رفع تمام مشکلات نیست. ما می دانیم که این مسئله شاید مغایر با افسانه هاییست که برای این صنعت گفته شده است. اما این موضوع حقیقت دارد. اگر محصول یا خدمات ارائه شده توسط شما دارای کیفیت رضایت بخشی نیست، بایستی قبل از مراجعه به مشاورین سئو نسبت به افزایش کیفیت آنها اقدام فرمایید.

سئو موجب ارتقا کیفیت محصول شما نخواهد شد. اگر شما خدمات خوبی را به افراد ارائه می دهید، سئو به شما کمک می کند تا بیشتر توسط افراد نیازمند به خدمات شما دیده شده و سود بالاتری کسب کنید.

5. عادت کنید که در اغلب مواقع جواب نه بدهید

ما بعضا با مشتریانی مواجه شده ایم که در دو سال اخیر چند بار دست به تغییر شرکت سئو یا سئوکار خود زده اند. این صاحبین کسب و کارها از نتایج کار راضی نبوده و به همین دلیل می خواهند دست به تغییر مشاور خود بزنند.

در اغلب مواقع مشاهده شده که این گونه مشتریان، صبور نبوده و افرادی بی حوصله هستند. در نتیجه کار کردن با آنها سخت است. هر چیز بدیهی بر روی رفتار آنها نسبت به مشاور سئو خود تاثیر می گذارد. یک شب نخوابیدن یا داشتن یک روز بد می تواند آنها را به رفتارهای تهاجمی نسبت همه افراد دور و بریشان سوق دهد.

بودن در چنین وضعیتی بدی ناخوشایند است، چرا که رفتارهای مشتری موجب کاهش انگیزه های شما و خراب شدن حالتان می گردد. بهتر است که هر چه زودتر به این گونه روابط پایان دهید. در صورت مشاهده چنین مشتری هایی بهتر است که همان اول به آنها نه بگویید.

شاید شما یک مشتری را از دست داده باشید، اما تصمیم درستی گرفته اید. انرژی خود را بر روی پروژه مشتریانی صرف کنید که به شما اعتماد کرده و دارای صبر و حوصله برای مشاهده نتایج هستند.

6. داشتن وسواس در آمارها

مشتریان عاشق آمارها هستند، اما آمارها روش صد در صد درستی برای توصیف موفقیت ها نیست. مشاهده شده که بسیاری از مشتریان بر روی تعداد بازدید از صفحات، رتبه سایت در کلمات کلیدی و دیگر شاخص های مشابه تاکید دارند.

هیچ یک از آنها به خوبی نمی توانند بیانگر کارایی کسب و کارتان باشد. شما نیاز به تمرکز بر روی شاخص های عملکرد صحیحی دارید. شاخص هایی که قابل استناد بوده و مستقیما با سوداوری شما در ارتباطند. این شاخص ها همان هایی هستند که در بررسی ارتقا کسب و کار از طریق سئو بایستی به دنبال آنها باشید.

از دید اغلب مشتریان، رتبه وب سایت بهترین شاخص عملکرد برای ارزیابی یک مشاور سئو است. اما در حقیقت جایگاه وب سایت در نتایج جستجو تنها یکی از پله های نردبان موفقیت وب سایت محسوب می گردد. بدون یک نرخ تبدیل قابل قبول و عدم سوداوری، حتی رتبه یک گوگل نیز بی فایده است.

7. سئو مانند شکر برای شیرینیست

از دید برخی وب مسترها سئو همانند یک شعبده بازیست که پس از طراحی وب سایت از آن استفاده کرده و همه چیز به صورت ناگهانی درست می شود. بنابریان استفاده از مشاورین سئو را به انتهای کار طراحی و توسعه سایت موکول می کنند.

متاسفانه چنین رویکردی موجب می شود که تغییر و بهینه سازی وب سایت پس از تکمیل آن، هزینه های زیادی را روی دست شما بگذارد. بهتر است که از مشاوره سئو در هنگام تعیین استراتژی وب سایت و قبل از طراحی آن بهره بگیرید تا همه چیز در هنگام طراحی سایت در جای خود قرار داشته و نتایج شگفت انگیزی پس از راه اندازی سایت مشاهده کنید.

8. مشاورین IT قادر به حل تمام مشکلات هستند

برای ما مشاورین سئو هنوز این اتفاق می افتد که در هنگام خرابی پرینتر، کامپیوتر، موبایل، اسکنر و حتی مشکلات ویروسی، دوستان و خانواده به ما مراجعه می کنند، چرا که ما یک مشاوره IT هستیم. حتی مشاهده شده که در هنگام ایجاد مشکل در کار با تلویزیون نیز از ما انتظار کمک داشته اند.

این مسئله در محیط کاری نیز وجود دارد. مشتریان قادر به درک تفاوت طراح سایت، توسعه دهنده وب سایت، متخصص ادوردز یا مشاور سئو نیستند. آنها تصور می کنند که هر چیزی که با برق کار می کند، مشکلات آنها را مدیران IT می توانند حل کنند. اما در حقیقت این گونه نیست.

9. تولید محتوا آسان است

متاسفانه این طور نیست. مگر اینکه هر متنی را که دارای چندین خط فاصله و کلمات کلیدی باشد را محتوا بنماید.

ما به دفعات مشاهده کرده ایم که مشتریان ادعا می کنند که خود می توانند به موضوع محتوا رسیدگی کنند. چرا که آنها دارای نویسندگان خوبی هستند. حتی در صورتی که این مسئله درست باشد، آیا نویسندگان آنها درک درستی از سئو دارند یا خیر؟

در اغلب مواقع اعتماد ما به نویسندگان داخلی مجموعه ها نتایج خوبی را ایجاد نکرده و ما مجبور شده ایم که جلسات آموزشی برای نویسندگان برگذار کنیم. این موضع باعث افزایش هزینه های سئو شده و زحمات ما برای سئو را بیشتر می کند.

10. کسب بک لینک های پولی

همیشه وقتی صحبت از لینک سازی می گردد، موضوع خرید بک لینک به وسط می آید. بعد از بروزرسانی گوگل پنگوئن جای تعجب وجود دارد که هنوز صاحبین کسب و کارها اقدام به خرید بک لینک می کنند.

این اقدام با ریسک فراوانی همراه بوده و ما به چنین درخواست هایی از طرف مشتریان جواب رد می دهیم. اما برخی از آنها در عین مخالفت مشاور سئو وب سایت، اقدام به خرید بک لینک کرده و پس از مشاهده نتایج منفی، مجددا مشاور سئو را مقصر می دانند.

ده موردی که در این مطلب مطرح گردیدند، جز چالش هایی بودند که ما در دوران کاری خود با آنها مواجه بوده ایم. مطمئنا برای شما نیز اتفاقات مشابهی افتاده است. در صورت علاقه مند بودن خوشحال می شویم که تجربیات خود به عنوان مشاور سئو را با ما در میان بگذارید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *