ساخت نقشه سایت در وردپرس

اگر تاکنون دست به خواندن چند مقاله درباره سئو زده باشید، مطمئنا نام نقشه سایت یا نقشه سایت XML به گوشتان خورده است. با اینکه ساخت نقشه سایت برای وردپرس یکی از آیتم های سئو در هر چک لیستی می باشد، اما تاکنون نگاه عمیقی به این مسئله نشده است.

در این مطلب ما قصد داریم که نگاه عمیقی به این موضوع داشته و شما را از هر آنچه که در این باب به آن نیاز دارید آگاه کنیم.

نقشه سایت XML چیست؟

نقشه سایت XML درواقع لیستی از یو آر ال های وب سایت شماست که علاقه مند به دیده شدن آن ها در نتایج جستجو هستید. نقشه سایت همانند فایل robots.txt به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند تا وب سایت شما را بهتر پایش کرده و نقشه ای از تمام محتوای آن داشته باشند.

در کنار این لیست از یو آر ال ها شما می توانید اطلاعات دیگری را در قالب متا دیتا به نقشه سایت اضافه نموده تا به ایندکس وب سایت توسط موتورهای جستجو کمک بیشتری کنید. این گزینه ها در پروتکل نقشه سایت ذکر شده و به شما اجازه می دهند تا:

  • زمان آخرین ویرایش محتوا را ذکر کنید
  • پایش صفحات سایت را اولویت بندی کنید (موتورهای جستجو لزوما از این دستور پیروی نمی کنند)
  • دوره زمانی تقریبی تغییر صفحات را قید کنید

علاوه بر آن، این امکان وجود دارد که اطلاعاتی در مورد ویدئوها و تصاویر سایت را در قالب نقشه سایت به گوگل ارائه دهید.

نقشه سایت XML چه شکلیست؟

منتظرید تا ببینید یک نقشه سایت چه شکلیست؟ در تصویر زیر نقشه سایتی از یک سایت وردپرسی را مشاهده می کنید:

مثالی از نقشه سایت XML در وردپرس

همانطور که مشاهده می کنید نقشه سایت لیستی از یو آر ال ها به همرا متا دیتاهاست. در واقع این نقشه سایت کارکردی برای کاربران انسانی ندارد.

آیا محدودیتی در تعداد یو آر ال های موجود در نقشه های سایت XML وجود دارد؟

  • بله، وجود دارد، اما غالب کاربران وردپرس هرگز به این محدودیت نمی رسند.
  • به صورت تکنیکال، فایل های نقشه سایت XML دراای محدودیت 50.000 یو آر ال هستند. اما حتی اگر تعداد یو آر ال های سایت به بیش از این عدد برسد، شما می توانید برای افزایش این محدودیت، نقشه سایتی شامل چندین نقشه سایت ایجاد کنید. به عبارتی یک نقشه سایت اصلی ایجاد کنید که به چند نقشه سایت دیگر لینک شده باشد.
  • نقشه سایت قبلی متعلق به پست های وب سایت بود، اما نقشه سایت زیر نقشه سایت اصلی بوده و در آن به سایر نقشه ها لینک داده شده است.

نقشه سایتی از نقشه سایت ها

نقشه سایت چگونه برای وب سایت وردپرسی شما مفید است؟

اصلی ترین هدف از ساخت نقشه سایت بهبود وضعیت پایش وب سایت است. طبق گفته گوگل ربات های این موتور جستجو با استفاده از این نقشه های سایت می توانند به صورت هوشمند تری به پایش وب سایت بپردازند. نقشه سایت به موجب راه های زیر باعث ارتقا قابلیت پایش وب سایت می گردد:

  • زمان پایش سریعتر: موتورهای جستجو در صورت مشاهده نقشه سایت، وب سایت را سریع تر پایش می کنند. این مسئله موجب ایندکس سریعتر وب سایت می گردد.
  • اولویت بندی پایش: با استفاده از نقشه های سایت می توان به اولویت بندی پایش صفحات پرداخت.
  • محتوای مدیا: در صورتی که وب سایت شما پر از محتوای مدیا مانند ویدئو و تصاویر باشد، گوگل می تواند با استفاده از نقشه های سایت تصاویر یا ویدئو، اطلاعات بیشتری از این محتواها در نتایج جستجو نمایش دهد.

علاوه بر تاثیر گذاشتن بر پایش وب سایت، نقشه های سایت می توانند کارکرد های دیگری نیز داشته باشند. به عنوان مثال با ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول می توان از وضعیت ایندکس صفحات سایت با خبر شد.

آمار ایندکس آدرس های نقشه سایت

آیا اضافه کردن نقشه سایت موجب آسیب رساندن به آن می شود؟

خیر، تگران نباشید. در بدترین سناریو ممکن شما به ازای اضافه کردن نقشه سایت، هیچ تاثیری را مشاهده نمی کنید. طبق گفته گوگل در اغلب مواقع شما به واسطه ساخت نقشه سایت تاثیرات مثبتی را مشاهده کرده و هیچ وقت به ازای آن جریمه نخواهید شد.

ساخت نقشه سایت به معنای عدم توجه به ساختار لینک های داخلی نخواهد بود

نقشه های سایت به هیچ وجه جایگزین لینک های داخلی نخواهند شد. تصور نکنید که تنها به ازای قرار دادن لینک ها در نقشه سایت، گوگل اقدام به ایندکس آن می کند.

گوگل همچنان علاقه مند است که محتوای شما دارای لینک های داخلی و خارجی باشد که به سمت آن منتهی می شوند. طبق گفته گوگل استفاده از نقشه سایت تضمینی برای پایش و ایندکس تمام آدرس های آن نیست.

چگونه با استفاده از Yoast SEO نقشه سایت XML بسازیم؟

حال که می دانید نقشه سایت چیست و چگونه بر روی سئو تاثیر گذار است، چطور می توان اقدام به ساختن نقشه سایت برای تمام محتوای آن در وردپرس پرداخت؟ آسان ترین روش استفاده از Yoast SEO می باشد.

برای ساخت نقشه سایت در وردپرس کافیست که تنها اقدام به نصب این افزونه و فعال کردن آن کنید.  افزونه Yoast SEO به صورت پیشفرض قادر به ساخت نقشه سایت در آدرس زیر است:

yoursite.com/sitemap_index.xml

به همین سادگی شما نقشه سایت را ایجاد کرده اید. اما چیزی که خیلی از کاربران نمی دانند اینست که نقشه سایت تولید شده توسط Yoast SEO قابل سفارسی شدن است. برای انجام این کار کافیست که اقدام به طی مراحل زیر کنید:

در نسخه 11+ یواست سئو ابتدا به منوی سئو و بخش ظاهر جستجو بروید. سپس بر روی تب انواع محتوا کلیک کنید. در اینجا می توانید با انتخاب گزینه خیر برای آیتم نمایش نوشته ها در نتایج جستجو، نوشته ها را از نقشه سایت پاک کنید. این گزینه برای سایر انواع محتوا نیز وجود دارد و قابل سفارشی سازیست.

همچنین در بخش طبقه بندی ها نیز می توانید این گزینه را یافته و نمایش یا عدم نمایش یک طبقه بندی را در نتایج جستجو تعیین کنید.

سایر افزونه های وردپرس برای ساختن نقشه سایت XML

با اینکه افزونه Yoast SEO پیشنهاد اول ما برای ساخت نقشه سایت برای وردپرس است، اما این افزونه تنها گزینه ما نیست. با استفاده از افزونه های زیر نیز می توانید اقدام به این کار کنید:

  • افزونه All in One SEO Pack: تنها کافیست که پس از نصب این افزونه گزینه XML Sitemaps را در بخش Feature Manager فعال کنید.
  • افزونه Google XML Sitemaps: این افزونه محبوب اختصاصا برای ساخت نقشه سایت ایجاد شده است.
  • افزونه The SEO Framework: این افزونه جز افزونه های جدید سئو محسوب شده و دارای امکان ساخت نقشه سایت است.

ساختن نقشه سایت با استفاده از ابزار XML Sitemap Generator

 آیا از طرفداران نصب افزونه در وردپرس نیستید؟ یا اینکه از وردپرس استفاده نمی کنید؟ جای هیچ نگرانی نیست. شما می توانید با استفاده از یک ابزار XML Sitemap Generator اقدام به ساخت نقشه سایت برای خود کنید. این ابزار به شما اجازه می دهد که از روش های زیر نقشه سایت بسازید:

  • ابزار تحت فضای ابری
  • برنامه تحت ویندوز
  • پلاگین وردپرس

اما چگونه از ابزار آنلاین آن استفاده نماییم:

به وب سایت XML Sitemap Generator رفته و با اسکرول به سمت پایین صفحه بر روی گزینه Online Generator کلیک کنید:

استفاده از XML Sitemap Generator

در صفحه بعدی:

  • یو آر ال صفحه اصلی سایت وب سایت را وارد کنید
  • نحوه محاسبه زمان آخرین ویرایش صفحه را تعیین کنید
  • فرکانس تغییر محتوای سایت را تعیین کنید
  • اولویت پیشفرض پایش را انتخاب کنید
  • آدرس ایمیل خود را وارد کنید
  • بر روی گزینه Generate sitemap کلیک کنید

پیکربندی ابزار XML Sitemap Generator

همچنین شما می توانید با کلیک بر روی گزینه More Settings به تنظیمات بیشتری دسترسی داشته باشید.

پیکربندی تنظیمات XML Sitemap Generator

پس از کلیک بر روی گزینه Generate Sitemap این ابزار شروع به پایش وب سایت و ساخت نفشه سایت از لینک های یافت شده می کند. هر جه اندازه وب سایت شما کوچکتر باشد، زمان انجام این کار کمتر خواهد بود. پس از اتمام این کار شما قادر به دانلود نسخه های مختلفی از نقشه سایت خواهید بود.

دانلود نقشه سایت وردپرس از XML Sitemap Generator

پس از دانلود نسخه XML نقشه سایت، بایستی آن را در مسیر روت وب سایت خود آپلود نمایید.

چگونه نقشه سایت را در گوگل و دیگر موتورهای جستجو ثبت کنیم؟

پس از ساخت نقشه سایت بایستی یک قدم فراتر رفته و آن را در اغلب موتورهای جستجوی معروف ثبت نماییم. این کار موجب می شود که:

  • از پیدا شدن نقشه سایت توسط گوگل اطمینان حاصل کنیم
  • داده هایی در مورد تعداد صفحات ایندکس شده سایت در گوگل کسب کنیم

برای ثبت نقشه سایت در گوگل نیاز است که ابتدا اکانت گوگل سرچ کنسول برای وب سایت داشته باشم. پس از ثبت وب سایت در گوگل سرچ کنسول به مسیر Crawl و سپس Sitemaps رفته و بر روی گزینه ADD/TSET SITEMAP کلیک کنید.

ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

سپس آدرس نقشه سایت را نوشته و بر روی گزینه Submit کلیک کنید. اگر از یواست سئو برای ساخت نقشه سایت استفاده کرده اید کافیست عبارت sitemap_index.xml را در این کادر بنویسید.

اضافه نمودن آدرس نقشه سایت

پس از پردازش نقشه سایت توسط گوگل شما قادر به مشاهده آمارهای مربوطه خواهید بود. این اطلاعات بسیار به درد به خور هستند، چرا که بعضا خطاهای موجود در صفحات را به شما گزارش می دهند. به مثال زیر توجه کنید:

When we tested a sample of the URLs from your Sitemap, we found that some URLs were not accessible to Googlebot due to an HTTP status error. All accessible URLs will still be submitted.

خطاهای نقشه سایت

این خطا به ما می گوید که برخی از صفحات دارای خطای 404 هستند.

چگونه نقشه سایت را در بینگ ثبت نماییم؟

با اینکه گوگل پادشاه موتوهای جستجوست، اما بینگ نیز موتور جستجو فعالی می باشد. برای هر چه بیشتر دیده شدن شاید بخواهید که نقشه سایت را در بینگ نیز ثبت نمایید. انجام این فرایند بسیار آسان بوده و مشابه گوگل می باشد. تنها کافیست که اکانتی در Bing Webmaster ایجاد کنید. سپس از طریق داشبورد این ابزار نقشه سایت خود را ثبت نمایید.

چگونه یک نقشه سایت HTML به وردپرس اضافه کنیم؟

ما از ابتدای این پست تا به اینجا بر روی نقشه سایت XML تمرکز کرده بودیم. اما این نوع نقشه سایت احتمالا تنها نقشه سایتی نیست که شما بخواهید به وب سایت وردپرسی خود اضافه کنید. نقشه سایت HTML نسخه قابل فهم تر نقشه سایت برای کاربران انسانیست. شاید این گونه نقشه های سایت را به صورت یک لیست گلوله ای در برخی سایت ها دیده باشید.

به عنوان مثال این تصویر شامل یک نسخه کوتاه از یک نقشه سایت HTML است.

مثالی از نقشه سایت HTML

نقشه های سایت HTML الزاما شامل تمام آدرس های صفحات سایت نیستند. اما آنها به کاربران اجازه می دهند که به مهمترین صفحات سایت دسترسی داشته باشند. با اینکه شما قادرید چنین نقشه سایتی را به صورت دستی نیز ایجاد کنید، اما افزونه ای با عنوان Simple Sitemap برای این کار وجود دارد. این افزونه به شما اجازه می دهد تا نقشه سایتی با ویژگی های زیر ایجاد نمایید:

  • شامل کردن یک یا چند نوع پست خاص
  • محدود کردن تعداد برگه ها
  • در نظر نگرفتن یک سری از پست ها با وارد کردن ID آنها
  • مرتب کردن برگه ها به شکل های مختلف

این افزونه دارای قالب های از پیش آماده ای برای نمایش نقشه سایت ایجاد شده است. پس از انتخاب گزینه های مورد نظرتان، شما می توانید نقشه سایت ایجاد شده را به واسطه شورت کدها در هر جایی از وب سایت نمایش دهید.

برای استفاده از این افزونه پس از نصب و فعالسازی آن به مسیر تنظیمات و Simple Sitemap در وردپرس بروید. شما می توانید بر روی یکی از دموهای این افزونه کلیک کرده و از شورت کد های پیش فرض آن نیز استفاده نمایید. یا اینکه با استفاده از گزینه های در دسترس اقدام به ساخت شورت کد شخصی کنید.

نحوه ساخت نقشه سایت HTML

همین امروز شروع به استفاده از نقشه سایت برای وردپرس کنید

نقشه سایت XML یکی از آن چیزهاییست که هر وب سایت وردپرسی به آن نیاز دارد. با اینکه وجود نقشه سایت موجب افزایش رتبه سایت به طرز شگفت آوری نمی شود، اما در پایش و ایندکس بهتر آن نقش به سزایی دارد. آسان ترین روش برای ساخت یک نقشه سایت XML در وردپرس استفاده از افزونه Yoast SEO می باشد. اما با این وجود افزونه های خوب دیگری نیز برای این کار وجود دارند.

پس از ساخت نقشه سایت بایستی آن را در گوگل سرچ کنسول ثبت نمایید تا از گزارش های آن آگاه شوید. امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در صورت وجود هر گونه سوالی در این زمینه آن را در بخش کامنت ها مطرح کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *