داده های ساختار یافته (Structured Data یا استراکچردیتا) چیست؟

احتمالا تاکنون عبارت های داده های ساختار یافته یا structured data، Schema.org و JSON-LD به گوشتان خورده است. اما در واقع این عبارات به چه معنایی هستند؟ داده های ساختار یافته چیست؟ Structured Data چه کاری انجام می دهند؟ و چه ارتباطی بین آنها و سئو وجود دارد؟ این مطلب مختص تمام کسانیست که علاقه مند جواب این سوالات را بدانند. پس با ما همراه باشید.

داده های ساختار یافته به کدهایی گفته می شود که دارای فرمت مشخصی هستند و به گونه ای نوشته می شوند که قابل درک برای موتورهای جستجو باشند. موتورهای جستجو این داده ها را خوانده و از آنها در نمایش نتایج جستجو بهره می برند.

تصور کنید که شما دارای یک سایت آشپزی هستید و دستورالعمل های پخت غذا ها را در آن منتشر می کنید. اگر داده های ساختار یافته را به صفحه دستور پخت یک غذا اضافه کنید، نمایش آن صفحه در نتایج جستجو تغییر خواهد کرد. صفحه سایت شما در نتایج جستجو دارای اطلاعات بیشتری می گردد.(مانند تصویر زیر)

داده های ساختار یافته

مشاهده می فرمایید که در کنار دستور پخت غذا اطلاعات دیگری مانند کالری غذا، مدت زمان پخت آن و تعداد نظرات کاربران نیز درج شده  است. برای دستیابی به چنین نمایشی می بایست از داده های ساختاری در صفحات سایت استفاده کنید.

انواع زیادی از داده های ساختاری وجود دارند. داده های ساختاری همیشه شامل یک قطعه کد هستند. داده های ساختار یافته برای کتاب ها، نقد ها، فیلم ها و همینطور محصولات فروشگاه اینترنتی شما وجود دارند. در همه این موارد استفاده از داده های ساختاری موجب غنی تر شدن نمایش سایت شما در نتایج جستجو می گردد.

ذکر این نکته در اینجا ضروریست که متاسفانه گوگل همیشه داده های ساختاری را در نتایج جستجو نشان نمی دهد، حتی اگر آن را به صفحه خود اضافه کرده باشید. هیچ تضمینی وجود ندارد. بنابراین تنها کاری که می توانید انجام دهید اینست که آن را به صفحه خود اضافه کرده و امیدوار باشید که گوگل از آنها در نتایج جستجو بهره ببرد.

چه کارهایی می توانیم با داده های ساختار یافته انجام دهیم؟

با استفاده از داده های ساختار یافته می توانید با گوگل صحبت کنید. شما می توانید به گوگل بگویید که در دستور پخت شما چه عناصری وجود دارند، آماده سازی این غذا چقدر طول می کشد و یک بشقاب از این غذا دارای چه مقدار کالریست. گوگل این داده ها را جمع آوری کرده و تصمیم به نمایش آنها در نتایج جستجو می گیرد.

بنابراین داده های ساختار یافته ابزاری برای ارائه اطلاعات دقیق درباره یک صفحه به گوگل است. گوگل می تواند از این اطلاعات استفاده کرده و نتایج جستجوی بهتری ارائه دهد. همچنین کاربران نیز این داده ها را دوست دارند.

schema.org چیست؟

موتورهای بزرگ جستجوی دنیا پروژه ای را تحت عنوان Schema.org ایجاد کرده اند که می توانند در آن همه داده های ساختاری قابل پشتیبانی را مشاهده کرد. این مسئله این وبسایت را به مجموعه بزرگی از کدها تبدیل کرده است.

شما می توانید با استفده از schema.org کدهای مرتبط با صفحه خود را بیابید. به عنوان مثال اگر شما فروشنده تی شرت در وبسایت خود هستید، می توانید رنگ ها و سایز های قابل ارائه آن تیشرت را به صورت داده های ساختار یافته قرار دهید. می توانید این سایت را با دقت کنکاو کرده و داده های ساختار یافته مرتبط را بیابید.

در وبسایت schema.org می توانید کد ها را کپی کرده و با تنظیمات صحیح از آن در وبسایت خود استفاده کنید.

schema.org چیست

schema.org طبقه بندی بزرگی از کدهاست که توسط موتورهای جستجو پشتیبانی می شود. نمونه های زیادی از کدها در این وبسایت وجود دارند و شما می توانید از آنها بهره ببرید.

JSON-LD چیست؟

JSON-LD یکی از کدهای Schema.org است. در حقیقت روشی برای نوشتن کدهاست. در Schema.org دیگر انواع کدها مانند Microdata و RDFa نیز وجود دارند. شما می توانید به راحتی JSON-LD را با استفاده از Google Tag Manager در وب سایت خود به کار ببرید.

چرا structured data در سئو مهم است؟

structured data در سئو دارای اهمیت است، چرا که به گوگل کمک می کند که راحت تر به موضوع صفحه شما پی ببرد. گوگل نیاز دارد که بداند سایت شما درباره چیست تا بتواند آن را در نتایج جستجو نشان دهد. استفاده از structured data به مثابه صحبت با گوگل و بیان اطلاعات صفحه به آن است. این مسئله مطمئنا در رتبه سایت تاثیر گذار خواهد بود.

مهمتر از همه، structured data نوع نمایش صفحه در نتایج جستجو را تغییر می دهد و باعث نمایش اطلاعات بیشتری به کاربران می گردد. این مسئله باعث افزایش احتمال کلیک کاربران شده و کلیک های بیشتر مطمئنا موجب افزایش رتبه سایت می گردد.

چگونه از داده های ساختار یافته استفاده کنیم؟

استفاده از داده های ساختار یافته کمی دشوار به نظر می رسد، اما شما قادر به انجام آن هستید. ابتدا کد مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را با وبسایت خود هماهنگ می کنید. سپس با استفاده از Google Tag Manager آن را در وبسایت قرار می دهید.

آیا در استفاده از کدها مهارت ندارید؟ از پلاگین ها استفاده کنید

اگر از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنید، می توانید با بهره بردن از پلاگین ها، داده های ساختاری متنوعی را به صفحات اضافه کنید. به عنوان مثال با استفاده از این پلاگین ها می توان به آسانی داده های ساختاری مرتبط با مکان فروشگاه را در صفحات قرار داد. نیازی به کلنجار رفتن با کدها نیست و صرفا می توان با یک پلاگین این کار را انجام داد. پلاگین های زیادی در این زمینه وجود دارند و با جستجو می توانید به آنها دست یابید.

منبع:
What is structured data

2 دیدگاه

  1. سلام، من از افزونه Schema Pro استفاده کردم، آیا این افزونه مشکلی نداره؟
    چند روز پیش متوجه چند ارور در قسمت Products گوگل سرچ کنسول شدم که ارور ها مربوط به نداشتن اسم، قیمت، نام برند، امتیاز و… برای محصولات بودند.
    از وقتی که تنظیمات افزونه Schema Pro فعال کردم و تنظیمات مربوط بهش رو انجام دادم 3 روز گذشته! ولی همچنان ارورها تو سرچ کنسول هستند.
    آیا افزونه مشکل دار هست؟ یا من تنظیمات رو اشتباه انجام دادم؟ یا اینکه حذف شدن ارور از سرچ کنسول زمان بر هست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • افزونه Schema Pro یکی از بهترین ها برای ساخت اسکیما مارک آپ به شمار میره. وجود خطا به معنای عدم پیاده سازی صحیح آن است. آیتم هایی که دارای خطا یا هشدار هستند را شناسایی و نسبت به تنظیم صحیح اونها اقدام کنید. برای تست تنظیمات میتونید از Google Structured Data Testing Tool استفاده کنید. پاک شدن خطاها در گوگل سرچ کنسول ممکنه چند روزی زمانبر باشه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *