صفحه فرود یا Landing Page چیست؟

در اصطلاح بازاریابی، یک صفحه فرود یا لندینگ پیج، یک صفحه از وب سایت شما به شمار می رود که برای هدف خاصی طراحی شده است.

یک صفحه فرود با در نظر گرفتن یک هدف تجاری مشخصی در ذهن بایست طراحی، نوشته و توسعه داده شود. این مطلب با هدف پاسخ به این سوال که صفحه فرود یا Landing Page چیست نوشته شده است و در طی آن به مثال هایی از صفحات فرود و تکنیک های طراحی صفحه فرود می پردازیم.

صفحه فرود چیست؟

صفحه فرورد، جزیی از صفحات وب سایت شما تلقی می گردد که با هدف خاصی در جهت افزایش نرخ تبدیل طراحی و پیاده سازی می گردد. این صفحه از وب سایت شما می بایست طوری باشد که رسیدن به این هدف را آسان تر کند.

بعضی از کارشناسان خبره در زمینه سئو و بازاریابی معتقند که یک صفحه فرود می بایست یک صفحه مجزا از وبسیات شما بوده و بدون هیچ ساید بار یا عنصر دیگری باشد که ذهن ببینده را از هدف اصلی پرت کند. یکی از صفحات فرود بسیار پر بیننده، صفحه فرود Google Adwords است. این صفحه همانسیت که کاربران پس از جستجوی عبارت Google Search Ad اصطلاحا بر روی آن فرود می آیند.

یک صفحه از وبلاگ شما، جز صفحات فرود محسوب نمی شود. پست های وبلاگ برای یک هدف تبدیل مشخص طراحی نشده اند و دارای اهداف چندگانه ای در کلمات کلیدی متفاوت هستند. با این حال، صفحات وبلاگ جز صفحات وب سایت شما محسوب می شوند.

از سوی دیگر صفحاتی که به عنوان مثال برای دانلود یک PDF آموزشی طراحی شده و دارای دکمه دانلود آن به صورت فراخوانی برای اقدام هستند، به این خاطر که برای هدف مشخصی طراحی و پیاده سازی شده صفحه فرود محسوب می گردد. این مثال جزیی از بازاریابی محتوا و فروش آن می باشد.

آیا صفحه فرود همانند صفحه اصلی است؟

خیر. صفحه فرود، صفحه اصلی شما نیست. آیا صفحه اصلی شما دارای هدف یکتا و هدایت کاربران به یک قسمت مشخصی است؟ صفحه اصلی یک سایت به صورت عمومی دارای اهداف چندگانه ایست و برای معرفی شما به کاربران استفاده می شود. اینکه شما چه کسی هستید و تعدادی از محصولات شما معرفی شود، از جمله قسمت های صفحه اصلی سایت می تواند باشد. صفحه اصلی شما ممکن است دارای گزینه ثبت نام در سایت، دکمه دانلود و دکمه خرید یکی از محصولات شما باشد، اما این صفحه تنها برای یک هدف یکتا طراحی نشده است. در عوض برای معرفی چندین محصول و دادن اطلاعات کلی از شما طراحی شده است.

به عنوان مثال به صفحه اصلی سایت دیجی کالا نگاهی بیندازید. این صفحه دارای لینک محصولات زیادی برای کلیک است اما یک صفحه فرود با هدف مشخصی نیست. سایت دیجی کالا دارای صفحات فرود بسیار زیادیست. هر یک از صفحات محصولات جز صفحات فرود محسوب می شوند که با هدف فروش آن محصول طراحی شده است.

هدف از صفحات فرود چیست؟

حالا که با مفهوم صفحه فرود آشنا شده اید، بیایید درباره هدف از طراحی این صفحات صحبت کنیم و این که چه چیزی آنها را به یک ابزار بازاریابی ارزشمند تبدیل کرده است. در حالت کلی سه نوع صفحه فرود با اهداف کاملا مستقل وجود دارد:

  • فروش مستقیم
  • اطلاعات کاربران
  • ایجاد رابطه

فروش مستقیم

صفحه فرود از نوع فروش مستقیم قابل درک ترین نوع آن است. اگر تاکنون کالایی را به صورت آنلاین سفارش و خریداری فرموده اید، احتمالا از یک صفحه فرود برای خرید این محصول استفاده کرده اید. یک صفحه فرود از نوع فروش مستقیم در حالت کلی یک صفحه محصول (در وبسایت های فروشگاهی)، دانلود آزمایشی نرم افزار و از این قبیل می باشد.

هدف اصلی صفحات فرود فروش مستقیم، فروش آن کالا یا سرویس است. شما می توانید این صفحه را در دیگر جاها تبلیغ کرده تا ترافیک ورودی به این صفحه را افزایش دهید و فروش این محصول را چند برابر کنید.

در حالت دیگر شما نرم افزاری را برای فروش قرار داده اید. اما قبل از فروش آن نسخه آزمایش و تست رایگان آن را در معرض دید کاربران قرار می دهید تا آن را دانلود کنند. این نسخه دارای مدت زمان استفاده محدودیست و هدف از در دسترس قرار دادن آن، دانلود نسخه کامل آن توسط کاربران در صورت رضایتمندی است.

اطلاعات کاربران

در این گونه صفحات اطلاعات اصلی کاربران مانند نام و ایمیلشان جمع آوری می شود. هدف از کسب این اطلاعات شخصی، استفاده از آنها در سایر موارد و اطلاع رسانی درباره سرویس های آینده خود به کاربران است. این نوع صفحه فرود دارای فرم های سفارشیست که اطلاعات مورد نظر خود را می توان به واسطه آنها کسب کرد. این گونه صفحات امروزه در افزایش نرخ تبدیل و کسب درامد از محصولات جدید سایت، نقش موثری دارند.

این نوع صفحات فرود می توانند شامل انواع زیر باشند:

  • کتاب الکترونیکی رایگان
  • ثبت نام در سمینارها
  • راهنمای استفاده
  • ثبت نام در خبرنامه

ایجاد رابطه

در این نوع صفحات فرود از تکنیک ایجاد رابطه بین کاربران هدف و محصول مورد نظر شما استفاده می شود. در این مدل، صفحات فرود مرتبط با هر صفحه از سایت را مشخص کرده و در هنگامی کاربر وارد آنها می شود صفحه فرود مورد نظر مان را به او پیشنهاد می دهیم. در این مدل احتمال کلیک کاربران بالاست چرا که تشابه زیادی بین صفحه فرود و صفحه ای که کاربر در آن است، وجود دارد.

به عنوان مثال کاربری که با جستجوی عبارت انواع برنج به صفحه ای از وبلاگ سایت فروش برنج شما وارد می شود، احتمال زیادی وجود دارد که به صفحه محصول یکی از برنج های شما علاقه مند گردد و دست به خرید بزند. ایجاد این نوع رابطه ها کار هوشمندانه ایست و در افزایش نرخ تبدیل سایت بسیار موثر است.

جمع بندی

حال که با مفهوم صفحه فرود آشنا شده اید می توانید از مزایای ایجاد چنین صفحاتی در وب سایت خود استفاده کنید و فروش محصولات خود را افزایش دهید. در اینجا به خلاصه ای از مهمترین نکات صفحه فرود می پردازیم:

  • صفحات فرود دارای یک هدف اصلی هستند.
  • صفحات فرود دارای لینک های بسیار کمی هستند تا کاربر دچار حواس پرتی نشود.
  • صفحات فرود معمولا مستقل از دیگر صفحات سایت هستند و برای ایجاد کمپین های تبلیغاتی طراحی و پیاده سازی می شوند.
  • صفحات فرود با استفاده تست های A/B می توانند مورد آزمایش قرار بگیرند.

برای پیاده سازی صفحات فرود سایت خود و نحوه طراحی آنها می توانید با تیم رادزاد تماس گرفته و از خدمات توسعه کسب و کار ما استفاده کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *