طول محتوا در سئو چقدر مهم است؟

تقریبا برای اکثر افرادی که در حیطه وبسایت و تولید محتوا فعالیت می کنند، این سوال به وجود آمده که طول محتوای ایده آل برای سئو بهتر صفحه، چقدر است؟

پاسخ به این سوال به این سادگی ها نیست که بتوان آن را در قالب یک عدد بیان کرد. متغییر های زیادی وجود دارند که در هنگام انتخاب اندازه محتوای صفحات و پست ها می بایست در نظر گرفته شوند، اما مهمترین فاکتورها برای پاسخ به این سوال عبارتند از:

  • مخاطب هدف شما کیست؟
  • طول محتوای مطلب چقدر بایست باشد تا بتوان توضیحات کاملی از موضوع مورد نظر داد و خواننده را راضی کرد؟

غالب افراد محتوای کوتاه تر را ترجیج می دهند، چرا که خواندن آنها سریعتر بوده و کاربران مجبور به خیره شدن به مانیتور، به مدت طولانی نیستند. هم اکنون ما می دانیم که میزان توجه کاربران، نسل به نسل در حال کاهش است. اما این مسئله بدین معنیست که مطالب کوتاهتر، تجربه کاربری بهتری ارائه داده یا رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب می کنند؟

احتمالا نه.

گوگل در الگوریتم رتبه بندی خود از صدها فاکتور مختلف استفاده می کند. خیلی از این فاکتورها نیز تحت تاثیر فاکتور تجربه کاربری قرار دارند. اما در واقع طول محتوا از نظر سئو چقدر اهمیت دارد؟

حجم محتوای ایده آل برای یک پست وبلاگ چقدر بایست باشد تا هم رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب کرده و هم کاربر را راضی نگه دارد؟

آمارها دروغ نمی گویند

آمارها نقطه شروع خوبی به شمار می روند، اما همه ما می دانیم که این آمارها در بعضی مواقع ممکن است شبیه سازی شده باشند. جدا از بحث طول محتوا، با موضوع محتوای خوب و محتوای بد نیز طرف هستیم.

مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته معمولا بر پایه طول محتوا بوده و کیفیت آن را در نظر نمی گیرند. مشخص نیست که کدام یک از این محتوا ها بد، کدامیک خوب و کدامیک در حد متوسط است. احتمالا این نظریه که خواندن محتوای کوتاه تر آسانتر است صحیح می باشد و ما در اینجا قصد بحث در مورد این موضوع را نداریم.

اما آیا تنها یک پاسخ یک کلمه ای به یک سوال همانیست که کاربر به دنبال آن است؟ مطمئنا جواب بسیاری از سوال ها تنها یک کلمه است، اما این گونه پاسخ ها جز محتوای با کیفیت محسوب نمی شوند. این گونه پاسخ های یک کلمه ای بدون هیچ توضیح یا ذکر منبع بوده و گوگل نیز این گونه محتواها را به عنوان یک منبع با کیفیت و قابل اعتماد تلقی نمی کند.

البته پاسخ های یک کلمه ای نیز وجود دارند که می توانند مفید بوده و حتی در موقعیت صفر نتایج جستجو نمایش داده شوند. به علاوه محتوای خوب به اشکال مختلفی عرضه می شود. یک محتوای خوب، متقاعد کننده بوده و هضم آن به خاطر منابع مختلف، تصاویر متنوع و ساختار قابل درک آن، آسانتر است.

گوگل از یک محتوا، نمونه ها، شواهد و حقایقی را می خواهد که از منابع معتبری گرفته شده باشند. روشن شده است که معمولا محتوای طولانی تر دارای اجزا بیشتری از این دست جزییات می باشد. به همین دلیل است که معمولا محتوای بلندتر رتبه بهتری را نسبت به محتوای کوتاه تر در نتایج جستجو کسب می کند.

طبق مطالعه ای که در سال 2016 انجام شده، طول متوسط محتوا برای نتایج صفحه اول گوگل 1900 کلمه است. این مقدار بیش از چیزیست که غالب وبمسترها تصور می کنند. اغلب نویسندگان وبلاگ ها، محتوای خود را به 200 الی 500 کلمه محدود می کنند.

بسته به عبارت، نتایج جستحو در صفحه اول ممکن است دارای حجم عظیمی از کلمات نبوده، اما محتوای آن دارای لینک به منابع زیادی باشد. از دید گوگل این نوع صفحات نیز می تواند کاربران را بسیار راضی نگه دارد.

به همین دلیل می بایست از ابتدا شروع به برنامه ریزی دقیقی برای بخش محتوای سایت کرده و ساختار مناسبی را برای آن ایجاد نمایید.

کیفیت در برابر کمیت: بر روی طول محتوا تمرکز نکنید

بسیاری از افراد تاکید افراطی بر روی طول متوسط محتوای صفحات دارند و در درک اهمیت این مسئله دچار سو تفاهم می گردند. اغلب این افراد این گونه تصور می کنند که برای گرفتن رتبه خوب می بایست طول محتوایشان از یک عددی بیشتر باشد.

مطمئنا آوردن مثال در یک مطلب می تواند بسیار مفید باشد، اما نوشتن 2500 کلمه در نقد یک فیلم، آن هم تنها درباره موهای یک بازیگر ارزشی ندارد. همچنی توضیح یک مسئله به چهار شکل مختلف نیز در یک محتوا توجیهی نخواهد داشت.

مطمئنا فیلم مورد نظر شما داری صحنه های خوب و بد زیادی است. به بحث درباره هر یک از آنها پرداخته و توضیحات دقیقی درباره آنها بدهید.

این همان چیزیست که کاربران در هنگام جستجوی اطلاعات یک فیلم، به دنبال آن هستند. “آیا این فیلم خوبیست؟”، “چرا این فیلم خوب یا بد است؟”، “آیا بایست این فیلم را نگاه کنم؟”. اینها از جمله سوالات واقعی هستند که درباره یک فیلم پرسیده می شوند. یک نقد فیلم خوب به هر سه سوال قبل پاسخ می دهد.

اطلاعاتی که کاربران به دنبال آن هستند را به آنها ارائه دهید، جدا از اینکه طول محتوا چقدر به درازا خواهد کشید.

مخاطب هدف خود را انتخاب کنید

همانند تمام محتواهای خوب وب، شما می بایست هدف مشخصی برای تهیه هر محتوا داشته باشید. نیاز است که به مطالعه درباره مخاطبین هدف خود پرداخته و مشخص کنید که چه کسانی به جستجو و مطالعه محتوای سایت شما خواهند پرداخت.

همچنین می بایست قصد کاربران را از جستجو نیز در نظر داشته باشد، آیا آنها به دنبال کسب اطلاعات اولیه بوده یا اینکه صرف می خواهند با چند کلیک به خرید یک محصول بپردازند. محتوای شما نمایانگر شخصیت و هدف کاربران استفاده کننده از آن محتواست.

در حالت ایده آل، ساختار یک محتوای خوب قبل از تهیه شکل می گیرد. این محتوا می بایست در راستای اهداف وب سایت بوده و پاسخ معقولی به نیاز کاربران دهد. یک محتوای خوب می بایست متناسب با عبارت مورد جستجو، قادر به کسب رضایت کاربران باشد.

مهمتر از اینکه ممکن است چندین محتوای مشابه به هم در یک وبسایت وجود داشته باشد که با توجه به نیازهای متفاوت کاربران تهیه شده است.

 تنها بر روی محتوای متنی تمرکز نکنید

محتوای با کیفیت چیزی فراتر از کلمات است. یک محتوای خوب پاسخی جامع به کاربری می دهد که به جستجوی عبارتی به خصوص می پردازد.

حتی یک ویدئوی خوب نیز می بایست همراه با توضیحات متنی جامعی باشد. در این بین منابعی وجود دارند که به بهبود کیفیت محتوا کمک زیادی می کنند. این مورد نهایی ترین هدف تولید کنندگان محتواست: بهترین اطلاعات را در بهترین فرمت ممکن و در پلتفرمی صحیح به کاربران ارائه دهید.

بسیاری از انواع محتوا در قالب متن قابل ارائه هستند. اما بعضی دیگر نیز وجود دارند که در قابل عکس و ویدئو شکل بهتری پیدا می کنند. بعضی موقع ها نیز فایل های صوتی، بهترین نوع مدیا برای ارائه اطلاعات هستند.

دقت داشته باشید که حتی در هنگام استفاده از صوت و ویدئو نیز مقداری محتوای متنی به صفحه بیفزایید. این محتوای متنی بایست به گونه ای باشد که برای کاربران مفید بوده و آنها را تشویق به مشاهده ویدئو یا شنیدن صوت کند.

جمع بندی

محتوای شما می تواند فرم ها زیادی داشه باشد، همچنین می تواند به اشکال مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. هدف شما نبایست نوشتن 2000 کلمه برای هر یک از پست های سایت باشد، تنها به این دلیل که این مقدار، طول ایده الی برای کسب رتبه در نتایج جستجو است.

اگر تنها فکر و ذکرتان رسیدن به یک طول مشخص در نوشتن محتواست، پس هنوز نکته اصلی را درک نکرده اید. هدف شما بایست ارائه بهترین، مفیدترین و بهینه ترین نسخه از محتوا به کاربرانی باشد که به واسطه جستجوی یک عبارت در موتورهای جستجو، به دنبال آن محتوا هستند.

مخاطبین شما چنین محتوای را تحسین کرده و مطمئنا نرم افزار آنالیتیکس سایت نیز نشان دهنده همین مسئله خواهد بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *