سئو و بهینه سازی صفحه خانگی با هدف افزایش نرخ تبدیل

اولین نگاه همیشه مهم است. در اغلب سایت ها، صفحه خانگی، اولین صفحه ایست که کاربران با آن مواجه می شوند. نوع طراحی صفحه خانگی سایت می تواند تاثیر زیادی بر روی نرخ تبدیل کاربران به مشتری داشته باشد.

همه ما می دانیم که سئو و افزایش رتبه سایت نیاز به زمان و زحمت زیادی دارد و ترافیک سایت به خودی خود بیشتر نمی شود. اگر افزایش ترافیک زیادی را در وبسایت خود مشاهده کردید، اما نرخ تبدیل دچار تغییری نشد، وقت آنست که به آنالیز صفحه اصلی سایت بپردازید. مهم نیست که چه نوع سایتی داشته و یا در چه کسب و کاری فعالید، توجه به طراحی صفحه اصلی سایت همواره اهمیت زیادی دارد.

اما از کجا شروع کنیم؟ وب سایت شما محصولات و خدمات زیادی را برای ارائه به کاربر در اختیار دارد. انتخاب از بین این اطلاعات می تواند کار خسته کننده ای باشد. همچنین انتخاب مقدار محتوا نیز کمی سخت می باشد.

در این مطلب میخواهیم به قسمت هایی از صفحه اصلی وبسایت اشاره کنیم که شما می بایست آنها را در اولویت بررسی و آنالیز قرار داده تا به حداکثر نرخ تبدیل برسید. در صوریتی که از این نکات پیروی کنید، می توانید نرخ تبدیل صفحه اصلی سایت خود را افزایش داده و به سئو آن کمک زیادی کنید.

1. صفحه اصلی را ساده طراحی کنید

وبسایت های با طراحی ساده معمولا نرخ تبدیل بالاتری دارند. بعضی از صاحبین وبسایت ها تلاش می کنند که حداکثر اطلاعات را حتی در کوچکترین فضاهای صفحه اصلی قرار دهند. آنها میخواهند که تمام محصولات، خدمات، جوایز، وبسایت های وابسته، اطلاعات تماس و هر چیزی که به آن فکر می کنید را در صفحه اصلی قرار دهند.

اگر صفحه خانگی سایت شما نیز این گونه است، خلوت کردن آن اولین کاریست که می بایست نسبت به انجام آن اقدام کنید. قرار دادن اطلاعات بسیار در وب سایت بسیار کار خوبیست، اما نیازی نیست که همه آن ها را در صفحه خانگی سایت قرار داد. به سایت زیر توجه کنید:

تاثیر ساده بودن طراحی سایت در سئو و افزایش نرخ تبدیل

منوی اصلی سایت تنها دارای چهار گزینه بوده و میزان استفاده از متن کم است. بنابراین کاربران می توانند به راحتی به اسکن صفحه پرداخته و بر روی عناوین اصلی تمرکز کنند. در وسط صفحه نیز تاکید واضحی بر روی دکمه ثبت نام رایگان شده است. خدمات اصلی این سایت کاملا واضح بوده، چرا که طراحی آن بسیار ساده است.

حال کاربران می توانند با رفتن به صفحات مختلف سایت اطلاعات بیشتری از خدمات آن کسب کنند. اما اگر طراح این وبسایت سعی می کرد که تمام جزییات سایت را در صفحه اصلی قرار داده و هیچ جای خالی نگذارد، مطمئنا کاربران با مشاهده چنین صفحه ای سر در گم میشدند.

با اینکه این صفحه دارای چندین رنگ مختلف نیز است، اما به هیچ وجه آزار دهنده نیست و باعث ایجاد مشکل در خواندن کلمات نشده است. برای ساده نگه داشتن وب سایت می بایست از یک تم رنگی ثابت در تمام صفحات استفاده کرد. این مسئله موجب بهینه سازی نرخ تبدیل می گردد.

صفحه خانگی سایت خود را با این مثال مقایسه کرده و با الگوبرداری از آن سعی در بهینه سازی حجم متون به کار رفته، گزینه های هدایت کاربران و دیگر موارد کنید.

2. بر روی سرعت سایت تمرکز کنید

سرعت سایت تاثیر زیادی بر روی سئو و نرخ تبدیل سایت دارد. در صورتی که وبسایت شما کند باشد، مشتریان زیادی را از دست خواهید داد. امروزه کاربران حوصله زیادی نداشته و انتظار دارند که محتوای مورد نظرشان با سرعت نور مشاهده کنند. یک وب سایت کند احتمالا بانس ریت بالایی خواهد داشت.

سرعت بارگذاری سایت با ساده بودن آن در ارتباط است. یک وبسایت با طراحی ساده تر، سرعت بیشتری را به کاربران ارائه می دهد. اگر شما تعداد زیادی از تصاویر، بلاک بزرگی از متن، منوهای پیچیده، رنگ های فراوان، انیمیشن ها و دیگر اجزای غیر ضروری را در صفحه اصلی سایت به کار ببرید، سرعت بارگذاری آن را بسیار کند خواهید کرد.

آیا با وجود ساده بودن طراحی سایت همچنان سرعت بارگذاری آن پایین است؟ در اغلب مواقع دلیل این مسئله استفاده از یک هاست ضعیف برای سایت است. احتمالا شما یک هاست ارزان قیمت را انتخاب کرده و پول زیادی برای آن نپرداخته اید. پرداخت کمی هزینه بیشتر در این مورد بسیار با ارزش است، چرا که موجب افزایش زیاد سرعت سایت می گردد و شما را از عدم وجود مشکل در بارگذاری سایت مخصوصا صفحه اصلی آن مطمئن می کند.

هزینه ای که بابت بهبود هاست و با هدف افزایش ترافیک سایت و نرخ تبدیل آن پرداخته اید کاملا به صرفه است و دراز مدت نتیجه خوبی می دهد. در این رابطه خواندن انواع هاست را به شما پیشنهاد می کنیم.

3. از تصاویر زیبا استفاده کنید

تصاویر قطعا به سئو و افزایش نرخ تبدیل سایت کمک می کنند. وب سایت های بدون تصویر کسل کننده و غیر حرفه ای به نظر می رسند. اما این مسئله بدین معنی نیست که دیوانه وار به صفحه اصلی سایت تصویر اضافه کنید.

همانطور که می دانید وجود تصاویر زیاد موجب کاهش سرعت سایت می گردد. علاوه بر این تحقیقاتی که از طرف گوگل انجام شده نشان می دهد که صفحات با تعداد تصاویر کمتر نرخ تبدیل بیشتری دارند. از تصاویر به تعداد محدودی استفاده کرده و دقت کنید که کاملا حرفه ای به نظر برسند. اگر تصویر مورد نظر شما بسیار قدیمی و بی کیفیت است از استفاده از آن پرهیز کنید.

تاثیر تصاویر زیبا در سئو و افزایش نرخ تبدیل

به عنوان مثال فرض کنید که صاحب یک سایت فروشگاهی هستید. شما احتمالا برای هر یک از محصولات خود چندین عکس را فراهم کرده اید. با این حال سعی کنید که وقتی آنها را به نمایش بگذارید که کاربر بر روی آن کلیک کرده و وارد صفحه آن شده است.

اگر هر محصول شما دارای ده عکس بوده و بخواهید پنج محصول پر فروش سایت را در صفحه اصلی قرار دهید، مرورگر کاربر مجبور به بارگذاری پنجاه عکس می باشد. به جای این کار، تنها یک عکس از محصول را در صفحه اصلی نمایش داده و نمایش بقیه را به درون صفحه هر محصول موکول کنید. کاربر تنها زمانی می تواند بقیه عکس ها را مشاهده کند که بر روی لینک محصول کلیک کرده و به صفحه آن هدایت شود.

4. تست های A/B را اجرا کنید

شاید تغییراتی را تاکنون در وبسایت خود ایجاد کرده و بعد از آن شاهد افزایش نرخ تبدیل سایت و درامد آن بوده اید. این خبر بسیار خوبیست. اما آیا کار تمام است؟

مطمئنا نه. با اینکه نرخ تبدیل سایت افزایش یافته اما شما نمی دانید که این مقدار افزایش، ماکسیمم افزایش می باشد یا نه. بنابراین شما می بایست به تلاش خود برای بهبود وب سایت ادامه دهید. یکی از بهترین روش ها برای اطمینان از بهینه بودن ماکسیمم صفحه اصلی سایت، انجام تست های A/B است.

تست A/B شامل راه اندازی دو نسخه متفاوت از صفحه اصلی سایت و تقسیم ترافیک بین آنهاست. نیمی از کاربران نسخه A و نیمی دیگر نسخه B را مشاهده خواهند کرد. سپس با بررسی نتایج می توان نسخه ای را که بیشترین نرخ تبدیل را دارد را انتخاب کرد.

نکته مهم در این تست اینست که اجزا زیادی را دستخوش تحول و تغییر نکنید. در غیر این صورت نمی توان متوجه عنصر تاثیرگذار بر روی نرخ تبدیل شد. بهتر است که بخش متفاوت در دو نسخه محدود به یک مورد شود. به عنوان مثال این مورد می تواند فونت متن و یا رنگ آن باشد.

تصویر زیر مثالی از یک تست A/B می باشد:

انجام تست A/B برای سئو و افزایش نرخ تبدیل

به تفاوت این دو عکس دقت کنید. صفحه اصلی در سمت راست تصویر تنها دارای چند عکس و مقداری متن است. در نتیجه نسخه ساده تر این وبسایت 43% نرخ تبدیل بیشتری نسبت به نسخه سمت چپ تصویر را ارئه داد. علت این مسئله این بود که بنر بالای صفحه موجب پرت شدن حواس کاربران می شد. با ساده تر کردن صفحه، حواس کاربران به بخش محصولات سایت معطوف میشد.

احتمالات در تست های A/B پایان ناپذیر است. بعد از مقایسه دو حالت و انتخاب حالت بهتر می توانید به مقایسه حالت بهتر با یک حالت فرضی دیگر بپردازید. بعد از تست مکان دکمه های فراخوانی برای اقدام می توانید به تغییر رنگ آنها و تست این مورد بپردازید. بعد از این نیز می توانید تصاویر مختلفی را تست کنید.

تست A/B یک تست همیشگیست. این تست به صورت دائمی می بایست انجام شود تا نتایج دقیقتری به دست آید. دقت داشته باشید که تغییرات اعمال شده در تست A/B منافاتی با دیگر پارامترها مانند ساده بودن سایت و سرعت آن نداشته باشد.

5. دکمه های فراخوانی برای اقدام سایت را کاملا واضح طراحی کنید

تا اینجای مطلب چندین بار به دکمه های فراخوانی برای اقدام اشاره کردیم. این مورد چنان با اهمیت است که جا دارد به صورت دقیق تری درباره آن توضیح دهیم.

در صورتی که دکمه های فراخوانی برای اقدام و خرید محصولات سایت واضح نباشد، نمی توان از آن انتظار نرخ تبدیل بالایی داشت. با اینکه این مورد بسیار مهم است، اما بسیاری از سایت ها به این دکمه ها توجهی نمی کنند. کاربران سایت وقت خود را برای گشتن دکمه پولساز شما صرف نمی کنند. اگر این دکمه واضح نباشد، آن ها از سایت شما عبور می کنند.

علت سادگی سایت نیز همین مورد است. در صورتی که بخش های پرت کننده حواس زیادی در وب سایت وجود داشته باشد، چشم کاربران از مشاهده دکمه های مهم سایت دور خواهد ماند. اگر به مثال هایی که در پاراگراف های قبل زدیم توجه کنید، مشاهده می کنید که دکمه های فراخوانی آنها بسیار  واضح بوده و کاربر در عرض چند ثانیه آن ها را مشاهده می کند.

در تصویر زیر نیز مثالی از سایت معروف CrazyEgg آورده شده است:

تاثیر دکمه های فراخوانی برای اقدام در سئو و افزایش نرخ تبدیل

طراحی این صفحه بسیار ساده بوده و دکمه فراخوانی آن کاملا واضح است. نکته مهم در طراحی صفحه اصلی سایت اینست که شما ممکن است لینک های زیادی در آن داشته باشید، اما دکمه فراخوانی برای اقدام آن تنها یک مورد باید باشد.

انواع متن این دکمه های فراخوانی عبارتند از:

  • همین امروز ثبت نام کنید
  • هم اکنون عضو شوبد
  • به رایگان عضو شوید
  • برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید
  • با خرید در همین لحظه از تخفیف 20 درصدی برخوردار شوید

تمام این متن ها برای دکمه های فراخوانی عالی هستند، اما تنها زمانی موثر خواهند بود که از یک عدد دکمه فراخوانی در صفحه اصلی استفاده شود. در صورت وجود چندین دکمه فراخوانی، کاربران دچار سردرگمی شده و این مسئله به نرخ تبدیل سایت آسیب می زند. بنابراین پولساز ترین دکمه فراخوانی برای اقدام را انتخاب کنید.

6. وب سایت خود را برای دستگاه های موبایل بهینه سازی کنید

کارکرد صحیح وب سایت در دسکتاپ ها بسیار خوب است، اما اگر بخواهید که آن را به حداکثر نرخ تبدیل برسانید، می بایست برای دستگاه های موبایل و تبلت ها نیز بهینه باشد.

در پاراگراف های قبل به مسئله اهمیت سرعت سایت اشاره کردیم. اگر زمان بارگذاری وب سایت زیاد باشد، کاربران منتظر نمانده و آن را ترک خواهند کرد. به طور واضحی این مسئله بر روی نرخ تبدیل اثر منفی می گذارد. نیمی از کاربران اینترنت انتظار دارند که نسخه موبایل وب سایت در کمتر از سه ثانیه بارگذاری گردد.

تاثیر بهینه سازی نسخه موبایل در سئو و افزایش نرخ تبدیل

بهینه سازی موبایل برای بسیاری از وب سایت ها در هر نوع کسب و کاری مهم است. با این حال این مسئله در فروشگاه های اینترنتی اهمیت ویژه ای دارد. علت این مسئله اینست که بسیاری از خریداران با استفاده از موبایل های خود دست به خرید می زنند.

اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید که برای دستگاه های موبایل بهینه نیست، در حال از دست دادن فرصت های زیادی هستید. بهینه سازی صفحه اصلی سایت برای دستگاه های موبایل می بایست یکی از اولویت های اصلی سئو سایت باشد. در صورتی که صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، خواندن مطلب سئو فروشگاه های اینترنتی را به شما پیشنهاد می کنیم.

جمع بندی

اگر از فروش سایت راضی نیستید به آنالیز صفحه اصلی آن بپردازید. از ساده سازی طراحی آن شروع کنید تا دکمه های فراخوانی برای کابران واضح تر باشد. ساده سازی صفحه اصلی موجب کاهش حجم آن و افزایش سرعت بارگذاری می گردد. همچنین تهیه یک هاست با کیفیت تر را از یاد نبرید.

صفحه اصلی سایت نیار به تصاویر با کیفیتی دارد. تنها دقت داشته باشید که از آنها به صورت محدودی استفاده کرده تا بر روی بارگذاری سایت تاثیر منفی نگذارند. بعد از آن به انجام تست های A/B بپردازید تا به بهینه ترین نسخه صفحه اصلی برسید.

دقت داشته باشید تا صفحه اصلی سایت و دیگر صفحات آن برای دستگاه های موبایل بهینه شده باشد. در صورت رعایت این نکات می توانید مطمئن باشید که سایت شما به حداکثر بهره وری و نرخ تبدیل خواهد رسید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *