الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

الگوریتم گوگل پاندا ابتدا در 23 فوریه 2011 راه اندازی شد. هدف اجرای الگوریتم گوگل پاندا، دادن امتیاز بیشتر به وبسیات های دارای محتو ی جذاب و کاستن حضور سایت های بی کیفیت در نتایج جستجو بود. این الگوریتم در ابتدای راه اندازی به کشاورز (Farmer) معروف بود. طبق بیانیه گوگل، راه اندازی ابتدایی پاندا در طول چند ماه اول، بر روی 12 درصد نتایج جستجو به زبان انگلیسی تاثیر گذاشت. در بین سال های 2011 الی 2015 حدود 25 آپدیت برای این الگوریتم پیاده سازی شده است.

اهداف گوگل پاندا

الگوریتم پاندا چند پدیده مشکل دار در نتایج جستجو را هدف گرفته است. این اهداف شامل موارد زیر می گردند:

  • محتوای بسیار کم: صفحات اینترنتی که دارای محتوای مرتبط بسیار کمی هستند و از نظر متنی نیز بسیار قلیل می باشند. مانند صفحاتی که دارای موضوعات متنوع اما اطلاعات بسیار کمی در هر مورد هستند.
  • محتوای تکراری: محتوای کپی شده در بسیاری از جاهای اینترنت وجود دارد. تکرار محتوا حتی در سایت خود شما هم می تواند اتفاق بیفتد. زمانی که یک متن مشخص را در چندین صفحه به صورت تکراری کپی می کنید، احتمالا با این مشکل مواجه خواهید شد. به عنوان مثال یک شرکت ممکن است 10 صفحه با نام ده شهر ایجاد کند و خدمات خود را به یک شکل در هر ده صفحه تکرار کند.
  • محتوای ضعیف: صفحاتی که شامل اطلاعات بسیار کمی درباره موضوع خود هستند.
  • فقدان آتوریتی و اعتبار: محتوایی که توسط منابعی تولید می شوند که دارای اعتبار تایید شده ای نیستند. گوگل در این زمینه تاکید کرده است که سایت هایی که نمی خواهند تحت تاثیر منفی پاندا قرار گیرند، می بایست تلاش کنند تا با انتشار اطلاعات مفید، اعتبار خود را در بین کاربران افزایش دهند.
  • مزرعه محتوا (Content Farming): صفحات بسیار زیاد بی کیفیت که اغلب محتوای خود را از سایت های دیگر جمع آوری می کنند. به عنوان مثال می توان به وبسیات هایی اشاره کرد که صفحات زیادی را با موضوعات گرفته شده از کلمات کلیدی مورد جستجو در گوگل، جمع آوری می کنند و محتوای بی ارزشی را درباره آن تولید کرده و بدون اینکه خواسته کاربران را در نظر بگیرند، می خواهند رتبه های بالا در نتایج جستجو کسب کنند.
  • محتوای بی کیفیت تولید شده توسط کاربران: به عنوان مثال وب سیات هایی که صرفا پست های مهمان که معمولا بسیار کوتاه نیز هستند منتشر می کنند. این پست ها نیز کعمولا پر از غلط های املایی بوده و فاقد اطلاعات ارزشمند می باشد.
  • نسبت تبلیغ به محتوای بالا: صفحاتی که مملو از تبلیغات هستند اما محتوایی ندارند.
  • محتوای ضعیف پیرامون لینک های مشخص: محتوای ضعیفی که صرف با هدف لینک دادن به یک سایت مشخص ایجاد شده است.
  • وب سایت های بلاک شده توسط کاربران: سایت هایی که کاربران انسانی به صورت مستقیم در نتایج جستجو بلاک کرده اند.
  • محتوای نامرتبط با عبارت مورد جستجو: صفحاتی که عنوان می کنند که مطالب مرتبط با عبارت مورد جستجو ارائه می دهند اما با ورود به آن با چیز دیگری مواجه می شویم. به عنوان مثال می توان به صفحاتی اشاره کرده که تخفیف رستوران ارائه می دهند اما در بدو ورود متوجه می شوید که هیچ تخفیفی در این صفحه وجود نداشته و صرفا با تبلیغات پر شده اند.

چگونه بفهمیم که توسط پاندا جریمه شده ایم؟

یکی از اصلی ترین نشانه های جریمه شدن توسط پاندا، افت شدید ترافیک در روزهاییست که آپدیت هایی برای این الگوریتم عرضه می شوند. اما همیشه در ذهن داشته باشید که عوامل زیادی در کاهش ترافیک سایت موثرند. این مسئله می تواند علتی مانند حضور یک رقیب جدید داشته باشد که از شما جلو زده است. جریمه های دستی گوگل را چک کنید تا احیانا متوجه شما نشده باشد. تغییرات فصلی را نیز در نظر بگیرید، چون بسیاری از این تغییرات بر میزان فروش و ترافیک سایت تاثیرگذارند. گاهی آپدیت های دیگری نیز ممکن است عامل کاهش ترافیک سایتتان باشد.

در هنگام آپدیت های جدید گوگل، جزییات مرتبط با آن را حتما مطالعه کنید تا از سلامت سایت خود با توجه به موارد نهی شده در این آپدیت ها باخبر شوید. اگر احیانا بعد از آپدیت مشخصی دچار کاهش ترافیک شدید و مطمئن بودید که علت این امر ناشی از قصور شماست، مشکل مورد نظر را حل کرده و از طریق وبمستر درخواست بخشش از گوگل کنید.

چگونه از جریمه پاندا رهایی یابیم؟

در صنعت سئو اغلب گفته شده که خارج شدن از جریمه پاندا بسیار دشوار است. با این حال، مشکل اصلی پاندا با محتوای سایت شماست و رفع این مشکل در صفحات سایتتان می تواند قدم اول برای رهایی از جریمه پاندا باشد. برای گرفتن بخشش از گوگل کارهای زیر را انجام دهید:

  • ممنوعیت ایجاد مزرعه محتوا
  • اورهال محتوای وبسیات و ایجاد محتوای مفید و جذاب
  • بازنگری درباره میزان تبلیغات و تعداد لینک های یک صفحه
  • کسب اطمینان از بابت ارتباط محتوا و عبارت مورد جستجو
  • حذف محتوای تکراری از سایت
  • ارزیابی و ویرایش محتوایی که توسط کاربران سایت عرضه شده است
  • استفاده از نوایندکس و نوفالو برای بلاک کردن دسترسی موتورهای جستجو به محتوای تکراری داخل سایت

در مجموع سایت هایی که همواره محتوای با کیفیت و اورجینال منتشر می کنند از این گونه آپدیت ها هیچ هراسی نبایست داشته باشند. اما اگر در جایی از وبسیات خود مشکلاتی ایجاد کرده باشید، ممکن است تحت جریمه پاندا قرار گیرید. از دید عملی، بهترین کار برای جلوگیری از پنالتی شدن توسط پاندا توسعه برندتان است تا به عنوان یک سایت معتبر توسط کاربران و موتورهای جستجو شناخته شوید. برای تبدیل شدن به این حالت می بایست با تولید محتوای با کیفیت، به عنوان منبعی در حیطه کاری خود شناخته شوید.

حقایق دیگر درباره الگوریتم پاندا

  • پاندا ابتدا به صورت یک آپدیت مجزا منتشر شد، اما بعدها و در مارس 2012 به جزیی از هسته اصلی الگوریتم گوگل تبدیل گردید.
  • پاندا از روی نام کارمند ارشد گوگل با اسم Navneet Panda انتخاب شد.

2 دیدگاه

  1. پاسخ به سعید: منظور از آتوریتی، میزان اعتباریست که بر حسب عدد تعیین شده و توسط سایت Moz محاسبه می شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *