دامین آتوریتی (Domain Authority) یا قدرت دامنه چیست؟

دامین آتوریتی یا قدرت دامنه که به اختصار DA هم نامیده می شود، امتیازی برای وبسایت هاست که توسط سایت MOZ به هر سایت داده می شود و ابزاری برای پیش بینی رتبه هر سایت در موتورهای جستجو محسوب می شود. این عدد برخلاف پیج رنک گوگل دائما به روز رسانی می شود و به خاطر رنج بیشتر آن مقدار دقیقتری است. دامین آتوریتی امتیازی از 1 تا 100 می باشد و هرچه برای یک سایت بزرگتر باشد، نشان دهنده اعتبار بیشتر سایت است.

Domain Authority یا به اختصار DA، بر اساس ارزیابی دامنه های لینک شده به یک سایت، تعداد کل بک لینک ها، MozRank، MozTrust و عوامل مرتبط دیگر محاسبه می شود. از این عدد می توان در مقایسه وب سایت ها و دنبال کردن تاریخچه تغییر رتبه سایت در یک بازه زمانی استفاده کرد.

شما می توانید با استفاده از افزونه MozBar در مرورگر کروم، ابزار Open Site Explorer در سایت Moz و دیگر افزونه ها و ابزارهایی که در اینترنت وجود دارند، به مشاهده اعتبار هر دامنه بپردازید.

امتیاز دامین آتوریتی چگونه محاسبه می شود؟

دامین آتوریتی یا اعتبار دامنه هر سایت بر اساس یک فرمول لگاریتمی است که خروجی آن از 1 تا 100 می باشد. عوامل تاثیر گذار بر عدد خروجی این فرمول، MozRank، MozTrust و عوامل بسیار دیگری هستند که در حال حاضر ناشناخته اند. خاصیت لگاریتمی بودن این فرمول موجب می شود که افزایش آن در مقادیر پایین بسیار راحتر باشد. به عنوان مثال افزایش دامین اتوریتی از 10 به 20 بسیار راحت تر از 80 به 90 می باشد.

یک دامین آتوریتی خوب چقدر است؟

در حالت کلی سایت هایی مانند ویکیپدیا و گوگل که جز بزرگترین سایت های دنیا هستند، دارای دامین آتوریتی 100 هستند. از طرف دیگر، سایت هایی که متعلق به کسب و کارهای کوچک می باشند، هنوز از بک لینکی برخوردار نیستند و در ابتدای کار هستند، دامین آتوریتی 1 دارند.

به دلیل نحوه محاسبه دامین آتوریتی و عوامل موثر بر آن، این ابزار یکی از بهترین ابزارهای مقایسه سایت ها با یکدیگر است و در هنگام جستجو می توان با استفاده از این عدد، رتبه تقریبی سایت ها را پیش بینی کرد. دلیل برتری این ابزار قابلیت مقایسه ای آن است و خروجی آن صرفا عبارات توصیفی خوب یا بد نیست.

مقایسه دامین آتوریتی و پیج آتوریتی

دامین آتوریتی امتیازیست که به کل دامنه داده می شود، در حالی که پیج آتوریتی یا اعتبار صفحه، امتیازیست که به قدرت هر صفحه از یک سایت داده می گردد.

کجا می توانیم دامین آتوریتی را مشاهده کنیم؟

دامین آتوریتی در بسیاری از ابزارها و پلتفرم های آنلاین موجود در وب، مورد استفاده و نمایش قرار می گیرد. در سیستم Moz شما می توانیدبا استفاده از صفحه Open Site Explorer، افزونه رایگان MozBar کروم، و در صفحه Keyword Explorer مشاهده فرمایید.

تعریف فنی دامین آتوریتی یا اعتبار دامنه

دامین آتوریتی بر اساس داده های جمع آوری و ایندکس شده Mozscape که ربات پایشگر Moz می باشد محاسبه می گردد. به علاوه پارامترهای تعداد لینک ها، MozRank، MozTrust و تقریبا 40 پارامتر دیگر در محاسبه آن دخیلند. در محاسبه دامین اتوریتی از یک مدل هوش مصنوعی استفاده می شود تا بهترین الگوریتمی که داده های Mozscape را به رتبه سایت ها در نتایج جستجو ربط می دهد را بیابد.

در حالی که MozRank میزان محبوبیت لینک ها و تعداد لینک ها, تعداد دامنه هایی که به سایت شما لینک داده اند را بیان می کند، دامین آتوریتی و پیج آتوریتی، میزان قابلیت گرفتن رتبه توسط سایت شما را نشان می دهند.

از آنجا که دامین آتوریتی بر اساس یک مدل هوش مصنوعی محاسبه می گردد، در اغلب مواقع و با انتشار یک نسخه جدید از Mozscape، امتیاز سایت ها معمولا دچار نوسان می گردد. به همین دلیل در ذهن داشته باشید که از دامین آتوریتی در مقایسه نسبی سایت ها با یکدیگر استفاده کنید، و این عدد نمی تواند بیانگر مقدار مطلق تلاش های شما در سئو سایتتان باشد. به عبارت دیگر انتظار نداشته باشید که با ارتقا سئو سایت، این عدد نیز همواره افزایش یابد.

چگونه بر روی دامین آتوریتی تاثیر بگذاریم؟

تاثیر گذاشتن بر روی دامین آتوریتی و به صورت مستقیم کار سختیست. این عدد حاصل شده از تاثیر متغیر های دیگری مانند MozRank، MozTrust، تعداد لینک ها و سایر عوامل است. این عدد قادر است که تخمین زننده میزان رقابت سایت شما در نتایج جستجوی گوگل باشد. از آنجا گوگل فاکتورهای زیادی را در نظر می گیرد، اگر استانداردی بخواهد آن را محاسبه کند، می بایست عوامل بسیار زیادی را در الگوریتم خود وارد کند.

بهترین راه حل برای تاثیر گذاشتن بر روی دامین آتوریتی، ارتقا سئو سایت است. مخصوصا به بک لینک های خود می بایست بسیار اهمیت دهید که این پارامتر بر روی Mozrank و Moztrust نیز بسیار تاثیرگذار است.

چرا دامین آتوریتی سایت دائما در حال تغییر است؟

چون دامین آتوریتی و پیج آتوریتی، برایند مجموعه ای از عوامل است، پیدا کردن علت دقیق هر تغییر بسیار دشوار می باشد. اگر امتیاز سایت شما با افزایش یا کاهش رو به رو شد، یکی از عوامل زیر احتمالا در این مسئله دخیل است:

  • بک لینک های سایت شما اخیرا بسیار بیشتر شده، اما هنوز توسط ربات های پایش Mozscape مشاهده نشده اند. ممکن است منتظر چندین آپدیت برای Mozscape باشید تا بک لینک های خود را مشاهده کنید.
  • سایت های با آتوریتی بالا، افزایش لینک های زیادی داشته باشند و این مسئله با توجه به نسبی بودن دامین اتوریتی بر روی دامین آتوریتی شما نیز تاثیر گذاشته باشد.
  • از سایت هایی بک لینک دریافت کرده باشید که ارتباطی با رتبه بندی گوگل ندارند.
  • بعد از پایش ربات های Mozscape، تعداد بک لینک های شما افزایش یا کاهش داشته باشد.
  • دامین اتوریتی سایت شما در قسمت پایین یک تخمین قرار گرفته و به همین دلیل در فرایند رندسازی عدد، یک واحد از آن کم شده باشد.

کلید اصلی در درک مفهوم نوسانات دامین آتوریتی و پیج آتوریتی اینست که این متغییر ها در یک شکل ثابت نیستند. عوامل مثبت و منفی زیادی بر روی آنها تاثیر می گذارند. به همین علت حتی اگر سئو سایت ارتقا یابد، دلیلی بر افزایش آتوریتی سایت نیست. آتوریتی یک سایت همواره بیانگر بهبود سئو سایت نیست. به مثال زیر توجه کنید.

اگر سنگاپور بهترین هوای دنیا را داشته و میزان آلاینده های آن در دو سال متوالی همواره با کاهش رو به رو بوده باشد، آیا تضمینی برای اینکه این کشور همچنال بعد از دو سال در رتبه اول باشد، وجود دارد؟ این احتمال وجود دارد که کشورهای بعد از آن نیز به طور قابل توجهی در این دو سال میزان آلاینده های خود را کاهش داده و به رتبه های بالا رسیده و سنگاپور را حتی به رتبه دهم هم رسانده باشند. به خاطر اینکه عوامل دیگری نیز بر این رتبه بندی موثرند، رتبه سنگاپور، با اینکه در جهت مثبت حرکت کرده، اما کاهش یافته است.

دامین اتوریتی و پیج آتوریتی نیز مانند همین مثال هستند. با اینکه ممکن است تعداد لینک ها و کیفیت آن ها برای یک سایت در یک بازه زمانی ارتقا پیدا کرده باشد، اما تلاش رقبا بیشتر از شما بوده و دامین آتوریتی شما تغییر نکند و حتی کاهش نیز یابد. این حالت، ناشی از طبیعت سیستم های نسبیست. مجددا یاداوری می کنیم که مقدار آتوریتی، یک مقیاس نسبیست و به صورت مطلق محاسبه نمی شود.

9 دیدگاه

  1. به نظر میاد افزونه MozBar خوب کار نمیکنه. آیا شما هم همین مشکلو دارید یا فقط برای من اینطوریه؟

  2. پاسخ به میرحسین: ما هم در کار با این افزونه بعضا مشاهده می کنیم که آتوریتی نشون داده نمیشه و با یک یا دو با رفرش صفحه این مشکل حل میشه.

  3. من دنبال دامنه دات کام سایتم بودم، دات آی ارشو داشتم منتهی میخواستم دات کام بگیرم که بعدها برای تبلیغات کلیکی گوگل دچار مشکل نشم. گرجه الان ظاهرا با دامنه های ایران مشکل نداره حالا بگذریم، متاسفانه من هم وضعیت و سابقه این دامنه رو بررسی نکرده بودم و فقط میدونستم که یک سایتی چینی خیلی عجیب هستش! غافل از اینکه از اون سایت های بدرد نخور بوده. از طریق ابزار ماز اسپم اسکورش رو چک کردم منتهی خیلی بالا بود 54 درصد! بررسی کردم دیدم خیلی بک لینک فالو و نوفالوو از سایت های با اسپم اسکور خیلی بد داره از قبل، چه باید کرد؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *