لینک خارجی (External Link) چیست | نکات سئو در لینک های خارجی

لینک های خارجی یا External Links، هایپر لینک هایی هستند که به دامین دیگری ارجاع داده می شوند. در اصطلاح عامیانه، اگر وبسیات دیگری، لینک سایت شما را در صفحات خود قرار دهد، آن لینک، یک لینک خارجی برای آن سایت محسوب می گردد. همینطور اگر شما نیز به سایت دیگر در صفحات خود لینک دهید، آن لینک برای شما یک لینک خارجی خواهد بود.

نمونه کد:

<a href=”http://www.external-domain.com/”>Link Anchor Text</a>

فرمت بهینه لینک خارجی

از عبارات توصیفی مرتبط با موضوع آن صفحه در لینک خارجی خود استفاده کنید تا کاربران و متورهای جستجو با مشاهده آن، به درک اولیه ای از محتوای آن صفحه برسند. سعی نکنید که همواره از یک عبارت مشخص در لینک های خارجی استفاده کنید، چرا که این عمل جز شاخص های اسپم محسوب می شود. در عوض از کلمات متنوعی برای لینک دادن به دامین های دیگر استفاده کنید تا قابلیت های آن را برای موتورهای جستجو ارتقا دهید.

لینک خارجی چیست؟

یک لینک خارجی، لینکیست که به دامین دیگری اشاره می کند.

  • اکثر متخصصین سئو معتقدند که لینک های خارجی، قدرتمندترین شاخص رتبه دهی به سایت ها هستند.
  • لینک های خارجی نسبت به لینک های داخلی از مکانیسم متفاوتی در انتقال اعتبار صفحه ایفا می کنند، چرا که سایت دیگری و نه شما در حال لینک دادن به صفحات شماست.
  • بیشتر کارشناسان سئو معتقند که تگ title در لینک ها، نقشی در رتبه دهی به صفحات ندارد.

مهمترین نکات سئو در لینک های خارجی

بررسی پارامترهای موثر در موتورهای جستجو نشان می دهد که گرفتن لینک های خارجی یکی از مهمترین اهداف در کسب رتبه بهتر برای وب سایت هاست. این ایده از آنجا نشات می گیرد که گرفتن لینک های خارجی از کارهای نسبتا دشوار در شبیه سازی اعتبار سایت هاست و بنابراین یکی از راه هاییست که موتورهای جستجو می توانند با استفاده از آن به تعیین اعتبار یک سایت پی ببرند. این ایده اولین بار توسط موتور جستجوی آلتا ویستا استفاده شد و سپس توسط گوگل ادامه دار گردید.

گوگل ابتدا با معرفی پیج رنک به تبیین این مسئله پرداخت. در الگوریتم محاسبه پیج رنک، بک لینک ها نقش اساسی در تعیین آن داشتند. صفحه ای که دارای بیشترین و معتبرترین لینک ها بود، به عنوان محبوب ترین صفحه انتخاب می شد. در هنگام جستجو نیز از این قاعده در نمایش نتایج صفحه اول استفاده می شد. البته این الگوریتم امروزه پیچیده تر شده و اعمال آن به همین سادگی نیست و عوامل دیگری در آن وارد شده اند که اثر لینک های خارجی را کاهش می دهند.

امروزه موتورهای جستجو از متغیرهای زیادی برای تعیین ارزش لینک های خارجی استفاده می کنند که تعدادی از آنها عبارتند از:

  • میزان اعتبار سایت لینک دهنده
  • محبوبیت سایت لینک دهنده
  • ارتباط بین محتوای صفحه منبع و صفحه لینک شده
  • انکر تکست استفاده شده در لینک
  • تعداد لینک های داده شده به یک صفحه از سایت در صفحه منبع
  • تعداد لینک های داده شده به دامین یک سایت در صفحه منبع
  • میزان تغییرات اعمال شده بر روی متن لینک های خارجی در یک صفحه
  • رابطه مالکیت بین منبع و صفحه هدف

علاوه بر متغیرهای فوق، لینک های خارجی به دلایل زیر از اهمیت بسیاری برخوردارند:

محبوبیت

برخلاف پارامتر نه چندان جالب ترافیک سایت که اندازه گیری آن برای موتورهای جستجو نیز بسیار دشوار است، پارامتر لینک های خارجی از ثبات بیشتری برخوردار بوده و اندازه گیری آن آسانتر است. دلیل این مطلب نیز اینست که میزان ترافیک سایت در آمارگیر سرور سایت ذخیره شده و کاملا از دید عموم مخفیست، اما لینک های خارجی در بطن صفحات وب وجود دارند و مشاهده آن بسیار آسان است.

به این دلایل، لینک های خارجی نمادی از میزان محبوبیت یک صفحه از سایت محسوب میشوند. این پارامتر با قرار گرفتن در کنار پارامتر ارتباط بین صفحات، خروجی بسیار قابل اتکایی را می دهد که موتورهای جستجو از آن در رتبه بندی سایت ها استفاده می کنند.

ارتباط بین صفحات

لینک ها نشانه هایی از وجود ارتباط بین صفحات هستند که موتورهای جستجو از این مسئله باخبرند. متن لینک یا همان انکرتکست توسط انسان ها نوشته شده و معمولا ارتباط زیادی می تواند با محتوای صفحه لینک شده داشته باشد. در بسیاری از مواقع این متن بسیار کوتاه بوده یا یو آر ال صفحه مربوطه می باشد.

لینک ها می توانند نشانه خوبی از میزان ارتباط بین صفحات منبع و مقصد آن باشند.  لینک ها تمایل به ارتباط با صفحات مشابه را دارند و موتورهای جستجو از این مسئله برای اعتبار سنجی مطالب سایت ها استفاده می کنند. بنابراین ذکر منبع یا صفحات مشابه خارجی مرتبط، میتواند در افزایش اعتبار سایت شما نیز بسیار موثر باشد.

منبع:

External Links

6 دیدگاه

    • بک لینک، لینکیست که از سایت با دامنه دیگری به سایت شما داده می شود. لینک خارجیست، لینکیست که در وب سایت شما درج شده و به سایت با دامنه دیگری داده میشود.

  1. من یک سایت دارم طراحی میکنم در مورد اینکه لینکهای خارجی تو پیجم قرار بدم دچار تردید هستم لطفا در مورد اینکه آیا نمره منفی داره برای سایتم یا نه.
    سایت من فروشگاه اینترنتی هستش لینک فروشگاه‌های دیگه رو تو سایتم میزارم تا مشتری به اون سایتها بره و کالا موردنظرشو رو از اونجا انتخاب و تو سایت من ثبت کنه.
    ممنون میشم راهنمایی کنید و اگر سولوشن بهتری دارین بفرمایید با تشکر.

    • ماهیت وب وسایتتون همینطور که میفرمایید مبتنی بر خروج کاربران از سایتتون هست و طبیعتا باید لینک خارجی بدید.

        • سناریویی که شما مطرح کردید، مبهم بود. هر جا که لازم باشه میشه از نوفالو هم استفاده کرد (هر چند قوانین نوفالو مثل گذشته نیست).

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *