تولید محتوا چیست؟

اولین جایی که برای یافتن پاسخی برای پرسش خود می‌روید کجاست؟ حدس ما گوگل یا دیگر موتور جستجوی موردعلاقه شما است. شما تنها نیستید، گوگل روزانه به چهار میلیارد پرسش در روز پاسخ می‌دهد.

وقت پرسشی را در گوگل سرچ می‌کنید، لینک‌هایی را در قالب نتیجه جستجو می‌بینید. همه آنها محتوا هستند. در واقع شاید بدون آنکه آگاه باشید، شما روزانه در حال مصرف محتوا هستید.

راهنماهایی که به کمک شما می‌آیند، مقالاتی که به پرسش‌های شما پاسخ می‌دهند، ویدئوهایی که روش انجام کاری را از آنها می‌آموزید؛ استوری‌های اینستاگرام، GIF ها، فید اینستاگرام، … همگی محتواهایی هستند که شما از آنها استفاده می‌کنید.

محتوا بخش بزرگی از زندگی روزمره ماست و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. اما چرا ما به آنها نیاز داریم؟ محتوا ما را آگاه می‌کند، به سؤالات ما پاسخ می‌دهد، سرگرممان می‌کند، لبخند بر روی لبانمان می‌آورد، به تصمیم‌گیری بهتر ما کمک می‌کند، …

به‌عنوان صاحب یک کسب و کار آنلاین، محتوا موجب می‌شود که جذاب‌تر باشید، کاربران را درگیر خود کنید، مشتریان را خوشحال کنید، بازدیدکنندگان جدید برای وب‌سایت خود ایجاد نمایید و در نهایت برای کسب و کار خود درآمدزایی کنید.

معنی تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا فرایند ایجاد اطلاعاتی است که به نیازهای کاربران شما پاسخ مثبت می‌دهد و شامل متن‌ها و تصاویری است که در قالب بلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک یا دیگر فرمت‌ها به کاربران ارائه می‌شود.

تولیدکننده محتوا کیست؟

تولیدکننده محتوا

یک تولیدکننده محتوا فردیست که محتوای جذاب و الهام بخش برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌نماید.

محتوایی که او تولید می‌کند می‌توان از نوع آموزشی یا صرفاً سرگرم‌کننده باشد. چنین محتوای جذابی باید آن‌قدر چشم‌نواز باشد که فردی که حتی برند شما را نمی‌شناسد، صرفاً با دیدن عنوان آن به سمت آن جذب گردد. داشتن یک تولیدکننده محتوای خوب در تیم شما بسیار مهم است. این کار حتی می‌تواند حیاتی‌ترین شغل شرکت محسوب شود. این تولیدکنندگان محتوا هستند که کسب و کار شما را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهند.

آنها محصولات شما را به یک داستان ارتباط داده و احساسات را به تبلیغات شما تزریق می‌کنند. در واقع همین محتواست که برند شما را به کاربران اتصال می‌دهد.

چرا محتوا مهم است؟

تولید محتوا مهم‌ترین ابزار بازاریابی درون‌گرا (inbound marketing) است. با تولید محتوا اطلاعات ارزشمندی را به طور رایگان در اختیار مخاطبین قرار داده و از این طریق مشتریان جدیدی را برای وب‌سایت خود ایجاد می‌نمایید. همچنین با تولید محتوا مشتریان قبلی شما نیز به برندتان وفادارتر خواهند شد.

آمارهای زیر که از پژوهش‌های مختلف به دست آورده شده‌اند نشان می‌دهند که بازاریابی محتوا، بازگشت سرمایه بالایی برای کسب و کارتان به همراه خواهد داشت:

  • بازاریابی محتوا تا سه برابر مشتری بالقوه بیشتری برای ما ایجاد می‌کند و هزینه آن 62% از روش‌های بازاریابی سنتی کمتر است.
  • کسب‌وکارهایی که از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند 126% مشتری بالقوه بیشتری کسب می‌کنند.
  • 61% خریدهای آنلاین نتیجه مستقیم خواندن یک بلاگ هستند.
  • وب‌سایت‌هایی که ماهانه بیش از 16 بلاگ منتشر می‌کنند 3.5 برابر وب‌سایت‌هایی که محدود به انتشار چهار بلاگ در ماه هستند، ترافیک به دست می‌آورند.

تولید محتوا منجر به رشد کسب و کار می‌شود. حال به موضوع استراتژی محتوا می‌پردازیم.

استراتژی و برنامه‌ریزی برای تولید محتوا

استراتژی تولید محتوا

همچنان که ساخت یک خانه بدون طرح اولیه امکان‌پذیر نیست، تولید محتوا بدون برنامه‌ریزی هم شما را از اهدافتان دور خواهد کرد. استراتژی تولید محتوا شامل هر چیزی از برندتان تا نحوه ارتقا محتوا هست. در ادامه به بیان چگونگی ساخت برنامه تولید محتوا پرداخته‌ایم.

انتخاب اهداف محتوا

مشابه کمپین‌های بازاریابی سنتی، استراتژی تولید محتوای شما بایستی بر اساس اهداف بازاریابی باشد.

اهداف شما می‌توانند از جذب بازدیدکنندگان بیشتر برای سایتتان تا افزایش مشتری‌های بالقوه باشد. به‌عنوان‌مثال می‌توانید هدف را این‌طور در نظر بگیرید که تولید محتوا موجب افزایش 25% ترافیک ارگانیک سایت در سه ماه آینده شود.

پس از مشخص‌کردن این برنامه هر محتوایی که ایجاد می‌کنید باید در راستای این اهداف بوده تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

تشخیص شخصیت خریدار (Buyer Persona)

برنامه‌ریزی برای تولید محتوا چیزی فراتر از تعیین نوع محتوا است. در ابتدا باید بدانید که روی صحبت محتوای شما با کیست، چگونه می‌خواهید با آنها صحبت کنید و از کجا باید این مخاطبین را پیدا کنید.

کلید اصلی ساخت یک محتوای جذب‌کننده این است که خواننده محتوا احساس کند که شما واقعاً در حال صحبت با او هستید. تنها راه رسیدن به این هدف صمیمی شدن با بازدیدکنندگان و مشتریان است. شما باید آنها را همچون یک دوست قدیمی بشناسید. شما باید از مشکلات، چالش‌ها و ترس‌هایشان آگاه باشید. به شکل مشابه باید بهترین چیزی که در ذهنشان از یک محتوا انتظار دارند را نیز درک کنید.

همیشه دقت داشته باشید که شما در حال بازاریابی برای یک انسان هستید و بایستی از نظر حسی به آنها نزدیک شوید.

در حالت ایده‌آل شما باید قادر به صحبت‌کردن مستقیم با تک‌تک افرادی باشید که از سایتتان بازدید می‌کنند، اما در عمل نمی‌توانید. راهکار چیست؟ یک شخصیت ایده‌آل در ذهن خود برای خریدار ایجاد کنید.

شخصیت ایده‌آل خریدار فردیست که از محتوای شما استفاده می‌کند. این شخصیت فرضی الگویی برای مخاطبین هدف شماست. به عبارت دقیق‌تر شخصیتی که احتمالاً حداکثر رضایت را از محتوای شما داشته و تبدیل به مشتری می‌شود.

ساخت این شخصیت فرضی نیازمند تحقیق، کمی حدس و گمان و صحیح خطاست. اما در نهایت تصویر واضحی از فردی که به دنبال آن هستید و از مصرف محتوای شما راضی است برای خود ترسیم خواهید کرد.

تکیه کردن به شخصیت خریدار

اگر به سردرد دچار شوید اولین چیزی که سعی در یافتن آن می‌کنید، علت سردردتان است. شاید براثر کم‌آبی باشد، شاید کافئین خونتان کم شده، شاید هم بیمار شده‌اید. پس از یافتن مشکل به سمت راه‌حل آن رفته‌اید: کمی آب نوشیده‌اید، قهوه خوردید یا یک دارو مصرف کردید. در نهایت بین راهکارهای مختلف هم تصمیم به انتخاب یکی گرفته‌اید: آب‌معدنی یا آب شیر؟ اسپرسو یا کاپوچینو؟ استامینوفن یا ژلوفن؟ در نهایت سردرد شما رفع شده و روزتان را ادامه دادید.

هر یک از این احتمالات باعث طی‌کردن مسیری به سمت راه‌حل می‌شوند و این مسیر هم شامل آگاهی، درنظرگرفتن راهکارها و تصمیم‌گیری است. اما هر یک از احتمالات در بخش متفاوتی از مسیر است و بنابراین شما از محتوا برای پرکردن هر قسمت استفاده می‌کنید.

با تولید محتوا برای هر یکی از قسمت‌های این مسیر مطمئن می‌شوید که هیچ کاربری بی‌نصیب نمانده و هر فردی که از سایت شما دیدن می‌کند، اطلاعات مرتبط را دریافت خواهد کرد.

همچنین بایستی از فرمت صحیح محتوا در هر بخش از این مسیر اطمینان حاصل کنید. معرفی محصول برای کاربری که به دنبال یافتن مشکل است کار صحیحی نیست. در عوض یک چک‌لیست از مشکلات و توضیحاتی برای یافتن مشکل می‌تواند به او کمک کند. سپس بسته به مشکلی که درگیر آن شده می‌توانید خدمات یا محصولات خود را به او معرفی کنید و در قالب یک محتوا به او توضیح دهید که محصول شما انتخاب درستی برای حل مشکل اوست.

فرمت صحیح محتوا در هر مرحله عبارت است از:

  • آگاهی از مشکل: بلاگ، مقاله، چک‌لیست، اینفوگرافیک، ایبوک، کوئیز
  • درنظرگرفتن راهکارها: پادکست، وبینار، جداول مقایسه‌ای
  • تصمیم‌گیری: دمو، Free Trial، توضیحات محصول، مشاوره، کوپن

ارزیابی محتوا

در هر شرایطی که اقدام به تولید محتوا کرده باشید، چه با استراتژی مدون چه بدون استراتژی، بخش بازاریابی بایستی اقدام به ارزیابی محتواهای موجود کند. تولید محتوا بدون استراتژی بدین معنا نیست که محتواهای ساخته شده در هیچ استراتژی نگنجد.

ارزیابی محتواها به شما امکان می‌دهد تا کارهای انجام شده را بررسی و آنها را زیر چتر یک برنامه جدید ببرید. این فرایند شامل دوباره‌نویسی محتوا یا به‌روزرسانی محتوا با هدف پرکردن گپ‌های موجود در راستای نیاز کاربران است.

اما چگونه اقدام به ارزیابی محتوا کنیم؟

  1. همه محتواها را در یک صفحه گسترده (مانند فایل اکسل) جمع‌آوری کنید.
  2. ستون‌هایی با نام کلمات کلیدی، شخصیت خریدار (buyer persona)، مرحله‌ای که مشتری در قرار دارد (Buyer’s journey)، فرمت محتوا و موضوع اصلی محتوا ایجاد کرده و برای هر محتوا این مقادیر را پر کنید.
  3. ستون‌هایی شامل شاخص‌های کلیدی مانند تعداد بازدید از صفحات، تعداد به اشتراک‌گذاری‌ها و غیره برای هر محتوا ایجاد کنید.
  4. در پایان پست‌ها را در دسته‌هایی با عنوان‌های “خوب”، “نیازمند به بهبود”، “نیازمند به دوباره‌نویسی” یا “نیازمند به ادغام با پستی دیگر” طبقه‌بندی نمایید.

با اینکه عملیات ارزیابی محتواها ممکن است خسته‌کننده به نظر برسد، اما کاری ارزشمند است و در ادامه راه به فعالیت‌های ما نظم بیشتری می‌بخشد. همچنین به ما کمک می‌کند تا مطابق با برنامه تولید محتوایمان پیش برویم.

انتخاب فرمت مناسب برای محتوا

انتخاب فرمت مناسب برای محتوا بر اساس نیاز کاربران

فرمت محتوا بایستی همگام با نیاز و شخصیت کاربران آن بوده تا توسط آنها به‌راحتی مورد استفاده قرار گیرد.

فرمت انتخابی برای محتوا می‌تواند پست بلاگ، ویدئو، اسلاید، طرح گرافیکی، ایبوک، پادکست یا هر شکل خلاقانه‌ای باشد. هر زمان فرمت محتوا متناسب با خواسته کاربران باشد، تصمیمتان درست بوده است.

بنابراین نیازی نیست که تنها از یک‌شکل به‌خصوص از محتوا استفاده کنید. مهم‌ترین نکته حفظ تداوم در شکل تولید محتواست. به عنوان مثال اگر مجموعه‌ای از پادکست‌ها را جهت تولید برنامه‌ریزی کرده‌اید، بایستی بتوانید تا انتها آن پادکست‌ها را تولید نمایید. وگرنه چسبیدن به انتخاب رایج یعنی پست متنی کار عاقلانه‌تری است.

برای رسیدن به فرمت مناسب محتوا پرسش‌های زیر را مطرح کنید:

  • کاربر در چه مرحله از خرید است؟
  • استفاده از این محتوا چقدر برای کاربران آسان است؟
  • شخصیت خریدار مدنظر ما در هنگام آنلاین بودن وقت خود را چگونه می‌گذراند؟
  • چه فرمتی از محتوا را می‌توانید به‌صورت پیوسته تولید نمایید؟
  • آیا شما قادر به تولید محتوا در سطح کیفی مشابه رقبای خود هستید؟

بیشتر دیده شدن محتوا

تولید محتوای خوبی که کسی آن را نبیند چه فایده‌ای دارد؟ در یک جهان ایده‌آل، جمعیت زیادی از کاربران پس از انتشار محتوای جدید از آن پست دیدن می‌کنند. اما در واقعیت مخصوصاً زمانی که تازه شروع به کار کرده‌اید، باید کاربران را به سمت دیدن محتوای خود تشویق نمایید.

از این رو ارتقا محتوا در هر نوع استراتژی محتوایی موضوعی مهم است. ارتقا محتوا بایستی بر اساس شخصیت کاربرانتان باشد. آنها در زمان آنلاین بودن چه‌کارهایی انجام می هند؟ چه زمان‌هایی از روز را به‌وقت گذرانی در یک پلتفرم به‌خصوص اختصاص می‌دهند؟ انتظار مشاهده محتوا در چه بازه‌های زمانی از طرف شما دارند؟ آنها چگونه محتوای شما را مصرف می‌کنند؟ آنها به‌کلیک بر روی چه نوع ایمیل‌هایی روی خوش‌نشان می‌دهند؟

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی در کنار اینکه ابزاری برای ایجاد ارتباط محسوب می‌شوند، جهت ارتقا محتوا و هر چه بیشتر دیده‌شدن آن نیز می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و اسنپ چت پلتفرم‌های مناسبی برای تولید و به اشتراک‌گذاری محتواها هستند. نکته مهم در اینجا ویرایش محتوا به شکلی است که مناسب این شبکه‌های اجتماعی باشد.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل یکی از بهترین ابزارهای اطلاع‌رسانی مخاطبین و ارتقا محتوا است. داشتن لیست ایمیل از مخاطبینتان می‌تواند در اینجا کمک بزرگی به شما کند. با پست کردن محتواهای جذاب به طور منظم می‌توانید مخاطبینتان را به سمت مشاهده ایمیل از طرف خودتان ترغیب کنید.

تبلیغات

تبلیغات در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو روش دیگری برای ارتقا محتوا و دیده‌شدن بیشتر آن است. در تعریف شخصیت خریداران یکی از چیزهایی که بایستی مورد توجه قرار بگیرد، مشخص نمودن همین موضوع است. هزینه‌کردن و تبلیغات در کانال‌هایی که شخصیت‌هایی مشابه شخصیت‌های خریدار شما در آنجا وجود ندارند کاملاً بیهوده است.

اشاره به محتوا در سایت‌های بزرگ

شناسایی سایت‌های بزرگ و شناخته شده و اشاره به محتوای موردنظرتان در قالب یک پست می‌تواند علاوه بر برندینگ، کاربرانی را به سمت مشاهده محتوا ترغیب کند.

استفاده مجدد از محتوا

با ایجاد شکل دیگری از محتوا می‌توانید از آن استفاده مجدد کنید. به‌عنوان‌مثال محتوایی که به شکل متنی ایجاد شده می‌تواند به یک اینفوگرافیک یا ویدئو تبدیل شده و مجدداً مورد استفاده قرار گیرد.

مراحل تولید محتوا

مراحل تولید محتوا

بازاریابان دیجیتال افراد پرمشغله‌ای هستند، آنها زمانی برای تلف کردن ندارند. از همین روست که آنها برای هر چیزی فرایندی تعریف می‌کنند. آنها سیستمی را خلق کرده و با اصلاح آن در طول زمان آن را به نقطه‌ای می‌رسانند که نتایج دلخواهی برایشان ایجاد کند. هر کمپین بازاریابی موفقی دارای فرایندی است و تولید محتوا هم از این امر مستثنی نیست.

فرایند تولید محتوا را در ادامه برایتان شرح داده ایم. کافیست این مراحل را قدم به قدم طی نموده و به ذهنتان اجازه خلاقیت بیشتری بدهید.

1. جستجوی کلمات کلیدی بر مبنای سئو

شناخت شخصیت خریداران ایده‌هایی برای تولید محتوا به ما می‌دهد. به‌عنوان‌مثال در طول این فرایند می‌فهمیم که آنها معمولاً چه پرسش‌هایی دارند. با تولید محتوا حول این پرسش‌ها و پاسخ به آنها در قالب یک پست بلاگ می‌توان به آنها پاسخ داد. اما اگر این پرسش صرفاً توسط یک یا چند نفر محدود پرسیده شده باشد، تولید محتوا حول آن پرسش عملاً هدردادن انرژی خواهد بود.

جستجوی کلمات کلیدی به ما نشان می‌دهد که میزان جستجوی یک عبارت یا پرسش در چه ابعادی است و آیا ارزش تولید محتوا را دارد یا خیر.

ابتدا سؤالات کاربران حول یک موضوع را کنار هم بنویسید. سپس کلمات کلیدی را حول این پرسش‌ها بررسی کنید تا از تعداد جستجوی کافی حول این کلمات کلیدی آگاهی یابید. سعی در تولید محتوا حول کلمات کلیدی کنید که کسب رتبه در آنها قابل دستیابی باشد. کلمات کلیدی‌هایی که جستجوهای بسیار بالا و سختی زیادی برای کسب رتبه دارند احتمالاً گزینه‌های مناسبی برای وب‌سایت‌های نوپا نیستند.

یکی از فاکتورهای کسب رتبه در موتورهای جستجو دامین آتوریتی وب‌سایت است. کسب دامین آتوریتی بالا منوط به کسب بک‌لینک‌های زیاد و با کیفیت از سایر سایت‌ها می‌باشد. برای رسیدن به چنین هدفی وب‌سایت شما باید دارای محتواهای ارزشمند و زیادی باشد. به عبارتی با نوشتن محتواهای بیشتر به طور غیرمستقیم دامین آتوریتی بالاتری کسب خواهید نمود. هرچه دامین آتوریتی وب‌سایت بالاتر باشد، کسب رتبه برای کلمات کلیدی پررقابت‌تر در گوگل آسان‌تر است.

برای شروع بهتر است که از کلمات کلیدی کم رقابت تر و اصطلاحاً Long-Tail برای تولید محتوا استفاده نمایید. هرچه میزان رقابت کمتر باشد، احتمال کسب رتبه و دیده‌شدن محتوا در نتایج جستجو بیشتر خواهد بود.

برای جستجوی کلمات کلیدی و ارزیابی میزان دشواری آنها از روش‌های زیر می‌توانید استفاده کنید:

  • از ابزارهایی مانند Moz Keyword Explorer استفاده کنید.
  • کلمه کلیدی را در کادر جستجو وارد کرده و پیشنهادها موتور جستجو را مشاهده کنید.
  • نتایج مرتبط در فوتر صفحه نتایج گوگل را بررسی کنید.

2. ایده‌پردازی

حال که کلمات کلیدی را برای هدف‌گذاری مشخص کرده‌اید، وقت ایده‌پردازی درباره محتوا برای این کلمات کلیدی است. یکی از راهکارهایی که معمولاً نتیجه می‌دهد ساخت یک محتوای جامع حول یک موضوع و پرداختن به موضوعات فرعی حول آن موضع در پست‌های جداگانه است. در انتها هم باید با لینک‌های داخلی بین محتوای اصلی و محتواهای فرعی رابطه‌ای ایجاد نمایید.

به‌عنوان‌مثال این مطلب درباره تولید محتواست که به طور جامعی به آن پرداخته شده است. موضوعات فرعی حول آن شامل مراحل تولید محتوا، هدف از تولید محتوا، ابزارهای تولید محتوا و غیره است. با پرداختن پاراگرافی کوتاه درباره این موضوعات فرعی در این صفحه و در ادامه ساخت صفحه‌ای مجزا درباره هر یک از آنها می‌توان کاربران را جهت مطالعه بیشتر به سایر بخش‌های سایت هدایت کرده و در عین حال در کلمات کلیدی بلندتر هم رتبه کسب نمود.

اگر ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسد، می‌توانید نگاهی به کتاب‌ها، پژوهش‌ها، سایت‌های رقبا یا جستجوهای مرتبط بیندازید تا ایده های جدیدی کسب کنید.

حال که کلیه ایده‌ها را جمع‌آوری نموده‌اید می‌توانید اقدام به ایجاد تقویم انتشار محتوا نموده و شروع به نوشتن کنید.

3. نوشتن

حال می‌خواهیم در مورد فرایند نوشتن صحبت کنیم. محتوای شما می‌تواند از جنس ویدئو یا پادکست نیز باشد، هر چه که باشد فرایند تولید آن از دستورالعمل مشابهی تبعیت می‌کند:

  • برای شخصیت خریدار خود بنویسید. از همه اجزا به‌گونه‌ای استفاده کنید که آنها را جذب کند.
  • از عناوینی استفاده نمایید که مخاطبین را به خواندن محتوا ترغیب کند. مزایای خواندن محتوا را در عنوان صفحه به‌گونه‌ای بیان کنید که به مخاطبین دلیلی برای خواندن بدهد.
  • محتوای اورجینال بنویسید و از کپی‌کردن و نوشتن همان چه در سایر سایت‌هاست خودداری کنید. پژوهش‌های جدید انجام دهید تا به نقطه‌نظرات نو برسید.
  • به ایده اصلی محتوا تکیه کرده و از پرداختن به موضوعات نامرتبط بپرهیزید.
  • در سبک نوشتن خود از کلمات ساده‌تر و قابل‌فهم استفاده کنید و استفاده از لغاتی که برای کاربران غیرقابل‌درک است یا آنها را از خواندن محتوا منصرف می‌کند را برای خود ممنوع کنید.

4. ویراستاری

پس از نوشتن محتوا بایستی اقدام به ویراستاری آن کنید. می‌توانید چند روزی صبر کرده و سپس اقدام به ویراستاری آن کنید. این‌گونه، محتوا برای شما تازگی داشته و احتمالاً ویراستاری بهتری خواهید داشت. تصحیح اشتباهات دستوری و کوتاه‌تر کردن پاراگراف‌های بلند از جمله اقداماتی است که در این مرحله صورت می‌گیرد. پیشنهاد می‌شود که در انتها یک شخص دیگر نیز اقدام به بازبینی محتوا کند.

5. بارگذاری

حال که محتوا آماده است، باید آن را در جایی برای دیده‌شدن قرار دهید. سیستم‌های مدیریت محتوا نرم‌افزارهایی هستند که از محتوای دیجیتال میزبانی می‌کنند و اجازه دیده‌شدن محتوا را در وب‌سایتتان می‌دهند.

مزیت اصلی سیستم‌های مدیریت محتوا جمع‌آوری تمام محتوایتان در یک محل مشخص است؛ بنابراین می‌توانید صفحات فرود ایجاد کرده و در سایر پست‌ها به آنها لینک دهید. علاوه بر اینها می‌توانید نتایج حاصل از انتشار محتوا را آنالیز کرده و کمپین‌های مشخصی ایجاد نمایید. یکی سیستم مدیریت محتوا در حالت کلی شما را از گسستگی در بازاریابی محتوا نجات می‌دهد.

یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا وردپرس است که توسط کاربران زیادی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6. انتشار

انتشار محتوا به‌سادگی کلیک کردن بر روی یک دکمه است. اما چرا به‌عنوان یک مرحله در فرایند تولید محتوا بیان شده است؟ انتشار محتوا همیشه به این سادگی‌ها هم نیست. شما می‌توانید پس از بارگذاری محتوا فوراً اقدام به انتشار آن کنید یا اینکه منتظر بمانید تا زمان مناسب آن فرابرسد.

اگر تازه شروع به کار کرده‌اید، انتشار فوری محتوا بر روی مخاطبین شما تأثیر نخواهد گذاشت. اما اگر مقید به انتشار محتوا در زمانی به‌خصوص مثلاً چهارشنبه‌ها هستید، مخاطبین شما انتظار دارند که هر چهارشنبه پست جدیدی را در وب‌سایت مشاهده کنند.

اغلب سیستم‌های مدیریت محتوا به شما امکان می‌دهند تا انتشار محتوا را زمان‌بندی کنید تا به طور اتوماتیک در یک تاریخ و ساعت به‌خصوص منتشر شود.

انواع محتوا کدام‌اند؟

در دنیای دیجیتال بسیار مهم است که از انواع مختلف محتوا برای ارتقا برند خود استفاده کنید. محتوای متنی همیشه جایگاه مهمی در دیجیتال مارکتینگ داشته‌اند، اما ساخت محتوای بصری و تعاملی قدرت برندتان را بسیار افزایش خواهد داد.

در حالت کلی محتوا به چهار دسته نوشتاری، بصری، تعاملی و ویدئویی تقصیم می‌شوند. در عمل بسیاری از این انواع محتوا بر روی یکدیگر همپوشانی دارند اما همین تفاوت های کوچک می‌تواند اثرات بزرگی به همراه داشته باشند. در ادامه لیستی از انواع محتوا را فراهم کرده‌ایم:

  • بلاگ
  • گزارش تحلیلی
  • ایبوک
  • داستان رضایت مشتریان
  • پژوهش
  • توضیح محصول
  • نظرات مشتریان
  • جدول مقایسه
  • سؤالات پرتکرار
  • تالار گفتگو
  • جوایز اخذ شده
  • محتوای تولید شده توسط کاربران
  • راهنمای کاربران
  • درباره ما
  • دیکشنری
  • تصویر
  • ویدئو
  • اینفوگرافیک
  • Memes
  • GIF
  • اسکرین‌شات
  • ویدئو 360 درجه
  • مجله
  • مسابقه
  • نظرسنجی
  • کوئیز
  • کتاب صوتی
  • ویدئوی محصول
  • وی لاگ
  • گزارش‌های ویدئوی از کمپانی (مراسم‌ها، مصاحبه‌ها، پشت‌صحنه‌ها …)
  • آموزش ویدئویی
  • وبینار

تقویم انتشار محتوا

ایجاد تقویم انتشار محتوا روشی برای سازمان‌دهی به تولید محتوا است. با این کار می‌توان انتشار تولید محتوا را از قبل زمان‌بندی نموده و همه افراد مسئول خود را متعهد به آن بدانند.

وجود چنین تقویمی به شما کمک می‌کند تا از میزان منابع مورد نیاز برای تولید محتوا آگاهی یافته و بودجه مورد نیاز را از قبل تخمین بزنید. اغلب تقویم‌های انتشار محتوا به‌صورت ماهانه طراحی می‌شوند، اما به سایز پروژه و تعداد افراد در دسترس می‌توان آن را به هفتگی یا سه‌ماهه نیز تغییر داد.

این تقویم باید ساده و دوست‌داشتنی باشد. چنین تقویمی شامل نوع محتوا، عنوان آن، تاریخ انتشار، نویسنده، CTA و موارد دیگر است. نکته در اینجاست که تقویم محتوا بایستی در مرکزیت فعالیت بوده و همه افراد مسئول به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشند. همچنین وضعیت محتوا، مسئول تولید محتوا و تاریخ انتشار آن برای همه باید شفاف باشد.

ایجاد تیمی برای تولید محتوا

هر استراتژی محتوا نیاز به تیم بازاریابی محتوا جهت اجرا دارد. کسب و کارهای کوچک‌تر ممکن است این کار را برون‌سپاری کنند، اما کسب و کارهای بزرگ نیازمند ایجاد تیمی از متخصصین محتوا هستند. اغلب تیم‌های بازاریابی محتوا متشکل از یک بخش استراتژیست محتوا، ویراستار و منتشرکننده محتوا است. بدون وجود هر یکی از بخش‌ها، تلاش‌های شما در تولید محتوا به نتیجه خوبی نخواهد رسید.

ساخت محتوای جذاب، با کیفیت برای مخاطبین شما کار یک‌نفره‌ای نیست. فرایند تولید محتوا بهتر است در دستان تیمی باشد که هر یک از افراد بر روی کار تخصصی خود تمرکز کند. انتخاب اینکه تیم شما در کجا فعالیت کنند خیلی مهم نیست. مهم این است که از تمام مهارت‌های مورد نیاز در فرایند تولید محتوا یک نفر دارای آن مهارت در تیم وجود داشته باشد.

ابزارهای تولید محتوا

با اینکه یک سیستم مدیریت محتوا به شما اجازه مدیریت محتوایتان را می‌دهد، اما در تولید آن نقشی ندارد. اینجاست که ابزارهای تولید محتوا به کمکتان می‌آیند. این ابزارهای برای افرادی که دست‌تنها هستند بسیار ارزشمند است. این ابزارهای تولید محتوا به شما کمک می‌کنند تا جدا از فرمت محتوا، در این کار حرفه‌ای‌تر به نظر برسید.

Canva به شما کمک می‌کند تا طراحی‌های زیبایی برای هر نوع پلتفرم بسازید. از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا عکس و اینفوگرافیک، این ابزار شما را تنها نخواهد گذاشت. این ابزار دارای قالب‌های زیبایی است که می‌توانید رنگ‌ها، تصاویر، متن‌ها و غیره را به‌رایگان سفارشی‌سازی نمایید.

Giphy دارای فایل‌های gif فراوانی است. امروزه فایل‌های gif و ایموجی‌ها به‌کلی بر روی ارتباطات ما تأثیر گذاشته‌اند و روشی قابل پذیرش در ارائه محتوا هستند. ابزار Giphy دارای میلیون‌ها Gif از پیش آماده است.

Vidyard یک پلتفرم میزبانی از ویدئو هست که برای بازاریابان دیجیتال ساخته شده است. این ابزار به شما امکان سفارشی‌سازی ویدئو با اضافه نمودن زیرنویس، دکمه‌های قابل کلیک و غیره را می‌دهد. همچنین دارای ویژگی‌هایی در زمینه سئو نیز هست.

SurveyMonkey پلتفرم ساخت نظرسنجی می‌باشد. اما چرا به چنین چیزی نیاز داریم؟ بازاریابی خوب می‌داند که استفاده از فیدبک‌های مشتریان در کمپین‌های موفق بازاریابی امری حیاتی است.

MakeMyPersona به شما در خلق شخصیت خریداران کمک می‌کند. از خروجی این ابزار می‌توان در فرایند تولید محتوا استفاده نمود.

Anchor ابزار ساخت پادکست برای آماتورها است. این ابزار رایگان بوده و به شما اجازه ضبط و ذخیره‌سازی بی‌نهایت پادکست را می‌دهد. همچنین می‌توانید پادکست‌های تهیه شده را در سایر پلتفرم‌ها هم بارگذاری کنید.

Blog Ideas Generator ابزاری است که در ایده‌پردازی و یافتن موضوعات به شما کمک می‌کند.

Headline Analyzer به شما کمک می‌کند تا عناوین مناسبی برای محتوای خود انتخاب نمایید.

Knowledge Bank یک قالب قابل سفارشی‌سازی است که شما می‌توانید از آن برای جمع‌آوری و ذخیره‌سازی انواع داده‌ها برای محتواهایی که قرار است در آینده تولید شوند استفاده نمایید.

Grammarly ابزاری برای بررسی گرامر و دستور زبانی محتوا است.

Remove.bg ابزاری است که می‌توانید پس‌زمینه تصاویر را با استفاده از هوش مصنوعی پاک کنید.

Piktochart به افرادی که مهارتی در طراحی ندارند کمک می‌کند تا اینفوگرافیک‌های زیبا و حرفه‌ای تولید کنند.

Unsplash وب‌سایتی است که دارای کتابخانه بزرگی از تصاویر استوک و رایگان می‌باشد.

Audacity ابزاری است که می‌توانید به ضبط صدای خود جهت استفاده به‌عنوان پادکست بپردازید.

ساخت یک برنامه محتوایی

محتوا در هرجایی وجود دارد، اما موفقیت شما در آن به توانایتان در سازگار شدن با رسانه موردنظر وابسته است. سبکی از محتوا که در همه انواع رسانه موفقیت‌آمیز باشد وجود ندارد. حتی در رسانه‌های یک‌شکل نیز وقتی از پلتفرمی به پلتفرم دیگر می‌رویم، بازهم باید تغییراتی در شکل محتوا ایجاد نماییم. محتوای مورد نیاز در شبکه‌های اجتماعی با وب‌سایت‌ها متفاوت است؛ بنابراین نیاز است که محتوای تولید شده را بسته به مخاطبین رسانه، مناسب‌سازی نمایید.

در ادامه به راهنمایی شما در اشتراک‌گذاری محتوا در پلتفرم‌های متفاوت پرداخته‌ایم.

محتوای شبکه‌های اجتماعی

محتوای شبکه‌های اجتماعی

تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی نیاز به هنر دارد. از آنجا که 2.6 میلیارد کاربر فعال در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، صرف زمان برای تولید محتوا در این پلتفرم‌ها ارزشمند خواهد بود. علاوه بر این افرادی که در شبکه‌های اجتماعی شما را دنبال می‌کنند مشتریان بالقوه خوبی هستند، چراکه آنها آماده ارتباط با محتوای شما خواهند بود.

در ادامه به ارائه چند نکته در تولید محتوا در محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌ایم.

فیسبوک برای ساخت گروه مناسب است. در تولید محتوای برای فیسبوک پرسش‌ها و ویدئوها بیشترین نظرها را به خود جلب می‌کنند.

اینستاگرام بهترین پلتفرم برای اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدئوهای کوتاه هست. هشتگ در این شبکه اجتماعی فعال بوده و می‌توانید از هشتگ‌های مرتبط با محتوا برای بیشتر دیده‌شدن استفاده نمایید. اینستاگرام دارای ویژگی‌های زیادی همچون Story، Live و Reels هست.

یوتیوب دارای 1.3 میلیارد کاربر بوده و هر روز بر این تعداد افزوده می‌شود. کاربران از این پلتفرم برای دیدن انواع ویدئوها از جمله ویدئوهای آموزشی و سرگرم‌کننده استفاده می‌کنند. برخی از موفقیت‌آمیزترین ویدئوهای این پلتفرم شامل ویدئوهای آموزشی، ویلاگ‌ها و نقد و بررسی محصولات هستند.

توییتر شامل پیام‌های متنی کوتاه، تصاویر، ویدئو و هشتگ‌های مرتبط است. همچنین پاسخ شما به توییت‌ها به مخاطبینتان نمایش داده خواهد شد.

محتوای وب‌سایت‌ها

محتوای وب‌سایت بر سه چیز باید تمرکز کند: شخصیت کاربرانتان، کلمات کلیدی هدف و راه‌حل‌ها. محتوای وب‌سایت باید قادر باشد کاربران را به شکلی منسجم و طبیعی به سمت راه‌حل پیش ببرد. دقت داشته باشید که کاربران وب‌سایت را به سمت شبکه‌های اجتماعی یا دیگر عناصر پرت‌کننده حواس نبرید. پس از جلب‌توجه بازدیدکنندگان هر کاری را بایست انجام دهید تا آنها در وب‌سایت باقی بمانند.

محتوای بلاگ

هدف از محتوای بلاگ پشتیبانی از کسب و کار شما به‌وسیله جذب کاربران جدید است. محتوای بلاگ منابع رایگانی است که به‌صورت مستقیم با فروش ارتباط ندارد، اما به هیچ وجه قدرت یک بلاگ قوی را دست‌کم نگیرید. چراکه بلاگ قوی می‌تواند به شکل‌های مختلف درآمدزایی بالایی برای شما ایجاد کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کسب‌وکارهایی که محتوای بیشتری در بلاگ منتشر می‌کنند مشتریان بالقوه بیشتری نسبت به سایرین کسب می‌کنند.

آنالیز محتوا

مهم‌ترین بخش در فرایند تولید محتوا آنالیز آن است. بدون داده‌ها نمی‌توان از کارایی محتوا و نحوه ارتقا آن اطلاعاتی کسب کرد. برای آنالیز محتوا بایستی پارامترهایی را بر اساس اهداف محتواها تعریف نمایید. هر هدفی که می‌خواهید با محتوا به آن دست یابید، به شما کمک می‌کند تا شاخص‌های درستی انتخاب کنید.

در ادامه چند تا از مهم‌ترین و رایج‌ترین شاخص‌های آنالیز محتوا را معرفی کرده‌ایم:

  • تعداد بازدید از صفحات: تعداد کاربرانی که از محتوا بازدید می‌کنند.
  • ترافیک ارگانیک: مقدار ترافیکی که از نتایج جستجو برای محتوا به دست می‌آید.
  • بانس ریت: درصد افرادی که پس از مشاهده اولین صفحه از سایت آن را ترک می‌کنند.
  • نرخ تبدیل: نرخ کاربرانی که به CTA توجه می‌کنند.
  • نرخ مشارکت: تعداد افرادی که با محتوای شما از طریق کامنت گذاری، لایک کردن یا سایر روش‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.
  • رشد مخاطبین: مشتریان بالقوه جدیدی که از طریق محتوا به دست می‌آیند.

قیمت تولید محتوا چقدر است؟

این سؤالی است که همه افرادی که قصد تولید محتوا دارند در ابتدا از خود می‌پرسند، اما متأسفانه پاسخ شفاف و دقیقی برای آن وجود ندارد. هزینه تولید محتوا بیشتر به افرادی بستگی دارد که قصد سپردن تولید محتوا به آنها را دارید. مطمئناً هزینه یک فریلنسر خیلی کمتر از یک تیم اختصاصی تولید محتواست. در حالت کلی همه چیز به بودجه وابسته است.

پس مشخص شد که هزینه تولید محتوا به زیرساخت این کار وابسته است. به طور کلی شما می‌توانید تولید محتوا را به سه نوع تیم بسپارید که در ادامه به توضیح خلاصه آن پرداخته‌ایم.

فریلنسرها

فریلنسرها در کلاس‌های قیمتی متفاوتی پیدا می‌شوند. یکی از مزایای خوب فریلنسرها دستمزد کمتر و قابلیت انعطاف بالای آنهاست. آنها در مدت کوتاهی که در کنار شما هستند وقت کافی برای شما می‌گذارند، چراکه معمولاً مشغله کاری دیگر ندارند.

تیم‌های تولید محتوا

این تیم‌ها شامل چندین نفر با تخصص‌های متنوعی از جمله مدیر تولید محتوا، برنامه‌ریز محتوا و کارشناس تولید محتوا هستند. همچنین آنها ممکن است که بسته به نوع پروژه به‌صورت مقطعی و در بخش به‌خصوصی از فریلنسرها هم استفاده کنند. این تیم‌ها به طور هم‌زمان با چندین کسب و کار همکاری می‌کنند. هزینه برون‌سپاری تولید محتوا به چنین تیمی مطمئناً بیشتر از فریلنسرهاست.

تیم اختصاصی تولید محتوا

ایجاد تیم تخصصی تولید محتوا برای برندتان نیاز به زمان و تخصص کافی دارد. این تیم‌ها تحت استخدام شما هستند و فقط برای شما کار می‌کنند. تمام تمرکز آنها بر روی تولید محتوا برای برند شماست. طبیعی است که استفاده از چنین تیمی مزایای زیادی برای شما دارد و می‌توانید از حداکثر پتانسیل محتوا بر برای برند خود استفاده کنید. اما هزینه نگهداری چنین تیم اختصاصی طبیعتاً بسیار بالاست. همه چیز برمی‌گردد به این‌که میزان رقابت در زمینه کاری شما چقدر بوده و ارزش برند چقدر برایتان مهم است.

جمع‌بندی: شروع به تولید محتوا کنید

تولید محتوا فرایندی است که به‌صورت مستمر درگیر آن بوده و به طور قابل‌توجهی نگاه مخاطبینتان را به سمت شما جلب می‌کند. پس از طی‌کردن این فرایند محصولی خواهید داشت که علاوه بر خوشحال کردن کاربرانتان، کسب و کارتان هم رشد می‌کند.

6 دیدگاه

  1. من یک سایت محتوایی دارم مثلا یک مقاله کامل همراه با ویدیو و توضیحات کامل در مورد کفش پیاده روی مردانه نوشتم. الان می خوام یک مقاله دیگه در مورد کفش پیاده روی زنانه بنویسم و از اونجایی که فرق زیادی بین این دو نیست مقاله تقریبا یک شکل میشه چیکار کنم که مقاله تکراری نشه و گوگل محتوی کپی تشخیص نده؟ از تگ کنونیکال استفاده کنم؟ و نظر شما چیه؟

    • از نظر من کفش زنانه و مردانه تقریبا دو مقوله متفاوت هستند و نمیتونند توضیحات صد در صد یکسانی داشته باشند.

        • نباید کپی از روی هم باشند. مخاطبینش دو جنس مخالف هم هستند و طبیعتا نیازها و انتظاراتشون در حین انتخاب کفش متفاوته. موشکافانه تر به موضوع نگاه کنید تا مطالب متفاوت و با کیفیتی رو تولید کنید.

    • برای دو عنوان مشابه پیشنهاد می کنم بدید دو تا فریلنسر به طور مستقل براتون بنویسن. این طوری هر کدوم از منظر و نگاه خودشون محتوا تولید می کنند. من خودم معمولا این کارو می کنم. با توجه به هزینه تولید محتوای بالای شرکت ها معمولا میدم فریلنسر ها برام محتوا ایجاد کنند. تا الان نتیجه خوبی گرفتم و تو سایتم رو عبارت های زیادی جایگاه گرفتم. امیدوارم تو گذر زمان عملکردشون ضعیف نشه اخه خیلیا در شروع کار خیلی خوب بودن ولی گذر زمان خیلی افت کردند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *