10 سوال در مورد سئو وردپرس

آیا قصد پیاده سازی وردپرس به عنوان پلتفرم وب سایت خود را دارید؟ در این مطلب به بررسی مهمترین و رایج ترین پرسش هایی که درباره سئو این پلتفرم شده پرداخته و به هر یک پاسخ خواهیم داد.

بدون شک وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در بین اغلب وبمسترها و تولید کنندگان محتواست. بسیاری از وبلاگ ها، شرکت ها و فروشگاه های اینترنتی از وردپرس برای وب سایت خود استفاده می کنند. طراحان وب سایت مجذوب همه کار بودن آن در پیاده سازی انواع وب سایت ها می شوند. کاربران نیز عاشق سادگی و کارایی آن هستند.

وردپرس یک سیستم وبلاگ نویسی ساده است که با استفاده از آن می توان حتی بدون داشتن مهارت های برنامه نویسی، طراحی وب سایت یا دیگر مسائل فنی، به راحتی دست به ساخت وب سایت زد. نزدیک به 25% ده میلیون سایت برتر دنیا از وردپرس استفاده می کنند. این لیست شامل وب سایت های معروفی از جمله TIME، Mashable، Marketing Land و Search Engine land می گردد.

اما در کنار سادگی، وردپرس دارای قابلیت های بسیاری در سئو است که ما به اشتباه می توانیم آن ها را دست کم گرفته یا در آن زیاده روی کنیم. نتیجه چنین اشتباهاتی بالطبع عدم موفقیت در کسب و کار ما خواهد بود.

این مطلب یک راهنمای گام به گام نیست. در صورتی که به دنبال چنین مطلبی هستید صفحه آموزش سئو وردپرس را دنبال کنید. در این مطلب به بررسی رایج ترین سوالات درباره سئو وردپرس پرداخته و بسیاری از تصوارت غلط و شبهات در این باره را از بین می بریم.

سوال 1: من شنیده ام که وردپرس در حالت کلی از دید موتورهای جستجو بهینه می باشد، آیا این مطلب صحیح است؟

خیر، هیچ سیستم مدیریت محتوایی که کاملا برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد وجود ندارد. اگرچه وردپرس دارای قابلیت های خوبی برای موتورهای جستجوست، اما نیاز است که برای کسب بهترین نتایج، تغییراتی هر چند جزیی را در آن اعمال کنید. تنها تغییر پلتفرم سایت به وردپرس نمی تواند معجزه کرده و موجب افزایش رتبه سایت شود.

افسانه “سیستم مدیریت محتوای بهینه شده در سئو” از آنجا نشات می گیرد که فروشندگان سیستم های مدیریت محتوا این مسئله را به عنوان یکی از امتیازات مهم برای فروش محصول خود تبدیل کرده اند. آنها این نکته را در جلسات خود با مشتریان اعلام می کنند و آن را در وب سایت خود با افتخار بیان می کنند. آنها در بازاریابی خود بر روی این نکته انگشت می گذارند و در کنفرانس ها در باره آن صحبت می کنند. واقعیت اینست که این روش جواب هم می دهد.

صاحبین کسب و کارها بدون داشتن دانش فنی کافی در زمینه سئو قادر به تمایز بین یک CMS بهینه شده و یک CMS مناسب برای بهینه سازی نیستند. ما مشاهده کرده ایم که بعضی از شرکت ها درامد یک سال خود را بر روی سیستم مدیریت محتوای جدید سرمایه گذاری می کنند، تنها به این خاطر که توسط دیگران انتخاب شده و یا اینکه صرفا گفته می شود که با نیازهای سئو آنها متناسب است.

متاسفنه این گونه سیاست ها نتایجی در پی ندارد. چیزی که وردپرس ارائه می دهد، یک نقطه شروع خوب است. شما می توانید بدون صرف هزینه زیادی، وبسایتی برای شرکت خود ساخته و به آسانی دیگر اجزای سئو را در آن پیاده سازی کنید، البته اگر با نحوه این پیاده سازی آشنا باشید.

سوال 2: من یک افزونه سئو در وردپرس نصب کرده ام. آیا این بدین معنیست که دیگر به یک مشاور سئو نیاز ندارم؟

خیر، سئو مانند برخی از نرم افزارها دارای نصب آسان و سریع نیست. چیزی نیست که یک بار آن را انجام داده و به کل آن را فرموش کنید. سئو به این شکل کار نمی کند. سئو یک فرایند مستمر است که می بایست با تار و پود استراتژی بازاریابی شما در هم آمیخته شود.

هیچ افزونه ای در وردپرس وجود دارند که تمام بخش های سئو را پیاده سازی کند. همچنان که یک چکش خوب، به خودی خود موجب ساخت یک خانه نمی شود. تنظیم صحیح افزونه سئو سایتتان تنها یک قدم صحیح در مسیر بهینه سازی سایت به شمار می رود. سئو در حالت کلی بسیار پیچیده تر بوده و نیاز به درک مفاهیم بیشتری دارد.

شما نیاز به یک متخصص سئو دارید تا قادر به درک نتایج جستجوی ارگانیک بوده، پتانسیل های سئو را در کسب و کار شما یافته و شما را از انجام اشتباهات پر هزینه در این کار دور کند. چنین فردی می بایست در قالب یک کارمند یا مشاور سئو به همکاری بلند مدت با شما علاقه مند بوده تا از انجام این فرایند به شکل صحیح اطمینان حاصل کنید.

مطمئنا مثال های عینی می تواند موجب هر چه روشن تر شدن این قضیه برایتان گردد:

  • وقتی دست به بروز رسانی وردپرس یا نصب یک پلاگین یا تم جدید می زنید، کدهای وبسایت دچار تغییراتی می شوند. این تغییرات ممکن است بر روی سئو وب سایت تاثیر منفی گذاشته و در صورت عدم توجه می تواند هزینه های سنگینی را برای شما به همراه داشته باشد.
  • نصب و اضافه کردن افزونه های جدید ممکن است موجب کند شدن سایت گردد. سرعت سایت از جمله فاکتورهای مهم در سئو محسوب شده و تنها همین مسئله می تواند موجب افت رتبه سایت شما در نتایج جستجو شود.
  • بازاریابی محتوا در هر کسب و کاری بسیار مهم و حیاتی است. بهینه سازی محتوا بر اساس کلمات کلیدی مبتنی بر آنالیزهای سئو می تواند پیشرفت های شگرفی را در جذب کاربران و تبدیل آنها به مشتری داشته باشد. وردپرس به تنهایی قادر به ارائه توصیه هایی برای انتخاب کلمات کلیدی و تولید محتوا حول آنها نیست.
  • انجام بررسی های سئو دوره ای می توند شما را مطمئن سازد که وب سایتتان همیشه بهینه بوده و شانه به شانه با تغییرات سئو هماهنگ می شود. استفاده از یک سئوکار در مجموعه کسب و کارتان می تواند موجب افزایش ترافیک سایت شده و نسبت به هزینه هایی که برای استخدام چنین فردی می کنید، درامدهای چند برابر بیشتری را برای شما ایجاد کند.

سوال 3: چگونه بهترین افزونه سئو در وردپرس را برای سایت انتخاب کنم؟

دو افزونه سئو در وردپرس وجود دارند که کاملا خود را با بقیه متمایز کرده اند. All In One SEO Pack و Yoast SEO این دو افزونه هستند. افزونه اول شاید کمی محبوب تر بوده، در حالی که دومی بر روی وب سایت های بیشتری نصب شده و کمی بهتر عمل می کند. در مطلب آموزش All In One SEO Pack به توضیح کامل این افزونه پرداخته ایم.

در ذهن داشته باشید که احتمالا نیاز به افزونه های دیگری نیز در مسائل جانبی سئو خواهید داشت. به عنوان مثال، افزونه ای که به شما اجازه قرار دادن کد آنالیتیکس را به شما در صفحات سایت دهد.

قبل از انتخاب یکی از این دو افزونه نیاز است که ابتدا موضاعات زیر را روشن سازید:

  • سازگاری: ایا افزونه مورد نظر با دیگر توابع و تکنولوژی های به کار رفته در سایت سازگاری دارد؟ آیا در اینده نیز همین قدر سازگار خواهد ماند؟ در پاسخ به این سوالات فرضیه بافی نکرده و پاسخ درست را بیابید.
  • پشتیبانی: آیا پشتیبانی فنی کافی از طرف توسعه دهندگان یا کاربران این پلاگین وجود دارد؟ بخش فروم و همینطور نقد و بررسی پلاگین را بررسی کرده تا از این مسئله آگاه شوید.
  • محبوبیت و میزان استفاده: این پلاگین چقدر در بین کاربران وردپرس محبوبیت دارد؟ تعداد دانلودها می تواند دلیلی بر استفاده گسترده کاربران از آن و همینطور وجود جامعه هایی از کاربران با تجربه می تواند منبعی برای رفع مشکلات احتمالی باشد.
  • توسعه های آینده: آیا تیم توسعه دهنده پلاگین سابقه بروزرسانی و بازنگری در راهکارهای خود را دارند؟ خرید پوسته و افزونه از فروشندگانی که محصولات خود را در مارکت های معروفی مانند Themwforest و Codecanyon عرضه می کنند، بالطبع امن تر از تامین کنندگانی است که سابقه هیچ فعالیت را در کارنامه خود ندارند.

سوال 4: چگونه یک هاست خوب برای سایت وردپرسی خودم انتخاب کنم؟

بسیاری از فاکتورها مانند هزینه، راحتی در نصب و مدیریت وب سرور می توان در انتخاب شما تاثیر گذار باشند. اگر به منابع و ظرفیت های لازم برای مدیریت هاست، پشتیبان گیری از داده ها و بازگرداندن آنها دسترسی دارید یک سرور مجازی خصوصی (VPS) خریداری کرده و همه چیز آن را خود کنترل کنید.

اگر به این منابع دسترسی نداشته و یا وقت کافی برای رسیدگی به چنین کارهایی ندارید، هاست های وردپرس مدیریت شده می توانند راهکار خوبی برای شما محسوب گردند. این گونه هاست ها خود به تمام مسائل فنی، امنیتی، مدیریتی و مشکلات اجرایی سایت رسیدگی کرده و این خدمات را با کمترین هزینه به شما ارائه می دهند. بدین ترتیب می توانید وقت خود را آزاد کرده و تمام تمرکمز خود را بر روی کارهایی مانند تولید محتوا بگذارید. علاوه بر این موارد، شب ها نیز با خیال راحت تری می خوابید! در این راستا خواندن مطلب انواع هاست را پیشنهاد می کنیم.

دیگر مواردی که در انتخاب هاست سایت وردپرسی شما می بایست در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • پشتیبانی از افزونه ها: بعضی از هاست ها اجازه نصب به بعضی از افزونه ها نمی دهند. این مورد را قبل از خرید هاست چک کنید.
  • بک آپ و بازگردانی: بعضی از فروشندگان هاست قابلیت برگرداندن داده ها تنها با یک کلیک را ارائه می دهند.
  • محیط تست: داشتن محیطی برای تست و آزمایش بر روی سایت قبلا از انتشار رسمی آن می تواند بسیار کمک کننده باشد.
  • اعتبار: بعضی از شرکت های هاستینگ خارج از گود بسیار خوب به نظر رسیده و حتی ممکن است در کار خود برندهای بزرگی باشند، اما در عمل خدمات بی کیفیتی را به مشتریان ارائه دهند. بنابراین قبل از هر انتخابی گزینه های موجود را به دقت بررسی کنید.
  • آگاهی از نمایندگان فروش: بسیاری از فروشندگان هاست نمایندگان فروشی را در سایت های مختلفی داشته و به ازای هر فروش درصدی را به آنها پرداخت می کنند. طبیعتا این نمایندگان فروش به نقدهای منفی از هاست موردنظرشان نپرداخته و در نتیجه نقد آنها فاقد اعتبار کافیست. مراقب این گونه نقد و بررسی ها باشید.
  • مهارت: یک شرکت فروشنده هاست می تواند در حقیقت یک متخصص وردپرس نیز باشد. شاید هم تنها یک متخصص فروش باشد! قبل از تصمیم خود به بررسی این مورد بپردازید. وب سرور های کند و بدون امنیت لازم می توانند به وب سایت شما آسیب های جدی وارد کنند.

سوال 5: آیا پوسته های رایگان وردپرس تاثیر منفی بر روی سئو دارند؟

پاسخ این سوال هم بله و هم نه است. یکی از مزایای استفاده از وردپرس وجود پوسته های رایگان بسیار برای آنهاست. بسیاری از آنها بی ضرر بوده و برای هر نوع سایتی انتخاب خوبی محسوب می شوند. اما بعضی از آنها می توانند به سئو سایت لطمه بزنند. در این قسمت به موارد زیر توجه کنید:

  • آیا لینک های اسپم در آن وجود دارد؟ پوسته وردپرسی که با هدف ایجاد شبکه ای از لینک ها ایجاد شده است، بر روی سئو و رتبه سایت در نتایج جستجو تاثیر منفی می گذارد. اگر اجازه پاک کردن لینک ها به شما داده نمی شود، از استفاده از چنین پوسته یا قالب هایی خودداری کنید.
  • آیا بروز رسانی و پشتیبانی می شود؟ تعداد بسیار کمی از پوسته های رایگان بروزرسانی شده و ضعف های آنها بر طرف خواهد شد. این مورد می تواند در سئو بسیار بد باشد.
  • دیگران درباره آن چه می گویند؟ نقد کاربران و فیدبک ها می توانند به شما کمک کند تا به اعتبار توسعه دهندگان آن پی ببرید.
  • آیا از دستورالعمل گوگل و قوانین سئو پیروی می کند؟ یک تست ساده را بر روی نسخه دمو آن انجام دهید. ابزارهای Mobile-Friendly Test و Insights گوگل نتیجه های خوبی درباره موبایل فرندلی بودن و کدنویسی قالب وردپرسی مورد نظرتان به شما ارائه می دهند. این گونه تحقیقات می تواند از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری کند.
  • آیا موبایل فرندلی است؟ بهترین پوسته های وردپرسی ظاهر خوبی داشته و کدنویسی آنها نیز دقیق است. همینطور از استاندارهای سئو پیروی می کنند. وب سایت هایی که موبایل فرندلی نیستند، غالبا رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل کسب نمی کنند.

سوال 6: نصب وردپرس در یک دامنه جدید، ساب دامین یا ساب فولدر جدید؟ کدام گزینه بهتر است؟

این سوال بسیار خوبی برای شرکت هاییست که دارای یک وبسایت بوده و قصد اضافه کردن یک وبلاگ به آن را دارند. وردپرس را در کجا نصب کنیم؟ نگاهی به گزینه های موجود می کنیم.

دامنه های جدید اغلب در مواردی که با یک کمپین موقتی مانند یک کنفرانس یا معرفی یک محصول جدید رو به رو هستیم به کار می روند. اما میزبانی از وبلاگ سایت در یک دامنه جدید، تنها یکی از گزینه های محسوب می شود. با اینکه تاثیر سئو چنین کاری همانند میزبانی از وبلاگ در دامنه اصلی سایت نمی باشد، اما یک مشاور سئو با تجربه می تواند به شما کمک کند تا همان امتیازات لازم را به دست آورید. در غیر این صورت ممکن است ایجاد وبلاگ در یک دامنه جدید شکست های بزرگی را برای شما به همراه داشته باشد.

پس اول از همه از خود بپرسید که آیا نیاز به یک دامنه جدید دارید یا نه. اگر پاسخ منفیست می توانید وبلاگ سایت را بر روی یک ساب دامین مانند blog.yourcompany.com پیاده سازی کنید. طبق تجربه ما پیاده سازی وبلاگ در یک ساب فولدر گزینه بهتری در سئو وبلاگ وردپرسی می باشد. (مانند http://yourcompany.com/blog)

سوال 7: آیا اضافه کردن یک پست به دسته بندی های مختلف در وردپرس برای سئو خوب است؟

در وردپرس می توانید یک پست یا برگه را در داخل دو یا چند دسته بندی قرار دهید. آما این مسئله چگونه بر روی سئو تاثیر گذار است؟ در صورتی که محتاط باشید، مشکلی پیش نخواهد آمد؟

وقتی شما یک پست را در چندین دسته بندی قرار میدهید، این پست احتمالا با چندین یو آر ال مختلف قابل دست یابی شده و این مورد باعث مشکل ایجاد محتوای تکراری در سایت می گردد. یا بایست از این کار خودداری کنید یا اینکه به گوگل اطلاع دهید که نسخه اصلی کدام است و می بایست در ایندکس گوگل قرار گیرد. با استفاده از متا تگ rel=canoniacal می توانید یو آر ال های کانونیکال را به گوگل اطلاع دهید.

اگر هر محتوای سایت تنها با یک یو آر ال بارگذاری می شود، احتمالا نیازی به نگرانی درباره مشکل محتوای تکراری نخواهد بود. قبل از هر کاری از مشاور سئو سایت کمک خواسته تا از نحوه مدیریت دسته بندی های سایت در پوسته مورد نظرتان آگاه شوید.

سوال 8: پوسته وردپرسی جدید من از HTML5 پشتیبانی کرده و در هر صفحه از سایت چندین تگ H1 وجود دارد. آیا این برای سئو بد می باشد؟

اگر چه استفاده از چندین تگ H1 از نظرکدنویسی یا طراحی سایت اشتباه نیست، اما به خاطر سئو چنین کاری پیشنهاد نمی شود. HTML5 در را بر روی استفاده از چند H1 بازکرده است، اما مشاهده می شود که چنین صفحاتی ممکن است از دید گوگل اسپم تلقی شده و در نتیجه رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب نکنند.

پیشنهاد می کنیم که تنها از H1 در عنوان صفحه استفاده کنید، چرا که این عبارت شامل مهمترین کلمات کلیدی آن صفحه است.

سوال 9: چگونه با استفاده از ویجت های وردپرس، سئو سایت را ارتقا دهم؟

ویجت های وردپرسی موجب انتشار آسان بلوک های محتوای یکسان در چندین صفحه می شوند (مانند فوتر و سایدبار صفحات). این مورد برای سئو مضر به نظر نمی رسد اگر چه امتیاز خاصی را نیز به همراه ندارد.

روش هوشمندانه استفاده از ویجت ها در وردپس اینست که محتوای متناسب با هر صفحه را در بلاک های مشخصی برای کاربر نمایش دهید. این کار ارزش زیادی داشته و موجب تجربه کاربری بهتری می شود. از ویجت ها می توانید در موارد زیر استفاده کنید:

  • اضافه کردن گزینه های اشتراک در شبکه های اجتماعی با استفاده از پلاگینی مانند BuddyPress
  • اضافه کردن پلاگین صوتی تصویری تا کاربران بتوانند فابل های تصاویر و ویدئوهای خود را آپلود کنند
  • نمایش اعضای فروم با پست ها و عکس هایشان
  • ساده سازی یافتن محتوا در فروم ها و گروه های مختلف

چنین استراتژی در هر سایتی می تواند بسیار موثر باشد. ویجت های وردپرس به شما اجازه می دهند که محتوای متناسب را در هر دسته ای که کاربران به آن علاقه نشان داده اند، به آنها ارائه دهید. این نوع استفاده مانند تزریق ویتامین به کسب و کار شماست.

  • موجب وفاداری کاربران شده و درک موتورهای جستجو از محتوای صفحات را ارتقا می دهد.
  • چون موجب لذت کاربران می شوید، احتمال اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی افزایش می یابد.
  • علاوه بر این موجب دسترسی آسانتر کاربران و موتورهای جستجو به محتوای جدید منتشر شده در فروم ها و گروه ها می شود.

درس اصلی سئو در این کار اضافه کردن ویجت هایی با مفاهیم کلی نیست. بلکه می بایست با محدود کردن صفحات مختلف در یک موضوع خاص، صفحات مشابهی را با استفاده از ویجت ها به کاربران ارائه داد.

سوال 10: آیا عدم استفاده از زبان اصلی کاربران موجب آسیب رسیدن به سئو سایت می شود؟

با اینکه می توان وردپرس را در زبان های مختلفی پیاده سازی کرد، اما همیشه بهتر است که با زبان خود کاربران با آنها ارتباط برقرار نمود. این مسئله موجب تجربه کاربری بهتر شده و بالطبع بر روی سئو نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

وردپرس به اغلب زبان های دنیا وجود دارد و شما می توانید از طریق کنترل پنل آن و بدون دست زدن به هیچ کدی نسبت به تغییر زبان آن اقدام کنید.

چون استفاده از ترکیب زبان های مختلف در سایت تجربه کاربری خوبی را به همراه ندارد، مطمئن شوید که افزونه مورد نظر شما به زبان اصلی شما ترجمه شده است. قبل از خرید هر افزونه اطمینان حاصل کنید که به زمان شما ترجمه شده باشد، همچنین می توانید برای ترجمه افزونه ها از برنامه هایی مانند Poedit استفاده کنید. این کار را برای هر پوسته ای که نصب می کنید انجام دهید. این موضوع مخصوصا زمانی که قصد ورود به بازارهای دیگر کشورها با زبان های مختلف را داری بسیار ضروری است.

از ارائه زبان محتوا به واسطه آی پی کاربر خودداری کنید، چرا که بسیاری از کاربران به واسط تغییر دهنده های آی پی وارد وب سایت ها می شوند. تغییر اتوماتیک زبان موجب گیج شدن کاربران شده و به هیچ وجه تجربه کاربری مثبتی در ذهنشان ایجاد نمی کند.

سخن آخر

امیدواریم که از مطالعه این پرسش های متداول سئو در وردپرس لذت برده باشید. هدف ما این بود که با تکیه بر تجربه خود، بر روی پر تکرار ترین سوالات تمرکز کنیم. ممکن است که شما سوالات یا نکات دیگری نیز در ذهن داشته باشید. با استفاده از فرم کامنت گذاری زیر می توانید در ادامه این بحث شرکت کرده و سوالات خود را در مورد وردپرس مطرح کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *