10 اشتباه رایج در سئو وردپرس + راهکارها

وردپرس به یک چهارم وب سایت های اینترنت قدرت بخشیده است. شاید در عمل این مقدار بیشتر نیز باشد. وردپرس یکی از بهترین پلتفرم ها از نظر سئو است. بنابراین اگر قصد ساخت وب سایتی دارید که می خواهید از نظر سئو نیز در سطح خوبی باشد، مطمئنا وردپرس یکی از گزینه هاست.

اما پیاده سازی سئو در هیچ پلتفرمی آسان نیست. از اشتباهات سئو در وردپرس خودداری کرده تا به نتیجه بهتری در آن برسید.

1. منطقه زمانی وب سایت را درست تنظیم نکرده اید

یکی از مواردی که در خیلی از وب سایت های وردپرسی نادیده گرفته می شود عدم تنظیم منطقه زمانی در مسیر تنظیمات > عمومی است.

منطقه زمانی وردپرس

اگر وب سایت خود طوری برنامه ریزی کرده اید که پست ها را به صورت اتوماتیک در زمان های مشخصی منتشر کند، شاید با این مشکل مواجه گردید که آنها در زمان مشخص شده منتشر نشده اند. در صورتی که منطقه زمانی را درست مشخص نکنید، چنین مشکلی به وجود خواهد آمد. بنابراین از صحیح بودن تنظیمات این قسمت مطمئن شوید تا وبلاگ شما پست ها را در زمان های صحیحی منتشر کند.

2. اهدافی در گوگل آنالیتیکس تعریف نکرده اید

ارزیابی نتایج نشان می دهد که در سئو سایت موفق بوده اید یا نه. شاید وب سایت شما دارای ترافیک ماهانه 10 میلیونی باشد، اما بازدیدکنندگان محصولی خریداری نکرده یا از خدمات شما استفاده نمی کنند. به عبارتی این حجم از بازدید درامدی برای شما حاصل نمی کند. در چنین شرایط با مشکل رو به رو خواهید شد.

هرگاه کاربری در وب سایت شما کاری انجام دهد که منجر به درامدزایی برای شما گردد، می توانید آنها را به یک صفحه تشکر ریدایرکت کنید. (مانند http://yourwebsite.com/congratulations).

سپس با استفاده از گوگل آنالیتیکس می توانید به ارزیابی کاربرانی که بر روی این صفحه فرورد آمده اند پرداخته و حتی درصدی از این کاربران را که از طریق موتورهای جستجو وارد شده اند را نیز مشخص کنید.

تعریف هدف در گوگل آنالیتیکس

حال شما ابزاری برای اندازه گیری نرخ تبدیل ترافیک به دست آمده از موتورهای جستجو در اختیار دارید. بدین وسیله می توانید تغییراتی را در جهت افزایش هر چه بیشتر نرخ تبدیل در وب سایت اعمال کنید.

ارزیابی نرخ تبدیل ترافیک طبیعی سایت

3. صفحات وب سایتتان دارای متای اپن گراف نیست

اگرچه فاکتور شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی بر روی رتبه سایت شما ندارد، اما هیچ شکی نیست که شبکه های اجتماعی می توانند موجب گسیل کاربران زیادی به سایتتان شوند. بنابراین می بایست حداکثر کلیک را از کاربران در این شبکه ها دریافت کنید.

برای رسیدن به این هدف، محتوای سایت می بایست دارای ظاهر خوبی در هنگام اشتراک گذاری باشد. بنابراین بهتر است که متای اپن گراف را در وبسایت خود فعال نمایید.

افزونه Yoast SEO می تواند این کار را تنها با چند کلیک برای شما انجام دهد. کافیست که تنها آن را مطابق تصویر زیر فعال نمایید.

فعال کردن متاتگ اپن گراف در افزونه Yoast SEO

با این کار فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی که از اپن گراف پشتیبانی می کنند، می فهمند که بایست کدام تصویر داخل مطلب را در هنگام اشتراک گذاری انتخاب کنند.

اپن گراف در وردپرس

همچنین شما می توانید که قابلیت Twitter cards را نیز در تنظیمات Yoast فعال نمایید.

قابلیت Twitter cards در Yoast SEO

با فعال شدن این قسمت، لینک های شما در توییتر به شکل زیباتری نمایش داده می گردد.

4. نقشه سایتی نداشته یا آن را ثبت نکرده اید

یک نقشه سایت XML لیستی از آدرس های تمام پست ها، صفحات و حتی تصاویر سایت است. این نقشه سایت را می توان در کنسول جستجوی گوگل ثبت نمود تا گوگل از هر چیزی که بر روی سایت شما جهت ایندکس شدن وجود دارد، باخبر شود.

شما می توانید با استفاده از افزونه Yoast SEO و در قسمت سئو > نقشه سایت، آن را فعال نمایید. در نهایت نیز می توانید که این نقشه سایت را در کنسول جستجوی گوگل ثبت کنید.

نقشه سایت XML در وردپرس

نکته: تنظیمات نقشه سایت در نسخه 7 افزونه Yoast کمی متفاوت شده است. برای فعال کردن بایست به مسیر سئو > عمومی > امکانات رفته و آن را فعال نمایید. برای تعیین اینکه کدام بخش ها در نقشه سایت قرار گیرند، بخش مجزایی مانند گذشته وجود نداشته و تنها با فعال هر یک از انواع محتوا جهت نمایش در نتایج جستجو، آن دسته به صورت اتوماتیک در نقشه سایت قرار می گیرد.

5. نام پست را به عنوان پرمالینک در نظر نگرفته اید

گوگل علاقه مند است که محتوای کاربر پسند در اختیارشان قرار دهد. این مسئله بدین معنیست که حتی پرمالینک ها نیز نقشی هر چند کوچک در رتبه بندی صفحه و نرخ کلیک آن بازی می کنند.

در قسمت تنظیمات > پرمالینک (پیوندهای یکتا) رفته و از وجود برخی از کلمه های کلیدی در آن اطمینان حاصل کنید. آسان ترین راه برای دست یافتن به چنین هدفی، انتخاب نام پست می باشد.

در صورت نیاز به وجود تاریخ انتشار پست در یو آر ال مطالب، می توانید یکی از گزینه های موجود را انتخاب نمایید.

تعیین نحوه قرار گرفتن نام پست در یو آر ال

6. در بخش فوتر سایت به صفحه اصلی لینک نداده اید

پیاده سازی این مورد بسیار آسان است وجای تعجب دارد که چرا خیلی از کاربران از این قابلیت استفاده نمی کنند.

تقریبا اغلب وب سایت ها از نام برند خود در فوتر استفاده می کنند و می توان به راحتی این نام را به صفحه اصلی لینک کرد. این قابلیت به استراتژی لینک های داخلی سایت کمک کرده و همچنین گوگل از این طریق نام برند شما را شناسایی می کند.

انجام این کار موجب افزایش شدید رتبه آن نمی شود، اما در حالت کلی جز راهکارهای مثبت ارزیابی می گردد.

7. مطالب سایت را به صورت منظم منتشر نمی کنید

انتشار مستمر مطلب و پست در وب سایت موجب بازگشت کاربران می شود. این کار همچنین موجب کسب رتبه در کلمات کلیدی بیشتری شده، در نتیجه وب سایت شما هر چه بیشتر در نتایج جستجو مشاهده و کلیک می گردد.

گوگل تمایل دارد که به وب سایت هایی از این دست که به جلب رضایت کاربران می پردازند، پاداشی دهد. اگر در وب سایت خود مطالب جدیدی را منتشر نمی کنید، کاربران کمتری به سایت شما سر زده و در نتیجه گوگل نیز کمتر آن را پایش می کند.

8. مطالب سایت را به طور منظم بروزرسانی نمی کنید

اگر کاربری از طریق نتایج جستجو وارد وب سایت شما شده و پس از مشاهده مطالب آن متوجه قدیمی بودن آن شود، فورا آن را ترک کرده و با زدن دکمه بک، به نتایج جستجو باز می گردد. در این شرایط او به دنبال سایت های دیگری در نتایج جستجو می گردد تا پاسخ خود را بیابد. گوگل متوجه این رفتار کاربران شده و این گونه محتواها را در نتایج خود با افت رتبه مواجه می کند.

به همین دلیل ضروریست که که همواره به مطالب قدیمی تر خود سر زده و در صورت نیاز به بروزرسانی آن، نسبت به انجام این کار اقدام کنید. مطمئن شوید که محتوای صفحات سایت مطابق با نیاز کاربران امروزیست. با بروزرسانی محتوای سایت به کاربران القا می کنید که آنها برای شما مهم هستند. این گونه صفحات را می توانید از طریق گوگل آنالیتیکس شناسایی کنید. صفحاتی که بانس ریت بالایی دارند، در صدر اولویت برای بروزرسانی به شمار می روند.

9. شما به چک کردن وجود لینک های نامعتبر نمی پردازید

گوگل علاقه مند به وب سایت های بدون خطاست. به عبارتی شما می بایست لینک های وب سایت را بروزرسانی کرده تا از عدم وجود خطاهای 400 و 500 در سایت مطمئن شوید.

برای انجام اتوماتیک این کار، افزونه Broken Link Checker را نصب کنید. این افزونه در هنگام شناسایی لینک های نامعتبر، اطلاعیه ای از طریق ایمیل به شما خواهد داد تا نسبت به رفع مشکل آن اقدام کنید.

افزونه Broken Link Checker وردپرس

10. مارک آپ های اسکیما را پیاده سازی نکرده اید

بسیاری از وب سایت ها هنوز نسبت به پیاده سازی مارک آپ های اسکیما اقدام نکرده اند و در نتیجه ظاهر وب سایت در نتایج جستجو بهنیه نیست. با اینکه این عدم وجود این داده ها بر روی رتبه سایت تاثیر منفی نمی گذارد، اما در کاهش نرخ کلیک آن تاثیرگذار است.

تنها پیاده سازی مارک آپ ستاره می تواند موجب خاص تر شدن ظاهر آیتم سایت شما در نتایج جستجو شده و دلیلی برای کلیک بیشتر کاربران گردد. در نتیجه می توانید حتی کلیک بیشتری نسبت به رقبای بالا دستی خود کسب کنید.

مارک آپ ستاره در نتایج جستجو

جمع بندی

اگر قصد ساخت وب سایت و افزایش ترافیک سایت با سئو را دارید، وردپرس یکی از بهترین انتخاب هاست. تنها دقت داشته باشید که دچار این اشتباهات نشده و بهترین راهکارها را انتخاب نمایید. تنها با تکیه بر همین دو توصیه، نتایج مثبتی را در آینده مشاهده خواهید کرد.

اگر وب سایت وردپرسی شما بعد از گذشت زمان زیادی هنوز رتبه خوبی کسب نکرده است، به چک کردن وجود هر یک از این اشتباهات در وب سایت پرداخته تا در صورت شناسایی، نسبت به حل فوری آن اقدام کنید. بدون شک بررسی هر یک از این آیتم ها در وب سایت نیاز به صرف زمان دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *