چه ویژگی هایی وردپرس را به بهترین پلتفرم سئو تبدیل کرده است؟

سیستم مدیریت محتوای وردپرس از بدو شروع به کار خود در سال 2003، فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. وردپرس که در ابتدا به عنوان یک سیستم ساده وبلاگ نویسی معرفی شد، امروزه به پر استفاده ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان تبدیل شده است.

در حقیقت وردپرس امروزه از 30% سایت های جهان میزبانی می کند. وب سایت هایی که از وردپرس استفاده می کنند، شامل برندهای بزرگ دنیا همچون ناسا، سی ان ان، نیویرک تایمز، Ebay و بسیاری از سایت های معروف دنیا هستند. حتی مت کاتس کارمند سابق گوگل یکی از طرفداران این سیستم مدیریت محتوا بود و آن را یک نرم افزار فوق العاده می دانست.

اگر هم اکنون از کاربران وردپرس هستید، درک قدرتمند بودن وردپرس برای شما آسان است. وردپرس به رایگان عرضه می شود، استفاده از آن آسان است و افزونه های زیادی برای سفارشی سازی و اضافه کردن امکانات فراوان به آن وجود دارد.

وردپرس، بهترین پسیستم مدیریت محتوا در سئو

این گفته ها بدین معنی نیست که سایر سیستم های مدیریت محتوا مانند جوملا یا دروپال گزینه های خوبی نیستند، بلکه وردپرس در بین دیگر سیستم ها مخصوصا در زمینه سئو، فوق العاده عمل می کند.

چه از وردپرس در گذشته استفاده کرده یا اینکه قصد شروع کسب و کاری آنلاین دارید، در این مطلب به شما یاداوری می کنیم که چرا وردپرس قطعا می تواند پایه موفقیت های سایت شما در سئو باشد.

1. نصب یک سایت بهینه در پنج دقیقه و تنها با یک کلیک

ساخت وب سایت مخصوصا زمانی که اطلاعات زیادی از آن نداشته باشید، کار بسیار دلهره آوری می تواند باشد. یافتن یک سیستم مدیریت محتوا در سالهای دور که بتواند امکانات زیادی مانند وردپرس داشته باشد، هزینه زیادی بر روی دستان شما می گذاشت. همچنین نحوه کار با سیستم به وجود آمده نیز خود چالش بزرگی برای کاربران محسوب می شد.

دانلود وردپرس در درجه نخست رایگان است. با کمک گرفتن از یکی از مطالب آموزش نصب وردپرس در اینترنت می توانید آن را در پنج دقیقه نصب کنید، بدون آنکه دانش زیادی از نظر فنی داشته باشید. ابتدا فایل زیپ وردپرس را در هاست خود آپلود و سپس از حالت فشرده خارج کنید. یک دیتابیس برای سایت ساخته و بعد از آن فایل WP-Config وردپرس را تنظیم کنید. کار تمام است.

حتی در سال های گذشته اغلب شرکت های هاست، امکان نصب وردپرس را با یک کلیک ایجاد کرده اند. در واقع شما بعد از خرید هاست، و ورود به اکانت خود کافیست که بر روی یک گزینه کلیک کرده و بعد از آن نصب وردپرس در مرورگر شما آغاز خواهد شد. در این شکل حتی نیاز به ویرایش حتی یک فایل PHP نیز نخواهد بود.

2. سفارشی سازی آسان و اپن سورس بودن وردپرس

یکی از مهمترین فاکتورهای وردپرس، اپن سورس بودن آن است. در واقع این مسئله علت اصلی قدرتمند بودن سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. هر توسعه دهنده ای در جهان می تواند یک پوسته یا پلاگین برای آن ساخته و آن را به وب سایت های مرتبط برای دانلود معرفی کند.

آیا به دنبال یک پوسته با طراحی مناسب و به همراه استانداردهای سئو هستید؟ هزاران پوسته وردپرسی در سایت های مختلف وجود دارند که به صورت رایگان یا تنها با کمی هزینه می توانید آنها را تهیه کنید.

آیا نیاز دارید که سایت وردپرسی شما عملکرد خاصی در سئو داشته باشد؟ هزان ویژگی در سئو سایت های وردپرسی وجود داشته که قابلیت های این سیستم را بی نهایت می کند و تمام این امکانات به خاطر اپن سورس بودن آن است. این ویژگی باعث می شود که وب سایت خود را همگام با بروزرسانی های گوگل، آپدیت کرده و نیازی به تغییر سیستم مدیریت محتوا نباشد، کاری که ممکن است پیاده سازی آن ماه ها طول بکشد.

3. مدیریت آسان مبانی سئو در وردپرس

یکی از دلایلی که وردپرس اغلب در بین سایر سیستم های مدیریت محتوا توسط کاربران انتخاب می شود، قابلیت نسبتا خوب آن در مدیریت سئو داخلی است. احتمالا بسیاری از ما می توانیم کل روز را در مورد پیچیدگی های سئو و فاکتورهای آن بحث کنیم، اما با نصب وردپرس در چند دقیقه به پلتفرمی می رسید که می توانید بدون داشتن هیچ دانش کدزنی، به مدیریت مبانی سئو بپردازید.

4. پرمالینک ها

بعد از نصب اولین کاری که پیش روی شماست به تنظیمات وردپرس رفته و بر روی گزینه پرمالینک کلیک کنید. در اینجا گزینه های متفاوتی برای پرمالینک های وردپرس مشاهده می کنید. بهترین گزینه از دید سئو گزینه نام پست است. با این کار ساختار یو آر ال های سایت به بهینه ترین شکل ممکن تبدیل می گردند. عنوان یو آر ال ها نیز را می توان درهنگام انتشار هر پست تعریف کرد.

5. عنوان صفحه و هدینگ ها

در بخش ویرایشگر محتوا، تنطیمات پایه ای سئو وجود دارند. بعد از نوشتن محتوا اولین کاری که بایست انجام دهید، تعیین عنوان صفحه است که بسته به پوسته سایت در تگ H1 یا H2 قرار می گیرد. در زیر این قسمت نیز می توانید یو آر ال پست را تنظیم کنید. این مورد نیز بدون حتی دست زدن به یک کد، به سادگی قابل ویرایش است.

6. محتوای بهینه شده

در مرحله بعدی شما با بخش محتوا گذاری رو به رو هستید. ویرایشگر این قسمت داری امکانات زیادی از جمله ضخیم کردن نوشته، خط کشیدن زیر آن، ایجاد هایپرلینک، اضافه کردن هدینگ های بیشتر، آپلود تصاویر و مهمتر از همه قرار دادن محتوای متنیست که به راحتی قابل پایش برای موتورهای جستجو باشد. تمام این بخش های پایه ای سئو در پیش روی شماست.

7. سرعت بالای سایت در وردپرس

در پارگراف های قبل اشاره کردیم که استفاده از دیگر پلتفرم های پولی یا اختصاصی می توانند در پاسخ به نیازهای سئو شما محدودیت داشته باشند. از جمله این موارد بهینه سازی سرعت سایت است که در بسیاری از پلتفرم ها معضل بزرگی است. گوگل در سال های اخیر به مسئله سرعت سایت توجه زیادی کرده و آن را جز فاکتورهای رتبه بندی سایت ها محسوب می کند. برای بهینه سازی هر چه بهتر سرعت سایت در وردپرس خواندن مطلب افزایش سرعت سایت در وردپرس را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر سیستم مدیریت محتوای منسوخ سایت شما قادر به پیاده سازی استانداردهای گوگل نباشد، چه اتفاقی می افتد؟

این مسئله در وردپرس به هیچ وجه مشکل آنچنان بزرگی نیست. نسخه پیش فرض وردپرس و پوسته های اولیه آن دارای سرعت بارگذاری خوبی هستند. اگر چه سرعت نهایی بارگذاری سایت به عوامل زیادی از جمله حجم محتوای صفحه، مقدار استفاده از اسکریپت ها و دیگر مسائل بستگی دارد، اما خوشبختانه افزونه هایی مانند Autoptimize و WP Super Cache برای وردپرس وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها به افزایش سرعت سایت در وردپرس بپردازید.

8. بهینه بودن برای موبایل

گوگل سال هاست که بهینه بودن نسخه موبایلی سایت ها را برای آنها به امری ضروری تبدیل کرده است. در صورتی که یک وب سایت استانداردهای گوگل را در نسخه های موبایل رعایت نکند، مطمئنا با کاهش رتبه چشمگیری مواجه خواهد شد.

بعد از اعلام رسمی گوگل مبنی بر الزامی بودن این مسئله، اغلب وبمسترها به جز کاربران وردپرس دچار استرس زیادی شدند، اما چرا کاربران وردپرس ترسی به خود راه ندادند؟

چرا که وردپرس در همان زمان نیز پلاگین Jetpack را برای کاربران خود منتشر کرد تا تنها در اندک زمانی سایت آنها مطابق با استانداردهای گوگل گردد. از طرف دیگر نیز کاربرانی که آن روزها از پوسته های پرمیوم و دارای پشتیبانی استفاده می کردند، به سرعت به روزرسانی های جدید را برای پوسته سایت دریافت نمودند. امروزه تقریبا تمام پوسته های وردپرسی عرضه شده کاملا سازگار با موبایل ها است.

9. تطبیق پذیری پوسته ها و افزونه ها

در بسیاری از بحث هایی که بین کاربران سیستم های مدیریت محتوا در میگیرد، هر یک از آنها پوسته های سایت خود را قابل سفارشی شدن می دانند. در صورتی که شما یه برنامه نویس حرفه ای باشید، مشکلی برایتان وجود نخواهد داشت، اما برای کسانی که حرفه ای نبوده و در عین حال بر روی سئو تاکید زیادی دارند، ما نیاز به پلتفرم آسانی برای توسعه داریم.

خوشبختانه توسعه دهندگان زیادی برای وردپرس وجود داشته و آنها برای هر چیزی دست به تولید یک افزونه زده اند. همچنین پوسته های زیادی در بازار عرضه می شوند که از همان ابتدا دارای امکانات پیش فرض فوق العاده ای هستند که تنها در رویای خود می توانید آن را مشاهده کنید.

10. پوسته های بهینه شده برای هر نوع وب سایتی

وردپرس به صورت پیش فرض دارای پوسته هایی است که از قبل نصب شده اند و برای کسانی که تنها قصدشان وبلاگ نویسیت ایده ال به شمار می رود. اما اگر به دنبال امکانات بیشتری باشید چطور؟

امروزه هنوز بسیاری از افراد معتقدند که وردپرس تنها برای وبلاگ نویسی خوب است، اما این گفته نمی تواند حقیقت داشته باشد. شما می توانید با استفاده از وردپرس تقریبا دست به ساخت هر نوع وب سایتی بزنید. تنها کافیست که پوسته ای مطابق با نیازهای خود یافته و آن را نصب کنید. این پوسته در عین حال که دارای امکانات زیادی بوده، برای موتورهای جستجو نیز بهینه شده است. شما می توانید با استفاده از وردپرس دست به تولید هر نوع سایتی اعم از فروشگاه اینترنتی، دیرکتوری، فروم، شبکه های اجتماعی و غیره بزنید.

11. افزونه های متنوع در وردپرس

ما به افزونه ها در این مطلب چند بار اشاره کوتاهی کردیم، اما نیاز است یک بار به صورت اصولی به بیان مفهوم دقیق افزونه ها بپردازیم. احتمال کاربران حرفه ای با مشاهده موضوعاتی همچون عنوان صفحه و هایپرلینک ها به عنوان دلایلی برای قدرتمند بودن وردپرس در سئو، در ابتدای مطلب شروع به خندیدن کردند.

نکته در همین جاست. وردپرس یک پلتفرم بسیار پیچیده نیست که تنها کاربران حرفه ای قادر به سئو آن و کسب رتبه های بالا باشند. قابلیت های اولیه وردپرس همانیست که اغلب وبلاگ نویسان به آن نیاز داشته و آن را برای آنها بسیار قدرتمند می کند.

اما همه ما اینقدر خوش شانس نبوده و در رقابت با دیگر سایت ها نیاز داریم که به کوچکترین جنبه های سئو نیز توجه کنیم. خوشبختانه بعضی از توسعه دهندگان، افزونه های بسیار قوی در زمینه سئو برای وردپرس ساخته اند که جالب است بدانید اغلب آنها رایگان هستند.

مهمترین افزونه سئو در وردپرس افزونه Yoast SEO می باشد که شامل امکانات زیادی از جمله ویرایش فایل robots.txt، نقشه سایت و مدیریت تگ کانونیکال است. همچنین ابزارهای دیگری مانند Broken Link Checker، Redirection و SEO tool widget نیز وجود دارند که بسیار کاربردی می باشند. لیست جامعی از این افزونه ها را در مطلب بهترین افزونه های سئو در وردپرس معرفی کرده ایم.

نکته مهم در اینجاست که افزونه های سئو مورد نیاز در حال حاضر وجود داشته و در صورت نیاز به یک افزونه جدید مطابق با بروزرسانی های گوگل نیز مطمئنا توسعه دهندگان زیادی وجود دارند که بخواهند دست به تولید چنین پلاگینی بزنند.

جمع بندی

وردپرس در طی یک دهه اخیر، پلتفرم منتخب بسیاری از طراحین وب سایت، توسعه دهندگان و سئوکارهای حرفه ای بوده است. با توجه به نصب آسان، اپن سورس بودن و آسان بودن کار با آن برای افراد غیر حرفه ای، جای شکی نیست که وردپرس حداقل تا چند دهه بتواند سیستم مدیریت محتوای منتخب برای بسیاری از طراحین وب سایت ها باشد.

اگر از کاربران وردپرس بوده و دلایل دیگری نیز برای برتری این پلتفرم در سئو دارید خوشحال می شویم که آن را از طریق فرم کامنت زیر با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *