چه زمانی اقدام به طراحی مجدد سایت کنیم؟

در این مطلب به بیان مواردی می پردازیم که نشان از لزوم طراحی مجدد سایت دارند و در مورد یک طراحی خوب سئو شده صحبت می کنیم.

طراحی یک سایت کاربردی هیچگاه یک شبه اتفاق نمیفتد. یک طراحی پویا و امروزی نیاز به صرف زمان، انرژی و احتمالا پول فراوانی دارد. مانند دیگر تکنولوژی ها اینترنت نیز با سرعت فراوانی در حال تغییر است. کاربران از دستگاه های مختلفی برای دیدن سایت ها استفاده می کنند. برای اینکه کاربران بتوانند در وبسیات شما مانور دهند و به راحتی با آن کار کنند، شما نیاز به آپدیت های مستمر در طراحی سایت سئو دارید.

علاوه بر این گوگل همواره در حال تغییر بر روی الگوریتم های خود است و تجربه کاربری سایت بر روی رتبه آن نیز تاثیر گذار است. به طور خلاصه شاید شما متوجه این موضوع نشده باشید که سایت شما نیاز به یک اورهال و طراحی مجدد اساسی دارد. به روز رسانی کد های سایت در پس زمینه آن می تواند مفید باشد اما نشانه هایی وجود دارد که به ما مستقیما اعلام می کنند که کار از تغییرات کوچک گذشته و سایت خود را می بایست طراحی مجدد کنیم.

در ادامه مطلب به بیان این نشانه ها می پردازیم که همگی دلیلی بر لزوم طراحی مجدد سایت است.

بانس ریت بالا

داده های آنالیز سایت شما علاوه بر چگونگی فعالیت کاربران اطلاعات بیشتری را نیز در اختیار شما قرار می دهد. این داده ها نیاز سایت به بهینه سازی را نیز به ما اعلام می کنند. یکی از مهمترین شاخصه ها، بانس ریت سایت می باشد. تصویر زیر اسکرین شاتی از صفحه Google Analytics یک سایت می باشد. این صفحه مربوط به قسمت Traffic در زیر مجموعه منوی Acquisition می باشد.

بانس ریت بالا

بانس ریت، نرخ فرار کاربران از سایت می باشد. اما چه عواملی موجب فرار کاربران از سایت می گردد. تعدادی از آنها عبارتند از:

سرعت بارگذاری بسیار پایین صفحات

گوگل همواره صفحات دارای اطلاعات با کیفیت تر را در رتبه های بالاتری جهت نمایش به کاربران قرار میدهد. طبق الگوریتم های گوگل، سایت های با سرعت بالاتر شانس بیشتری در گرفتن رتبه های بالاتر دراند. یک سایت سریع، نه تنها از نظر سئو نیز قوی تر است، بلکه بر روی کاربران نیز تاثیر مثبت می گذارد تا صفحات بیشتری را مشاهده کنند. کاربران معمولا با مشاهده یک سایت بسیار کند، آن را ترک می کنند.

سرعت سایت خود را می توانید توسط ابزارهای مختلفی مانند PageSpeed Insights Tool تست کنید. در صورتی که سرعت سایت شما در این ابزار خوب ارزیابی نشد، دلیلی بر طراحی مجدد سایت نیست. چرا که بیشتر مواقع با اعمال تغییرات کوچکی می توان سرعت سایت را بهبود بخشید. اما سرعت بارگذاری پایین می تواند فاکتور موثری برای طراحی مجدد سایت باشد.

ابزار PageSpeed Insights Tool

خطاهای فنی

ببینید آیا میزان بانس ریت سایت به طور ناگهانی افزایش یافته؟ میران زمانی که کاربران در سایت می مانند را چک کنید. اگر این میزان زمان در حد چند ثانیه بسیار کوتاه است، احتمالا با مشکل خطای 404 مواجه باشید. از دید کاربران نگاهی به سایت بیندازید (مثلا از مرورگر متفاوتی استفاده کنید). همچنین می توانید از کنسول گوگل برای بررسی خطاها استفاده کنید.

خطاهای فنی سایت

تجربه کاربری ضعیف

آیا وارد سایت هایی شده اید که به خاطر حجم بالای پنجره های پاپ آپ، نتوانسته اید محتوای اصلی صفحه را ببینید؟ گوگل این گونه سایت ها را با جریمه مواجه می کند و کاربران نیز در صورتی که نتوانند مطلب مورد نظر را مشاهده کنند، سایت را ترک می کنند.

این مشکل می تواند از ضعف ناوبری سایت نیز باشد و عدم در دسترس بودن منو ها و دسترسی ضعیف به سایر قسمت های سایت نیز از جمله مواردیست که می تواند این مشکل را به وجود بیاورد و موجب افزایش بانس ریت گردد.

وبسیات های دوستدار موبایل (Mobile Friendly)

همانطور که میدانید، رور به روز بر تعداد کاربران موبایلی اینترنت افزوده می شود. در حال حاضر تقریبا 60% جستجوها از طریق دستگاه های موبایل انجام می شود. بنابراین از بارگذاری صحیح صفحات خود اطمینان حاصل فرمایید.

گوگل یک ابزار مجانی تست سایت دارد که گزارشی مبنی بر نوع پاسخگویی سایت شما به دستگاه موبایل ارائه می دهد. به آسانی لینک مورد نظر خود را در کادر وارد کرده و پس از فشردن دکمه اینتر منتظر گزارش آن باشید. این سایت مبتنی بر سرعت استاندارد اینترنت در دستگاه های موبایل (اینترنت 3G) کار می کند. به عنوان نمونه ما سایت خود گوگل را در این صفحه تست کردیم و نتیجه زیر مشاهده شد.

آبزار تست سایت گوگل

این ابزار به شما اطلاع می دهد که زمان بارگذاری سایت شما در دستگاه های موبایل چقدر است. این ابزار همچنین یک مقدار تخمینی از تعداد کاربرانی که احتمالا به خاطر سرعت پایین سایت از دست می دهید را به شما ارائه می دهد. گزارشی مبتنی بر چگونگی حل مشکلاتی که بر روی سرعت بارگذاری سایت تاثیر منفی گذاشته است هم به شما داده می شود.

طراحی منسوخ سایت

حتما تا کنون شنیده اید که سخت افزار یک کامپیوتر قدیمی شده و وقت آن است که مدل جدید آن را تهیه کنید. تکنولوژی های اینترنت نیز این گونه هستند. با اینکه در حال آپدیت سایت هستید، اما پس از چند سال، هسته اصلی سایت منسوخ و قدیمی می گردد.

آیا سایت های دهه 90 میلادی را به خاطر دارید؟ آیا دکمه های لینک دار، رنگ های نئونی و خاکستری و گرافیک پایین آن را به خاطر می آورید؟ با اینکه بعضی از آن وبسیات ها هنوز هم وجود دارند و در حال کار هستند، آما کاربران علاقه ای به استفاده از این گونه وبسایت ها را ندارند. به عنوان مثال نگاهی به سایت Www.Ifindit.Com بیاندازید.

طراحی منسوخ سایت

با اولین نگاه به سایت متوجه منظور ما می گردید. به واسطه یک سایت با طراحی قدیمی نه تنها اعتبار خود را از دست می دهید، بلکه کاربران سایت را نیز فراری می دهید. آیا تا کنون وبسیات خود را به روز نکرده اید؟ در ادامه به معرفی یکی از طراحی های مدرن و امروزی سایت ها می پردازیم:

طراحی ماژولار

جدا از سادگی وبسیات های جدید، طراحی ماژولار وبسیات ها در حال محبوب شدن است. ایده اصلی سایت های ماژولار استفاده از قالب های منعطفیست که با انواع شکل محتوا سازگار است و مانند قدیم صرفا با یک نوع خاص محتوا کار نمی کند. این همان نوع طراحیست که در بازاریابی محتوا، متناسب با ایده محتوای هوشمند (Intelligent Content) است.

در حالی که طراحی ماژولار برای 100% موارد مناسب نیست، اما در بسیاری از موارد کارآمد است. چرا که از منابع کمتری استفاده می کند و پیاده سازی آن نیز آسان است. در عکس زیر نمونه ای از طراحی ماژولار که متعلق به استودیوی Waaark است مشاهده می کنید.

طراحی ماژولار

چکیده مطلب

وبسیات خود را به مثابه خانه خود فرض کنید. اگر این خانه بسیار قدیمی بوده و سقف آن در حال فرو ریختن باشد، هیچ کسی در خانه شما نمیشیند و هر چه سریعتر پا به فرار می گذارد. بعضی مواقع می توان با اصلاح موارد جزیی خانه را تعمیر کرد، اما در بسیاری از مواقع کار از کار گذشته و نیاز به تخریب و ساخت یک خانه جدید است. مطمئنا گذشتن از خانه قدیمیتان و پذیرش یک خانه جدید کار دشواریست. مخصوصا که با صرف هزینه بالایی مواجه هستید، اما برای جذب افراد مجبور هستید که این خانه را مجددا از نو بسیازید.

بعضی موقع شما از تعمیر و به روز رسانی سایت خود باخبر نیستید، در این مواقع با مراجعه به داده های آنالیزی سایت می توانید مشکلات را شناسایی کرده و نسبت به حل آن ها راهکارهایی پیدا کنید. سایت خود را نسبت به تغییرات روز اینترنت همگام کنید و کاربران موبایلی را نیز فراموش نکنید.

مهمتر از همه، از نگاه خارج از گود به این مسئله نهراسید و همیشه خود را جای کاربران قرار دهید. گاهی اوقات تکنیک های جدید را در سایت امتحان کنید. تغیر شمایل سایت ممکن است دلهره آور باشد، اما پذیرش ریسک آن ممکن است ارزشش را داشته باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *