بهترین افزونه های کاربردی وردپرس | از مبتدی تا پیشرفته

آیا شعار اپل در سال 2009 با عنوان برای هر کاری اپلیکیشنی وجود دارد را به یاد می آورید؟ حال همین شرایط برای وردپرس برقرار است.

مهم نیست که به دنبال چه کاری هستید، ویژگی های امنیتی، کمک به سئو سایت، سیستم های رزرواسیون. برای هر یک از نیازهای شما افزونه ای در مارکت وجود دارد. هم اکنون که این مطلب در حال نوشته شدن است، مخزن وردپرس دارای 55785 افزونه می باشد.

در این دریای بی کرانی از انتخاب ها، چگونه به انتخاب بهترین افزونه در هر دسته ای می زنید؟

طراحان وب و بازاریابین دیجیتال همواره با وب سایت هایی مواجه می شوند که بر روی آنها افزونه های زیادی نصب شده و بعضی از آنها در تداخل با یکدیگر هستند. همچنین برخی از آنها نیز دیگر توسط وردپرس پشتیبانی نشده یا به حدی در زمینه سفارشی شدن پیچیده هستند که دست زدن به آنها موجب اختلال در کل سایت می گردد.

اگر قصد ساخت یا توسعه یک وب سایت وردپرسی را برای مشتریانتان دارید، چگونه به ارزش واقعی یک افزونه پی می برید؟ در ادامه ما به معرفی بهترین افزونه های کاربردی وردپرس از دید خود می پردازیم. همگی این افزونه های کاربردی برای شرکت ها و سازمان ها بسیار ارزشمند هستند و در نوع خود، چه مبتدی باشند و چه پیشرفته، بی نظیرند.

1. Wordfence Security

افزونه Wordfence Security محبوب ترین فایروال و افزونه امنیتی در وردپرس محسوب شده و دارای بیش از دو میلیون نصب فعال در جهان است.

این افزونه از جهات زیادی به حغاظت از سایت شما می پردازد:

  • جلوگیری از حملات بروت فورس
  • ایجاد ممنوعیت برای آی پی ها
  • اجرای اسکن های روزمره و اعلام هشدار

پلاگین Wordfence Security دارای دو نسخه رایگان و پولی است. نسخه رایگان دارای امکانات اولیه بوده، در حالی که با خرید نسخه پرمیوم این افزونه، امکانات زیر به آن افزوده خواهد شد:

  • احراز هویت دو مرحله ای
  • بروزرسانی مداوم دیتابیسی از بدافزارها
  • جلوگیری دسترسی به سایت از کشورهای مورد نظر

با اینکه افزونه Wordfence Security یک ابزار عالی می باشد، اما در حقیقت تنها یک ابزار بوده و جایگزین نظارت های انسانی نمی شود. بعضی از کاربران این افزونه مشکلاتی را در قسمت های دسترسی به PHP و کمبود حافظه در هاست گزارش کرده اند.

افزونه وردپرسی Wordfence Security

2. Really Simple SSL

پروتکل SSL استانداردی برای ساخت یک ارتباط امن بین مرورگر و وب سرور می باشد. این پروتکل امنیت داده های منتقل شده بین این دو را تضمین می کند.

گوگل اخیرا در خبری اعلام کرده که گوگل کروم از جولای 2018 (یعنی از هم اکنون) در وب سایت هایی که دارای گواهینامه امنیتی نیستند، هشداری به کاربران خواهند داد. در نتیجه احتمال افزایش بانس ریت سایت های بدون گواهینامه امنیتی، دور از انتظار نخواهد بود.

افزونه Really Simple SSL به ایجاد تنظیمات صحیح سایت برای نصب گواهینامه امنیتی کمک زیادی می کند. یکی از اشتباهات رایج کاربان در هنگام نصب گواهینامه امنیتی، تنظیم اشتباه آن است که منجر به دریافت هشدار در مرورگر ها می گردد. این افزونه به صورت اتوماتیک تنطیمات را شناسایی کرده و آن را به صورت صحیح پیاده سازی می کند، بدون اینکه با هشداری مواجه شوید.

دقت داشته باشید که قبل از نصب افزونه Really Simple SSL نسبت به خرید یک گواهینامه امنیتی از شرکت هاستینگ خود اقدام کنید. راه اندازی این افزونه بسیار آسان است. بعد از نصب آن را فعال کرده و SSL را تنها با یک کلیک پیاده سازی کنید. برای مطالعه بیشتر در این زمینه، مطلب انتقال وردپرس از HTTP به HTTPS را از دست ندهید.

افزونه وردپرس Really Simple SSL

3. BackWPUp

در نگهداری یک سایت مشکلات عمده ای می تواند رخ دهد:

  • هک شدن سایت
  • نصب افزونه یا پوسته ای که منجر به از دست رفتن سایت گردد
  • خراب شدن دیتابیس

بنابراین لازم است که برنامه ای برای عملیات ریکاوری در هنگام چنین فاجعه هایی داشته باشد، مخصوصا اگر چنیدین نفر در حال کار بر روی سایت هستند. گرفتن نسخه پشتیبان از وب سایت امری ضروری بوده و افزونه BackWPUP برای همین کار ساخته شده است.

سرویس های این افزونه کاملا رایگان بوده می توانید بک آپ گیری از سایت را زمان بندی نمایید. همچنین می توانید نسخه های پشیبان را در فضاهای مختلفی از جمله دراپ باکس و FTP ذخیره کنید.

تهیه نسخه پشتیبان از پوسته، پایگاه داده و تمامی فایل های سایت، می تواند از طریق پنل وردپرس به راحتی صورت پذیرد. دقت داشته باشید که اگر توانایی ویرایش تنظیمات PHP در سرور سایت را نداشته باشید، ممکن است که با مشکلاتی رو به رو شوید.

افزونه وردپرسی BackWPUP

4. Yoast SEO

افزونه Yoast SEO در سال 2008 معرفی شده و از آن تاریخ تا به حال یکی از پرکاربردترین افزونه های سئو در وردپرس بوده است.

پلتفرم قدرمتند این افزونه به کاربرانی که هیچ اطلاعاتی از کدنویسی ندارند اجازه می دهد تا به بهینه سازی داخلی سایت پرداخته و کارهایی از قبیل نوایندکس کردن دسته بندی ها و برچسب ها را بدون درگیر شدن با پیچیدگی های بک اند سایت انجام دهند.

افزونه Yoast SEO کاربران را در نوشتن عنوان و متا دیکریپشن صفحات سایت راهنمایی کرده و امکانات دیگری نیز در حوزه افزایش خوانایی محتوا دارد. ویژگی هایی از قبیل انجام دسته ای کارها و همینطور پیش نمایش صفحه در نتایج جستجوی گوگل، در بین کاربران بسیار مورد توجه است.

یکی از مشکلاتی که بعضا کاربران Yoast SEO با آن رو به رو می شوند، تداخل آن با دیگر افزونه های وردپرس است.  اگر دچار چنین مشکلاتی شدید، افزونه All-in-One SEO جایگزین قابل اعتماد تریست، هر چند به اندازه Yoast SEO قدرتمند نمی باشد. در وبسایت رادزاد به آموزش جامع افزونه All-in-One SEO پرداخته ایم.

کاربران می بایست به خاطر داشته باشند که تنها نصب افزونه Yoast SEO، جایگزینی برای سئو واقعی در سایت نیست. به عبارت دیگر سئو سایت فراتر از نصب یک یا دو افزونه در هر سیستم مدیریت محتوا می باشد. آموزش کامل سئو وردپرس با افزونه Yoast SEO در وب سایت قرار داشته و پیشنهاد می کنم حتما آن را مطالعه فرمایید.

همین اواخر وجود یک باگ در افزونه Yoast SEO موجب کاهش رتبه شدید بسیاری از وب سایت های وردپرسی شد و به یاد داشته باشید که تاریخ همیشه تکرار خواهد شد.

افزونه سئو وردپرس Yoast SEO

5. Gravity Forms

در عصر دیجیتال امروزی، فرم های تماس با ما برای ایجاد پل ارتباطی با مشتریان، امری ضروری است. جدا از اینکه با چه هدفی از آنها استفاده می کنید، این فرم ها باید داری ویژگی های زیر باشند:

  • توجهات را جلب کنند
  • خیلی شلوغ نباشند
  • کارکرد خود را به درستی انجام دهند

افزونه Gravity Forms به شما کمک می کند تا به این اهداف دست پیدا کنید. این پلاگین پولی به شما امکان می دهد تا فرم های آنلاین قدرمندی ایجاد کرده و آنها را تنها با یک کلیک منتشر کنید. قابلیت هایی نظیر وجود 30 نوع فیلد متنوع و منطق شرطی، امکان سفارشی کردن فرم ها را تا حد زیادی برایتان آسان می کند.

این افزونه قابلیت اتصال به دیگر پلتفرم ها مانند MailChimp، Slack و Stripe را دارد و بسته به نوع نسخه شما این تعداد کمتر یا بیشتر است.

این افزونه تنها در نسخه پولی وجود داشته و به همین دلیل بسیاری از کاربران بالقوه را از دست می دهد. اگر مشتریان شما توان پرداخت هزینه سالانه آن را دارند، قطعا این افزونه ارزشمند خواهد بود.

افزونه وردپرس Gravity Forms

6. Simple 301 Redirects

ریدایرکت های 301 یکی از اجزای ضروری در هر استراتژی سئو محسوب می شوند. قابلیت ساخت ریدایرکت در زمان طراحی مجدد سایت و همچنین تغییر ساختار یو آر ال صفحات و پست ها بسیار کارامد است.

افزونه Simple 301 Redirects افزونه جالب و بسیار ساده ایست. ای افزونه به شما امکان می دهد تا به صورت مستقیم و از طریق پنل وردپرس، یو آر ال های قدیمی را به یو آر ال های جدید ریدایرکت 301 کرده و کاربران را به صفحه جدید هدایت کنید. این افزونه می تواند ریدایرکت های دسته جمعی را از طریق یک فایل CSV دریافت کند.

همچنین این افزونه رایگان است. افزونه Simple 301 Redirects به شما اجازه ریدایرکت بین یک دامنه را می دهد و امکان ریدایرکت از یک دامنه به دامنه ای دیگر پشتیبانی نمی شود. اگر به دنبال اجرای ریدایرکت های پیچیده خصوصا در فروشگاه های اینترنتی هستید، پیشنهاد می کنیم که این ریدایرکت ها را مستقیما از فایل .htaccess پیاده سازی کنید.

افزونه وردپرس Simple 301 Redirects

7. Akismet Anti-Spam

مشکل اسپم در اینجاست که همیشه در حال گسترش است. میزان افزایش آن به حدیست که نمی توانیم به صورت دستی همه آن ها را کنترل کنیم.

اگر دارای یک وبلاگ در سایت خود هستید و این وبلاگ نیز دارای کامنت های روزانه زیادی است، مطمئنا بررسی همه آنها به صورت دستی کار سختیست. افزونه Akismet Anti-Spam این کار را به رایگان برای شما انجام می دهد.

بعد از نصب، این افزونه به صورت اتوماتیک شروع به بررسی کامنت ها کرده و آن ها را با دیتابیس اسپم خود مقایسه می کند. بعد از شناسایی کامنت های اسپم، آن ها را در بخش وبلاگ به شما گزارش خواهد داد. اینجا می توانید به راحتی تصمیم بگیرید که با این کامنت های اسپم چه رفتاری داشته باشید.

همچنین شما می توانید افزونه Akismet Anti-Spam را با Contact Form 7 ادغام کرده و قبل از ثبت کامنت در فرم ها، کامنت ها و ایمیلشان را با دیتابیس این وب سایت نیز چک کنید. در چنین شرایطی احتمال ثبت کامنت از طرف کاربران مشکوک به شدت کاهش پیدا می کند. دقت داشته باشید که این سیستم 100% درست عمل نکرده و بعضی مواقع قادر به شناسایی کامنت های اسپم نخواهد شد.

افزونه وردپرسی Akismet Anti-Spam

8. InfiniteWP

مدیریت چندین وب سایت با یکدیگر کار بسیار دشواریست. برنامه ریزی برای پشتیبان گیری، بروز رسانی و مدیریت دیتابیس چندین وب سایت می تواند دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد.

افزونه پیشرفته InfiniteWP این کار را برای شما آسان می کند. این افزونه رایگان وردپرسی به کاربران اجازه می دهد تا بی نهایت تعداد از دامین های وردپرس را از طریق سرور این افزونه مدیریت کنید. با این کار، این پروسه ساده تر شده و کاربران از دردسر های فوق الذکر رها می گردند. این افزونه موجب صرفه جویی در زمان نیز می گردد.

با این وجود بروز رسانی های وردپرس و پوسته های آن می بایست مستقیما از طریق سایت صورت گیرد. مراقب پوسته های سفارشی باشید که بروزرسانی آنها بدون پاک شدن پوسته فعلی امکان پذیر نیست.

افزونه پیشرفته وردپرسی InfiniteWP

9. Advanced Custom Fields

آیا تاکنون در کار با بک اند وردپرس آرزو داشته اید که می توانستید نوع نمایش صفحات سایت را کمی ویرایش کرده و ترفندهایی در نحوه کارکرد بعضی موارد اعمال می کردید؟

بیش از یک میلیون کاربران وردپرس از افزونه Advanced Custom Fields در وب سایتشان استفاده می کنند. با استفاده از این افزونه کاربردی می توانید فید های سفارسی برای صفحات سایت طراحی کنید.

قابلیت ساخت فیلد در این ابزار بسیار خلاقانه و به همراه جزییات بسیاریست. این ابزار به شما امکان میدهد تا فیلدهای سفارشی در صفحات یک دسته بندی ایجاد کرده و مقدار آن را برای هر صفحه تغییر دهید.

فیلدها می توانند به هر چیزی از قبیل پست ها، کاربران، مدیا، کامنت ها و هر جای دیگری اضافه شوند. بنابراین می بایست کمی وقت صرف کرده و فیلدهای مورد نیاز را در ابتدا ایجاد کنید. پیاده سازی و توسعه این فیلدها نیاز به کمی دانش فنی در کدنویسی نیز دارد.

افزونه کاربردی Advanced Custom Fields

10. Autoptomize

هیچ کسی وب سایت های کند را دوست ندارد. ادمین وب سایت ها در اغلب مواقع به تولید محتوای سایت اهمیت بیشتری داده و خیلی از آنها نیز موضوع سرعت سایت را فراموش می کنند. بسیاری از وبمسترها نیز اهمیت بهینه سازی فنی سایت را دست کم می گیرند.

افزونه Autoptomize راهکاری در این زمینه و به صورت اتوماتیک به وبمسترها ارائه میدهد. این افزونه همچنین قادر است:

  • بارگذاریشان اسکریپت های سایت را به انتهای صفحه موکول کند. (این کار موجب افزایش سرعت سایت می گردد)
  • فایل ها را کش کند. (این کار موجب کاهش بار روی سرور شده و سرعت را افزایش می دهد)
  • فایل های HTML، CSS و جاوا اسکریپت را تجمیع و سپس مینیفای کند.

اگر از سرویس هایی مانند Cloudflare استفاده می کنید، امکان دارد که این دو در تداخل با یکدیگر قرار گیرند. بنابراین در چنین مواقعی سعی کنید که از دو یا چند افزونه متفاوت برای کش و فشرده سازی استفاده کنید. برای مطالعه بیشتر پیشنهاد میکنیم مطلب افزایش سرعت سایت در وردپرس را از دست ندهید.

افزونه وردپرسی Autoptomize

11. WPSmush

WPSmush یک افزونه وردپرسیست که از سرورهای مستقلی برای فشرده سازی عکس های سایت استفاده می کند. شاید شما متوجه نباشید که فایل های بزرگ در حال کاهش سرعت سایتتان هستند، بنابراین داشتن یک ابزار فشرده سازی تصاویر در جهت افزایش سرعت بارگذاری سایت امری ضروریست.

افزونه WPSmush تاکنون جوایز زیادی کسب کرده و بارها به عنوان یکی برترین افزونه های وردپرسی معرفی شده است. سرورهای این افزونه قادرند که تصاویر سایت را بدون قربانی کردن کیفیت، در حد بسیار زیادی فشرده سازی کنند.

افزونه وردپرسی WPSmush

جمع بندی

وردپرس از بهترین پلتفرم های سایت ساز در دنیاست و حجم زیادی از افزونه ها برای آن ساخته و توسعه داده شده اند. با این حال هیچ وقت در استفاده از این افزونه ها افراط نکنید.

تنها دست به نصب افزونه هایی بزنید که قرار است از توانایی های آن استفاده کنید. نصب افزونه های بسیار زیاد و قدیمی در سایت پایان خوشی برای صاحبین وب سایت ها به همراه ندارد.

قبل از نصب هر افزونه به امتیاز آن دقت کرده و نقدهای آن را در فضای آنلاین مطالعه کنید. همچنی از سازگار بودن افزونه ها با نسخه وردپرس و پوسته خود اطمینان حاصل کنید. بسیاری از این افزونه ها نیز به زبان فارسی ترجمه شده اند و برای تهیه آنها می توانید از مارکت های معتبر ایرانی اقدام کنید.

از افزونه هایی که سالهاست بروزرسانی نشده اند دوری کنید، چرا که این گونه افزونه ها ممکن است موجب از بین رفتن سایت یا هک شدن آن گردند.

4 دیدگاه

  1. افزونه های وردپرسی که معرفی کردید واقعا عالی هسستند. ممنون از اینکه این مجموعه بی نظیر رو یکجا گرد آوردین. سوالی داشتم ازتون: به نظر شما پلاگین Autoptimize بهتره یا WP Rocket؟

    • هر دو پلاگین با هدف افزایش سرعت سایت ایجاد شده اند و امکانات تقریبا مشابهی دارند. از هر کدام که علاقه مند باشید می توانید استفاده نمایید، منتها هیچگاه هر دو را با یکدیگر نصب نکنید.

  2. سلام، افزونه WPSmush با قالب من سازگار نیست. چه افزونه دیگری رو با کارایی مشابه پیشنهاد می کنید؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *