گوگل تغییراتی در مقررات استفاده از داده های ساختار یافته داده است

گوگل صفحه مربوط به توسعه دهندگان خود را برای داده های ساختار یافته مقاله (article) بروزرسانی کرده است. این بروزرسانی مرتبط با تاریخ انتشار و بروزرسانی مقالات است. استفاده از سایر جزییات اضافی به شکل انتخابیست و تنها در صورتی که با شرایط شما قابل انطباق است می توانند به کار روند.

ابزار Google Structured Data Testing در صورت عدم وجود این جزییات اضافی در داده های ساختار یافته مقالات، هشداری به شما نخواهد داد. اما در حالت کلی بهتر است که از آنها نیز استفاده کنید.

چه چیزی در صفحه توسعه دهندگان گوگل تغییر یافته است؟

صفحه اسکیماهای مقالات در بخش توسعه دهندگان گوگل، اخیرا بروز رسانی شده است. گوگل استفاده از داده های ساختار یافته datePublished و dateModified را در محتواهای از نوع مقاله به کاربران پیشنهاد کرده است.

استفاده از این آیتم ها کاملا انتخابیست و اجباری در آن وجود ندارد. گوگل تعیین این جزییات را به ناشران محتوا واگذار کرده است.

آیا از این داده های ساختار یافته می بایست استفاده کنیم؟

انتخاب این جزییات در هنگام انتشار محتوا می تواند بسیار مفید باشد. مخصوصا در محتواهایی که در طول زمان تقریبا ثابت هستند، اما بروزرسانی هایی نیز بر روی آن صورت می گیرد.

از محتواهایی که نیاز به بروزرسانی در طول زمان دارند می توان به خبرها، نقد محصولات و اطلاعات مرتبط با تکنولوژی اشاره کرد.

در چنین شرایطی مطلع کردن کاربران و موتورهای جستجو از تاریخ بروز رسانی مطلب می تواند ارزشمند باشد. این ویژگی برای کاربرانی که به بروز بودن محتوا اهمیت می دهند، بسیار جذاب است.

اما آیا ناشرانی که محتوای تولیدشان نیاز به بروزرسانی ندارد نیز بایست از این داده های ساختار یافته استفاده کنند؟ از جمله این نوع محتواها می توان به نقد فیلم، دستور پخت و بسیاری از مقالات آموزشی اشاره کرد.

این داده های ساختار یافته برای محتواهایی که سالهاست به وجود آمده اند می تواند منطقی باشد. چرا که هر محتوایی بالاخره بعد از طی چندین سال نیاز به بازنگری و منطبق شدن با شرایط روز را دارد.

به عنوان مثال می توان به مطالب مرتبط با یک تکنولوژی اشاره کرد که این تکنولوژی اخیرا بروزرسانی شده است. بنابراین مقالات مرتبط با این تکنولوژی نیز بالطبع نیاز به بروزرسانی دارند.

داده ساختار یافته dateModified برای اطلاع کاربران و موتورهای جستجو از بروزرسانی محتوا می تواند بسیار مفید باشد. همچنین می تواند موجب جذاب تر شدن آن نیز شود، چرا که به کاربران اطلاع می دهد که این مطلب هنوز مرتبط با خواسته آنهاست.

آیا وب سایت های آشپزی نیز می بایست از این داده های ساختار یافته استفاده کنند؟

دستورات پخت غذا در حالت کلی جز مطالبی محسوب می شوند که دچار تغییر نمی شوند. اما بعضی از افراد نیز معتقدند که شاید در طول زمان نیاز به تغییرات بسیار کوچکی داشته باشند.

داده های ساختار یافته در وب سایت های آشپزی و صفحات دستور پخت بسیار مهم هستند. وب سایت Media Wyse نیز تجربه زیادی در پیاده سازی این داده ها داشته است.

آقای Casey Markey بناینگذار وب سایت Media Wyse معتقد است که داده ساختار یافته dateModified می تواند بر اطلاعات کاربران افزوده و در نتیجه استفاده از آنها در صفحات دستور پخت را پیشنهاد میکند.

او افزوده است که بسیاری از این گونه وب سایت ها، علاقه ای به پیاده سازی این داده ندارند، چرا که معتقند دستور پخت محتوایی ذاتا ثابت و بدون تغییر محسوب می گردد. اما او معتقد است که دستورات پخت نیز در طول زمان نیاز به بروزرسانی پیدا می کنند.

مثال وب سایت Schema.org از dateModified

وب سایت Schema.org مثالی از پیاده سازی dateModified را با استفاده از JSON-LD منتشر کرده است. در این مورد این وبسایت داده dateModified را در یک مقاله دستور پخت استفاده کرده است و این خود به صورت ضمنی تایید کننده صحبت های Casey Markey باشد.

<script type=”application/ld+json”>
{
“@context”: “http://schema.org”,
“@type”: “Recipe”,
“author”: “John Smith”,
“cookTime”: “PT1H”,
“datePublished”: “2009-05-08”,
“description”: “This classic banana bread recipe comes from my mom — the walnuts add a nice texture and flavor to the banana bread.”,
“image”: “bananabread.jpg”,
“recipeIngredient”: [
“3 or 4 ripe bananas, smashed”,
“1 egg”,
“3/4 cup of sugar”
],
“interactionStatistic”: {
“@type”: “InteractionCounter”,
“interactionType”: “http://schema.org/Comment”,
“userInteractionCount”: “140”
},
“name”: “Mom’s World Famous Banana Bread”,
“nutrition”: {
“@type”: “NutritionInformation”,
“calories”: “240 calories”,
“fatContent”: “9 grams fat”
},
“prepTime”: “PT15M”,
“recipeInstructions”: “Preheat the oven to 350 degrees. Mix in the ingredients in a bowl. Add the flour last. Pour the mixture into a loaf pan and bake
for one hour.”,
“recipeYield”: “1 loaf”,
“suitableForDiet”: “http://schema.org/LowFatDiet”
}
</script>

همانطور که مشاهده می کنید، اضافه کردن داده زمان انتشار محتوا کار ساده ایست. تنها کافیست خط قرمز رنگ را به محتوای صفحات خود اضافه کنید. در این مثال نوع مقاله، دستور پخت (Recipe) می باشد و شما می توانید با توجه به نوع محتوای خود، این قسمت را تغییر دهید.

“datePublished”: “2009-05-08”,

تنها دقت کنید که جای تاریخ انتشار و نوع محتوای مقاله را مانند مثال زیر درست بنویسید:

داده ساختار یافته datePublished

چگونه از داده ساختار یافته dateModified استفاده کنیم؟

در مثال بالا می توانیم داده dateModified را مانند زیر اضافه نماییم:

<script type=”application/ld+json”>
{
“@context”: “http://schema.org”,
“@type”: “Recipe”,
“author”: “John Smith”,
“cookTime”: “PT1H”,
“datePublished”: “2009-05-08”,
“dateModified”: “2018-07-01”,

همانطور که مشاهده می کنید، اضافه کردن dateModified کار سختی نیست، خصوصا اگر از JSON-LD استفاده کنید. دلایل محکمی برای استفاده از این داده وجود دارد. استفاده از این داده در شرایطی که کاربر نیاز به دانستن زمان بروزرسانی محتوا است، بسیار مفید می باشد.

2 دیدگاه

  1. سلام. ما اغلب صفحات سایتمون از نوع محصول هستش. آیا این داده ساختار یافته تاریخ انتشار و ویرایش رو برای ما هم پیشنهاد میکنین؟

    • طبق چیزی که از این خبر برمیاد این برداشت میشه که داده های ساختار یافته برای محصولات هم خوب هستند. چرا که محصولات نیز بالاخره دارای تاریخ انتشار بوده و توضیحاتشون هم در طول زمان ممکن است دچار تغییراتی شوند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *