بهترین ترفندهای سئو سایت

سئو یکی از مهمترین استراتژی های وب سایت شرکت هاست. طبق نتایج به دست آمده از مطالعات متخصصین، 39% فعالیت های آنلاین با جستجو در موتورهای جستجو آغاز می شود. کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو نیازمند به رعایت قوانینیست که همگی در راستای سئو هستند.

با این حال گوگل و سایر موتورهای جستجو مانند بینگ دائما در حال اعمال تغییراتی در الگوریتم های خود هستند تا نتایج بهتری را برای کاربرانشان فراهم کنند. بنابراین کسب و کارهای کوچک بایستی به طور مداومی اقدام به بهینه سازی وب سایت خود متناسب با آخرین تغییرات سئو کنند تا رتبه بالای خود در گوگل را حفظ کنند.

ما این کار را برای شما آسان کرده و در ادامه مهمترین و بهترین ترفندهای سئو برای افزایش رتبه سایت را برایتان آماده کرده ایم.

1. افزایش سرعت سایت

سرعت سایت یکی از ترفندهای سئوست که کمتر به آن توجه می شود. گوگل از سال 2010 سرعت سایت را به عنوان یکی از فاکتورهای سئو در نظر گرفته است. تقریبا 50% کاربران وب انتظار دارند که وب سایت مورد نظرشان در کمتر از 3 ثانیه بارگذاری گردد. خیلی از آنها نیز در صورت افزایش این زمان به پنج یا شیش ثانیه ممکن است وب سایت را ترک کنند.

این مسئله نشان می دهد که علاوه بر اهمیت سرعت سایت از دید موتورهای جستجو، کاربران موتورهای جستجو نیز به آن اهمیت داده و در صورت مشاهده یک وب سایت کند ممکن است که دیگر به آن باز نگردند.

بخش های مختلفی بر روی سرعت سایت تاثیر گذارند. یکی از تاثیر گذارترین عوامل بر روی سرعت سایت تصاویر هستند. به واسطه فشرده سازی می توان حجم تصاویر را تا 50% و حتی بیشتر کاهش داد. این کار موجب افزایش بارگذاری سرعت سایت خواهد شد.

بهینه سازی تصاویر سایت تنها اقدامی نیست که موجب کاهش زمان بارگذاری می گردد. در ادامه به معرفی چند تکنیک دیگر برای بهینه سازی سرعت سایت پرداخته ایم.

  • بررسی منابع صفحه: با بررسی تمام منابعی که در صفحه بارگذاری می شوند، آنهایی که نیازی به بارگذاریشان نیست را حذف کنید.
  • فعالسازی کش مرورگر: فعالسازی کش مروگر به کاربران اجازه می دهد تا در تکرار بازدید از سایت و به واسطه ذخیره سازی برخی از منابع، زمان بارگذاری کمتری را تجربه کنند.
  • کاهش افزونه ها: یکی دیگر از روش های بهبود زمان بارگذاری سایت غیرفعالسازی و حذف افزونه های اضافی از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس است.

این ها تنها مواردی از عوامل تاثیر گذار بر روی سرعت سایت بودند. روش های تکنیکال زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید به سرعت بهتری نیز دست یافت. در صورتی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب افزایش سرعت سایت در وردپرس را مطالعه کنید.

2. افزایش امنیت سایت با HTTPS

دیگر ترفند سئو افزایش امنیت سایت با پیاده سازی گواهینامه امنیتی SSL است. HTTPS نسخه امنتر پروتکل HTTP می باشد و در کنار SSL می تواند لایه ایمنی برای انتقال اطلاعات ایجاد کند. در این لایه امنیتی اطلاعات به صورت رمزنگاری شده منتقل می شوند و تجربه امنتری برای کاربران در هنگام کار با سایت ایجاد می کنند.

افزایش امنیتی سایت با HTTPS

پروتکل HTTPS علاوه بر افزایش امنیت کاربران، مزایایی در حوزه سئو برای شما به همراه دارد. به عنوان مثال گوگل نسخه HTTPS وب سایت ها را ترجیح می دهد. از اکتبر سال 2017 گوگل در مرورگر کروم در وب سایت هایی که از پروتکل HTTPS استفاده نمی کنند، هشداری را به کاربران نمایش می دهد. این موضوع ممکن است که موجب ترغیب کاربران به ترک وب سایت شود.

همچنین گوگل از پروتکل HTTPS به عنوان یکی از فاکتورهای سئو در الگوریتم خود نام برده است. چرا که موتورهای جستجو علاقه مند به نمایش وب سایت هایی در نتایج جستجو هستند که تجربه کاربری ایمنی را برای مخاطبین خود ایجاد می نمایند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از پروتکل HTTPS نمایش دقیق تر مرجع ترافیک در گوگل آنالیتیکس است. در وب سایت های با پروتکل HTTP، احتمال زیادی وجود دارد که ترافیک های دارای مرجع از نوع مستقیم شناسایی شوند. در وب سایت های با پروتکل HTTPS، دامین ارجاع دهنده ترافیک قابل مشاهده بوده و این گونه میتوان منابع ترافیکی سایت را به طور دقیق تری شناسایی کرد.

3. بهینه سازی نسخه موبایل سایت

گوگل سالهاست که وب سایت ها را به داشتن نسخه موبایلی خوب ترغیب می کند. از سال 2015 گوگل وب سایت هایی را که نسخه موبایل بهتری دارند، در نتایج جستجو بهتر نشان می دهد. البته این موضوع جای تعجبی ندارد، چرا که طبق مطالعات انجام شده توسط وب سایت BrightEdge، در حال حاضر بیش از 57% ترافیک وب از طریق دستگاه های موبایل ایجاد می شود.

بهینه سازی نسخه موبایل سایت

در این راستا می توانید از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل استفاده کنید تا از نمایش صحیح وب سایت خود در دستگاه های موبایل اطمینان حاصل کنید.

در هنگام ساخت نسخه موبایل بهتر است از این موضوع آگاه باشید که ممکن است بین نتایج گوگل در جستجوی یک کلمه کلیدی در نسخه موبایل و دسکتاپ تفاوت هایی وجود داشته باشد. به همین دلیل بایستی نسخه موبایل به گونه ای طراحی گردد که محتوای آن برای صفحات کوچکتر موبایل بهینه است. محتوای نسخه موبایل بایستی در این صفحات خوانا بوده و اسکرول کردن به مطالب در آن ساده باشد. همچنین استفاده از تصاویر کوچکتر در نسخه موبایل نیز می تواند در افزایش سرعت سایت در دستگاه های موبایل تاثیر زیادی داشته باشد.

4. ارتقا پارامترهای مرتبط با رفتار کاربران

شواهد فراوانی درباره تاثیر رفتار کاربران در رتبه بندی سایت ها از طرف گوگل وجود دارد. در حوزه سئو، رفتار کاربران غالبا به وسیله پارامتر مدت زمان حضور آنها در وب سایت نحلیل می شود. هر چه مدت زمان حضور کاربران در سایت بیشتر باشد، احتمالا میزان محبوبیت وب سات از دید آنها بیشتر است.

تحقیقاتی از طرف سایت Backlinko نیز نشان می دهد که ارتباطی بین بانس ریت و رتبه سایت در نتایج جستجو وجود دارد.

کاهش بانس ریت

بانس ریت کمتر از دید گوگل سیگنالیست که کاربران محتوای وب سایت را محتوای ارزشمندتری می دانند. از آنجا گوگل درصدد نمایش بهترین محتواهای وب است، در نتیجه به وب سایت هایی که کاربران تعامل بیشتری با آنها برقرار می کنند، رتبه بهتری می دهد.

برای ارتقا این پارامتر روش های زیر را پیشنهاد می کنیم:

  • خوانایی محتوای وب سایت را افزایش دهید: اگر میخواهید کاربران زمان بیشتری را برای خواندن محتوای شما صرف کنند، میزانان خوانایی آنها نیز بایستی در سطح بالایی باشد. یکی از راه های افزایش خوانایی کوتاه کردن طول جملات و پاراگراف هاست. همچنین استفاده از تیترها و لیست های گلوله ای موجب قسمت بندی شدن محتوا شده و بر میزان خوانایی آن می افزاید.
  • از تصاویر در محتوا استفاده کنید: با به کار بردن تصاویر مرتبط و جذاب در بین محتوا درک محتوای متنی برای کاربران را آسان تر کرده و کاربران خود را مشتاق به خواندن ادامه محتوا کنید.
  • محتوای مناسبی در ابتدای محتوا بنویسید: در صورتی که می خواهید کاربران را علاقه مند به خواندن تمام محتوای صفحه کنید، بایستی اطلاعات ارزشمندی را در ابتدای صفحه به کاربران ارائه دهید. این گونه آنها دلیلی برای ادامه خواندن محتوا به دست خواهند آورد.

علاوه بر بهینه سازی محتوا با هدف افزایش محبوبیت آن، بایستی بر روی کاهش بانس ریت نیز کار کنید. عوامل زیادی بر روی بانس ریت دخیل هستند، اما برای شروع می توانید می توانید از فاکتور تجربه کاربری آغاز کنید.

5. توجه به تجربه کاربری

تجربه کاربری عنصر مهمی در سئو و بهینه سازی نرخ تبدیل محسوب می شود. مطمئنا شما علاقه مندید که کاربران وب سایت به آسانی از آن استفاده کرده و قدم به قدم به مرحله خرید یا استفاده از خدمات شما نزدیک شوند. گوگل همواره در صدد فراهم نمودن بهترین نتایج ممکن به کاربران است، بنابراین به وب سایت هایی که دارای تجربه کاربری خوبی هستند، بهای بیشتری می دهد.

در اینجا به معرفی نکاتی در این زمینه می پردازیم:

  • دقت کنید که کار با منوی اصلی سایت آسان بوده و کاربران به راحتی به مهترین دسته بندی های آن دسته دسترسی داشته باشند. بهتر است که کاربران تنها با طی کردن یکی دو مرحله به صفحه مورد نظر خود برسند.
  • طراحی وب سایت خود را به گونه ای انجام داده که نسبتا ساده باشد. این موضوع شامل استفاده از فونت های خوانا، رنگ های مناسب و غیره می شود.
  • محتوای صفحات را به گونه ای بهینه سازی کنید که خوانایی بالایی داشته باشد. این مورد شامل استفاده از تیترها و دسته بندی های برای ساختار دادن به چندین محتوا است.

همانند بهینه سازی سرعت سایت، ارتقا تجربه کاربری نیز فرایندی پیچیده در حوزه سئو محسوب می شود. در صورت نیاز به کمک در این زمینه می توانید از خدمات ما استفاده کنید.

6. تولید محتوای ارزشمند

بازاریابی محتوا نقش مهمی در کمک به ارتقا وب سایت در نتایج گوگل دارد. محتوا موجب جذب مخاطبین بیشتری به وب سایت شده و در کنار آن می تواند وجه تمایز شما با سایر رقبا باشد.

نکته کلیدی در تولید محتوا اینست که ابتدا با یافتن کلمتن کلیدی به خواسته های کاربران پی برده و سپس اقدام به تولید محتوا برای آن کنید. محتوای ایجاد شده باید فراتر از شرح خدمات و محصولات بوده و مزایای آن برای مشتریان را نیز توضیح دهد. اگر می خواهید که ارتباطی قوی بین شما و کاربرانتان ایجاد شود، بایست در قالب محتوا به بیان چالش ها و نگرانی های کاربران و همچنین راهکارها نیز بپردازید.

محتوا همچنان پادشاه وب محسوب شده و تولید محتوای با کیفیت و بلند می تواند وب سایت شما را به صدر نتایج جستجو برساند. بنابراین دیگر تولید محتوای 500 کلمه ای برای یک موضوع کلی پیشنهاد نمی شود. با وجود محتواهای بسیاری که در وب برای پاسخ به سوالات کاربران وجود دارند، تولید محتوای بلند می تواند گوگل را متقاعد به نمایش وب سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو کند.

برای یافتن موضوعات مرتبط با وب سایت بایستی دست به فرایندی با نام یافتن کلمات کلیدی بزنید. بدین شکل می توانید از نوع جستجوی کاربران و عبارت سرچ شده توسط آنها برای یافتن محصولاتتان پی ببرید. همچنین می توانید متوجه شوید که سوالات کاربران درباره محصولات و خدمات شما چیست. بعد از این فرایند است که قادر به بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو هستید.

یکی دیگر از فاکتورهای مرتبط با محتوا در سئو بروزرسانی محتواست. موتورهای جستجو وب سایت هایی که در حال تولید محتوای جدیدتری درباره موضوعات روزمره هستند را دوست دارد. اینجاست که وبلاگ سایت ارزش خود را نشان می دهد. با انتشار منظم محتوای با کیفیت در وبلاگ تعداد صفحات ایندکس شده سایتتان افزایش یافته و شانس دیده شدن شما در نتایج جستجو بیشتر می شود.

در این راستا پیشنهاد میکنیم که مطلب اصول سئو در تولید محتوا را مطالعه فرمایید.

7. حضور بیشتر در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی می توانند عنصر مهمی در استراتژی بهینه سازی برای موتورهای جستجو باشند. اول از هم اینکه صفحات شبکه های اجتماعی در نتایج گوگل به نمایش در می آیند. در حقیقت آدرس شبکه های اجتماعی در هنگام جستجو نام برند در گوگل دیده می شوند. این مسئله بدن معناست که کاربران این گونه از شبکه های اجتماعی برند شما نیز آگاه خواهند شد.

نکته مهم دیگر اینست که اشتراگ گذاری محتوای سایت در شبکه های اجتماعی منجر به ترافیک بیشتر سایت می شود، چرا که کاربران بیشتری از وجود محتوای منتشر شده آگاه می گردند. در صورت اشتراک گذاری بیشتر لینک ها توسط دنبال کنندگان، این موضوع از دید موتورهای جستجو این طور تحلیل می شود که احتمالا محتوای مورد نظر دارای جذابیت زیادی است.

تنها به یک یا دو شبکه اجتماعی محدود نشده و تا آنجا که می توانید اقدام به فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف کنید. این گونه توسط مخاطبین بیشتری دیده می شوید.

8. استفاده از کلمات کلیدی بلند

استفاده از کلمات کلیدی بلند یکی از بنیادی ترین ترفندهای سئو محسوب می شود.

کلمات کلیدی بلند عبارتی هستند که طولانی تر از کلمات کلیدی معمول بوده و اشاره به پرسش یا محصولی با ویژگی های به خصوص دارند. با کسب رتبه در چنین نوع کلمات کلیدی کاربرانی به وب سایت شما روانه می شوند که دارای نیاز به خصوصی هستند و وب سایت شما نیز می تواند به خوبی به این نیاز پاسخ دهد.

شاید کسب رتبه در یک کلمه کلیدی بلندتر موجب افزایش ترافیک زیادی نشود، اما ترافیک به دست آمده از آن کاملا با آنچه که وب سایت ارائه میدهد در یک راستاست. این مسئله بدین معنیست که کاربران به دست آمده با احتمال بیشتری به خدمات یا محصولات شما علاقه نشان خواهند داد. به علاوه میزان رقابت در کلمات کلیدی بلندتر بسیار کمتر است.

تمرکز بر روی کلمات کلیدی بلند موجب افزایش شانس کسب رتبه در صفحه اول گوگل می شود. در صورت نشانه گرفتن کلمه کلیدی که میلیون ها نتیجه برای آن در وب وجود دارد، با رقبای سرسخت تری نیز رو به رو خواهیم بود و نیاز به صرف زمان و منابع بسیار بیشتری برای رقابت با آنها است.

9. بهینه سازی محتوا برای فیچر اسنیپت گوگل

بهینه سازی محتوا برای فیچر اسنیپت گوگل (Google’s Featured Snippets) یکی از جدیدترین ترفندهای سئو محسوب می شود. فیچر اسنیپت های گوگل توسط کاربران بسیار مورد استقبال قرار می گیرند. این پاسخ های کوتاه در صفحه نتایج جستجو موجب می شوند که کاربران هر چه سریعتر به پاسخ سوال خود پی ببرند. بنابراین واضح است که بهینه سازی محتوا به گونه ای که قادر به نمایش در فیچر اسنیپت باشد، بایستی تبدیل به یکی از اولویت های کسب و کارها باشد.

بهینه سازی محتوا برای فیچر اسنیپت گوگل

در حالت کلی چندین راهکار برای نمایش وب سایت در اسنیپت گوگل و صدر نتایح جستجو وجود دارد. اول از همه اینکه در صورت امکان بخشی به شکل پرسش و پاسخ در صفحه ایجاد نمایید. اینگونه گوگل محتوای صفحه را به گونه بهتری درک می کند. همچنین استفاده از لیست های گلوله ای، شماره ای و جدول ها شانس نمایش وب سایت در فیچر اسنیپت را افزایش می دهد.

10. تولید محتوای ویدئویی

آیا می دانستید که 55% نتایج گوگل حداقل همراه با یک ویدئوست؟ کاربران ویدئوها را دوست دارند و موتورهای جستجو نیز علاقه مند به راضی کردن کاربرانشان هستند. بنابراین با ساخت و انتشار محتوای ویدئویی شانس وب سایت شما برای دیده شدن افزایش می یابد.

سایت های اشتراگ گذاری ویدئو مانند یوتیوب یکی از مکان های محبوب کاربران برای آپلود ویدئو است. در جهت بهینه سازی هر چه بهتر ویدئو ها در این وب سایت ها به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • عنوان ویدئو را متناسب با اصول سئو انتخاب نمایید. از کلمات کلیدی در ابتدای نام ویدئو استفاده کرده و آن را به گونه ای بنویسید که شرحی از موضوع ویدئو داشته باشد.
  • توضیحات ویدئو را از یاد نبرده و متنی متناسب با موضوع ویدئو برای کاربران فراهم کنید.
  • در صورت امکان انتخاب تصویر ویدئو، تصویر مناسبی را برای آن انتخاب نمایید. اگرچه ممکن است گوگل از این فاکتور در رتبه بندی ویدئوها استفاده نکند، اما این تصویر بر روی میزان کلیک کاربران موثر است.

یکی دیگر از نکات بهینه سازی ویدئو مخصوصا در حوزه های آموزش تولید ویدئوهای بلندتر است. ویدئوهای 15 تا 30 دقیقه ای برای موضوعاتی که نیاز به توضیح فراوان دارند می تواند نسبت به یک ویدئوی یک دقیقه ای بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

11. تقسیم آتوریتی صفحه اصلی

صفحه اصلی وب سایت قطعا مهمترین صفحه سایت شما است. این صفحه غالبا پر بازدید ترین صفحه در سایت می باشد. در مقایسه با سایر صفحات نیز صفحه اصلی معمولا بیشترین بک لینک را کسب می کند.

به صورت تئوری صفحات دارای میزانی از آتوریتی (اعتبار) هستند و با توجه به توضیحات گفته شده صفحه اصلی بیشترین آتوریتی را در بین صفحات غالبا داراست. بنابراین با لینک دادن مهمترین صفحات سایت در صفحه اصلی می توان از انتقال این آتوریتی اطمینان حاصل کرد.

غالبا در اغالب وب سایت ها مهمترین دسته بندی ها را در منوی اصلی قرار میدهند که حرکت هوشمندانه ایست. در حالت کلی با قرار دادن لینک مهمترین صفحات سایت به صورت محدود و طبیعی می توان اطمینان حاصل نمود که گوگل نیز متوجه این قضیه شده و اعتبار بیشتری برای آنها در نظر میگیرد.

12. پیاده سازی AMP

آیا تاکنون دقت کرده اید که برخی از نتایج گوگل پس از کلیک بسیار سریع و خیلی ساده بارگذاری می شوند؟ دلیل این نوع نمایش استفاده از استاندارد کد نویسی به نام AMP است که اغلب نادیده گرفته می شود.

مطمئنا تا حالا بایست درک کرده باشید که با افزایش روزافزون استفاده از دستگاه های موبایل بهتر است که توجه ویژه ای بر روی تجربه کاربری در این پلتفرم ها کرد. هدف از AMP افزایش سرعت بارگذاری سایت در دستگاه های موبایل می باشد.

در بحث بر روی سرعت بارگذاری وب سایت در دستگاه های موبایل حتی چند ثانیه نیز می تواند بسیار مهم باشد. وب سایت آمازون طی بررسی های خود اعلام کرده است که هر 100 میلی ثانیه تاخیر در بارگذاری وب سایت فروش وب سایتشان را تا 1% کاهش می دهد.

مطمئنا وب سایت شما شاید به اندازه آمازون بزرگ نباشد، اما نتیجه این بررسی نشان از اهمیت موضوع سرعت سایت مخصوصا در دستگاه های موبایل دارد. چرا که طبق آمار SimilarWeb، در حال حاضر دستگاه های موبایل 56% ترافیک وب را به خود اختصاص داده اند.

اما چگونه اقدام به پیاده سازی AMP در وب سایت کنیم؟ در ابتدا ما نیاز به داشتن حداقل دو نسخه از وب سایت داریم:

  1. نسخه اورجینال صفحات
  2. نسخه AMP همان صفحه

نقطه ضعف AMP عدم اجازه بارگذاری جاوا اسکریپت های خارجی یا فرم هاست. به عبارتی در نسخه AMP شما نمیتوانید از عناصر مبتنی بر فرم مانند فرم کامنت استفاده نمایید.

برخی از مزایای AMP در سئو عبارتند از:

  • با فعالسازی AMP، آیکونی در کنار وب سایت شما در نتایج موبایل نمایش داده شده که موجب افزایش نرخ کلیک می گردد.
  • پیاده سازی AMP به واسطه افزایش سرعت بارگذاری موجب افزایش نرخ تبدیل می گردد.
  • یکی از مهمترین عوامل بانس ریت، کند بودن وب سایت است. کاربران در هنگام بارگذاری وب سایت های کند در نهایت خسته شده و آن را ترک می کنند. از آنجا که بانس ریت در سئو می تواند به نحوی موثر باشد، بنابراین AMP موجب بهینه سازی سایت از این حیث می گردد.

13. توجه به فوتر سایت

به طور سنتی بسیاری از افراد با هدف ارتقا سئو، متن طولانی را درباره کسب و کار یا محصولاتشان در فوتر سایت قرار می هند. اما با بروزرسانی های اخیر گوگل چنین کاری به رتبه وب سایت آسیب میرساند. این مسئله بدین معنی نیست که شما قادر به ارتقا سئو با فوتر سایت نیستید، بلکه باید نگاه امروزی تری به آن داشته باشید.

انکر تکست لینک های فوتر را به گونه ای انتخاب کنید که محتوای متن صفحه آن قابل حدس باشد. همچنین در این قسمت می توانید به صفحات مهم و پر ترافیک وب سایت لینک دهید تا به راحتی در دسترس کاربران باشد، اما به هیچ وجه در این کار زیاده روی نکنید.

14. رفع خطاهای 404

خطای 404 زمانی مشاهده می شود که کاربر وارد صفحه ای شود که در حقیقت در وب سایت وجود ندارد. با استفاده از گوگل سرچ کنسول یا ابزارهای موجود در وب (یا سیستم های مدیریت محتوای خود) می توانید به این لینک ها و صفحات پی ببرید.

سپس پس از شناسایی آنها لینک ها را به صفحات مورد نظر خود ریدایرکت 301 کنید. در صورتی که منشا لینک های 404 وب سایت شماست، اقدام به تصحیح لینک های 404 پس از ریدایرکتشان کنید.

با استفاده از این  ترفندها می توانید در مدت زمان کمتری اقدام به سئو هر چه بهتر سایت کنید. در این مطالب به معرفی موضعات مختلفی پرداخته ایم و ما می دانیم که سوالات زیادی ممکن است برای شما پیش آمده باشد. از طریق فرم کامنت زیر می توانید اقدام به طرح پرسش های خود کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *